Se indlæg
Grænsegænger/Konens fradrag?
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 15/11-2013 21:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 302 |
Jeg vil bare høre om der er andre der oplever det samme hvert år mht, grænsegænger og få konens fradrag? skal man virkelig søge om det hvert år, fordi jeg kan se på min forskudsopgørelse at det ikke er blevet rettet, og jeg håber ikke at jeg skal hele den historie igennem igen, som sidste år/gang? det er jo ikke problem bare at få lov til at sende skat en mail, og det er jo ikke nemt når man sidder herude? Det kunne være kanon hvids man selv kunne gå ind og rettte det til, så man også bliver fri for den tunge dans mede skat, det må da også være til deres bedste hvis man selv rettter til, på forskudsopgørelsen? Med venlig hilsen Michael |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 15/11-2013 23:16
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 819 |
Kan du få konens fradrag selvom i ikke bor i Danmark ?? Jeg troede da kun man kunne hvis i begge boede i Danmark? Kan jeg så få min kones fradrag selvom hun ikke bor i Danmark ? Hun har jo ikke noget fradrag når hun ikke bor i Danmark ? Er lidt forvirret over din besked? Eller også misforstår jeg noget? Men bliver da nysgerrig, for hvis jeg også kan det, er der da en masse penge at hente for mig. |
|
|
handy |
Lagt på d. 16/11-2013 01:08
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
Michael Andersen skrev: jeg havde heller ikke fået min kones på min nye samt fradrag for mine børnepenge et opkald til skattecenter Øresund fik en mail senere og var inde og kigge det var rettet så nemt nok god weekend...Jeg vil bare høre om der er andre der oplever det samme hvert år mht, grænsegænger og få konens fradrag? skal man virkelig søge om det hvert år, fordi jeg kan se på min forskudsopgørelse at det ikke er blevet rettet, og jeg håber ikke at jeg skal hele den historie igennem igen, som sidste år/gang? det er jo ikke problem bare at få lov til at sende skat en mail, og det er jo ikke nemt når man sidder herude? Det kunne være kanon hvids man selv kunne gå ind og rettte det til, så man også bliver fri for den tunge dans mede skat, det må da også være til deres bedste hvis man selv rettter til, på forskudsopgørelsen? Med venlig hilsen Michael |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/11-2013 04:49
|
Øvet medlem Antal indlæg: 302 |
Ringede du her ude fra til skat, det kan hurtigt tage 1/2-1 time? Eller fik du en i dk til det? Hvor længe har du været herude, og har du skulle kontakte skat hvert år, det burde da kunne køre pr automatik, nu når vi er så langt væk fra dk? Mvh Michael handy skrev: Michael Andersen skrev: jeg havde heller ikke fået min kones på min nye samt fradrag for mine børnepenge et opkald til skattecenter Øresund fik en mail senere og var inde og kigge det var rettet så nemt nok god weekend...Jeg vil bare høre om der er andre der oplever det samme hvert år mht, grænsegænger og få konens fradrag? skal man virkelig søge om det hvert år, fordi jeg kan se på min forskudsopgørelse at det ikke er blevet rettet, og jeg håber ikke at jeg skal hele den historie igennem igen, som sidste år/gang? det er jo ikke problem bare at få lov til at sende skat en mail, og det er jo ikke nemt når man sidder herude? Det kunne være kanon hvids man selv kunne gå ind og rettte det til, så man også bliver fri for den tunge dans mede skat, det må da også være til deres bedste hvis man selv rettter til, på forskudsopgørelsen? Med venlig hilsen Michael |
|
|
HCA |
Lagt på d. 16/11-2013 07:36
|
Øvet medlem Antal indlæg: 103 |
Bjarke85 skrev: Kan du få konens fradrag selvom i ikke bor i Danmark ?? Jeg troede da kun man kunne hvis i begge boede i Danmark? Kan jeg så få min kones fradrag selvom hun ikke bor i Danmark ? Hun har jo ikke noget fradrag når hun ikke bor i Danmark ? Er lidt forvirret over din besked? Eller også misforstår jeg noget? Men bliver da nysgerrig, for hvis jeg også kan det, er der da en masse penge at hente for mig. Ja du kan få konens fradrag selvom hun ikke har bopæl i DK. Det fik jeg sidste år da jeg blev gift i oktober, og fik det for hele 2013. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 16/11-2013 08:45
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Er det nok at ægteskabet er registreret i Thailand? eller skal det også registres i Danmark? |
|
|
handy |
Lagt på d. 16/11-2013 09:05
|
Michael Andersen skrev: Ringede du her ude fra til skat, det kan hurtigt tage 1/2-1 time? Eller fik du en i dk til det? Hvor længe har du været herude, og har du skulle kontakte skat hvert år, det burde da kunne køre pr automatik, nu når vi er så langt væk fra dk? Mvh Michael handy skrev: nu bruger jeg voip discaunt tog ca 20 min alt i alt nu var jeg selv hos skat på Sluseholmen i sommers da vi var på ferie i Dk men en mail kan vel også gøre det via nem id...god weekend. Michael Andersen skrev: jeg havde heller ikke fået min kones på min nye samt fradrag for mine børnepenge et opkald til skattecenter Øresund fik en mail senere og var inde og kigge det var rettet så nemt nok god weekend...Jeg vil bare høre om der er andre der oplever det samme hvert år mht, grænsegænger og få konens fradrag? skal man virkelig søge om det hvert år, fordi jeg kan se på min forskudsopgørelse at det ikke er blevet rettet, og jeg håber ikke at jeg skal hele den historie igennem igen, som sidste år/gang? det er jo ikke problem bare at få lov til at sende skat en mail, og det er jo ikke nemt når man sidder herude? Det kunne være kanon hvids man selv kunne gå ind og rettte det til, så man også bliver fri for den tunge dans mede skat, det må da også være til deres bedste hvis man selv rettter til, på forskudsopgørelsen? Med venlig hilsen Michael |
|
|
handy |
Lagt på d. 16/11-2013 09:09
|
vandango skrev: Er det nok at ægteskabet er registreret i Thailand? eller skal det også registres i Danmark? det skal vel være registreret i Danmark og i skal være samboende og din kone uden indkomst...god weekend |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 16/11-2013 10:03
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
handy skrev: vandango skrev: Er det nok at ægteskabet er registreret i Thailand? eller skal det også registres i Danmark? det skal vel være registreret i Danmark og i skal være samboende og din kone uden indkomst...god weekend Det er ikke i traad med det som HCA skriver da han og konen ikke er samboende. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 16/11-2013 10:20
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Man er vel berettet til et personfradrag når man er skattepligtig i landet. Fandt lige denne artikel omkring spørgsmålet om skattepligt: - Hvornår betaler man skat i Danmark? (PDF-fil) Se eventuelt nærmere her: - Den juridiske vejledning (SKAT) og - Fuld skattepligt (SKAT) Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 16/11-2013 10:53
|
Webmaster skrev: Man er vel berettet til et personfradrag når man er skattepligtig i landet. Fandt lige denne artikel omkring spørgsmålet om skattepligt: - Hvornår betaler man skat i Danmark? (PDF-fil) Se eventuelt nærmere her: - Den juridiske vejledning (SKAT) og - Fuld skattepligt (SKAT) Web, men det der er tale om er at faa konens personfradrag overfoert til ens egen skattepligtige indkomst. Sambeskatning med ægtefælle Hvis du er gift og bor sammen med din ægtefælle kan du have et ekstra personfradrag på op til 42.000 kr. i 2013, hvis din ægtefælle ikke har nogen lønindkomst eller nogen anden indkomst, for eksempel svensk studiestøtte, svenske barselspenge osv.. Det der taeller er at ens kone ikke har indtaegt. Samtidigt skal 75% minimum af ens samlede indtaegt vaere dansk baseret. Med andre ord en pensionist bosiddende i Thailand og som kun har pensionsindkomst fra DK kan komme ind under ordningen. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 16/11-2013 11:17
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
hugoboerge skrev: Web, men det der er tale om er at faa konens personfradrag overfoert til ens egen skattepligtige indkomst. Ja jeg fik vist nok mere svaret på om ægtefællen overhovedet var berettet til et fradrag (Bjarke's indlæg). Og jo det er jo en selvfølge at fradraget skal tildeles den ene ægtefælle når der ligger et uudnyttet fradrag fra den anden ægtefælle. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 16/11-2013 11:22
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Her står der noget relevant: http://www.tax.dk..._F_5_5.htm [img]http://a.bimg.dk/node-images/473/620x/473669-kronik-skat-p-skrump-og-evig-forandring--.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 16/11-2013 11:39
|
vandango skrev: Her står der noget relevant: http://www.tax.dk..._F_5_5.htm [img]http://a.bimg.dk/node-images/473/620x/473669-kronik-skat-p-skrump-og-evig-forandring--.jpg[/img] is not a valid Image. @Vandango - det var en glimrende link. Skat.dk er utrolig langsom saa man kan forestille sig at hvis man sidder paa en netcafe saa bliver det ogsaa en dyr omgang, dog ikke saa dyrt som et telefonopkald. |
|
|
HCA |
Lagt på d. 16/11-2013 11:49
|
Øvet medlem Antal indlæg: 103 |
vandango skrev: Er det nok at ægteskabet er registreret i Thailand? eller skal det også registres i Danmark? det skal selvfølgelig registreres i DK eller ved skatten, det jo ikke. I mit tilfælde blev jeg gift i DK og tog bagefter på skattekontoret og fik konens personfradrag med det samme for hele indkomståret. Min kone tog efter 3 måneder tilbage til Thailand. Vi har ikke søgt familiesammenføring endnu, men hun rejser frem og tilbage efter gældende turistvisa lovgivning. Vi har dog fået et visum for flere år, så vi ikke skal søge hver gang, hun kommer herop. Så hun er heroppe to gange om året af 3 måneder, og så smutter jeg derud en måned i ny og næ. |
|
|
bjarne hh |
Lagt på d. 16/11-2013 12:03
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 34 |
Jeg har det sidste aarstid forsoegt at faa konens fradrag, uden held. Skattefar forlanger en aarsopgoerelse fra de thailandske myndigheder saa de kan se om jeg har indtaegter her i thailand, dette har indtil videre vaeret umuligt at fremskaffe, da skattevaesnet her kun udsteder det hvis jeg arbejder her, denne besked har jeg videre sendt til skattefar i DK, men det vil de ikke acceptere. Jeg er registeret som graensegaengere og betale begraendset skat til DK. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 16/11-2013 12:13
|
bjarne hh skrev: Jeg har det sidste aarstid forsoegt at faa konens fradrag, uden held. Skattefar forlanger en aarsopgoerelse fra de thailandske myndigheder saa de kan se om jeg har indtaegter her i thailand, dette har indtil videre vaeret umuligt at fremskaffe, da skattevaesnet her kun udsteder det hvis jeg arbejder her, denne besked har jeg videre sendt til skattefar i DK, men det vil de ikke acceptere. Jeg er registeret som graensegaengere og betale begraendset skat til DK. Hvis registreret som graensegaenger skulle der vel ikke vaere noget problem ? |
|
|
OleH |
Lagt på d. 16/11-2013 12:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
Michael Andersen skrev: Jeg vil bare høre om der er andre der oplever det samme hvert år mht, grænsegænger og få konens fradrag? skal man virkelig søge om det hvert år, fordi jeg kan se på min forskudsopgørelse at det ikke er blevet rettet, og jeg håber ikke at jeg skal hele den historie igennem igen, som sidste år/gang? det er jo ikke problem bare at få lov til at sende skat en mail, og det er jo ikke nemt når man sidder herude? Det kunne være kanon hvids man selv kunne gå ind og rettte det til, så man også bliver fri for den tunge dans mede skat, det må da også være til deres bedste hvis man selv rettter til, på forskudsopgørelsen? Med venlig hilsen Michael Ja Michael, jeg har samme problem, også nu, i.f.m forskudsopgørelsen for 2014 Tidligere år har jeg fået at vide, at jeg selv kan rette det på skat.dk, men det er aldrig lykkedes, så Skat har måttet gøre det for mig. I år ser jeg slet ikke muligheden for at rette noget selv, så jeg har sendt en mail via skat.dk og bedt dem rette det, - igen igen igen ! Mærkeligt nok står der i den nye forskudsopgørelse, at den er baseret på oplysninger fra slutopgørelsen fra 2012, men i den slutopgørelse er jeg beskattet som grænsegænger ! P.S. Jeg må hellere rette det til, at jeg har næsten samme problem! Hos mig er det grænsegænger-status, der forsvinder hvert år. Jeg er ikke gift. |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 16/11-2013 12:45
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 819 |
Men hun bor ikke i Danmark, hun er her kun 3 mdr på visum og så 3 mdr i Thailand, frem og tilbage. Kan man så stadig godt ? Eller er det først når vi familiesammenfører at vi kan gøre det? Hun har jo ikke noget fradrag, da hun ikke eksistere i det danske system ? Eller hvad? |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 16/11-2013 12:56
|
OleH skrev: Michael Andersen skrev: Jeg vil bare høre om der er andre der oplever det samme hvert år mht, grænsegænger og få konens fradrag? skal man virkelig søge om det hvert år, fordi jeg kan se på min forskudsopgørelse at det ikke er blevet rettet, og jeg håber ikke at jeg skal hele den historie igennem igen, som sidste år/gang? det er jo ikke problem bare at få lov til at sende skat en mail, og det er jo ikke nemt når man sidder herude? Det kunne være kanon hvids man selv kunne gå ind og rettte det til, så man også bliver fri for den tunge dans mede skat, det må da også være til deres bedste hvis man selv rettter til, på forskudsopgørelsen? Med venlig hilsen Michael Ja Michael, jeg har samme problem, også nu, i.f.m forskudsopgørelsen for 2014 Tidligere år har jeg fået at vide, at jeg selv kan rette det på skat.dk, men det er aldrig lykkedes, så Skat har måttet gøre det for mig. I år ser jeg slet ikke muligheden for at rette noget selv, så jeg har sendt en mail via skat.dk og bedt dem rette det, - igen igen igen ! Mærkeligt nok står der i den nye forskudsopgørelse, at den er baseret på oplysninger fra slutopgørelsen fra 2012, men i den slutopgørelse er jeg beskattet som grænsegænger ! P.S. Jeg må hellere rette det til, at jeg har næsten samme problem! Hos mig er det grænsegænger-status, der forsvinder hvert år. Jeg er ikke gift. Hvis du ikke er gift kan du vel heller ikke faa fradrag for konen. |
|
Spring til debat: |