Se indlæg
Folkepension til Thai'er i DK
|
|
Mikisoq |
Lagt på d. 29/10-2013 21:27
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
Hej DTW, Håber at der er nogen af jer, som kan hjælpe med denne her. En thailandsk statsborger i Danmark; er nu 63 år gammel; har boet i DK siden 2000. Kan hun få folkepension, når hun bliver 65 år. Hun har en lille enkepension nu; og lønindtægt. Jeg har prøvet at læse på Borger.dk, men synes at det er lidt uklart. Jeg har lovet at undersøge dette; og satser på kunne trække på den store viden, der findes på DTW. Hilsen Mikisoq |
|
|
natty |
Lagt på d. 29/10-2013 22:15
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Andre kan sikkert komme med mere fyldestgørende svar, men her er hvad jeg har fundet/sakset fra borger.dk: Du kan få folkepension, fra du er mellem 65 og 67 år afhængigt af, hvornår du er født. Du skal som hovedregel også opfylde tre betingelser: være dansk statsborger have fast bopæl i Danmark have boet i Danmark i mindst tre år fra du fyldte 15 år, til du nåede pensionsalderen. Det er dog ikke altid nødvendigt at opfylde de tre betingelser. Der kan gælde særlige regler for dig, fx hvis du bor i udlandet, er EU-statsborger eller er flygtning. For at få det maksimale beløb er det et krav, at du har boet i Danmark i 40 år i perioden, fra du fyldte 15, til du nåede folkepensionsalderen. Du kan sandsynligvis godt få folkepension, selvom du ikke har boet i Danmark i 40 år, men du vil få et forholdsmæssigt mindre beløb. Det kaldes ’brøkpension’, fordi du kun får en brøkdel af det fulde beløb. Har du fx boet i Danmark i 20 år, vil du kun få halvdelen af det fulde beløb. Redigeret af natty d. 29/10-2013 22:21 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Girobank |
Lagt på d. 29/10-2013 22:37
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 527 |
Natty, det er korrekt det du skriver. Til trådstarter, ja din bekendt kan godt få folkepension, men den bliver jo ikke ret høj. Der vil automatisk komme brev ca. 3 måneder før folkepensionsdatoen. Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
Dalton |
Lagt på d. 29/10-2013 23:01
|
Øvet medlem Antal indlæg: 326 |
Nu skriver trådstarter jo netop at kvinden er thailandsk statsborger, så det er vel der problemet ligger. Dalton |
|
|
Frank |
Lagt på d. 30/10-2013 07:05
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Det er ikke noget problem med hensyn til statsborgerskab, hvis følgende er opfyldt: Skal have boet i Danmark i mindst 10 år fra det fyldte 15. år og 5 år inden pensionsudbetalingen starter. Nedenstående er klippet fra borger.dk : Kan jeg få pension, hvis jeg ikke er dansk statsborger? Du skal normalt være dansk statsborger for at kunne få dansk folkepension eller førtidspension. Det gælder dog ikke, hvis du opfylder en eller flere af disse betingelser: Betingelserne for folkepension for personen i trådstarterens indlæg er opfyldt, når personen har boet i Danmark siden 2000 og nu er 63 år gammel. Pension bliver dog kun en brøkdel, som beskrevet i de tidligere indlæg. Personen vil være 65 år i 2015. Hvis det antages, at hun har boet uafbrudt i Danmark i 15 år, så hun vil være berettiget til at modtage 15/40 = 37,5 % af grundbeløbet jf. brøkberegning på borger.dk. Hvor meget kan jeg få? Din folkepension består af et grundbeløb og et pensionstillæg. Grundbeløbet er det samme for enlige og samlevende, mens pensionstillægget er større for enlige end for gifte og samlevende. Din økonomiske situation har også betydning for, hvor meget du kan få i pension. For at få det maksimale beløb er det et krav, at du har boet i Danmark i 40 år i perioden, fra du fyldte 15, til du nåede folkepensionsalderen. Du kan sandsynligvis godt få folkepension, selvom du ikke har boet i Danmark i 40 år, men du vil få et forholdsmæssigt mindre beløb. Det kaldes ’brøkpension’, fordi du kun får en brøkdel af det fulde beløb. Har du fx boet i Danmark i 20 år, vil du kun få halvdelen af det fulde beløb. |
|
|
Mikisoq |
Lagt på d. 30/10-2013 19:36
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
Tak til alle for jeres bidrag: En beskeden brøkpension på 15/40 dele er bedre en ingenting; der kan sikkert søges om boligydelse ved siden af. Igen tak for hjælpen. Jeg var ved at bilde hende ind at hun ikke kune få noget overhovedet. |
|
|
Satiariyan |
Lagt på d. 02/11-2013 06:24
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 47 |
Mens vi er ved emnet - er der nogen der positivt ved om brøkpension kun vedrører grundbeløbet eller også omfatter det generelle tillæg? Jeg har gennemtrawlet siderne på borger.dk men har ikke kunnet finde noget der i klare ord af- eller bekræfter dette. Så vidt jeg husker er der enkelte steder der siger at de specielle tillæg - f.eks varmebidrag, medicintilskud, boligsikring og den slags - ikke er berørt af brøkpension, men har som sagt ikke fundet noget der direkte siger noget om det generelle tillæg, der jo er af ca. samme størrelses orden som grundbeløbet. |
|
Spring til debat: |