Se indlæg
 Udskriv debat
Turister risikerer at skulle betale indrejseskat i Thailand
Webmaster
Turister risikerer at skulle til lommerne, når de rejser ind i Thailand. For landets regering har nemlig et forslag på bordet om at opkræve et turistgebyr på 500 baht, svarende til knap 90 danske kroner.

Opholder man sig kun i landet op til tre dage, bliver gebyret på 30 baht eller fem danske kroner.

Forslaget er blevet til blandt landets Sundhedsministerium, Turisme- og Sportsministerium og thailandsk politi. Hvis det vedtages, lægges der op til, at det træder i kraft i til januar 2014. Datoen kan dog blive udsat, da regeringen frygter, den nye skat vil 'forvirre' turisterne - januar er den absolutte højsæson i Thailand.

Forventningen blandt initiativtagerne er, at gebyret vil tiltrække flere 'kvalitetsturister'. Det siger sundhedsminister Pradit Sintavanarong til avisen Bangkok Post. Præcist hvad det begreb dækker over Sintavanarong ikke.

Det har dog tidligere været fremme i thailandske medier, at landet er træt af turister, som ikke har en gyldig rejseforsikring, når de besøger Thailand. Ubetalte lægeregninger koster årligt landet mere end 200 millioner baht. Begrebet er desuden tidligere blevet brugt om turister med en højere indkomst, som vil bruge flere penge i landet i forhold til andre turistgrupper med lavere indkomst.

Læs nærmere på: Politiken
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
moerk5002
Præcist hvad det begreb dækker over Sintavanarong ikke..........

Ikke forstået Cool

Chase
Tja for en del år siden skulle man jo betale hmmmm 500 bath når man rejste ud af landet, tror de kalde det for lufthavnskat, men dækkede vist noget andet ?

Nahm
Chase skrev:

Tja for en del år siden skulle man jo betale hmmmm 500 bath når man rejste ud af landet, tror de kalde det for lufthavnskat, men dækkede vist noget andet ?

De 500 baht dengang er heldigvis inkluderet i biletten nu, vel også inkluderet under en skat. det var da også en masse bøvl for alle dengang med at skulle betale det lille latterlige beløb..Vi stod der og skulle finde de penge, det er nemmere og mere behageligt idag ! Jeg kan ikke huske hvornår den 500 baht. afgift blev afskaffet, evt. andre herinde kan ? et skud ca. 6 år ? men det er da blevet en smule nemmere nu.
Mvh,
Nahm

leoedgar
moerk5002 skrev:

Ikke forstået Cool

Ja den var nok svær at gætte, men mit gæt: Præcist hvad det begreb dækker over svarer Sintavanarong ikke på.

hugoboerge
leoedgar skrev:

moerk5002 skrev:

Ikke forstået Cool

Ja den var nok svær at gætte, men mit gæt: Præcist hvad det begreb dækker over svarer Sintavanarong ikke på.

Bl.a. at backpackers har ingen interesse for landet er vel nok meningen uden at han uddyber det naermere.

De 500 THB er en lufthavnsafgift som gaar til vedligeholdelse af lufthavnene i Thailand. Mon ikke det er 10 aar siden man skulle staa med de THB 500 ved check-in.

SteenJ
Mener jeg betalt ved check in i 2007, da mine børn var med.
HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.

Mai Mii Gik
Kan det mon tænkes det er endnu en måde at få flere penge i de rigtige "lommer" ??
Dem der styre landet, laver jo den ene fejl efter den anden, og det koster jo penge, og de skal så findes..
Toppen er måske ved at indse at de ikke kan lave alt stige i landet, og derved se sig om efter andre muligheder for at få flere penge i kassen.

Man kan jo læse andre stede at det også er et mål for at bringe tallet ned med ulovlig ophold i landet, overstay.
Tager fra en English side:

BANGKOK: -- Following the announcement that the authorities in Thailand are considering introducing a 500 Baht fee for foreigners entering the country, it has been estimated that there are now more than 100,000 foreign nationals currently staying in the country despite their visa having already expired.

http://news.asiai...om/?p=2396

Personlig tro jeg ikke det vil afhjælpe med dem der kommer her og bevist laver overstay, da jeg ikke tro 500 baht gøre den store forskel.

Der skrives også at det er pga de gerne vil havde flere "quality tourists." he he er man det hvis man kan betale små 500 baht ??

For mig lyder det hele lidt som skørt... Headbanger

vandango
Har ikke noget imod at give et gebyr for at træde ind i Thailand, men at gebyret er opstået pga. andre turisters idioti, har jeg det ikke godt med.

Jeg ved ikke hvor meget 23.000.000 besøgende spenderer om året, men er næsten sikker på, at det kun er skatter og afgifter der lander hos skattefar i Thailand.

Tror at Thailændere er lige så glade for at betale skat som Grækerne.

Er der i øvrigt nogle danskere der betaler skat i Thailand, enten af personlig indkomst eller af forretning?

hugoboerge
vandango skrev:

Er der i øvrigt nogle danskere der betaler skat i Thailand, enten af personlig indkomst eller af forretning?

Jeg betaler personlig indkomst skat og det goer ALLE som har en arbejdstilladelse om man saa kommer fra Australien, Danmark osv. Ens firma tilbageholder indkomstskat i loenafregningen saa enkelt er det.

Selvangivelsen bliver sendt til privatadressen saa skattefar ved hvor de skal lede.

Mht firmaskat kan det forholde sig lidt anderledes alt afhaengig af stoerrelse og hvordan firmaet er sat op. Gadehandlere og formentlig ogsaa Longway's groentsagsforretning er garanteret ikke registreret nogen steder fordi det er besvaerligt for skattefar at komme med en konklusion hvor stor indtjeningen er plus afregning af VAT osv. Saa smaaforretninger er udenfor systemet. Jeg mener hvis omsaetningen naar en bestemt stoerrelse skal firmaet selv anmelde dette til myndighederne.

swedmark
vandango skrev:

Har ikke noget imod at give et gebyr for at træde ind i Thailand, men at gebyret er opstået pga. andre turisters idioti, har jeg det ikke godt med.

Har det helt på samme måde. Og jeg tror kun at sådan et gebyr kan risikere at give bagslag i form af at nogle vil misbruge/henholde sig til de troede det gebyr var en sygeforsikring.
Andre vil sige, hvorfor forsikre sig, vi ved der er sat penge af til at tage sig af os hvis vi bliver syge.

Longway
hugoboerge skrev:

vandango skrev:

Jeg betaler personlig indkomst skat og det goer ALLE som har en arbejdstilladelse om man saa kommer fra Australien, Danmark osv. Ens firma tilbageholder indkomstskat i loenafregningen saa enkelt er det.

Selvangivelsen bliver sendt til privatadressen saa skattefar ved hvor de skal lede.

Mht firmaskat kan det forholde sig lidt anderledes alt afhaengig af stoerrelse og hvordan firmaet er sat op. Gadehandlere og formentlig ogsaa Longway's groentsagsforretning er garanteret ikke registreret nogen steder fordi det er besvaerligt for skattefar at komme med en konklusion hvor stor indtjeningen er plus afregning af VAT osv. Saa smaaforretninger er udenfor systemet. Jeg mener hvis omsaetningen naar en bestemt stoerrelse skal firmaet selv anmelde dette til myndighederne.

Groentforretningerne er ikke mine, men min kones og nej de er ikke registreret, ergo bliver der ikke betalt skat, hendes hjemmeside er heller ikke registreret......saa visse folk vil nok mene at det koere saadan lidt paa pumperne, men saadan er det vel her i landet, det er vidst meget normalt.

Nu kan jeg saa heller ikke lige faa oeje paa hvad man ville faa for evt. skattebaht....det meste her er jo brugerbetaling.

Frown
Redigeret af Longway d. 22/10-2013 12:49
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
hugoboerge
Longway skrev:

hugoboerge skrev:

vandango skrev:

Groentforretningerne er ikke mine, men min kones og nej de er ikke registreret, ergo bliver der ikke betalt skat, hendes hjemmeside er heller ikke registreret......saa visse folk vil nok mene at det koere saadan lidt paa pumperne, men saadan er det vel her i landet, det er vidst meget normalt.

Nu kan jeg saa heller ikke lige faa oeje paa hvad man ville faa for evt. skattebaht....det meste her er jo brugerbetaling.

Frown

@Longway, naar jeg naevnte dig var det bare et eksempel, det er helt klart at det er din kones forretning. Men jeg er helt enig med dig, hvad faar man for de THB man betaler i skat ? Der sker da lidt reparationsarbejde paa vejene, og det goeres saa daarligt at faa maaneder efter skal der repareres igen. Det maa vaere fedt at vaere contractor her med fast reparationsarbejde.

Longway
Ja ja, fint nok at du naevnte mig som eksempel...ang. veje, saa er det jo ikke gratis at koere paa high way, de maa faa enorme summer ind der...

Lidt ude omkring rismarken, er der et hul i vejen, jamen saa bliver det jo blot fyldt op med lidt aviser og lidt plastik...men der virker da en uges tid..Ja det er sq fast arbejde..
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
lindegaard
først og fremmest forstår jeg slet ikke de der tager afsted uden en forsikring i tilfælde af evt. sygdom eller andet, hvor man ikke selv er herre over det..

i virkeligheden burde det være et globalt krav at der til en billet var knyttet en forsikring, med en pris der modsvarer det antal dage den gælder...

problemet med ubetalte regninger er jo ikke kun i Thailand, men verden over...

her i Danmark har vi samme problem, med folk der pludselig bliver syge, f.eks i lufthavnen på vej hjem, pludselig opstået blodprop, afsted tilriget, vi spørger bagefter...
ingen forsikring?? ærgeligt staten står med regningen...

i mine øjne skulle der være en obligatorisk forsikring, altid...
og nej det koster ikke alverden i forhold til billetten, så længe opholdet ikke overstiger 30 dage...

giver selv 1050 kr årligt for super dækning hele verden, af 30 dg's varighed.
omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent"

Chase
De 500 bath for ca 10-12 år siden var en udrejse udgift/afgift, og skulle betales ved Tjek out Wink og ikke inn Wink

Thomas72
Noget tyder på at afgiften bliver gennemført og vil gælde fra den 1. januar 2014 (øv øv, Jeg ankommer først den 28. januar, men det overlever man nok.)

Thailand er på vej med turistafgift

Regeringen i Thailand er i gang med at gennemføre en plan om at opkræve 500 baht i indrejseafgift fra turister, der besøger landet.

Det svarer til lige knap 90 kroner.

- Denne politik skal indføres for at dække regningen for udenlandske turister, der kommer ud for en ulykke eller bliver syge og skal behandles på vore hospitaler, men ikke har penge til at betale regningen, siger Charnvit Phrathep, der er vicesundhedsminister.

Ifølge ministeriet ender Thailand med en regning på 700 millioner baht, 123 millioner kroner, årligt, fordi udenlandske turister ikke betaler deres regninger.

- Vi prøver at sende regningerne til de respektive ambassader, men de siger altid, at det har de ikke budgetter til, siger viceministeren.

Det nye tiltag kræver ikke en ny lovgivning. Det kan gennemføres inden for de eksisterende regler og love, men der skal udarbejdes regulativer.

Det hele ventes at være klar, så afgiften kan indføres den 1. januar 2014. ...

http://www.nordjy...870/4/1513

Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

Robert Kronberg
Øh, alle som har arbejdstilladelse betaler skat.

Hilsen, Robert

vandango skrev:

Jeg ved ikke hvor meget 23.000.000 besøgende spenderer om året, men er næsten sikker på, at det kun er skatter og afgifter der lander hos skattefar i Thailand.

http://www.danishschool.dk/thailand/
hugoboerge
Robert Kronberg skrev:

Øh, alle som har arbejdstilladelse betaler skat.

Hilsen, Robert

vandango skrev:

Det naevnte jeg allerede i #10 saa mon ikke den er roeget ind paa lystavlen hos Vandango.Smile

taxidriver990
Vi bateler en aarlig afgift, min hustru gaelder det skat, for vores firma paa 100 Baht, som vi selv skal koere op og betale, der sendes ingen regning.
Og for plantagen er det rundt de 200 Baht, hvis de da husker at indkraeve dem
Tilgengaeld saa har lokalsamfundet indfoert en bede afgift paa store Buddha dage, som i loerdags, der skulle vi betale 20 Baht til manden som opkaeve diise.
Skal lige naevnes at han koere rundt i en 4-hjulstraekker og kraever ind, saa nok en underskudsforretning for ham, men tempelet er sikkert glade.

Os der bor herude betaler vel alle en slags skat hver 90'ende dag paa imgrationen ?
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Spring til debat: