Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Naar det er forbi.
|
|
Longway |
Lagt på d. 06/10-2013 14:57
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1079 |
Godaften. Hvordan har i fastboende besluttet jer hvad der skal ske naar livet en dag slutter. Skal i til danmark, eller napper i den her ude. Min kone, fam. og jeg er helt paa det rene hvad der skal blive af mig, det bliver en kremering i hjembyen ( har lagt fra til " sten og fallera ) saa bliver jeg sat i skyggen under det store trae. Jeg har saa spurgt min kone, naar din tur kommer, kan din fam. saa blande asken fra os 2. der har nu vaeret oppe i familieraad og beslutningen er taget...det vil de goere....Tak for det, jeg mener 2 urner som ikke kan naa hinanden, ja det maa da blive en lang doed. Doed er Thaier jo ikke meget for at tale om. Har i gjort jer overvejelser ? Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
Mai Mii Gik |
Lagt på d. 06/10-2013 15:08
|
Øvet medlem Antal indlæg: 103 |
Longway har du fået lavet papir på du vil brændes hernede, og hvordan det skal forgå ? Kan forstår på andre at der ikke papir på det, kan det være meget besværlige til den tid. Da det ikke lige er sådan at brænde os Farang. Vil selv havde undersøgt det nærmere da jeg bestemt ikke vil hjem i jorden og fryse i alt evigheden. Ha ha Da jeg vil brændes og smides i havet hvis det er mulige. Så hvis jeg skal havde lavet et gyldig dokument på det, må jeg jo gøre det. |
|
|
flyer |
Lagt på d. 06/10-2013 15:10
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 688 |
Har købt en parkeringsplads på det lokale tempel, til os begge, hvis vi skulle dø.... Ved nu ikke lige om vi ligefrem skal "mixes" har aldrig tænkt den tanke. Høj sol, blå himmel med ganske få skyer over Vestegnen Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
Longway |
Lagt på d. 06/10-2013 15:32
|
Mht. til kremering osv. jeg har mistet 3 venner herude og der var ingen problemer ang. at vaere her efter endt aandedraet..... Forrige ven jeg mistede, ja han boede i Nong Khai, han endte sine dage i Mekong floden. ( ingen papire eller dokumenter ) efter en smuk afsked i templet.... Mai. Jeg kan godt grine af at du saetter violinisten paa.......hehehe... Redigeret af Longway d. 06/10-2013 15:48 Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/10-2013 17:34
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
flyer skrev: Har købt en parkeringsplads på det lokale tempel, til os begge, hvis vi skulle dø.... Ved nu ikke lige om vi ligefrem skal "mixes" har aldrig tænkt den tanke. Høj sol, blå himmel med ganske få skyer over Vestegnen Hvis vi skulle dø...? Er ret sikker på at dødeligheden her i Thailand, er legio Danmark... Nemlig 100 % |
|
|
flyer |
Lagt på d. 06/10-2013 17:39
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 688 |
DK skrev: flyer skrev: Har købt en parkeringsplads på det lokale tempel, til os begge, hvis vi skulle dø.... Ved nu ikke lige om vi ligefrem skal "mixes" har aldrig tænkt den tanke. Høj sol, blå himmel med ganske få skyer over Vestegnen Hvis vi skulle dø...? Er ret sikker på at dødeligheden her i Thailand, er legio Danmark... Nemlig 100 % Damn Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
FarangDingDong |
Lagt på d. 06/10-2013 18:48
|
Øvet medlem Antal indlæg: 127 |
Da jeg stadig er i 40'erne har jeg ikke rigtig taenkt saa meget over det. Da min kones farmor doede og vi var igang med at arrangere afskeden, naevnte hun for mig at hun for et par aar siden havde reserveret en plads til os begge saa vi skal ligge sammen. Jeg maa nok hellere spoerge hende hvor henne. Livet er for kort til lange underbukser
|
|
|
Longway |
Lagt på d. 06/10-2013 19:06
|
Jeg synes at det er ret vigtigt, som regel er vi maend jo aeldre end vores kone, og det ville saftsusseme da vare synd for hende, at naar dagen kommer, saa siger hun : Hva' goer jeg nu...lille du.. Jeg har lige rundet de 50. maaske derfor tanken strejfer mig.. Dvs. jeg bliver 51. i Nov. Mvh. Chiliposen.
|
|
Nahm |
Lagt på d. 06/10-2013 19:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 513 |
Ang. kremering ! hvis man dør i Thailand skal man så ikke have lavet lidt "papirer" først før det kan lade sig gøre ? Det skal man vist, da jeg havde en kammerat der døde for 4 år siden I Thailand måtte han flyves hjem i kiste, og kunne først kremeres i Danmark, turen hjem i kisten kostede også familien 10000 kr oveni hans begravelse desværre.
Mvh,
Nahm |
|
|
Longway |
Lagt på d. 06/10-2013 19:14
|
Det maa der vaere en sagkyndig som kan svare paa, de 3 danske venner af mine, der har ikke vaeret noget. Men jeg vil da lige tjekke det via ambassaden imorgen... PS. Kan det skyldes hvis man ikke har adresse her ude ? Dem jeg maatte sige farvel til havde adresse her, og jeg har ogsaa. Redigeret af Longway d. 06/10-2013 19:23 Mvh. Chiliposen.
|
|
Nahm |
Lagt på d. 06/10-2013 19:30
|
Longway, Ja min kammerat havde adress i Dk, selvom han boede fast i Thailand som førtidspen. Som så mange andre snød han og hævede sin månedlige check. Familien ville ikke betale de 10000 kr for at få ham til Dk i kisten, han havde desværre ikke så meget kærlighed fra sine nærmeste, selvom han var en god dreng, men de overgav sig til sidst efter pres fra søsteren mm. og betalte--det holdt hårdt, men hvad sker der hvis der ikke kommer de penge ? så får man vel en ok begravelse i Thailand ? (dette vil jeg da selv chekke, man ved jo aldrig hvad der kan ske!) Mvh,
Nahm |
|
|
Longway |
Lagt på d. 06/10-2013 19:38
|
En ordentlig begravelese her i landet uden moent ? NEJ...For ikke saa laenge siden maatte jeg sige farvel til en kammerat igennem mange aar, hans far ville have asken hjem....Vi var til kremering i det mest fattige kvarter i Bkk. det saa maaske flot ud udefra, men inde i kapelet var det sq noget trist...normalen er jo i tempel inden kapel og stikken, det var der ikke her, hans far ville ikke spaede moent i, saa det var lige paa og haardt, der kom da lidt munke og messede, den hvide snor til at foere ham over paa den anden side var der ogsaa. Den lille ceremoni foregik i "Wat khlong doei nai" som ligger i nok det fattigeste slumkvarter i Bkk. Ambassaden betalte. Min ven havde ikke adresse her i landet, men havde masser af danske venner, vi var 2. danskere som moedte op.....Tak til dig som moedte op, jeg ved at du laeser med.... Jeg har selvfoelgelig billeder, men i dyb respekt for min ven vil jeg ikke poste dem.. Redigeret af Longway d. 06/10-2013 20:04 Mvh. Chiliposen.
|
|
Nahm |
Lagt på d. 06/10-2013 20:20
|
Ang. en ordentlig begravelse! hvad er det ? Min afdøde ven var blevet fløjet til Dk, jeg var den eneste danske ven der mødte op i Vejle ( alle dem fra LOS kunne jo ikke være med, men dem var der mange af) ( pga. jylland, og mange venner fra Cph.) Jeg oplevede til begravelsen folk nærmest kun talte om deres job og det gik godt- altså ingen el. lidt afsagn fra at min kammerat var død, hans mor græd ikke,...jeg var målløs magen til kold mor skal man lede længe efter...hun fældede først en lille tåre da urnen kom i jorden - søsteren græd, - heldigvis..? jeg selv fældede selvfølgelig tårer, vi var venner i 10 år..havde utrolig mange gode og sjove oplevelser sammen i Thailand igennem mange år...faderen kom ikke, han var jo selvfølgelig uvenner med moderen og ville ikke være der når hun var der......Jeg mener, hvis en person man har kendt længe og som man var glad for så må man vise respekt og møde op til begravelse. Tænk en familie med alle disse interne problemer ikke kan se bort fra det på sådan en dag ? Mvh,
Nahm |
|
|
Longway |
Lagt på d. 06/10-2013 20:43
|
En ordentlig begravelse/ bisaettelse kan saamaend foregaa i det fri og direkte paa baalet for min skyld, det der goer den ordentlig er at afdoedes venner, familie og andet godtfolk moeder op og udviser den respekt for afdoede som han/hun fortjener. Taler vi Thai. saa er normalen jo at man ligge paa koel minimum 3 dage i et tempel...Dagene van jo variere afh, af status eller penge, ja eller begge dele, naar turen saa gaar fra templet til kapelet, saa foelges alle i flok, afdoede ryger i ovnen og pludselig regner det med moenter, ja en smider moenter op i luften for at folk skal faa noget andet en sorg at taenke paa. Den foerste kremering jeg var til, ja det var en dansker, der var sat videokamera op, saa kunne man foelge naar afdoede blev braendt, det synes jeg dog var lidt perverst, at se afdoede loefte korpus naar ilden tager fat, men saadan var det..Inden afbraending gaar alle hen til afdoede og haelder en smule vand paa hans/hendes haender som er lagt i wai stilling omkring brystet...Ja puha...man har oplevet meget med tiden..ikke alt er lige rart.... Mvh. Chiliposen.
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 06/10-2013 21:02
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Nahm skrev: hans mor græd ikke,...jeg var målløs magen til kold mor skal man lede længe efter...hun fældede først en lille tåre da urnen kom i jorden - søsteren græd, - heldigvis..? Her kan jeg altså ikke følge dig. Det er da nærmere dig, der er kold, fordi du ikke kan acceptere moderens måde at tage det på. Vi er alle forskellige, og det skal der være plads til. Nogle bærer deres følelser udenpå, andre bærer dem indeni. Hvis du forventer, at dine thailandske overlevende står og græder ved din begravelse, så ville du måske blive skuffet, hvis du kunne følge med fra en lille, hvid sky. Her er det ikke kun den personlige måde at tackle det på, der spiller ind, her spiller kulturen også ind. Personligt har jeg det på den måde, at det er spild af penge at få mig hjem, hvis jeg dør i Thailand - selvom jeg ikke har kone/kæreste der. Men det væsentlige er nok ikke, hvad jeg synes, men hvad de efterladte synes. Det samme gælder, hvis man har en thailandsk ægtefælle. Det er meget mere vigtigt, hvad hun ønsker, end hvad den afdøde ønsker. |
|
|
John |
Lagt på d. 06/10-2013 21:05
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
Nahm skrev: Ang. kremering ! hvis man dør i Thailand skal man så ikke have lavet lidt "papirer" først før det kan lade sig gøre ? Det skal man vist, da jeg havde en kammerat der døde for 4 år siden I Thailand måtte han flyves hjem i kiste, og kunne først kremeres i Danmark, turen hjem i kisten kostede også familien 10000 kr oveni hans begravelse desværre. Er du sikker på at beløbet kun er 10.000 kr. Jeg har fornyligt sendt en afdød ven fra Danmark til England og der var prisen 25.000 kr. Og var næsten ens hos de 3 bedemænd der blev spurgt. De 25.000 kr. includerede kun Transport i DK, flybillet, balsamering og zinkkiste (obligatorisk når båren skal med fly) Afhæntning i Engelsk lufthavn og videre forløb blev varetaget af en engelsk bedemand og var betalt i forvejen john@dansk-thai.dk
|
|
|
Longway |
Lagt på d. 06/10-2013 21:14
|
Kim Ludvigsen skrev: Nahm skrev: hans mor græd ikke,...jeg var målløs magen til kold mor skal man lede længe efter...hun fældede først en lille tåre da urnen kom i jorden - søsteren græd, - heldigvis..? Her kan jeg altså ikke følge dig. Det er da nærmere dig, der er kold, fordi du ikke kan acceptere moderens måde at tage det på. Vi er alle forskellige, og det skal der være plads til. Nogle bærer deres følelser udenpå, andre bærer dem indeni. Hvis du forventer, at dine thailandske overlevende står og græder ved din begravelse, så ville du måske blive skuffet, hvis du kunne følge med fra en lille, hvid sky. Her er det ikke kun den personlige måde at tackle det på, der spiller ind, her spiller kulturen også ind. Personligt har jeg det på den måde, at det er spild af penge at få mig hjem, hvis jeg dør i Thailand - selvom jeg ikke har kone/kæreste der. Men det væsentlige er nok ikke, hvad jeg synes, men hvad de efterladte synes. Det samme gælder, hvis man har en thailandsk ægtefælle. Det er meget mere vigtigt, hvad hun ønsker, end hvad den afdøde ønsker. Hej Kim. Mht. til sorg og graad saa vil jeg nu vove at paasta et forskellen er ens...Jeg har vaeret til thaibisaettelser, der blev bestemt ikke sparet paa taarene, Alt er forskelligt fra danmark, men sorgen og foelelserne er bestemt de samme. Det er blot min erfaring. Mvh. Chiliposen.
|
|
Nahm |
Lagt på d. 06/10-2013 21:35
|
John skrev: Nahm skrev: Ang. kremering ! hvis man dør i Thailand skal man så ikke have lavet lidt "papirer" først før det kan lade sig gøre ? Det skal man vist, da jeg havde en kammerat der døde for 4 år siden I Thailand måtte han flyves hjem i kiste, og kunne først kremeres i Danmark, turen hjem i kisten kostede også familien 10000 kr oveni hans begravelse desværre. Er du sikker på at beløbet kun er 10.000 kr. Jeg har fornyligt sendt en afdød ven fra Danmark til England og der var prisen 25.000 kr. Og var næsten ens hos de 3 bedemænd der blev spurgt. De 25.000 kr. includerede kun Transport i DK, flybillet, balsamering og zinkkiste (obligatorisk når båren skal med fly) Afhæntning i Engelsk lufthavn og videre forløb blev varetaget af en engelsk bedemand og var betalt i forvejen John, De 10000 kr, var det beløb jeg fik at vide ! det var fragt fra Pattaya til Dk for 4 år siden...om det er mere ved jeg ikke, men det oplyste familien til mig. Mvh,
Nahm |
|
|
Nahm |
Lagt på d. 06/10-2013 21:48
|
Kim, Hvis du forventer, at dine thailandske overlevende står og græder ved din begravelse, så ville du måske blive skuffet, hvis du kunne følge med fra en lille, hvid sky. Her er det ikke kun den personlige måde at tackle det på, der spiller ind, her spiller kulturen også ind. Ja, det kunne være sjovt hvis man kunne overvære dette ik Men det jeg skrev om, at min gode vens mor ikke græd ved hendes søns begravelse, det vil jeg nu mene er MEGET unormalt ! hun var en isklump, og også datteren var hun ligeglad med..de har ikke talt i +20 år, så derfor ved du ikke hvad du skriver op imod !!!! den mor er mærkelig ! Min kammerat var derimod et dejligt menneske og tænkte på sine kammerater, og han var en person jeg stolede på, han bookede altid hotel til mig og vi mødtes som aftalt, men hans mor i Dk var striks...jeg vil nævne andre i familien græd til begravelsen..at så moderen ikke gjorde, ?? fred med den gamle kolde dame...hun ville ikke engang betale for gravstenen selvom hun havde penge...der kom kun et fornavn på stenen, og forkert dato, men det var hun også ligeglad med....det var jo billigt....hun burde skamme sig...det var trods alt hendes egen søn...selvom han ikke havde et perfekt liv. Mvh,
Nahm |
|
|
Mai Mii Gik |
Lagt på d. 07/10-2013 05:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 103 |
Kunne være rart med en der ved det korrekt ang dette. Da sådan et stykke papir ikke kan koste det store at få lavet her nede. Da jeg nemlig også kende til en kedelig oplevelse her nede ang at manden ikke blev brændt/begravet hernede men blev sendt hjem pga han jo bare var Tourist selv efter +15 år i landet, Og hans tilknytning eller sådan noget jo stadlig var støre til UK. Han var fra Uk så ved ikke om der er forskel på det. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |