Se indlæg
 Udskriv debat
Ikke alt er farligt i Thailand!
patirak
Der findes et utal af advarsler, når det glæder Thailand, både i forhold til kvinderne og at lave investeringer og forretninger her. Langt de fleste advarsler går ud på, at man bliver snydt og må ende med at rejse tomhændet hjem.

Andre påstår at det er umuligt at klare sig her, uden man har penge med hjemmefra. I det hele taget kan man undre sig over at folk overhovedet tager til Thailand, når alt her er ”farligt” og åbenbart også et sikkert økonomisk tab.

Så er det, at jeg i dag netop har siddet til møde med min Thai-kæreste og vores revisor, med henblik på at gøre status over de første 10 måneders drift af vores nye virksomhed. En virksomhed som vi startede helt fra bunden og med en delt startinvestering på THB 170.000.

Vores resultat indtil videre viser, at vi kommer til at ende med et overskud på mindst THB 1,2 millioner ved årets afslutning, selvom vi rent faktisk også har brugt en hel del på investeringer og yderligere vækst i opstartsfasen.

Planen er nu en fordobling af både omsætningen og overskuddet næste år - og vi har allerede nu planer om investeringer i nye forretningsområder. Grundlæggende for vores succes er, at vi først investerer når vi har pengene - at vi begge arbejder alle døgnets timer - og at vi baserer vores forretninger på sund fornuft og velovervejet risiko.

Altså har en ”farlig” underuddannet Thai-kvinde og en ”skør” dansker formået, at få opbygget en god og solid virksomhed på meget kort tid her i ”farlige” Thailand. Det er jeg sgu egentlig ret stolt af! - og det er absolut ikke noget jeg kunne have gjort alene. Uden min Thai-kærestes, som knokler røven ud af bukserne, ville det aldrig have kunnet lade sig gøre.

Blot en lille historie for at fortælle, at alt ikke er ”farligt” i Thailand og at et liv i Thailand ikke behøver at betyde at man konstant mister penge. Man kan faktisk godt leve her og samtidig skabe sig en solid indtjening samtidig, uden at det kræver en kæmpe investering rent økonomisk. Men det kræver både stor indsat og vilje fra begge parter rent arbejdsmæssigt.

Håber dette kan opveje lidt de mange skrækhistorier og fordomme om Thailand og Thai-kvinder, som jeg faktisk ofte bliver i dårlig humør af at læse…

rinpoche
Godt gået, Patirak!

Mvh

hugoboerge
patirak skrev:

Der findes et utal af advarsler, når det glæder Thailand, både i forhold til kvinderne og at lave investeringer og forretninger her. Langt de fleste advarsler går ud på, at man bliver snydt og må ende med at rejse tomhændet hjem.

Andre påstår at det er umuligt at klare sig her, uden man har penge med hjemmefra. I det hele taget kan man undre sig over at folk overhovedet tager til Thailand, når alt her er ”farligt” og åbenbart også et sikkert økonomisk tab.

Så er det, at jeg i dag netop har siddet til møde med min Thai-kæreste og vores revisor, med henblik på at gøre status over de første 10 måneders drift af vores nye virksomhed. En virksomhed som vi startede helt fra bunden og med en delt startinvestering på THB 170.000.

Vores resultat indtil videre viser, at vi kommer til at ende med et overskud på mindst THB 1,2 millioner ved årets afslutning, selvom vi rent faktisk også har brugt en hel del på investeringer og yderligere vækst i opstartsfasen.

Planen er nu en fordobling af både omsætningen og overskuddet næste år - og vi har allerede nu planer om investeringer i nye forretningsområder. Grundlæggende for vores succes er, at vi først investerer når vi har pengene - at vi begge arbejder alle døgnets timer - og at vi baserer vores forretninger på sund fornuft og velovervejet risiko.

Altså har en ”farlig” underuddannet Thai-kvinde og en ”skør” dansker formået, at få opbygget en god og solid virksomhed på meget kort tid her i ”farlige” Thailand. Det er jeg sgu egentlig ret stolt af! - og det er absolut ikke noget jeg kunne have gjort alene. Uden min Thai-kærestes, som knokler røven ud af bukserne, ville det aldrig have kunnet lade sig gøre.

Blot en lille historie for at fortælle, at alt ikke er ”farligt” i Thailand og at et liv i Thailand ikke behøver at betyde at man konstant mister penge. Man kan faktisk godt leve her og samtidig skabe sig en solid indtjening samtidig, uden at det kræver en kæmpe investering rent økonomisk. Men det kræver både stor indsat og vilje fra begge parter rent arbejdsmæssigt.

Håber dette kan opveje lidt de mange skrækhistorier og fordomme om Thailand og Thai-kvinder, som jeg faktisk ofte bliver i dårlig humør af at læse…

Det lyder helt fint Patirak, men betyder det saa at i har alle licenser i orden og at du har din arbejdstilladelse paa plads ? Undskyld jeg spoerger, men der er et minimum beloeb som et Thai firma skal have i kapital for at hyre 1 farang. Jeg formoder at firmaet er i din kaerestes navn ? pg at du er ansat ? Overskuddet lyder helt fint, men er det foer eller efter skat ? Du naevner ligeledes at overskuddet er efter "investeringer" hermed mener du vel afskrivninger ? Men paa hvad ? Software ?

Det er rart med en solstraale historie.

Mvh

Undskyld de mange spoergsmaal.

Longway
Hvis man ikke er naiv og man taenker sig en lille smule om saa er det saamaend ikke saa farligt.

Der er saa brancher der maaske er mere risikable end andre......

Noget saa simpelt som en groentshop kan give et godt overskud og 2 af slagsen giver jo det dobbelte.

Naar indkoeb, loeninger, stadieplads, stroem osv. er trukket fra, ja saa taler vi om mellem 1. og 1.5 mio. i lommen pr. aar. ( 2 shops )

At starte en shop op, jamen det koster jo naesten gratis, et par borde, en parasol eller 2 og saa indkoeb af vare, ja saa er man koerene

Man tror at det er loegn, men proev at observere en groentshop som ligger det rigtige sted i x antal timer, der er konstant kunder som koeber for mellem 10 og 100 thb. og har man 2 til at lange over disken konstant, ja saa sker der noget.

Paa visse groentsager er avancen jo op til 60 %

Saa farligt ? nej, bare spaend buen og kom igang.

Saa Patirak. Godt gaaet, altid fint naar folk tager et initiativ og det saa lykkes...
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
savasava
Flot patirak, håber det går lige så godt i fremtiden.

kanut
God positiv historie, jeg har selv haft forretninger i Thailand for nogle år siden, som gik godt. så pøj pøj herfra :-)
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE Cheers MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE Pibe

Bjarke85
patirak skrev:

Virkelig dejlig historie at høre ! Hvis det ikke var fordi jeg er opportunist og ikke mister modet, så ville jeg da have mistet modet, med alle de folk på både PP og herinde, der har fortalt om hvor umuligt det er ikke at blive blanket af, af både sin thai familie og alle andre i Thailand. Mine fremtidsplaner indeholder nemlig også forretning i Thailand.

Så rigtig dejlig historie, og stort tillykke med din business Smile Men pas nu på nogle af provokatørene, de vil jo så påstå at thai kvinden jo ikke snyder dig endnu, det er først når det hele køre på skinner og der er solidt overskud år efter år. SÅ smider hun dig på porten fordi det er i hendes navn. Og du har selvfølgelig ikke sikret dig på nogen måde, eller har andre økonomiske midler nogen steder, så du står kun med det tøj du har på og skal låne til en billet hjem til DK et eller andet sted fra Smile Fordi så klog er der nemlig mange mennesker der er hvis man ser på youtube eller fora rundt omkring.

Nå det blev til en masse blabla. Igen tillykke med det Smile

Nahm
@ patirak,

Jeg har altid nydt at læse dine så velskrevne indlæg, og dit sidste her ligeså!, men du lyder altså nogen gange for fantastisk synes jeg ! alle disse fantastiske forretninger med overskud, og du får hjælp af din kæreste som er tidligere barpige fra vist nok BKK ??? og hun "hjælper" dig med dine forretninger ??? hvordan kan det hænge sammen ??? en pige fra en bar kan jo være sød nok, men hvordan skal hun kunne drive en virksomhed ?

Hvad er det for noget i arbejder med ?

Jeg tror du skal passe på med at give for mange "gode ideer" til andre der vil lave forretning i LOS, du skriver jo ret voldsomme overskud i dine forretninger på kort tid ??? selv en ny lille forretning i Dk ville være misundelig....og sidst gik det vist ikke så godt for dig..???
Mvh,
Nahm

Longway
Sjovt nok Nahm, min kone er veluddannet, nu har hun 3 groentshops, kommunale jobs er der sq ingen penge i, saa mon ikke ogsaa det kan gaa den anden vej...altsaa at den tidligere barpige kan bestyre eller hjaelpe med at koere noget op, jeg er af den overbevisning at alle kan flytte sig hvis de vil.

I oevrigt findes der vel ogsaa faa ( X ) barpiger med en uddannelse...eller ?
Redigeret af Longway d. 27/09-2013 00:49
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Nahm
@longway,

Jeg håber da alle drømmehistorierne er ok, og har hold i virkeligheden, jeg tvivler dog stærkt herpå- desværre,,, for det er ret god underholdning fra det medlem....

Jeg/du har selvfølgelig set så mange "succes historier" skrevet også, og mange af dem er jo totalt tom luft....og mange er jo de bare lystløgnere, men lad os nu se "patirak" komme med sine fantastiske forklaringer på hvordan han kan lave million forretninger på 10 mdr. med sin barpige !!!

Patirak vil garanteret komme med gode argumenter og sable mig ned, han er nemlig en utrolig god debatant, og jeg frygter ham Smile, men han burde have mere respekt overfor andre herinde som vil starte virksomhed...jeg tror bare ikke selv på at patirak er ærlig...sorry to tell...Frown
Mvh,
Nahm

Mai Mii Gik
Lyder godt patirak, god vind herfra.

Altid skønt at læse om nogle der har gjort det okay, godt her nede, De sure, triste fortælling er der jo nok af på nettet.

hugoboerge
Nahm skrev:

@longway,

Jeg håber da alle drømmehistorierne er ok, og har hold i virkeligheden, jeg tvivler dog stærkt herpå- desværre,,, for det er ret god underholdning fra det medlem....

Jeg/du har selvfølgelig set så mange "succes historier" skrevet også, og mange af dem er jo totalt tom luft....og mange er jo de bare lystløgnere, men lad os nu se "patirak" komme med sine fantastiske forklaringer på hvordan han kan lave million forretninger på 10 mdr. med sin barpige !!!

Patirak vil garanteret komme med gode argumenter og sable mig ned, han er nemlig en utrolig god debatant, og jeg frygter ham Smile, men han burde have mere respekt overfor andre herinde som vil starte virksomhed...jeg tror bare ikke selv på at patirak er ærlig...sorry to tell...Frown

Det faar vi sikkert at vide naar og hvis Patirak svarer paa de spoergsmaal jeg tillod mig at stille.

Boes
Tillykke Patirak og held og lykke med jeres business....
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

patirak
Af gode grunde, så vil jeg ikke fortælle hvad vi laver og hvordan vi har gjort det. Men jeg kan sige, at det ikke har noget med software at gøre. Det handler om fysiske produkter, som vi importerer og sælger til primært velstillede Thailændere.

Vi har ramt en niche og har derfor succes med det vi laver. Dertil kommer et setup, som sikrer et godt cash flow og rigtig gode betalingsbetingelser i forhold til vores leverandører. Det gør, at vi i et fornuftigt tempo kan udvikle forretningen og samtidig begrænse risikoen betydeligt.

Derudover, så har vi selvfølgelig styr på det formelle og jeg har selvfølgelig ikke lavet et setup, hvor jeg pludselig kan risikere, at komme til at stå med ingenting. Har trods alt over 20 års erfaring som selvstændig, har været involveret i mange forskellige forretninger i forskellige lande (De fleste med langt højere omsætning end denne her). Derudover, så har jeg læst debatfora nok om Scams i Thailand og har før prøvet at blive snydt (af danske partnere). Man lærer jo trods alt af tidligere fejl.

Om man tror på det eller ej, er for mig ligegyldigt. Det er lidt det samme, som da jeg postede mit første indlæg og åbent erkendte at min kæreste var tidligere freelancer. Nogle folk troede på det og andre gjorde ikke. Sådan vil det altid være og det er umuligt at gøre alle "glade".

Derudover, så tror jeg det er vigtigt at forstå, at en luder ikke bare er en luder. Alle har forskellige personligheder og baggrund. Nogle arbejder i faget i en kort periode, for at lave mange hurtige penge, så de f.eks. kan betale deres uddannelse eller åbne deres egen forretning. Andre gør det for at få mad på bordet, hjælpe familien, betale deres spillegæld eller noget helt andet. Nogle tager 1.000 BAHT for et knald og andre slipper af sted med at forlange 15.000 BAHT. Nogle sparer op af deres indtjening og nogle gør ikke. Der er MEGET stor forskel - også på ludere - da de blot er almindelige mennesker, som alle os andre.

Er min kæreste perfekt? NEJ, hun har helt klart sine fejl og svagheder, som alle andre mennesker og hun er langt fra perfekt. Men nogle af hendes styrker ligger i daglig ledelse (håndtering af vores 4 lokale medarbejdere) og ikke mindst salget af vores produkter. Faktisk står hun for hovedparten af vores salg, som er til lokale og hun håndterer alt lige fra levering til kundesupport, klager m.v.

Jeg tager mig derimod af bl.a. det administrative, import af produkterne, kvalitetskontrol, forhandling med leverandørerne og forretningsudviklingen. Så det er et samarbejde, hvor vi hver bidrager med vores stærke sider og har andre til at hjælpe os på de områder, som vi enten ikke er gode til eller ikke vil spilde vores tid på.

Er alt perfekt? – Nej, selvfølgelig er det ikke det og som alle andre virksomheder, så har opstarten være præget af massevis af udfordringer og også mange diskussioner om hvordan vi skulle udvikle forretningen - og samtidig begrænse risikoen. Og der er stadig massevis af udfordringer, som naturlig kommer i takt med at forretningen udvikles og vækster.

Det er klart at min tidligere erfaring og mit tidligere netværk, har været en vigtig faktor for at få tingene i gang. Men rent lokalt ville det være meget svært (umuligt) for mig alene at gøre dette alene. Primært på grund af kulturen og sproget, men også fordi der bare er ting, som kun Thailændere kan gøre. Dertil kommer, at man skal have folk omkring sig som man kan stole på, som sikrer at f.eks. indkøb her i Thailand laves til den rigtige pris og at ingen løber med kassen m.v.

Formålet med min historie var at fortælle, at det rent faktisk kan lade sig gøre at opbygge en fornuftig og sund forretning her i Thailand også sammen med en tidligere prostitueret. Om man som læser vil tro på det eller ej, er som nævnt helt op til en selv. Jeg har personligt ikke et behov, for at folk tror på mig eller ikke. Det er irrelevant, da det jo er mit liv.

Som alt andet i livet, så er der selvfølgelig også en risiko ved det jeg/vi gør, men hvis man hele tiden skulle tage højde for muligheden for at fejle, så ville vi aldrig være kommet i gang. Det gælder både vores partnerskab, vores virksomhed eller blot det at skulle bevæge sig ud i trafikken hver dag.

Livet er usikkert og risikofyldt, sådan er det bare! Men hvis man arbejder hårdt og bruger sin sunde fornuft, så kan tingene altså også lykkedes - selv her i Thailand.

Anonym Bruger
Hej Patirak!

Din historie er speciel. Og flot gået. Et stort tillykke, fra en tidligere
selvstændig, som kan se at du har professionelt styr på alle vinkler.

Specielt ros til forretnings kombinationen, med kæresten, som garanteret er stolt over ikke
mindst i Thai-sammenhænge, at kunne vise sin værdi, magt og evner.

Godt gået og god vind her fra.
Redigeret af Anonym Bruger d. 27/09-2013 06:58

patirak
DK skrev:

Hej Patirak!

Din historie er speciel. Og flot gået. Et stort tillykke, fra en tidligere
selvstændig, som kan se at du har professionelt styr på alle vinkler.

Specielt ros til forretnings kombinationen, med kæresten, som garanteret er stolt over ikke
mindst i Thai-sammenhænge, at kunne vise sin værdi, magt og evner.

Godt gået og god vind her fra.

Takker :-)

Ja, hun er MEGET stolt og det er fuld fortjent, for hun har virkelig taget sin del af slæbet.

buick
Tillykke til Patriak og kone godt gået og janteloven lever stadig kan jeg læse., misundelse er en grim ting.

Også i danmark kan det gå godt min kone har nu 10 år jubilæum som selvstændig og driver nu en grillbar,en resturant samt konsuletvirksomhed.
Hun knokler røven ud af bukserne og det ikke ubetydelige overskud igennem årene er dels investeret i 2 sommerhuse samt sat ind på vores fælles konto så vi i dag kunne stoppe op og leve rimeligt fornuftigt resten af vores dage.

Men hun syntes stadig det er sjovt så hun bliver ved men ser meget gerne jeg stopper på mit job og slapper af nu vi har råd.

Så ingen pengestrøm til hverken thailand eller spilleland herfra og alt vi ejer og tjener står i begge navne og går ind på fælles kontoer.Smile

Spring til debat: