Se indlæg
 Udskriv debat
gadesælgere
hugoboerge
Longway skrev:

Groen karrypasta og kokosmaelk,saa er vi jo naesten ovre i noget masaman som smager saa englene begynder at synge, der bruger man ej chili, da det er en speciel masaman karry man bruger til den ret, den ligger fint i mine loeg, altsaa smagsloeg...

Naar min kone feks. laver stuvet hvidkaal og deller, saa overhaelder jeg med sort peber, saa siger hun : slap nu lidt af.. hehehe....I soenderjylland bruger de vist nok kanel til denne ret...men i aarhus bruger vi peber...Mens hun saa sidder og siger pas nu paa, saa driver sved og taare ud af hende pga. en vindstyke 15...55555555555

Grin

Nu er massaman mere roed af karakter mens gang kiew wahn er lavet baseret paa groen karrypasta.

Skidt med det. Men her en liste over "Most Delicious Foods In The World" fra 2011 og hvad kom ind paa foerstepladsen ? Kig selv. Her er linket.

http://travel.cnn...5?page=0,0

Longway
Masaman kan jeg saamaend selv lave..........Jeg er dog ikke helt enig med dig HugoB. Hvis du med Kiaw wahn mener en soed groen kaary, jeg tolker det saadan....Jeg synes at der lidt bid i den groenne, men selvfoelgelig langt mere i den roede, har dog aldrig oplevet masaman lavet paa roed pasta.

I oevrigt er jeg lidt i tvivl om retten er thai eller indisk...Min kone mener at den er thai, andre mener at den er indisk...nogen der ved noget ?
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Mai Mii Gik
Jeg kan ikke tåle alt for stærkt Chili i min mad, og spiser jeg det forstærkt ja så kan min mave sætte ud med en del besøg på toilettet, dette er ikke pga dårlige mad, bare for stærk, tro måske en del forveksler det med madforgiftning, selvfølgelige sker madforgiftning da også.
Men jeg bliver ved med at prøve at spise stærkt mad, lære det nok en dag at spise som Thaier.
Samt Thaier er overbevist om at Chili er godt for min krop og hjerte, så der er ingen vej udenom. Shock

Tro nu også det er hip som hap om man bliver syg efter et besøg ved gade køkken, fine restaurant eller hjemmelavet mad, er man uheldig ja så sker det.
Tro det er tilfældige at de få gange det er sket for mig, at det har været fra en food corner i et stort indkøbcenter, en stort fint steaks house, og 1-2 steder mere, og at det aldrig er sket på de små gade køkkener til trods for forholde der.

Ang plastikhandsken, kan jeg da sige jeg så noget "sjovt" en dag, han gik rundt og tømte borde med de handsker på, rodet i affald, feje gulvet, samlet lidt op og roder i affald poser igen, så hjælpe han til med at slæbe nogle store sække, inden han hoste i sine hænder med handsker på.
Så gik han igang med at lave maden til folk, han skifte ikke plastik handsker under vejs, han vaske dem ikke engang, Så hans shop købte jeg så ikke fra, og har heller aldrig købt fra den.Big eyes

hugoboerge
Longway skrev:

Masaman kan jeg saamaend selv lave..........Jeg er dog ikke helt enig med dig HugoB. Hvis du med Kiaw wahn mener en soed groen kaary, jeg tolker det saadan....Jeg synes at der lidt bid i den groenne, men selvfoelgelig langt mere i den roede, har dog aldrig oplevet masaman lavet paa roed pasta.

I oevrigt er jeg lidt i tvivl om retten er thai eller indisk...Min kone mener at den er thai, andre mener at den er indisk...nogen der ved noget ?

Thai ret men af muslimsk oprindelse. I linket nedenfor angives dog ogsaa roedder til indisk.

Mht "pasta" saa er det masaman curry paste

http://www.thaifo...saman-gai/

http://www.thai-f...saman.html

Tror jeg vil be' fruen om at lave en gang masaman til i aften og som tilbehoer hot chutney.

vandango
rinpoche skrev:

vandango skrev:

Så¨er jeg nok lidt Macho.

Har trænet mig op i at spise chili, kan huske at jeg sad jamrende og savlende i stuen herhjemme, når jeg spiste rå chilli.

Det kan meget vel være at du er lidt "macho" når du spiser chili.
Men i andre henseender er du vist ikke ligefrem dette.

Kan du huske, at du ikke turde deltage i risdyrkning fordi du var bange for slanger?
Din machismo hænger godt nok i en tynd tråd Smile

Kan godt tåle lidt drilleri, øllerne er stillet væk, starter på min uges natteturnus i aften. Wink

Ja det var en af de helt store oplevelser i Thailand, en af mine aller første ture udenfor turistområderne.

Mht. risdyrkning, altså jeg er næsten 2 meter høj og bamset, og at skulle soppe rundt med r.... i vejret, var ikke lige noget der tiltalte mig.

Det var i Sakon Nakhon i området Na Kaeo.
Havde taget en motorbike og vovet mig på tur sent om eftermiddagen, ville gerne være lidt alene og kigge mig omkring.
Der er enormt smukt ude på landet, især da solen begyndte at gå ned, glemmer aldrig de flotte farver på himlen og i landskabet, og pludselig var solen så gået ned, og der var helt mørkt.
Landarbejderne var jo taget hjem, så jeg følte mig pludselig temmelig alene.
Vendte så snuden tilbage, og det var her jeg så alle slangerne.
Det er nemt nok i dagslys at orientere sig omkring hullerne på en elendig vedligeholdt landevej, men i mørket er det en helt anden udfordring, i det jeg måtte køre langsomt.
Og det var så her at jeg i mørket, måtte køre slalom i mellem huller og slanger, sidstnævnte havde alle fået den idé, at de skulle fra markerne ud til den store sø, og der var mange. Fik at vide da jeg endelig kom tilbage, at de oven i købet var giftige.
Ja den dag var jeg ikke særlig kæphøj, men havde en af de største oplevelser, jeg nogen sinde har haft i Thailand.

Hmmm men det har jo intet at gøre med gadesælgere.

Køber ikke mad ved regulere gadevogne, vil gerne sidde ned når jeg spiser, og vil også gerne have lidt mere at vælge i mellem.

Har de senere år opholdt mig i Korat, spist mig igennem en masse små gaderestauranter, og fundet den jeg syntes laver den bedste mad, og de har oven i købet også udbringning, men lukker desværre allerede om eftermiddagen. I weekenden bestiller vi her, og kan klare os for ca. 270 baht om dagen, når vi er alene sammen, men havner alligevel om aftenen på natmarked eller skal prøve en ny restaurant.

Om aftenen spiser vi gerne på en restaurant med hyggelig atmosfære ud til en lille sø, maden her supplerer fint det andet spisested, og med begge spisesteder, kommer jeg pænt omkring det Thailandske spisekort.
Det skal lige siges at mad i Korat er sygt billigt, kan godt finde dyrere spisesteder, men maden er hverken mere eller bedre.

Vi har regnet lidt på hvad mad ingredienser koster i indkøb, og hvad det koster at spise ude, det er faktisk billigere at spise ude.
Min forlovede laver ikke mad trods at hun er en habil kok, syntes at hun laver rigeligt i forvejen, så jeg har besluttet at det er mig der en sjælden gang laver mad herhjemme.

Næste gang jeg skal afsted bliver i 5 uger, vi skal ikke ud og rejse, hun har fået sine 4 - 5 ugers ferie i år, så det bliver lidt hverdag i Korat.
Så bliver der masser af tid til indkøb, og lege lidt med madlavning, mens børn er i skole og hun er på arbejde. Wink

rinpoche
Vandango, du skal lige have en smiley herfra Smile

Det var ikke ondt ment, og når jeg nu genlæser tråden så var det totalt irrelevant.

Vi har regnet lidt på hvad mad ingredienser koster i indkøb, og hvad det koster at spise ude, det er faktisk billigere at spise ude.

Det er jeg faktisk enig med dig i.
De eneste gange vi har lavet mad i Thailand var fordi vi syntes det var hyggeligt.

mvh

Kim Ludvigsen
rinpoche skrev:

De eneste gange vi har lavet mad i Thailand var fordi vi syntes det var hyggeligt.

På mine første lange rejser, sørgede jeg altid for at finde en lejlighed med køkken. Jeg er vant til selv at lave mad, og kan faktisk godt lide at lave mad. Men jeg fandt ud af, at det er alt for besværligt, og at det heller ikke kan betale sig. Slet ikke, når man ikke bor der fast.

Med hensyn til renligheden i gadekøkkener kontra hoteller, så fortalte en dansk kok, der blev ansat på et fint hotel i Thailand, at han var chokeret over forholdene i køkkenet, og han havde store problemer med at lære de ansatte selv basale ting om hygiejnisk håndtering af fødevarer.

Så den største fordel ved de fine steder er nok, som flere allerede har påpeget, at man ikke ser, hvad der sker i køkkenet.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
hugoboerge
@Vandango - da du var i Sakon Nakhon fik du da "Nuea Sawan" ?Smile

rinpoche
Jeg tror han fik เนื้อหมา Neau Maa, det fik jeg, dog uden et hundehalsbånd i suppen.

hugoboerge
rinpoche skrev:

Jeg tror han fik เนื้อหมา Neau Maa, det fik jeg, dog uden et hundehalsbånd i suppen.

Det smager sikkert "himmelsk" heraf "sawan".

flyer
Longway skrev:

ang. at vaere " Macho " naar man haelder chili ned. 55555 jeg syntes nu der virker mere feminint og latterligt naar de sidder og er gasblaa i hovedet, om man kan vende sig til vinstyrke som ryster, jeg tror ikke at jeg kan.......dvs. jeg har nu heller ingen intentioner om at skulle spise vindstyrke 15..

Jeg spiser hvad jeg bryder mig om... :-)

Smile

555 Longway

Det er sgu da fordi du er en pivskid, at du kalder det feminint og ikke kan selv..... Eating Fast

Sjovt nok inden fænomenet "Chili-Klaus" startede på nettet, begyndte en kammerat og jeg at "dyste" i eller rettere at "nyde" hjemmedyrket rå chili, vi snakker ikke vindstyrke 15, men omkring vindstyrke 10 og det kan man sagtens træne sig op til, det der er macho er at bevare roen imens smerten suser rundt i munden...

Så "MACHO" joda.....

Ang. gadekøkkener, så tror jeg at de hurtigt er ude hvis ikke de laver noget mad thaierne kan lide, nu snakker jeg "ude på landet" hvor vi kommer fra... Det vil hurtigt rygtes hvis det er dårlig mad de laver og så er det ikke nemt at driver forretning Kick you
Det kan godt være det er anderledes i "Storbyerne" hvor der er mange strøgkunder, der vil de spredte dårlige rygter ikke have samme effekt som på bøh-landet.

Høj høj sol over Vestegnen Sunflower
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Longway
En pivskid. 5555...det har du nok ret i, jeg er altsaa blevet modsat med aarene, jo laengere tid jeg er her jo mere power synes jeg der i chili..

Jeg mener nu stadigt ikke at man er en superman fordi man sidder gasblaa i hovedet og siger : Det er er ikke staerkt, alt imens taare og sved triller ud i store maengder, samt spastiske bevaegelser er paa vej.

Jeg krydre dog min mad med chili, dog i smaa doser og det er uagtet om det er frikadeller, boef eller rejer..en lille skaal med namprik er laekker, der bestemmer man selv.

Grin
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Fotofreak
Dagens spørgsmål:

Er man MACHO hvis man er MASOCHIST ?

M.v.h. Fotofreak

flyer
Fotofreak 555

What a point....

Ja lidt er man sgu nok Rolll

Høj sol og høje skyer over VestegnenSunflower
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

vandango
hugoboerge skrev:

@Vandango - da du var i Sakon Nakhon fik du da "Nuea Sawan" ?Smile

Nej desværre maden var mere enkel bondekost. Wink

clydehaumann
Masaman er thailandsk hvis man tager farvede thailandske briller på. Retten stammer fra de 3 provinser i syd som thailænderne påstår er deres men som befolkningen der vil skal tilbage til som det de var inden at de blev anekterede for små 100 år siden. Masaman tilberedes med en karry som i Danmark tidligere blev kaldet ostindisk karry. Retten tilberedes og spises mest af muslimer.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
jens
Apropo gadekøkkener, vi er lige nu i Hua hin, der er en gaderestaurent der kun er åben om aftenen foran TMB bank mellem sao paulo hospital og market village.
"Køkkenet" og bordene er noget der bliver stillet op hverdag og som nævnt i en anden tråd så foregår opvasken næsten i rendestenen.
Men jeg har aldrig set noget lignende andre steder, de lokale står konstant i kø for at få et bord.
Men maden er bestemt også en hel del over gennemsnittet for lignende steder, bortset fra de har fået den dårlige ide at putte gulerod i som tham thai.
Så det skal man lige huske at sige man ikke vil have, bortset fra det smager den rigtig godt og de tørre rejer er de største der fås ikke det smuldrer de fleste bruger.

Spring til debat: