Se indlæg
Til Thailand i 1-2 år?
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 17/09-2013 19:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 146 |
Mange vil nok finde det tosset og sindssygt, men jeg går virkelig og drømmer om et længervarende ophold i Thailand. Fra slut af Oktober til slut af December 2012, havde jeg mit første længervarende ophold i Thailand. Dog i ''kun'' 60 dage. Næste gang ser jeg bliver enten 1 år, eller i bedste fald 2 år. Min plan er og drage afsted med 200.000 i danske kroner på kontoen, altså lidt over 1 mio thai baht. En uges tid inden jeg dragede tilbage til Danmark, der valgte jeg og gå rundt for og kigge vinduer, da jeg ville se hvad eventuelle lejligheder ville koste mig, hvis jeg pludselig besluttede mig for og bo der i 1 års tid. Fandt så en fin en i Jomtien, som er lige ved vandet. http://peecee.dk/...PR0821.JPG Den står til 45.000 baht og er en 2 værelses og 2 toiletter. Godt nok har jeg ikke behov for en 2 værelses med 2 toiletter, men lejligheden virkede bare som noget jeg godt kunne se mig bo i, og at det ville blive noget af et luksus år, hvis jeg bosatte mig i den over 12 måneder. 45.000 x 12 = 540.000, og så kommer der forbrug oveni kan jeg gætte mig til. Jeg ved så ikke om der hver måned hedder 50.000 baht / 10.000 kr (ca) incl forbrug, eller 600.000 thai baht over 12 måneder. I så fald så har jeg lidt over 30.000 baht og spendere hver måned, under mit ophold dernede. Jeg har også gået og leget med tanken om og bo der i 2 år, men så hedder det jo pludselig 25.000 thai baht (MAKS) for en bolig, med forbrug og det hele, og det kan man sikkert også finde noget super fint for dernede, som er til og leve med, men vil jeg fortryde at jeg ikke istedet valgte 1 år, og boede på den måde som jeg først har beskrevet? Forbruget vil jo også blive halveret, til lidt over 15.000 baht pr måned, til forbrug. Der jo 500 baht pr dag, som i og sig selv vel er fint nok, da de færreste lever for 100 kr pr person i dagens Danmark. Men nu er det jo Thailand, og bosætter jeg mig i omegnen af jomtien / pattaya, eller hvor henne jeg nu beslutter mig for og bo, så ville det jo næsten være uundgåeligt hvis jeg tog ud og fik mig en pizza til 250-300 baht, og i løbet af dagen gik og fik mig noget vand eller nogle sodavand, og måske tog ud og fik mig en øl eller to, og spillede noget billiard på walking street diskoteket (den første ved walking street som befinder sig på venstre side) Alternativet er også og finde en billigere bolig, og leve i mindre luksus end først antaget, men så får jeg også 2 år i landet, istedet for kun 1 år. Men...... et STORT MEEEEEEEEEN: hvordan og hvorledes med Visum? Jeg har ringet til den thailandske ambassade i Hellerup tidligere på året, og hun lød virkelig til og være en sur gammel krage, som kun mente at jeg kun kunne tage afsted i 2 måneder som turist. Jeg har læst andre tråde, hvori der stod at det var muligt og foretage visa-runs, men hvordan og hvorledes fungere det? Jeg er 22 år (netop blevet idag, den 17. September 2013) og er endnu ikke gået igang med opsparingen, men ser at mit ophold vil ske om en 3-4 års tid. Nogle som kan sige fra punkt og prikke, om hvordan og hvorledes med visa-runs, visum, linke til fine boliger osv... Jeg tænker selv at den valgte bolig vil have en lavere pris end 45.000 (+ forbrug) hvis man beslutter sig for og bosætte sig over en længere periode, som jeg jo netop har tænkt mig :-) Hvis det ikke er den viste bolig jeg lejer mig ind i, så ønsker jeg måske en studio condo, men kravet er simpelthen vinduer fra gulv til loft, direkte ud til vandet, så jeg ikke går glip af min havudsigt. Da det også er en studio condo, og ikke en 2 værelses med 2 toiletter, så er den vel også betragtlig billigere end den viste lejlighed ) Redigeret af Jonas22 d. 17/09-2013 19:47 |
|
|
Longway |
Lagt på d. 17/09-2013 20:03
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1079 |
Du vil jo aabenbart bo midt i alt, du skriver de helt vilde priser i leje........I Bkk. kan man nu sagtens leje en fin lille condo til 10.000. hvis man altsaa orker at gaa 200 meter og tage BTS ind til midten. Visa...ED. God fornoejelse med din havudsigt og dine svimlende beloeb..55 Ang. fremtiden ? stik spaakonen et par hundrede baht, saa faar du svar...........og sikkert ogsaa de rigtige lottotal.. Held og lykke. Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 17/09-2013 20:12
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
der er flere ting i det... 1) 45.000 er temmelig meget....du kan bo i store villaer i Bangkok for den slags penge... 2) du bør spørge dig selv hvad er dit mål med turen? 1-2 år i Pattaya er meget lang tid hvis du ikke har et eller andet mål med turen.. 3) 500-1000 THB pr. dag ikke meget at leve for i Pattaya i disse tider. Jeg siger ikke at det er umuligt, men det kan blive kedeligt i længden....hvorfor så ikke bare fyrer den max af i 2 mdr. i stedet? 4) du skriver at dine planer ligger 3-4 år i ude i fremtiden...mit råd er blot at tage det med ro...jeg har selv været ung og målrettet engang...og jeg synes da at du skal prøve det af og spare sammen, men i din alder går tingene hurtigt og alt kan ændre sig bare til næste år. hvad med uddannelse? job osv? Desuden går tingene stærk i Pattaya...bare de sidste 4-5 år er Pattaya blevet en helt ny by...desværre til det kedeligere hvis du spørger mig... hvad med backpacker tur rundt i Asien? se nogle flere lande, kulturer osv? på denne måde får du flere oplevelser end 1-2 år i Pattaya... mht. visa vil du nok skulle flyve ud af landet på et tidspunkt, men kender ikke din situation. Læs på div. visum sider, enten her el. på nogle af de utallige sider om visum til Thailand. |
|
|
Longway |
Lagt på d. 17/09-2013 20:19
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1079 |
1000 baht pr. dag som fastboende er sq da mere end rigeligt........med mindre du vil knepe og drikke dig kanon stiv hver dag..lad os nu lige komme ned paa joden.. Men hvem gider det i 1-2 aar...? Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 17/09-2013 20:28
|
Longway Præcis. Hvem vil det? Det ender jo heller ikke med at man tager ud og spiser hver evig eneste dag. På de 60 dage jeg var dernede sidste år, begyndte jeg også helt og savne og lave min egen mad, og kan gøres til noget billigere penge end hvad man tager ud og spiser for jo. Og derfor tror jeg heller ikke at 1000 baht pr dag ville være det som jeg bruger hver dag, men med tanke på at jeg måske vil have et transportmiddel i form af en 125cc scooter, eller lige ønsker og leje mig en motorcykel i ny og næ (som de andre gange jeg har været i thailand) så kan der jo også hurtigt ryge 2000-3000 baht pr dag, incl leje af motorcykel, benzin, mad og drikke i løbet af dagen, og måske lige en tur i byen i nogle gange, uden der skal spenderes det helt vilde lige den dag. Mht. lottotal, så er det af egne opsparede penge som jeg vil drage afsted med. Jeg har også haft det op og vende i hovedet, om jeg hellere vil finde mig min egen ejerbolig, og så nøjes med og spare op hver måned, så jeg kan tage en 2 uger til Thailand hvert år, men jeg er kun ung 1 gang, og jeg kommer aldrig til og kunne gøre lignende på et senere tidspunkt, og slet ikke hvis jeg sætter mig i gæld (i et hus) og finder mig en pige som jeg stifter familie med. Og derfor er det slået fast: Jeg SKAL spendere 200.000 på enten 1 år eller 2 år. JS Har du eventuelt nogle hjemmesider jeg kan kigge på? Vil RIGTIG GERNE se hvad der er til 45-.50.000 incl forbrug i BKK, og eventuelt også i andre byer. IGEN, jeg har jo kun kigget vinduer på 2rd. road (formoder jeg den hedder, som er næste vej fra beach road) og det er sikkert normalt at de priser i vinduerne er højere, da de ved det er turister med mange penge på hånden, som går forbi til daglig :-) Redigeret af Jonas22 d. 17/09-2013 20:32 |
|
|
HCA |
Lagt på d. 17/09-2013 20:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 103 |
Jonas22 du er en værre troll suuuuuuk hvad koster det ikke at lege med et par katoyer |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 17/09-2013 21:08
|
Til en pris af 45.000 baht pr måned excl forbrug, kan jeg ikke ligefrem finde et luksus hus eller luksus lejlighed som den jeg allerede har vist billede af, som jeg fandt i et vindue i pattaya. Så jeg ønsker virkelig hjælp, og ønsker og se hvor henne det er i selv kigger henne, for jeg skal op i over 100.000 baht for noget som nærmer sig ''luksus'' eller 200-300.000 baht pr måned, hvis jeg læste rigtig på de 2-3 hjemmesider jeg var på |
|
|
vandango |
Lagt på d. 17/09-2013 22:30
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Nu skal du ikke drille S............ slemme dig. Jeg vil ikke sige Troll, men jeg kan ikke få det til at hænge sammen. En frisk ung man på ja - 21 år, drømmer om at tage et længere ophold i Jomtien. En lejlighed på 138 m2 til 45.000 baht om måneden med havudsigt. Rengøring, tøjvask/linned m.m. , dyr EL. etc. Har næsten lige været afsted til Jomtien i 3 dage, hvilket var rigeligt, hvad skal man lave der? Havde heldigvis forlovede og tre børn med, ellers var jeg faldet om af kedsomhed. Idéen med at spare op i en mindre årrække lyder fornuftig, og er du flittig og sparer, tror jeg sagtens at du vil nå de 200.000 kr. Troede at de fleste unge mennesker rejste rundt i en periode af deres ungdom, for derefter at stikke næsen hjem til pligter og uddannelse. Jeg kender afsindig mange unge mennesker der gør sådanne. 200.000 kr? er du vimsy hvor kan du rejse meget, og i enormt lang tid. Men du drømmer om at sidde i en stor lejlighed i Jomtien, og glo ud over vandet - har jo selv været ung, men kan slet ikke connecte med dine tanker eller drømme. Til en pris af 45.000 baht pr måned excl forbrug, kan jeg ikke ligefrem finde et luksus hus eller luksus lejlighed som den jeg allerede har vist billede af, som jeg fandt i et vindue i pattaya. Så jeg ønsker virkelig hjælp, og ønsker og se hvor henne det er i selv kigger henne, for jeg skal op i over 100.000 baht for noget som nærmer sig ''luksus'' eller 200-300.000 baht pr måned, hvis jeg læste rigtig på de 2-3 hjemmesider jeg var på Jo jeg kan godt se nu, at det er en Troll. |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 17/09-2013 22:47
|
Det mht Jomtien var bare et forslag. Det kunne lige så godt være en billigere 1 værelses condo (eller studio) med soveværelse, stue og køkken i 1 rum. Var derhenne fra slut oktober til slut december sidste år, og der så jeg i et center, at der var flere byggerier igang. Det er jo ikke utænkeligt at jeg istedet finder en 1 værelses (eller studio condo eller hvad de kalder dem) med soveværelse, stue og køkken i 1, og et seperat toilet. Kan jeg få den viste til 45.000, lige ved vandet, og på ca 130 kvm, så kan en lignende studio condo på 40-50 kvm vel ikke koste i nærheden af den pris, med vinduer fra gulv til loft, lige ud mod vandet? Jomtien og pattaya området var bare et eksempel. Har set på dba at der var en som ville udleje sin lejlighed ved Karon Beach og der var lækre marmorgulve med fin køkken og 2 værelser og med lækker udsigt udover vandet, og den stod til 1500 pr uge, og kunne sikkert pruttes ned i 5000 pr måned, måske endda med forbrug, hvis jeg bosatte mig over 4 måneder, og efter de 4 måneder, så kunne jeg jo måske rykke teltpælene op og smutte en tur til Hua Hin, Bangkok eller nogle af de andre steder som Chiang May eller hvad de forskellige steder nu hedder. Første gang jeg tog til Thailand, der tog jeg direkte til Hua Hin med en bus fra Phuket. Der blev jeg en 2-3 dages tid, og resten af tiden var så på et hotel i Bangkok i nærheden af patpong markedet. Bangkok er jo så stor, at jeg ikke engang kunne gå nogle gader væk uden og forsvinde helt, og have besvær med og finde tilbage til mit hotel. Så om det er et sted jeg ønsker og tage hen på længerevarende ophold, det ved jeg nu ikke. Nummer 2 rejse (også kun 2 uger) tog jeg direkte til Patong beach, hvor jeg var i nogle dage og kørte lidt på en Honda CBR1000RR og en Yamaha R1, og det var da nogle fantastiske veje som de har deroppe omkring, men der synes jeg det var dyrt, og mit hotel var sku ikke noget lækkert, men dyrt til 1000 baht synes jeg. Så jeg afleverede min Yamaha R1 dagen efter jeg lejede den, tog en bus til Phuket town, og så hoppede jeg på en bus til Pattaya. Og der var jeg så resten af tiden, og der må jeg indrømme at det var LANGT MERE efter min smag. Hvis der kunne skæres lidt ned på prostitutionen og hvis stranden ikke var så beskidt osv... så var det et perfekt sted, og vejene omkring Pattaya var sku heller ikke så lækre som dem jeg kørte på i Phuket. Men jeg kunne bedre lide steder, end de steder i phuket hvor jeg havde kørt rundt, og bedre end Hua Hin, og bedre end Bangkok. Men nu begav jeg mig heller ikke rigtig så meget ud, kun i Phuket hvor jeg drønede rundt på motorcykler. Men igen så ønsker jeg nogle links, så jeg kan se i hvilke prisklasser de forskellige boliger ligger i, og hvad jeg egentlig kan få for få penge, og hvad jeg kan få for 50.000 baht pr måned, incl forbrug. Jeg ved, at hvis jeg brugte 10.000 incl forbrug på en lejlighed i København, og brugte tiden og forbruget der istedet, så ville det da uden tvivl også være fedt. Men kan jo ikke måle sig med Thailand, da man har varmen, den skønne natur der og at leveomkostninger osv.. er så lave derovre, og det bare er et sted jeg generelt bedre kan lide end Danmark...... men det jo også mest på grund af varmen ) |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 17/09-2013 22:50
|
Jeg ved ikke hvad i mener med, når det er i skriver troll. Men hvorfor helvede skulle jeg bruge så meget tid og energi på og skrive så lange beskeder, hvis der ikke var reelle meninger med dem? Jeg har søgt lidt på google og jeg ved ikke om det bare er mig som er dårlig til og lede, men jeg kan virkelig ikke finde noget som er i nærheden af det som jeg har fundet i jomtien. Jeg ønsker som sagt ikke en 2 værelses med 2 toiletter, men lejligheden var også kun et udgangspunkt for hvad det var jeg søgte som feriebolig i 1-2 år i Thailand. Så hjælp mig for helvede, istedet for spild min tid. INGEN af jer har endnu vist mig nogle hjemmesider, hvor jeg kan se hvad der er og få for penge, både i prisklassen 45-50.000 baht pr måned, incl forbrug, men også i lavere prisklasser. |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 17/09-2013 23:00
|
Jeg tager ordene i mig igen, mht det at der ikke er muligt og finde noget i et fornuftigt prisleje. http://pattayacon...30557.html Men igen, det er jo ikke samme størrelse (som det heller ikke behøves) og samme ''kvalitet'' som den anden jeg linkede til i min tråd til og starte med, og derfor synes jeg at den jeg lige har linket til, kan virke lidt overpriced, og at man får langt mere for pengene ved den anden lejlighed, hvor der er havudsigt fra alle rum http://pattayacon...59829.html Og den her er da virkelig også tiltalende, og opfylder jo mine krav mht. udsigt og at det er en 1 værelses........... men IGEN, så er det jo ikke meget lavere pris end den anden viste, til 45.000 og med ekstra værelse og ekstra badeværelse og som så endnu bedre ud, og som havde en endnu mere fantastisk udsigt med udsigt direkte ud på vandet fra alle rum. Uden og kunne vise jer billeder af lejligheden, så vil i selvfølgelig ikke kunne forstå. Men rummene er indrettet som om at lejligheden ligger UDE I VANDET, og den følelse har man i alle rum. Redigeret af Jonas22 d. 17/09-2013 23:07 |
|
|
HongNam |
Lagt på d. 17/09-2013 23:18
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 50 |
Det kører så stærkt for dig at du når at svare på dine egne spørgsmål inden andre kan svare på dem "tog en bus til Phuket town, og så hoppede jeg på en bus til Pattaya" Det giver jo helt klart mening at tage sydpå helt til Phuket for derefter at tage bussen med det samme tilbage til Pattaya" ...... |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 17/09-2013 23:22
|
HongNam Der er en ganske god forklaring på det. Min første flybillet kostede 2700 ca, og så kom afbestillingsforsikring oveni. Nummer 2 gang løb det næsten op i 4000 dog, og det var med flyselskabet thomas cook airlines (det var nummer 2 gang jeg var ude og rejse for mig selv, og ville være på den sikre side når det kom til at jeg KUNNE komme afsted, og at mine penge ikke bare forsvandt osv...) og det var så sådan jeg gjorde. Nummer 3 gang, da jeg skulle derover i 60 dage, der bestilte jeg via www.emirates.com en flybillet til 5600 kr ca, og den gik så til Bangkok airport. Første gang jeg tog til Thailand, var nummer TO gang i hele mit liv, at jeg var ude og rejse, og jeg havde intet geografisk undersøgt inden jeg tog afsted, og vi alle lærer med tiden og begår begynderfejl. Så tag det nu bare heeeeeeelt roligt mester Og da jeg tog en bus fra Phuket town til Pattaya, der var det selvfølgelig en bus fra beach road i Patong beach, og til buscentralen hvor jeg kunne køre derfra og til Pattaya. Jeg er da heller ikke i tvivl om, at hvis jeg skal 1 år til Pattaya / Jomtien, så begår jeg ikke samme fejl som de første 2 gange, da man mister 1 hel dag på turen derhen, og 1 dag på turen hjem igen. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 17/09-2013 23:57
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Jonas, træk vejret dybt! Måske du skulle starte med at tjene den ønskede sum penge? Så kan du altid lægge dine planer til den tid. Både udbud af lejligheder og priser vil ganske givet nå at ændre sig mange gange, inden de 3-4 år, du regner med at bruge, er gået. Og medmindre du har særlige efterspurgte evner virker det også lidt som luftkasteller, at du skulle kunne nå at spare 200.000 kroner op på 3-4 år. Også selvom du måske stadig bor hos dine forældre. Prøv at få styr på pengene, og når du har styr på dem, har du måske også mere styr på dine tanker. |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 18/09-2013 00:08
|
Kim Ludvigsen Om jeg så havde 800.000 stående på kontoen lige nu, så ville det ikke ændre på om hvad jeg havde lyst til. 200.000 er fastlagt til den totale sum som jeg vil bruge på et ophold i Thailand, i enten 1 eller 2 år. Der er bare nogle store spørgsmål, som jeg ikke selv kender svarene på lige nu. Veksler jeg 200.000 danske kroner, LIGE NU til thailandske baht, så får jeg Ved køb for 200.000,00 danske kroner får du 1.111.111,11 1.111.111 divideret over 12 måneder, er 92.592 baht hver måned. Hvor MANGE af dem skal så gå til bolig? Og hvor mange til forbrug? Set i det store billede, så kan jeg jo nemt spendere 50.000 incl forbrug til en lejlighed, og have de resterende 42.592 baht til forbrug, som sammenlagt er et dagligt forbrug på 1419 baht. Om jeg så DAGLIGT ender med og have så højt et forbrug.... se, DET er jo så spørgsmålet. Men over TO ÅR? Der ville de 1419 baht jo blive halveret, til ''kun'' 709 baht, og de 50.000 baht hver måned til husleje, vil ryge ned på 25.000 baht, INCL FORBRUG. Så er spørgsmålet: Vil jeg have sådan en lejlighed her i 2 år? http://pattayacon...61702.html Som måske ender op i og koste 25.000 baht med forbrug om måneden (har ingen ide om den er inkluderet i prisen) eller skal jeg nøjes med 1 år, og bo i luksus og med større budget, selvom jeg måske IKKE går og spendere næsten 300 danske kroner dagligt, i 365 dage. Lejligheden ovenfor ser fin ud, og som alene person er der mange som kunne finde sig tilfreds med den, men hele ideen er jo at jeg ønsker en bolig med ''wauw faktor'' og som får folk til og måbe. Ikke for andres skyld, men for virkelig og vide at det er 365 dages lang ferie, og ikke bare ophold i en almindelig lejlighed, med en almindelig og kedelig udsigt over til andre beboere i den anden bygning lige ved siden af. Selvfølgelig har jeg også tiden til og gå og spekulere over det i, men derfor ønsker jeg STADIGVÆK svar omkring visum, med hvordan og hvorledes, visa-runs, og eventuelt andre hjemmesider med finde og billige lejligheder, som ikke er kedelige og grimme lejligheder som en 25-26 årig (er jeg vel til den tid) ikke gider og bo i, i 1-2 år. Mht. opsparingen (selv hvis jeg boede hjemme) så kræver det altså ikke meget og kunne spare 50.000 op hvert år, så jeg om 4 år ville kunne drage afsted til Thailand. Selv en 16 årig flaskedreng ville næsten kunne spare de penge sammen på 1 år, hvis han intet forbrug har, overhovedet. Det her virker også til en lejlighed som jeg kunne leve med i 2 år. Men igen, bare en ganske almindelig lejlighed, uden en udsigt som giver en ''wauw faktor'' Redigeret af Jonas22 d. 18/09-2013 00:18 |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 18/09-2013 01:19
|
http://realestate...t-jomtien/ Alt ialt ender det op i 408.000 thailandske baht, eller omkring 80.000 kroner, for en lejlighed i 24 måneder i Jomtien. Om det så er med forbrug eller ej, det ved jeg selvfølgelig ikke, men har hørt at det ikke koster alverden dernede, så lad os antage at det runder op i 20.000 pr måned, så er vi befundet os op på 480.000, som selvfølgelig er 72.000 mere end hvis det var incl forbrug, men stadigvæk i et prisleje hvor jeg selv synes det er fornuftigt. Jeg kan se på nordeas hjemmeside, at hvis jeg veksler 200.000 kroner til thailandske baht nu, så får jeg ialt 1.111.111 thailandske baht (sjovt beløb egentlig), og derfra skal de 480.000 jo så findes. Når man så har trukket de 480.000 fra, så er der 631.111 thailandske baht tilbage, som ialt giver mig 26.291 thailandske baht om måneden til forbrug, hvilket jeg nok ikke ender med og have i 730 dage Der mangler selvfølgelig et fjernsyn, men det må jeg jo på egen hånd selv ud og anskaffe mig, hvis jeg ønsker sådan et. Og selvfølgelig har jeg ikke min havudsigt, men vi er ved og være i et fornuftigt prisleje, hvor det kan give mig et dagligt forbrug på godt 864,53 baht om dagen, som jo ikke er sikket vil blive brugt. Men det giver mig jo bare mulighed for og kunne bruge hovedet lidt, og fordele pengene lidt. Så bruger jeg 300 baht den ene dag, og 300 baht den anden dag, så kan jeg den tredje dag bruge næsten op til 2000 baht på en bytur, eller til og leje mig en motorcykel eller andet. Så både 1, men også 2 år er tiltalende lige nu, men må helt sikkert se hvad der ellers er. Men hvis opholdet er i 1 år, så er det jo i virkeligheden den her nærvær til vandet, som det er jeg ønsker. http://realthaila...41_DSC.JPG Den viste lejlighed koster bare 85.000 baht i månedlig leje, så det ender ihvertfald aldrig med og blive den. Men den giver et lille indblik af hvad det er jeg ønsker i en lejlighed, hvis det kun bliver i 1 år jeg er der. Og den her er et godt bud på hvilken lejlighedstype som det er jeg kunne søge, hvis jeg kun bliver der i 365 dage. http://realestate...t-or-sale/ Den er PERFEKT. Dog med værelse + 2 badeværelser i overskud, som jeg ikke får brug for. Men måske kan det være en fordel, hvis det kan lykkedes og finde en som vil leje sig ind på det ene værelse :-) Redigeret af Jonas22 d. 18/09-2013 01:43 |
|
|
Mai Mii Gik |
Lagt på d. 18/09-2013 01:55
|
Du spørge efter hvor meget til bolig, så går ud fra du mener hvad vi (altså jeg) synes, så for mig 15k-20k pr måned for godt hotel der har alt med morgenmaden. Så har man pool, måske et motion rum hvis man træner, der bliver gjort ren hver dag med mere. Personlig ville jeg ikke binde mig til noget sted i for langt tid, du SKAL da rejse rundt op opleve Thailand, og ikke "spilde" 1-2 år samme sted, det ville da være total trist.. Du skal da næsten også prøve mens du er her nede i så lang tid, at se andet end Tourist stederne, skal du ikke ? Så i en bus/tog, køb en billet til endestation, MEN står af under vejs helt tilfældige, og finde noget der, det giver da langt mere på opleveren, ja det synes jeg altså.. Det der ikke er planlagt er som regel det der ende med at blive de fedest oplevelser. Der er så meget at se og opleve i Thailand at de vil være synd og skam hvis du ikke gøre det med det kæmpe budget du har. Visa, der er nævnt ED-Visa det er en mulighed, MEN binder dig også til området, HVIS den skole kræver du kommer hver uge.Men mange skole er total ligeglade, bare de får deres penge, og det er dit problem HVIS Immigration tjekke dig, og ikke skolen problem. Der er også tourist visa multiple entry hor du kan opholde dig 60 dag pr entry, og forlænge med 30 dag på Immigration, som du så kan opholde dig 90 dage, før du skal over grænsen et sted og tilbage igen, for at starte de nye 60 dage + 30 dage på immigration igen. Du kan jo også planlægge lidt længer Visa runs, og oplever de mange dejlig lande omkring Thailand, da de har meget at byde på også. Et lille råd ang. at leje, gøre det IKKE over nettet, vent til du ankommer, så du kan se det ved selvsyn, det sker tit og oftest og det ikke er i den stand som billederne giver udtryk for. Det kan være når du ankommer at de så er igang med at bygge lige ved siden af, eller ombygge der du vil bo, og der så derfor er larm fra tidelig morgen til sen aften, og beskidt af støv med mere. Ud over det, hvis du venter til du ankommer er der nogle i området der kan være behjælpelig med hvor du skal gå hen og leje. Det er meget svært at sige konkret hvad dine udgifter bliver om 4 år, da alting stiger i Thailand, og det bliver det ved med, Hvad er kursen til den tid. Ang Visa delen kan det nemt tænkes at det er lavet lidt om til den tid. Det er fint at lave en plan, og undersøg ting inden, bare pas på du ikke gøre for meget, da jeg mener at man ikke kan, skal planlægge alt, men vi er jo alle forskellige. |
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 18/09-2013 02:16
|
Mia Mii Tak for et godt og brugbart svar. Hvad mener du med at priserne er i vækst? De bygger og bygger og bygger, og studio lejlighederne koster jo alt fra under 1 million baht, som jeg ville kunne købe kontant til den, tid, men så være uden nogen form for penge efterfølgende. Så meget kunne jeg da se i et center, da jeg besøgte Pattaya fra slut Oktober til Slut December, og jo flere kæmpe bygninger der kommer med tilhørende badeland, og jo billigere de er (som de jo åbenbart er) jo mere konkurrence vil der vel være, når det kommer til både salg, men også udlejning af boligerne, og jo mere på markedet der er, jo bedre må priserne jo blive, så man er sikker på at lejlighederne bliver udlejet. Min plan var heller ikke og leje noget over nettet. Mht. det og rejse rundt, det kan jeg godt se idéen i, men alligevel er jeg ikke sikker på om jeg ville kunne føle mig tryg, hvis jeg pludselig havner i en eller anden lille by, midt ude i ingenting, hvor der ingen turister eller ngoet er, og hvor der måske ikke er så meget sikkerhed, og selv betjentene måske vil berøve mig mine ting eller mine penge....... ja, det jo sådan noget jeg ikke kan lade være med og tænke på. Hele tanken omkring det med leje en bolig, det er at når jeg kommer derned, så vil jeg finde et hotel, være der i nogle dage, og så finde nogle steder og sige at jeg søger en bolig i prislejet 20-45.000 baht, som SKAL være incl forbrug, og hvis vi er oppe i de 45.000 incl alt i forbrug, så er der særlige krav, som jeg tidligere i tråden har beskrevet. Og skal den være i en lavere prisklasse, som 17.000 om måneden, eller måske 20.000 incl forbrug, så kan jeg måske binde mig i hele 24 måneder, som jeg jo ikke kan, hvis jeg vælger en i prislejet 45.000 incl alt. Jeg må dog indrømme at jeg har haft mange ting oppe og vende i hovedet. Inderst inde kunne jeg også tænke mig og leje en ejendom i USA i 1 år (hvis det overhovedet skulle være muligt) og så finde mig nogle roommates som kan leje sig ind også, så jeg lærer nogle mennesker af kende, og måske også lærer nogle af deres venner af kende. Har også tænkt lidt på og dele de 200.000 op i 4 store bunker, så den ene bunke bruges til 3 måneder i Thailand. Den anden bunke bruges til 3 måneder i Malaysia, den tredje bunke bruges til 3 måneder i Vietnam, og den fjerde bunke bruges måske til 3 måneder i USA........... who know? Men alt det med og skulle bruge tid og penge på og flyve, og skulle ud og lede efter steder og bo osv.... er ikke lige just noget som tiltaler mig som sådan, og jeg VED der vil være mange lærepenge det første stykke tid man er det nye sted, da man jo aldrig har været der før. Og man ved ikke hvor henne man skal lede efter boliger osv... Jeg har også overvejet og fordele de 200.000 op i 20 bunker, så jeg 14 dage kan være det ene sted, 14 dage det andet sted, og så bruge 10.000 pr gang, så de 200.000 er forsvundet efter 20 rejser. Men der tænker jeg bare at pengene hurtigt vil forsvinde på flyene alene, og det er ikke ligefrem den post hvor jeg ønsker at pengene skal ende. Har dog også overvejet om jeg skal gå ud til en forhandler og købe mig en sprit ny 125cc scooter til..... hvad koster de? 40.000 baht fra ny? Det er jo en forholdsvis lille post af et budget på 1.111.111 baht, og så rejse rundt på den kværn. Men mht, forsikring så ved jeg jo ikke lige med hvordan og hvorledes, og om jeg måske skal finde en fastboende dansker i Pattaya, hvis navn den så kan stå i eller sådan noget. Og måske eventuelt lige få taget mig et thailandsk kørekort, da jeg har hørt det kun koster 500 baht på en køreskole, og at det tager 2 timer ialt og få det. Jeg har mange tanker og mange idéer, men hvilken ide jeg føler mig mest sikker i tryg og sikker ved, det er godt nok den ved bare og blive boende det samme sted i hele den tid jeg er dernede, da meget af tiden jo også er regntid, og der vil jeg ikke befinde mig ude i herrens mark, driv våd og måske løbet tør for benzin, uden hjælp og kunne få fra andre eller lignende ) Du ved, mange scenarier som lige kommer op i hovedet og meget andet ;o) |
|
|
moerk5002 |
Lagt på d. 18/09-2013 05:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 384 |
Hej Jonas Du lyder sgu som en gæv gut, som ved hvad du vil. Du beder bare om lidt hjælp herinde. For at starte et sted, så er visa det største problem. Ingen ved hvad der er sket om 3-4 år....... Men på nuværende tidspunkt vil et ED visa nok være det rigtige. Det er et uddannelses visa. Det gælder for et år af gangen. Men senere, det må guderne vide. Som eks kan jeg nævne mit eget. Har retirement, hvilket man kan få når man er 50 år. Nu varsler de at fra næste år skal man være 55 år....... Jeg bliver 53 om 4 måneder og hvad gør jeg så...? Næste ting er bolig. Du kan få masser af gode boliger til langt under 20.000bht I både Pattaya og Jomtien området. Jeg bor selv på 10.sal med fantastisk havudsigt, for 10.000bht om måneden. Bor imellem Pattaya og Jomtien, på 50kvm og det er mere end rigeligt. Det skal du først begynde at tænke på 3-4 måneder før du skal afsted. Det er et hav af ledige lejligheder og ikke noget problem at få fat i. En ny motorbike koster imellem 40 og 60.000bht. Men man kan købe en udemærket brugt til småpenge. Mange danskere hernede udlejer motorbike og når de bliver 3-4 år bliver de sat til salg. Har iøvrigt selv lige købt en til 16.000bht. 135cc Yamaha og den kører upåklageligt. Du skal skaffe dig et bagland blandt danskere her. De fleste er meget behjælpelige og vil dig det bedste. Der er selvfølgelig også klaphattene, men dem spotter du nok selv meget hurtigt. Synes det er et godt projekt du er ved at planlægge. Når du først er her og kender nogen folk, vil det hele gå af sig selv. Det vil da også være en god ide at tage lidt rundt og se noget andet af Thailand, end kun det beskrevet område. På med vanten og igang med at spare op. Hellere nu end om 20 år......... Mange hernede har fortrudt de først er kommet i 40-50 års alderen, deriblandt mig selv. Har nu boet her fast i 8 år og ikke fortrudt et minut. Held og lykke og god fornøjelse. |
|
|
Mai Mii Gik |
Lagt på d. 18/09-2013 06:25
|
Hej Jonas22. Alting stiger for tiden pga der blev vedtaget minimum løn til folket (en joke) er der kommet afgifter på mange ting, og afgifter vil stiger de næste mange år, det er meldt ud, bolig stiger, hotel stiger, ja alt stiger og der forsætte skam nok i en jævn tid vil jeg tro. Ang at rejse rundt på må og få, er jo op til hvordan man er, kan kun fortælle fra mit eget liv her nede, og har aldrig været bange for at tage rundt, jo længer væk fra Tourist stederne man kommer, jo flinke er Thai. Thai er meget åben og venlig over for os Farang der rejser rundt. Og selv i starten da jeg intet Thai kunne, var det ikke et problem, selv om de snakke Thai, og jeg English (kunne lige så godt havde snakket Dansk tro jeg) fik vi altid løst en sted at spise, sove, finde bussen videre osv. Men hvis du kommer lang tid, kan du jo vente med det, til du føler der lidt mere ind i det hele her nede... Ang mc, kan du leje dem som regel for ca 3.000 baht pr måned, ved dog ikke om det er samme pris nede i Pattaya. Ellers køb en brugt til 12.000 - 20.000 baht, eller en ny til de 40.000 - 75.000 baht.. Når man får den flytter over i sit navn, er der en ansvar forsikring med, den er dog ikke den bedste i verden, og derfor tilrådedes der også at købe en ekstra oven i til få XXXX baht for et år.. Kørekort kan du få på 10-30 min hvis du har dit kørekort med, samt en international kørekort,så kan du få et et års Thai kort, da der kun gives et år først gang. Nogle steder skal man igennem nogletest først, andre steder ikke, men det er nogle nemme test, så som farve test, bremse test, afstand test. Har kun hørt om ganske få der skulle igennem en teori prøve samt køre prøve. Lad være med at købe korte igennem en agent, flere har gjort det og endt med et kørekort de tro være det rigtige, men endte med at være falsk, og det kan altså ikke betalesig får at spare lidt tid, heller hyre en Thai til at hjælpe dig uden på kontor for kørekort, snak med en motorbike taxi mand, og hyr ham for 200-300 baht, så går alt nemmere, og du har en god ven i fremtiden da han vil huske dig, igen det er råd fra hvordan jeg selv jeg gjort det. Motorbike taxi folket er gæve gutter, der er værd at være gode venner med, brug dem til alt du mangler, finde sted at bo, finde XXXX og fortæl dem at finde de det du mangler giver du 300, 500 eller 1000 baht som bonus, alt efter hvad du leder efter, Som sagt bare sådan jeg har gjort, gøre. Til sidst vil jeg da bare spørge om du har tænkte på helbredforsikring samt ulykke forsikring, da dine Danske forsikring kun dække nogle måned, Så der skal du nok havde tegnet nok oven i, noget forlængelse, bare en info du skal huske at havde med i dine planer når du ser på dit budget. Og så vil jeg da håber du får en fed oplevelse om du vælger den ene eller anden form for at rejse som du siger du tænker over. |
|
Spring til debat: |