Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Naturen, dyrelivet og miljøet » Andet i naturen
 Udskriv debat
Planter fra Danmark
AndersM
Er der nogen der har erfaring med, at tage planter/stiklinger fra danmark og til Thailand,og fået dem til at gro..?

Jeg tænker på er en plante fra danmark kodet til at skulle tabe bladene efter en periode, eller er de hurtige til at tilpasse sig nye opholdssteder.
NYD SOLEN DEN SKINNER OGSÅ PÅ DIG

buick
Generalt lyder det som en rigtig dårlig ide, specielt hvis det ikke sker under korrekte og krontrolerede forhold tænk lige over hvad du evt kan tage med af skadedyr og sygdomme og dermed ødelægge det naturlige plante og dyreliv.

AndersM skrev:

Er der nogen der har erfaring med, at tage planter/stiklinger fra danmark og til Thailand,og fået dem til at gro..?

Jeg tænker på er en plante fra danmark kodet til at skulle tabe bladene efter en periode, eller er de hurtige til at tilpasse sig nye opholdssteder.

thongsala
AndersM skrev:

Løvfældende danske planter får du aldrig held med i Thailand.
Men rigtig mange stiklinger/frø/løg ---- you name it, fra Thailand, stortrives i en dansk sommer.
Hvad var det egentlig for stiklinger,du havde i tankerne ?

Boes
Har forsøgt med karse- og persillefrø, men NOPE det rådnede inden man kunne se noget grønt.....
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Frank
Svigermekanikken to nogle af de små juletræer i potte med hjem til Thailand.

Hundene spiste dem. Altså juletræerne.Smile

flyer
thongsala skrev:

AndersM skrev:

Men rigtig mange stiklinger/frø/løg ---- you name it, fra Thailand, stortrives i en dansk sommer.

Ja det må siges!!!

Konen har sået thai-majs, der kommer sgu ingen majs, men hvor der de flotte.... selve planten! Høje og sunde, ligner næsten palmer, min lillebror har bestilt en håndfuld frø til næste sommer, so han vil så omkring hans terrasse.... Og jeg det samme, det er jo helt eksotisk at se på, kan desværre ikke finde ud af at uploade billeder her :-(

Tusmørke over de sydlige himmelstrøgSunflower
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

AndersM
Nu havde jeg jo ingen planer om at tage jord med herned, i april måned var jeg i Danmark og inden jeg tog tilbage til Thailand gik jeg rund og fandt lidt planter som jeg tænkte, de kan nok gro i Thailand, det som jeg havde mest held med var nogle grene fra en sommerfugle busk, den er nu vokset sig op i ca 1 meters højde, der er bare et lille problem med planten, den ser ud som om den er ved at blive efterårs farvet med mange gullige blade, min tanke er at man ikke kan tage den slags planter herned, da den sikkert er genetisk kodet til at tabe bladene når det bliver efterår.
Jeg har også haft held med at få lavendel til at vokse hernede.
det næste jeg vil prøve at få til at gro hernede er hyben, har læst mig frem til at den oprindelig kommer fra asien, men det er jo et vidt begreb da asien er stort, grunden til jeg vil forsøge mig med hyben er at frugterne er gode til at lindre gigt smerter, og det jeg har set og hørt er der mange ældre Thaier som døjer med gigt hernede.
Jeg er også ved at forsøge mig med cacao træer og vanillie planter og det ser ud til det ender ud med et godt resultat, særlig vanilie planten vokser som en besat, men den er jo også i familie med orkider så det ville jo være underligt hvis den ikke kunne gro i Thailand.
Alt det der med persille dild og andre planter i den familie gider jeg ikke bruge tid på, udover at jeg vil også prøve at få oregano timian og sådanne nogle planter til at vokse hernede.

Da jeg ingen botanisk viden har omkring, det at flytte planter fra et koldt land som Danmark og til et varmt land som Thailand, var det at jeg tænkte at, der var vel et par her på side som er klogere ind mig, så det er grunden til mit spørgsmål

vandango
Thailand er et land med forskellige klimaer, måske er det nordlige thailand bedre egnet til vækster fra vores breddegrader.

Du nævner botanisk i dit indlæg.

Hvis jeg var dig, altså ja du ved, så havde jeg lagt cigaretterne væk, og dykket ned i skuffen efter pibe og tobak, pakket en rygsæk med saft, fedtemadder, og en notesblok.

Draget en tur i Botanisk have, fundet en medarbejderakademiker, og fået en lang snak om emnet.

Vil vædde hundrede paptallerkner på, at det sagtens havde kunnet lade sig gøre.

Puha - natarbejde er ikke godt for intellektet. Sleeping good

Druwor
Boes skrev:

Har forsøgt med karse- og persillefrø, men NOPE det rådnede inden man kunne se noget grønt.....

Man kan godt dyrke dild, purløg, kruspersille og bredbladet persille i Thailand. Man skal bare tænke lidt anderledes.
I Danmark elsker de solen og varmen. Men I Thailand er det for voldsomt. Vores gror løstigt på det ene badeværelse. Der er dog sat et par solceller på taget til at drive ventilation og køling, så der ikke bliver over 25 grader. Karse har jeg opgivet.
Har desuden Hindbær, Brombær, Stikkelsbær og Solbær I haven og de lever fint.

God dyrkning
Jo mere man ved,..
Jo mere ved man man ikke ved...

Allan73
Vi har persille I haven. Danske tomater har vi ogsaa, de ligner dog de thailandske.
Vores koekken have har sol ca 1 time baade morgen og aften.
Vi har haft froe med fra Danmark og bor nu I Rayong.
Man skal ikke spise gul sne.

chaingmai
jeg har peber rod. det gror godt ............endnuLOL LOL

leoedgar
Har du haft hele peperrod med hjemmefra, eller hvordan har du gjort ?

chaingmai
ja, jeg havde peberrod med fra danmark ,sådan et stykke rod som du køber hos din grønthandler, så skar jeg en skive af på en 3-4 cm. og plantende så den var dækket af jord og ret hurtig kom der gang i den..........men det bliver ikke som dem du køber hos din grønthandler, det kræver en hel special pasning, men du får trævlerødder, men smagen er helt i top................ LOL LOL

AndersM
Tror du ikke at peberroden bare skal være fra en gammel plante for at få samme størrelse som dem man køber på marked/grønhandleren.
jeg tror ikke at det er som en kartoffel, der bare vokser sig stor og stærk på på kort tid.

Er der nogen som har erfaring med at dyrke ananas...? Jeg har købt 1000 små planter for et par år siden og plante dem på en vold som vi har rundt om en sø, de vokser rimelig godt, men hvor gamle skal sådanne nogen være før de begynder at bære frugter, 1 af planterne har haft 1 lille frugt

Spring til debat: