Se indlæg
 Udskriv debat
folkepension
poulditlev
hej udbetaling danmark ringede i dag og jeg fik at vide når det var første gang jeg rejste som folkepensionist så var det ok med 6 måneder men næste år var det kun 4 måneder af gangen og kun 6 måneder i alt rejste du mere end 4 måneder tog de pensionstillæget for den tid der oversteg 4 måneder
venlig hilsen poulditlev

Kim Ludvigsen
Det kunne egentlig være interessant med en sag for at tjekke, om praksis er i strid med loven. Jeg tænker på det, at et ophold ikke må vare længere end 4 måneder. Det virker som om, det er en administrativ bestemmelse, der ikke har baggrund i loven - eller også har jeg bare ikke kunnet finde den relevante lov.

CPR-loven (link) nævner kun ophold over 6 måneder, ikke noget med, at pensionisten skal rejse mindst to gange og dermed have en ekstra udgift.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Frank
Kim Ludvigsen skrev:

Det kunne egentlig være interessant med en sag for at tjekke, om praksis er i strid med loven. Jeg tænker på det, at et ophold ikke må vare længere end 4 måneder. Det virker som om, det er en administrativ bestemmelse, der ikke har baggrund i loven - eller også har jeg bare ikke kunnet finde den relevante lov.

CPR-loven (link) nævner kun ophold over 6 måneder, ikke noget med, at pensionisten skal rejse mindst to gange og dermed have en ekstra udgift.

Helt enig. De svar som poulditlev har fået virker meget forvirrende, og der intet mærkeligt i, at folk kommer i tvivl. Hvor kommer de 4 måneder fra?!

Mai Mii Gik
Jeg ville selv kontakte rette sted og udbede mig svar på mail eller i brevform..Så man har det på skrift.

Da det svinger meget hvad folk får at vide om hvordan man kan, skal gøre.
Har mødt flere her nede der siger 2 måned ud før de skal forbi Danmark igen, andre 3 måned før Danmark, og nogle siger de fik at vide bare det var mindre end 6 måned var det ok..
Fælles for dem er dog at de alle har fået at vide at 1 gang kan man rejse op til 12 måned uden det påvirker deres pension..

Men som sagt ville jeg selv spørge hvis det var mig og får det på skrift..

handy
Frank skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

Helt enig. De svar som poulditlev har fået virker meget forvirrende, og der intet mærkeligt i, at folk kommer i tvivl. Hvor kommer de 4 måneder fra?!
midlertidige ophold forstås 3-4 md varighed men max 6 md i alt det er hvad de skriver på deres hjemmeside, men for uens svar var selv nede for at melde et en gange da jeg ville ud og prøve det af med 1 år....de var helt blanke så rejste bare så der lå også brev da jeg kom hjem....men så henviste jeg lige til de 2 søde damer som var der for at hjælpe mig på mit pensions kontor som ikke anede en skid. God weekend

hugoboerge
Frank skrev:

Nej hugoboerge - rækkefølgen er lige omvendt, hvilket fremgår tydeligt af borger.dk.

Engang imellem er faktorernes orden ligegyldig Smile

Maa tilstaa jeg ikke har vaeret inde og kigge paa borger.dk da jeg ikke har problemet, men det ser totalt forvirrende ud maa jeg sige.

Fortsat god weekend. Vi har lige haft et meget kraftigt torden/regnskyl her i Samut Prakan.

Frank
hugoboerge skrev:

Frank skrev:

Nej hugoboerge - rækkefølgen er lige omvendt, hvilket fremgår tydeligt af borger.dk.

Engang imellem er faktorernes orden ligegyldig Smile

Maa tilstaa jeg ikke har vaeret inde og kigge paa borger.dk da jeg ikke har problemet, men det ser totalt forvirrende ud maa jeg sige.

Fortsat god weekend. Vi har lige haft et meget kraftigt torden/regnskyl her i Samut Prakan.

555 hugoboerge, faktorernes orden er altid ligegyldig. Smile

Nå men nu har jeg sendt en forespørgsel til Udbetaling Danmark, og jeg venter spændt på svar. Smile

Satiariyan
Er der nogen der ved om de danske kontoriusser har været på uddannelses-rejse til Thailand? - Det der såkaldte system med at det tilsyneladende er helt op til det enkelte kommune-kontor - og måske endda den enkelte medarbejder - hvor mange måneder en folkepensionist må rejse udenlands er ikke eet hak bedre end hernede.

Det næste bliver vel at man kan få love at rejse et par uger mere, hvis man stikker kontoriussen en tusse under bordet.

Spring til debat: