Se indlæg
 Udskriv debat
Advokat i Thailand
Longway
Vandango.

Du er et typisk eks. paa en uviden farang, jeg haaber at du vil laere, men desvaerre lyder det til at alle odds er imod !

Manden som har huset i UT, han braendte ikke inde med det, han faar 15.000. pr. md i leje, plej din viden inden du skriver !

Og typisk at svine ens kone til , blot fordi hun kan taenke selv...

Vi ses V.
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
vandango
Longway skrev:

Vandango.

Du er et typisk eks. paa en uviden farang, jeg haaber at du vil laere, men desvaerre lyder det til at alle odds er imod !

Manden som har huset i UT, han braendte ikke inde med det, han faar 15.000. pr. md i leje, plej din viden inden du skriver !

Og typisk at svine ens kone til , blot fordi hun kan taenke selv...

Vi ses V.

Sviner ikke din kone til, men ville ønske at hun deltog i debatten, for dine svar tyder på at det hende der forstår hvordan man handler, og du bare fører dig frem.

Jeg behøver ikke at vide hvordan man handler hus, har masser af thaivenner jeg kan spørge til råds om, længere er den så ikke.

Og nej vi ses ikke, det har du ødelagt for lang tid siden.

Webmaster
Personfnidder hører ikke til her på siden, så det bør stoppe omgående.

- Admin -
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Robert Kronberg
Nogle gange virker, det som mange danskere tror, at en ejendomsmægler og en advokat er det samme i Thailand som i Danmark, men det er det ikke, om end de laver det samme.

For at blive advokat i DK skal man have en kandidat-grad, have praktisk erfaring som fuldmægtig (eller hvad det kaldes), og have autorisation.

I Thailand er det nok med en bachalor-grad (måske endda fra et dårligt universitet) og et par ekstra eksamener, hvorpå man kan blive medlem af advokatsamfundet. Titlen er ikke beskyttet.

Jeg tror, at der er flere veje til at blive ejendomsmægler i Danmark, men man skal bestå en uddannelse og autoriseres.

I Thailand behøver man ingen uddannelse, men man kan tage et mini-kursus i en eller anden ejendomsmæglerforening i Thailand, USA eller Nigeria, og så kan man benytte dette logo. Titlen er ikke beskyttet.

Dertil kommer, at ejendomshandel og finansiering er meget anderledes i Thailand end i Danmark, om end der er overordnede ligheder.

Jeg kender til masser af tilfælde, hvor danskere har købt ejendom i Thailand, og hvor de er blevet snydt, eller hvor der er masser af rod i papirerne; og det er uagtet, om de har benyttet advokat, ejendomsmægler, rådgiver eller ej.

Hvis man ikke har indsigt i eller erfaring med ejendomshandel, herunder langtidsleje (leasing), i Thailand, så bør man have en advokat, ejendomsmægler eller rådgiver ind over, og i det mindste en som kan læse juridisk thai, da dokumenterne, som tinglyses, jo er på thai. Der bør i al fald altid være en uvildig tredjepart med, som kan forholde sig til papirerne.

Det er klart, hvis ens kone/kæreste evner at forholde sig til juridiske papirer, så er hun oplagt. Dog overvurderer mange thaiere deres evner, hvorpå den danske part også overvurderer disse evner. Men der er naturligvis mange, som har en reel erfaring med eller baggrund til dette.

Nu er det desværre ikke unormalt, at par går fra hinanden, og det ved en thai udemærket godt. Det ved en dansk kvinde også. Så en second opinion burde altid være en god ide. Det har jeg i al fald lært, og jeg kender mange danskere, som har mistet deres hus, da forholdet blev opløst.

Men uagtet, hvor mange rådgivere man benytter, så skal man også inddrage sin sunde fornuft; og mange af de kontrakter, som jeg har set, er ikke blevet underskrevet af en, som har brugt sin sunde fornuft.

For et par år siden blev min bil ødelagt i et stort hamonika-sammenstød, og jeg tog til modpartens forsikringsselskab for at få erstatning for min søn klapvogn (der var ret dyr). De insisterede på, at jeg skulle skrive under på et blankt papir, hvilket jeg nægtede. Hele kontoret forsøgte at overbevise mig om, at "sådan gør man i Thailand". Jeg svarede, at det er muligt, men sådan gør jeg ikke. De forsøggte da at forklare mig, at det hele ville blive meget besværligt for mig. Jeg kørte derpå min vej.

Efter 20 minutter ringede de og spurgte, om jeg accepterede x beløb. Jeg svarede ja, og checken kom efter et par dage,uden jeg underskrev noget som helst.

"Sådan gør man i Thailand" er et argument, hvor man virkeligt skal begynde at passe på.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
sudsakhon
Hvis man er så heldig, at være gift med en, som har viden indenfor et givet område, kan man jo spare mange penge og ofte en masse ærgrelser.

Men sådan en fagspecifik partner har vi vel næppe alle sammen, i alle livets forhold.

Hvad andre gør må være deres eget valg.

Men jeg ville ikke indgå en kontrakt uden at kende konsekvenserne.

Heller ikke de, som ikke umiddelbart kan læses, men kunne være en konsekvens af kutymer eller stiltiende accept.

I en handel med fast ejendom er der en del huller, man kunne falde ned i.

Så jeg ville alliere mig med en god rådgiver.

Der er sikkert mange, der har gennemført en handel uden problemer, men det er jo først når disse dukker op, at man hører om det.

Jeg kunne i al fald nævne en del ting, der ville gøre livet besværligt for køberen.

I Danmark skal servitutter eller andre rettigheder på matriklen tinglyses. Og selv om rettigheder ikke er tinglyste, kan der pga. sædvane eller kutymer, lige pludselig vise sig at det nyindkøbte er behæftet med 3. parts rettigheder som men ikke lige havde regnet med.

Dette er bare et enkelt eksempel.... Suppler gerne selv..

Det er en beskrivelse af danske forhold. De tilsvarende thailandske er mere mudrede. (Diplomatisk sagt)

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Webmaster
Hvis man er bekendt med de rigtige ting at gøre ved en hushandel, hvorfor så ikke dele de fif istedet for bare at ytre sig om at man ligger inde med den rigtige viden ?

Idéen med siden er at vi kan hjælpe hinanden.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Robert Kronberg
Det er vanskeligt, sådan lige at komme med en fif uden at skrive en hel bog, men nu er der tale om en lejlighed i Pattaya, så det er lidt nemmere at afgrænse problemet.

Max 49% af ejerne i et ejerlejlighedskompleks må (normalt) være udlændinge, så det skal tjekkes, om man kan købe lejligheden i sit ejet navn som udlænding. Hvis der er tale om et gensalg, og hvis sælger selv er personlig ejer og er udlænding, så er det i orden.

Så skal man se et opdateret skøde, altså ikke noget gammelt, så man skal måske en tur forbi landkontoret for at se både forside OG bagside på skødet. Det er lidt ligesom i Danmark, at man lige tjekker, hvad der er tinglyst.

Her kan man se, om sælger faktisk er ejer, og om der er pant i lejligheden, eller om der er andre særlige forhold. Man skal naturligvis kunne læse thai, eller medbringe en som kan.

Derpå bør man tjekke med ejerlejlighedskomplekset, om der skyldes penge til fællesomkostningerne, da eventuel gæld kan gå videre til den nye ejer.

Når man endeligt køber lejligheden, hvis det er gensalg eller køb af en færdigbygget lejlighed, så sker det normalt på landkontoret, hvor alle parter møder op, tjekker skøde og tinglysning, sikrer dokumentation fra banken om, at man har indført penge til Thailand mhp. køb af lejlighed (en særlig formular fra banken), skriver under, betaler, og modtager nøglen.

Hilsen, Robert

Webmaster skrev:

Hvis man er bekendt med de rigtige ting at gøre ved en hushandel, hvorfor så ikke dele de fif istedet for bare at ytre sig om at man ligger inde med den rigtige viden ?

Redigeret af Robert Kronberg d. 11/08-2013 19:06

PeterS
Hvis noget i Thailand er nemt og billigt, så er det først man skal passe meget på.

Jeg tænker på hvad disse ejendomsmægler og advokater lever af, når alle kan klare det selv, kun ved at tænke sig om.Shock

swedmark
Da jeg købte hus for 6 år siden brugte vi også en advokat (fra Udon Thani). Han talte engelsk, men alle de dokumenter jeg underskrev i forbindelse med hushandlen var på Thai, så min hustru måtte oversætte dem for mig.

Så ønsker man at købe sommerbolig i Thailand uden at have nogen thai relationer ville jeg nok være mere forsigtig.

TG950
Robert Kronberg skrev:

Det er vanskeligt, sådan lige at komme med en fif uden at skrive en hel bog, men nu er der tale om en lejlighed i Pattaya, så det er lidt nemmere at afgrænse problemet.

Max 49% af ejerne i et ejerlejlighedskompleks må (normalt) være udlændinge, så det skal tjekkes, om man kan købe lejligheden i sit ejet navn som udlænding. Hvis der er tale om et gensalg, og hvis sælger selv er personlig ejer og er udlænding, så er det i orden.

Hilsen, Robert

Webmaster skrev:

og jeg som gik rundt i min tyrker tro og troede at det var maks. 25 % udenlandsk kapital der måtte være i et ejendomskompleks.

og så lidt uden for tråden: i et thailandsk selskab må der så godt være 51 % eller mere udenlandsk kapital og ikke 49 % som jeg også altid har troet.

håber at nogen kan af - bekræfte dette.
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

Robert Kronberg
Hej TG950,

Der har tidligere været andre regler om, hvor mange aktier udlændinge måtte eje i et selskab, hvis det skulle købe jord. I dag handler det blot om, at thaierne blot skal have en større ejerandel end udlændingene.

I et ordinært selskab plejer man at sige, at max 49% af aktierne må være ejet af udlændinge, men det er ikke hele forklaringen, for udlændinge må godt eje 100% af aktierne. Men såfremt udlændinge ejer mere end 49%, så er selskabet ikke en juridisk thailandsk enhed, men en juridisk udenlandsk enhed i Thailand. Dvs, at selskabet næsten ikke må udføre nogen arbejdsopgaver jf. listen om de arbejdsopgaver, som er forbeholdt thaiere, om end det godt må eksportere, så vidt jeg husker.

Reglerne om de 49% har altså intet med selskabsloven at gøre, men om foreign business act.

Hilsen, Robert

TG950 skrev:

Robert Kronberg skrev:

Hilsen, Robert

Webmaster skrev:

og jeg som gik rundt i min tyrker tro og troede at det var maks. 25 % udenlandsk kapital der måtte være i et ejendomskompleks.

og så lidt uden for tråden: i et thailandsk selskab må der så godt være 51 % eller mere udenlandsk kapital og ikke 49 % som jeg også altid har troet.

håber at nogen kan af - bekræfte dette.

fckguld
Longway skrev:

Hvorfor er det saa populaert at bruge advokat, at saelge eller koebe en bolig er da det nemmeste i
verden.

At betale spidsen for at faa lidt raad og evt. oversaettelse af div. papire, det kan man da selv goere, og at lave en kontrak/skoede, det er da ogsaa lige ud ad landevejen....Expat, nej nu maa jeg le..Grin

Proev nu at saette jer lidt ind i sagerne, det er slet ikke saa svaert, har man et mindre problem, saa spoerg konen, det er ganske gratis...

Hvis det er faelder i er bange for, saa hoere jeg gerne, for jeg kan altsaa ikke faa oeje paa dem...
kloge ord , ganske enkelt-
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

fckguld
Lung Yao skrev:

Longway skrev:

Hvorfor er det saa populaert at bruge advokat, at saelge eller koebe en bolig er da det nemmeste i
verden.

At betale spidsen for at faa lidt raad og evt. oversaettelse af div. papire, det kan man da selv goere, og at lave en kontrak/skoede, det er da ogsaa lige ud ad landevejen....Expat, nej nu maa jeg le..Grin

Proev nu at saette jer lidt ind i sagerne, det er slet ikke saa svaert, har man et mindre problem, saa spoerg konen, det er ganske gratis...
Hvis det er faelder i er bange for, saa hoere jeg gerne, for jeg kan altsaa ikke faa oeje paa dem...

Du må meget undskylde, men denne her udsagn må nok betegnes som "dagens vits" , for HUN vil være den sidste som Jeg vil spørge (ikke for at jeg ikke stoler på hende) med mindre at hun har en juridisk uddannelse bag sig.
Selv I DK , 85% af hushandel foregår ved hjælp af Ejendomshandler og Advokat, for, drejer det sig om en "kontrakt" til 10K, så vil jeg sige Op...... hvis der skulle gå galt, men ved handel over 100.000 og sikkert i million klasse vil jeg ikke turde andet . MIT syn om sagen.

.
Kræver sgu da ikke et jura studie for at lave en god handel, en pose penge og så frem med kræmmer teknikken , ja hvor svært kan det være - Hvis det er et ejendoms kompleks eller er Resort, ville jeg nok få lidt ekspert hjælp , men for at købe en knald hytte til 4-5 mill, nej .

fckguld
Kim Ludvigsen skrev:

Longway, du skriver, at man sagtens selv kan handle bolig i Thailand og ikke behøver en advokat. Du har ret for så vidt, at man ikke behøver en advokat, når det går godt.

Advokaten er til de tilfælde, hvor det ikke går godt. Hvor der er uenighed om det aftalte, eller hvor den ene part direkte vil snyde. Eller hvor der viser sig at være love og regler, som man ikke var opmærksom på.

Problemet er, at du ikke på forhånd kan vide, om der vil opstå problemer. Du har været heldig, andre har ikke været heldige.

Din fremgangsmåde kan sammenlignes med at undgå forsikringer af den ene eller anden slags, for det er da spild af penge, når der ikke er problemer, og man er rask.

Som Lung Yao påpeger, så foregår langt de fleste handler i Danmark med en advokat. Og det i et land, hvor love og regler er meget klare og ikke så nemme at omgå. At undgå advokat i et samfund, hvor love og regler i dén grad kan bøjes - og oftest til ulempe for en udlænding - er i allerhøjeste grad at spille russisk roulette med sin økonomi.
Hvor svært kan det være skødet m.m og en pose penge.

fckguld
fckguld skrev:

[quote]Kim Ludvigsen skrev:

Longway, du skriver, at man sagtens selv kan handle bolig i Thailand og ikke behøver en advokat. Du har ret for så vidt, at man ikke behøver en advokat, når det går godt.

Advokaten er til de tilfælde, hvor det ikke går godt. Hvor der er uenighed om det aftalte, eller hvor den ene part direkte vil snyde. Eller hvor der viser sig at være love og regler, som man ikke var opmærksom på.

Problemet er, at du ikke på forhånd kan vide, om der vil opstå problemer. Du har været heldig, andre har ikke været heldige.

Din fremgangsmåde kan sammenlignes med at undgå forsikringer af den ene eller anden slags, for det er da spild af penge, når der ikke er problemer, og man er rask.

Som Lung Yao påpeger, så foregår langt de fleste handler i Danmark med en advokat. Og det i et land, hvor love og regler er meget klare og ikke så nemme at omgå. At undgå advokat i et samfund, hvor love og regler i dén grad kan bøjes - og oftest til ulempe for en udlænding - er i allerhøjeste grad at spille russisk roulette med sin økonomi.
Hvor svært kan det være skødet m.m og en pose penge, vi har handlet nogle gange de sidste 7 år - aldrig smidt penge i en advokat.

fckguld
Longway skrev:

Ha ha Peter.

Vi han nu altid haft overskud paa div. handler...saa det er en ommer fra din side !

Maaske fordi at vi har undladt penge til advokaten.. Smile
stop nu min ven , lad dog alle tosserne betale advokater, de skal jo også leve, jeg forstår dig - jeg har også min sunde fornuft og en god kræmmer i maven.
Og så er jeg Altid ædru , måske derfor jeg kan bruge min fornuft.

fckguld
Skeptikeren skrev:

hugoboerge, det er jo ifølge Longway en unødvendig advarsel bare du køber via ham og fruen. Artiklen peger jo på alle de brådne kar der findes i bare den branche, men ikke iflg. Longway.

Jeg husker da tydeligt da vi købte i 2003, alle de papirer der blev krævet fra Land Office og fra banker om huset nu ikke stadig var belånt o.s.v., o.s.v.

Men hver salig i sin tro!

Somrak

PS! Lyder lidt som en tidligere herre oppe nordfra med hushandler som speciale, som senere flyttede sydpå og endnu senere til Krungtep.
Du kan ikke få papirerne på huset hvis det er belånt og ikke ejer skifte uden bankens godkendelse, så det opdager man, inden man betaler.

fckguld
Robert Kronberg skrev:

Så skal man se et opdateret skøde, altså ikke noget gammelt, så man skal måske en tur forbi landkontoret for at se både forside OG bagside på skødet. Det er lidt ligesom i Danmark, at man lige tjekker, hvad der er tinglyst.

Her kan man se, om sælger faktisk er ejer, og om der er pant i lejligheden, eller om der er andre særlige forhold. Man skal naturligvis kunne læse thai, eller medbringe en som kan.

Derpå bør man tjekke med ejerlejlighedskomplekset, om der skyldes penge til fællesomkostningerne, da eventuel gæld kan gå videre til den nye ejer.

Når man endeligt køber lejligheden, hvis det er gensalg eller køb af en færdigbygget lejlighed, så sker det normalt på landkontoret, hvor alle parter møder op, tjekker skøde og tinglysning, sikrer dokumentation fra banken om, at man har indført penge til Thailand mhp. køb af lejlighed (en særlig formular fra banken), skriver under, betaler, og modtager nøglen.

Hilsen, Robert

Webmaster skrev:

rigtigt man skal bare huske at hvis den gamle ejer ikke har haft ejendom i 5år ved salg , skal der betales et gebyr og 5% i afgift(skat) 200.000 bath på et hus til 4 mill , vigtigt lige at vide , skal betales ved ejerskifte. men oplyser i at prisen er 1,5 mill er salær kun 75.000 ja og så der ned af.

Lungkaj
Hvis man er skattepligtig i Danmark skal man give ejendomsoplysninger for at ejendomsværdiskatten kan beregnes. Hvem vurderer værdien af for eksempel en ejendom i Thailand? Tror det danske skattevæsen på de oplysninger man selv giver eller skal Thailandske myndigheder involveres?

hugoboerge
Lungkaj skrev:

Hvis man er skattepligtig i Danmark skal man give ejendomsoplysninger for at ejendomsværdiskatten kan beregnes. Hvem vurderer værdien af for eksempel en ejendom i Thailand? Tror det danske skattevæsen på de oplysninger man selv giver eller skal Thailandske myndigheder involveres?

Det maa vel vaere koebsvaerdien der skal opgives og det har man dokumentation for.

Spring til debat: