Se indlæg
fladfisk med chili sovs
|
|
Mai Mii Gik |
Lagt på d. 02/08-2013 04:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 103 |
Forstå ikke hvis i ikke kan smage forskel på fisk her nede, fisken vi taler om har en sødere smag, der er meget nemt at smage i forskel til andre fisk her nede, vel det synes jeg altså... |
|
|
flyer |
Lagt på d. 02/08-2013 06:58
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 688 |
@lek Du må ikke tage fejl, det er ikke mig der er expert, men min lille kone, hun har fanget en masse af dem og er 100% sikker, hun bliver iøvrigt 41 idag så det er en erfaren dame der har udtalt sig! Regn med at hun har jo set, rørt og smagt på dem mange gange og set og rørt ved dem som både levende og døde, tror sgu ikke hun har smagt på dem levende. Sol over disen på Vestegnen Redigeret af flyer d. 02/08-2013 07:10 Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 02/08-2013 07:18
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Også jeg har lært noget. Alle fisk hedder noget med pla-xxx Den havde jeg ikke lige fattet i første omgang. Men nu vi er ved røde fisk, så smager denne fantastisk: http://en.wikiped...per_(fish) Skindet bliver ikke så bittert som pla taptim, når det sprødsteges. Personligt synes jeg det er synd, at dynge denne fisk til med chili, men det er en smagssag. Der ville jeg bruge andre typer fisk. Der var tilbud i Irma på Red snapper i juni, og jeg kopierede en opskrift fra The Fat Duck (Heston Blumenthal), hvor den ikke serveres med andet end vaniljesmør Selv de thailandske gæster, der normalt synes at "farangmad" er smagsløst måtte indrømme at overvældende smagsnuancer ikke nødvendigvis har chili som ingrediens. Red snapper ville egne sig fortrinligt til en mildt krydret, flødebaseres sauce. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 02/08-2013 08:24
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
[quote]sudsakhon skrev: Også jeg har lært noget. Alle fisk hedder noget med pla-xxx Den havde jeg ikke lige fattet i første omgang. @Sudsakhon, du overrasker mig - positivt ment. I Thai sproget er der en del "faellesnaevnere" hvis man kan kalde det saadan. Bl.a. pla- Pla-salmon og her bruges saa det engelske. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 02/08-2013 08:47
|
@hugoboerge Takker Men der er mulighed for, at der var anvendt sparsomt ironi. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 02/08-2013 09:06
|
Det kunne aldrig falde mig ind Jeg er imponeret over dit kendskab til Thai. Mvh |
|
|
lek |
Lagt på d. 02/08-2013 10:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 299 |
Det er så den famøse fisk Her ser vi en Ruby fish Og så en pla-thabtim Jo jo de ser da meget ens ud. Men læg mærke til gællerne. på ruby går de op over øjet og runder. Så er mit gæt det er en Ruby de sælger. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 02/08-2013 10:54
|
lek skrev: Det er så den famøse fisk Her ser vi en Ruby fish Og så en pla-thabtim Jo jo de ser da meget ens ud. Men læg mærke til gællerne. på ruby går de op over øjet og runder. Så er mit gæt det er en Ruby de sælger. Haaber ikke at prisen er THB 899.- hvis det ellers er prisen som er angivet paa billedet. |
|
|
lek |
Lagt på d. 02/08-2013 11:08
|
Nåe det er vel billig i badebyen, for der følger jo for 5 thb grøntsager og en fiskefrikadelle med. Nå ja hvad skal man sige, folk vil snydes. Fortjenesten er på mindst 800 thb, det er da godt gået |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 02/08-2013 15:02
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
sudsakhon skrev: Også jeg har lært noget. Alle fisk hedder noget med pla-xxx Den havde jeg ikke lige fattet i første omgang. Men nu vi er ved røde fisk, så smager denne fantastisk: http://en.wikiped...per_(fish) Skindet bliver ikke så bittert som pla taptim, når det sprødsteges. Personligt synes jeg det er synd, at dynge denne fisk til med chili, men det er en smagssag. Der ville jeg bruge andre typer fisk. Der var tilbud i Irma på Red snapper i juni, og jeg kopierede en opskrift fra The Fat Duck (Heston Blumenthal), hvor den ikke serveres med andet end vaniljesmør Selv de thailandske gæster, der normalt synes at "farangmad" er smagsløst måtte indrømme at overvældende smagsnuancer ikke nødvendigvis har chili som ingrediens. Red snapper ville egne sig fortrinligt til en mildt krydret, flødebaseres sauce. Hvis du er til Red Snapper, så er du uden tvivl også til Barramundi. Man er mig bekendt også så småt begyndt at opdrætte/farme Barramundi i Thailand. Kan også en sjælden gang i mellem fås frisk som filet i Danmark hovedsageligt fra Vietnam - men det er altså sjældent. Kan anbefales hvis du er til Red Snapper. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 02/08-2013 15:16
|
Webmaster skrev: sudsakhon skrev: Også jeg har lært noget. Alle fisk hedder noget med pla-xxx Den havde jeg ikke lige fattet i første omgang. Men nu vi er ved røde fisk, så smager denne fantastisk: http://en.wikiped...per_(fish) Skindet bliver ikke så bittert som pla taptim, når det sprødsteges. Personligt synes jeg det er synd, at dynge denne fisk til med chili, men det er en smagssag. Der ville jeg bruge andre typer fisk. Der var tilbud i Irma på Red snapper i juni, og jeg kopierede en opskrift fra The Fat Duck (Heston Blumenthal), hvor den ikke serveres med andet end vaniljesmør Selv de thailandske gæster, der normalt synes at "farangmad" er smagsløst måtte indrømme at overvældende smagsnuancer ikke nødvendigvis har chili som ingrediens. Red snapper ville egne sig fortrinligt til en mildt krydret, flødebaseres sauce. Hvis du er til Red Snapper, så er du uden tvivl også til Barramundi. Man er mig bekendt også så småt begyndt at opdrætte/farme Barramundi i Thailand. Kan også en sjælden gang i mellem fås frisk som filet i Danmark hovedsageligt fra Vietnam - men det er altså sjældent. Kan anbefales hvis du er til Red Snapper. Den med Barramundi er vist ikke helt rigtig (mener jeg). Barramundi findes i Australien men er sjaeldent set paa disse kanter med mindre det er i fryseboxen i supermarkedet. CP Foods har introduceret frosne fileter fra Vietnam men det er ikke Barramundi. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 02/08-2013 15:22
|
http://en.wikiped...Barramundi Der er lidt forvirring omkring navnet "Barramundi" men det er aabenbart to forskellige arter, hvoraf den som findes i Thailand er Pla Kapong. Jeg har proevet den "rigtige" Barramundi i Australien hvor navnet stammer fra. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 02/08-2013 16:40
|
@Lek Som skrevet har du givetvis ret. Under den forudsætning, at at en thaikok er skolet i fisketaxonomi, og modsat hvad der eller skrives i det ganske land, anvender korrekt engelsk betegnelse for sine (dyrt) importerede fisk, men til gengæld ukorrekt thai oversættelse. Der plejer jo også at være korrekte engelske angivelser og oversættelser i Thailand, ikke? Jeg kan ikke afgøre om en skamstegt fisk er den ene eller anden. Men jeg kan læse teksten og konstatere, hvad de selv mener at der serveres. Det er jo så ikke et gæt, men hvor mange importerede dyre saltvands rubyfish tror du serveres, når det lokale marked bugner med den nemmere tilgængelige og billigere pla taptim? I øvrigt er den lidt pebrede pris nok fordi, at menuen på det indsatte billede kommer med en filet steak. Ok tak, webmoster.. Jeg har aldrig smagt "ægte" Barramundi, men den er lige smidt på listen over "to eat"ting. pla kapong ปลากะพง kender jeg særdeles godt, da Pla Kapong Neung Manao ปลากะพงนึ่งมะนาว: Lime dampet pla kapong (i mangel af et dækkende dansk navn) var vejen til min kones hjerte (måske) http://www.joysth...mon-sauce/ (der er her brugt en anden fisk) Denne ret er min kones absolutte favorit, og en af de første dates påstod jeg hårdnakket, at sådan en ret kunne jeg skam sagtens lave til hende. Og endda bedre end hun før havde smagt. Hun tog mig på ordet (og vi blev gift) (Og det er så primært nu mig, der står for madlavningen, gad vide om jeg skulle have holdt mund?) Det var nu ikke helt pillow-talk og scorebemærkninger. Jeg har lært en masse retter, teknikker og fif af flere thailandske stjernekokke, i køkkenet på bl.a. gourmet restauranten på Holbæk havn. (Surt at den er solgt nu, men vi har stadig Restaurant SuRi) Jeg er nemlig så heldig, at i forbindelse med mit arbejde indgår der en del konsulentarbejde i restaurationsbranchen. Og det er jo en frynsegode for et madøre som mig. Her er lidt om den, desværre solgte, restaurant http://www.tv2eas...2-maj-2008 Fandt et godt link til mange af de danske navne: http://webfd.fd.d...skebi3.pdf |
|
|
lek |
Lagt på d. 02/08-2013 17:10
|
Sudsakhon bare rolig jeg havde ikke forventet andet end endnu en gang total tåbelig udenoms snak fra dig. Hvis du ikke kan se forskel på fiskene så anskaf dig et par briller, eller lær at holde bøtte om emner du intet ved om. Hvis du ellers evnede det og ikke digtede noveller for at skjule din uvidenhed, så ville du også lære at en Ruby fish koster ca 100 thb, lidt dyrere end Thabtim, men ikke ret meget. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 02/08-2013 18:30
|
Min uvidenhed er vel ikke skjult ? Det må være tydeligt for enhver, at jeg ikke fatter noget Så er det jo godt, at man kan trække på erfaringer udefra. Men når jeg nu har afsløret, at jeg er et madøre, kunne du så ikke lige smide et par link til thairetter med din saltvands ryby, der benævnes pla taptim men kaldes pla nin og er en ferskvandsfisk. Jeg kan nemlig ikke rigtig finde nogen, på trods at den er så almindelig som det anføres |
|
|
lek |
Lagt på d. 02/08-2013 19:21
|
Som Robert skrev, så tror jeg såmænd ikke du kan smage forskel når fisken er stegt på Thai maner, så brug du bare de samme opskrifter som til Pla-nin / pla-thabtim. De har i hvert fald samme farve efter en tur i varm olie. Der er jo også flere arter Ruby fisk, nåe nej vi må hellere stoppe ellers skal du bare bøvle med at digte en ny roman. Go weekend, det var sidste indlæg fra mig i denne tråd. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 02/08-2013 19:57
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
hugoboerge skrev: Den med Barramundi er vist ikke helt rigtig (mener jeg). Barramundi findes i Australien men er sjaeldent set paa disse kanter med mindre det er i fryseboxen i supermarkedet. CP Foods har introduceret frosne fileter fra Vietnam men det er ikke Barramundi. Ja barramundien stammer oprindeligt fra Australien. Dem fra Vietnam og Thailand (hvor jeg også mener de er begyndt at opdrætte dem) er kun opdrættet og ikke vilde fisk. Mener det CP lavede/laver i Vietnam er Pangasius. Fandt lige følgende om barramundien: - http://www.seafoo...x?id=19341 - http://www.seafoo...0737418888 Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
flyer |
Lagt på d. 02/08-2013 20:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 688 |
lek skrev: Det er så den famøse fisk Her ser vi en Ruby fish Og så en pla-thabtim Jo jo de ser da meget ens ud. Men læg mærke til gællerne. på ruby går de op over øjet og runder. Så er mit gæt det er en Ruby de sælger. Konen er ikke 100% sikker på kønnet på den stegte, skal vi kalde den nr. 1? Men dog en Pla taptim... Men og det er så den vi kan kalde nr.2 er en Pla Taptim dame Og som de fleste nok kan regne ud... så kommer vi til nr. 3.... En Pla Taptim herre Nummereringen har vi startet oppefra!!! Igen vil jeg lige anfører, det er ikke mig der er experten, men min bette viv Solen på halv stang, over Sydhavsøerne Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
lindy |
Lagt på d. 02/08-2013 20:34
|
Øvet medlem Antal indlæg: 118 |
Link til pen,s blog, omhandlende fisk og etik. http://minthailan...rtsat.html |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 02/08-2013 22:33
|
@ Lek Tja... Jeg var nu ikke interesseret i om jeg kunne smage forskel på fisk. Eller om det er muligt at substituere den ene fisk med den anden. Det var ikke det, som var sagens kerne Jeg er nærmere interesseret i informationer om den "saltvands ruby fish" du så nævenyttigt holder fast på. For det er vel ikke bare noget du sidder og finder på, vel? |
|
Spring til debat: |