Se indlæg
Køb af hund i Thailand ?
|
|
xxxx |
Lagt på d. 03/11-2005 13:22
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
Hej Suk. det var godt nok en hidsig pris du der havde fundet. Ud og kik dig omkring efter dyreklinikker og fortael dem du er koeber, saa skal der nok komme en... Og chancerne for at det er en ejer der interesserer sig for sine dyr er stoerst paa den maade.. Alt for mage hunde bliver bare smidt ud eller afleveret i naermeste tempel hvis de bliver syge.. Jeg kender nogen her oppe som har chaefere, jeg kan lige proeve at hoere om de ved hvor der er en hvalp. Ok yes hvis vi tager en Thai loen, saa er det hamrende dyrt at have hund her ude... Men vi har jo valgt det saa maa vi altsaa tage de udgifter med som kommer. Rottweileren fik en vaccine mod taeger for nylig... 650,- thb Og saa virker den ikke mere end 2 - 3 mdr. En dagloen her omkring er 148,- thb. Thaier afliver ikke hunde.. ( tro / overtro ) men altsaa naar naboens moeg koetere har spist lidt for mange hoens div.. Saa er det helt i orden at laegge gift ud. Ja dobbelt moral, men saadan er der jo saa meget i denne verden. mvh Le-si |
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 14/02-2006 17:32
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 966 |
hej suk....... en schæfer hedder på thai : attasian hvordan det lige skrives ved jeg ikke |
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 14/02-2006 17:43
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2882 |
Hej suk Har du brug for en hund kan du faa af mig det er en rundkoersel eg har 6 du kan faa Redigeret af thaikurt1 d. 14/02-2006 17:44 Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 14/02-2006 18:07
|
Antal indlæg: 3779 |
Suk har allerede en hund. Derfor brækkede han næsten et ben...
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 14/02-2006 18:45
|
det hvad synd jeg gerne havde kort til bangkok med dem alle sammen
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
Rasmus |
Lagt på d. 15/02-2006 01:00
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 772 |
Hejsa På det sidste (ca.3 år) har min henrivende kone haft et inderligt ønske om at få en lille Yorkshire Terrier. Selv er jeg noget skeptisk i forhold til dette. Godt nok har jeg lovet min kone, at det næste vi ville anskaffe os - var en vovse. Men imidlertid kom heldigvis et nyt hus og en Ford i vejen! På en eller anden måde, kan jeg godt se at jeg ikke kan undslå mig i længden med hensyn til mit løfte. Jeg har ihærdigt forsøgt at forklarer det uhensigtsmæssige i at anskaffe os en hund, når vi to gange om året rejser til Thailand – men uden synderligt held! Er der nogen her på Dansk-Thai Website, som har erfaring i om det er muligt at ”kræet” kunne gøre os følge når vi tage til Thailand? Og hvordan er reglerne omkring kæledyr og hunde, når disse kommer til Thailand – og ikke mindst når disse skal hjem igen? Hilsen Rasmus |
|
|
commandertorp |
Lagt på d. 15/02-2006 03:31
|
Øvet medlem Antal indlæg: 121 |
her er lidt om mine erfaringer hv ad køb af hund angår . Jeg vil give Le-si ret i en hel del af det han siger omkring hunde-køb hernede, køber du dem på marked vil du højst sandsynligt få et gadekryds ( ikke fordi det ikke kan være en god hund ! ), der ikke er vaccineret, og der er en temmlig stor chance for, at hvalpen heller ikke er mere end 5-6 uger gammel. det sidste forekommer til dels pga. af en del af de thaier der sælger hunde på marked bruger det som levevej, og det derfor er vigtigt for dem at sælge så mange hvalpe på kortest mulig tid. Dette har jeg ellers altid været meget imod, men efter at have kigget på hvalpe hernede i 5-6 måneder, og ikke fundet andet end 3 der var de, for DK normale 8-12 uger? - Ja så endte vi selv med en King charles Spaniel på 5½ uger. ikke vacc. osv. men prisen var dog til at overkomme 2600 baht. 1ste stop det lokale dyrehospital for at få hende chekket, finde ud af at hun havde en maveinfektion, købe medicin, vaccination samt noget godt hundefoder. ( mange af de hunde der er i lokaområdet hernede bliver fodret med ris, og det kan vist ikke siges nok gange, at dette ikke har den rigtige sammensætning for en hund, med deraf følende fejl-ernæring og sygdomme ) 2 omgang er så at få trænet hunden ! - og igen som le-si fortæller er der ikke rigtigt så mange der går op i at træne deres hund ! - så det der med at gå i snor, sidde på kommando osv. er en temmelig sjælden ting. ( lidt sjovt er det dog, at når folk hernede ser vores KC spaniel Diamond gå i snor allerede nu hvor hun er 9-10 uger ? ja så kommer de og vil snakke. ) Jeg er dog personligt af den mening at der er grænser for hvilke af de lokale hunde jeg vil have hun har kontakt med, så derfor snoren. igen som le-si beretter er det der med at aflive en hund ikke noget man gør ret meget hernede, så der findes både hunde med cancer-knuder på størrelse med hønseæg, dyr med skab så slemt at de ingen pels har, dyr med brækkede ben der er helet skævt eller slemt ikke så de reelt kun har 3 funktionelle ben osv. en hel del af disse burde efter min overbevisning aflives, men at foreslå det er ikke altid noget der falder i god jord hos Thai'erne. Hvad angår hundebid, så er dette også en historie helt for sig selv, rabies er forekommende hernede opg det sker da også at man hører i medierne at derer strøget et barn af et hundebid, men det må jo ske når man ingen kontrol har med de "dog-gangs" man ser strejfe rundt i landet. Commandertorp
Hjem er det sted man sætter sin kuffert ! OK det ser ud til at det er Thailand denne gang |
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 15/02-2006 04:34
|
commandertorp. Jeg har 8 smaa hvalpe som er 4 uger som jeg giver hundedaase mad og ris og masse at maelk hver dag da deres mor er dod efter at blivet forgifter. skal jeg giver en noget andre og hvad skulle det saa vaere. Redigeret af thaikurt1 d. 15/02-2006 04:35 Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 15/02-2006 05:13
|
Det lyder fint nok thaikurt.....i en alder af 4 mdr kan de sagtens leve af fast føde......mælk derimod har jeg hørt ikke skulle være så godt for deres maver (komælk altså)....derimod modermælkserstatning skulle være helt fint osse til hvalpe der er endnu yngre....det med komælken er kun noget jeg har hørt,hvis deres afføring ser fin ud er det vel ok at give dem det Claus31000 |
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 15/02-2006 05:16
|
jeg glemte lige at ris er godt for hunde med sarte maver.....selvfølgelig kan de ikke leve af ris alene.......meget tørfoder til hunde med sarte maver eler til gamle hunde er baseret på bla ris...
|
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 15/02-2006 05:48
|
claus31000 Der er ikke problemer med at giver dem maelk. Har taenk at giver dem torfoder naar de bliver store nok til det sammen med at de stadig faa ris en i mellen Redigeret af thaikurt1 d. 15/02-2006 05:59 Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 15/02-2006 06:31
|
Jeg har selv to rottweilere........de lever af tørfoder,blandet med ris og dagens rester (- chili).....det fungerer de fint på......plus at de har en skål stående med tørfoder hvis de skulle blive sultne mellem måltiderne......det eneste jeg prøver at undgå er fiskeben og så den del af kyllingeskroget hvor ribbene sidder......
|
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 15/02-2006 06:38
|
Jeg har give deres mor fiskeben og kyllingeskroget uden der ske noget. Jeg har altid gaaet ind for at hunde skal spise naar jeg giver dem mad og ikke saa de kan spise hele tiden Redigeret af thaikurt1 d. 15/02-2006 06:39 Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 15/02-2006 06:57
|
ok......det er nu osse sjældent at mine to basser spiser noget af tørfoderet.....det er mest til hvis vi tager nogle steder.......så har de jo da noget at spise.....hvis vi skulle beslutte at overnatte (læs: drikker for meget whisky) Mine to hunde har ingen papirer...den ene er købt på et marked den anden hos en butik.......den første gav jeg 5000 for ca 5 år siden,siden har der jo været et par uheld med rottweilere,så populariteten er dalet for dem....hvilket åbenbart resulterer i en lavere pris ,den anden jeg har gav jeg 3000 for (de startede med 3500) her for et par måneder siden.begge er købt som hvalpe ca 10 uger gamle.....dertil kommer så vaccination af sådan en hvalp...ca 500 fordelt over en måned Claus31000 |
|
|
commandertorp |
Lagt på d. 15/02-2006 07:27
|
Øvet medlem Antal indlæg: 121 |
Jeg har aldrig fgør været så meget til hunde, faktisak er jeg mere til katte ! - men da fruen nu VILLE have en hund, så måtte jeg jo studere dem en smule, samt indhente de oplysninger jeg ikke vidste i forvejen. Så hvad hundemaden angår kontaktede jeg en dyrelæge i DK som jeg har brugt i mange år før jeg rejste til Thailand, og spurgte ham og hans kollegaer på det dyrehospital hvor han arbejder, og deres svar var samstemmigt således: 1. en hund er IKKE en skraldespand ! - rester fra bordet er ok en gang i mellem men i længden kan de ikke leve af det. 2. Dåsefoder; er ok hvis der samtidig gives anden kost med mere fiber og knap så meget vand. ( det meste dåsefoder er mellem 50-70% vand, så din hund tisser mere men får egentlig ikke så meget reel føde ud af det. ) 3. Ris: ris er som Claus nævner ganske rigtigt en bestanddel af megen udemærket hundemad, men som skrevet "en bestanddel" - igen som i pkt. 1 hunden kan ikke leve af ris alene uden at blive fejlernæret. 4. tørfoder: der forhandles adskillige ganske udemærkede fabrikater af tørfoder i Thailand, flere af dem er importeret fra Bl.a. USA osv. men problemstillingen for de lokale Thai'er er noget i denne retning: med en dagløn der ligger på omkring 200 Baht så er disse mærker af hundefoder ganske pebrede. - Og mange foretrækker nok at spise lidt bedre selv, end give det ekstra ud på hundemad. Så der er såmænd ikke noget galt i at fodre dine hvalpe som du gør Thaikurt, men når de bliver lidt ældre vil et skift til delvist tørfoder måske være at overveje. Commandertorp
Hjem er det sted man sætter sin kuffert ! OK det ser ud til at det er Thailand denne gang |
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 15/02-2006 07:57
|
Nogen gang kone gerne vil havde en bestemt ting sige vi ja. for mit vedkommen er det fisk i et glasbur jeg har aldrig kunne se noget i at holde fisk da man jo ikke kan havde et personlig forhold til som em hund og kat. Men kone fik saa forste et stor men saa havde vi kobt for mange fisk baade stor og smaa saa vi maade kobe et mere. Men kone tale nu om at hun godt vil havde et der er store en det vi har men her har jeg sagt lad os nu se hvordan det gaar med dem vi har. Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 15/02-2006 09:36
|
jeg vil indledningsvis give commandertorp ret i at hunde ikke kan leve af ris alene...det er jo bare at gå en tur med ens kæreste/kone...som ifølge en anden tråd hellere vil køre mc....så møder man flest under/fejlernærede hunde...det jeg mente med at blande ris og rester i maden var så har nogle hunde nemmere ved at spise tørfoder og samtidig få væske nok(det smager nok lidt bedre med lidt kød og suppe),tørfoder opsuger væske,så det er jo en fordel at det gøres udenfor hundens mave.....Det med at thaierne hellere selv vil spise godt kan jeg godt forstå..en sæk hundefoder koster jo mellem 200 og 500 bath alt efter kvalitet og mærke....til mine 2 bruger jeg ca 3 sække i måneden (900 bath).....det kunne jo virkelig mærkes hvis man havde en almindelig thai indtægt...vi tager hensyn til det ved at koge extra ris og lave lidt extra af det hele,så skraldspand....ikke her....men jo sikkert mange steder ......vi danskere har jo nok generelt et lidt andet syn på vores hunde......jeg kunne ikke finde på at bytte mine for en ny 10 liters vandspand og så vide at hunden bliver spist lidt senere...
|
|
|
xxxx |
Lagt på d. 15/02-2006 13:02
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
At en hund skal have speciel mad.. Det er en gang vaas.... Jeg har selv haft hund i mere end 30 aar nu og mine foraeldre har haft hunde i alt den tid jeg kan huske og de har aldrig faaet hundefoder. Ok det passer ikke helt, for mine har engang i mellem hvis jeg ved jeg ikke naar hjem til spisetid, eller jeg ingen rester har.. Ellers spiser de praecis det samme som mig, inkl chilli og hvidloeg.. Ok koedben det spiser jeg dog ikke Den gamle hun spiser ganske enkelt ikke toer foder, men Rothweileren kan godt finde paa det efter at have brokket sig hoejlydt en times tid. Om de lider under det.. hmmm Basse er lige blevet 12 aar og Kiki nej jeg tror hun overlever det ogsaa.. Ellers bare spoerg Jeppe om han syntes den ser ud til at lide noed.. varierer kosten praecis som for os selv, saa faar de alle de vitaminer de har behov for... Fuldkost er da nem, men jeg kunne nu godt fristes til at tro det er fyldt med ligesaa meget vaerdiloest lort som alt andet dyrefoder. Der er forskel paa produkterne yes helt sikkert, men det er knap saa nem at se med hundefoder, som f.eks grise / ande foder.. Da hunden spiser for ikke at doe, hvor i mod de andre spiser for at vokse. le-si |
|
|
mr tirak |
Lagt på d. 15/02-2006 17:43
|
Øvet medlem Antal indlæg: 345 |
Som altid en masse meninger, her er min, ( har ogsaa haft hund/hunde i mange aar ) En hvalp maa normalt ikke faa komaelk. Alt efter race/blanding og tilstand samt alder de bliver taget fra, skal hvalpe have diaet, vigtigst er nok en stabil kost der indeholder alle noedvendige naeringstoffer og mineraler, samt naturligvis masser af van og masser af kalk, men pas paa for meget protein ( ogsaa voksen ) Masser af voksne hunde lever lever fint af rester, bare mester selv spiser foruftigt, blandinger kan normalt godt taale staerk kost, visse race hunde er sarte og taaler ikke meget. Store race hunde skal helst spise fra noget lidt over jorden for ikke att risikere mavevending. Ang import/ export: hunde er velkommene i Thailand, men abselut ikke den anden vej, vi har rabies og andre sygdomme her som er udryddset i DK. Jeg ved enkelte tilfaelde hvor hunde er kommet herfra til dk, Rednings hunde/ politihunde, og folk der har vaeret til udstillinger her, men det kaever en masse, blodprover, garanti for at de ikke har vaeret i kontakt med lokale hunde osv. smiler er lige kommet hjem med en ny Golden Retiver paa 10 uger. ( fra Bkk til Koh Pha Ngan ) |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 15/02-2006 17:51
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej mr tirak, mr tirak skrev: Store race hunde skal helst spise fra noget lidt over jorden for ikke att risikere mavevending. Betyder det, at den ikke må sidde på gulvet og spise sammen med de andre? (Nej, rigtig meget undskyld, jeg holder meget af hunde, men jeg kunne bare ikke lade være, og jeg forsøgte meget at slette mit indlæg...) |
|
Spring til debat: |