Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Andet familieliv
 Udskriv debat
Egeskov som sinsot til en mand
Robert Kronberg
De fleste danskere er bekendt med, at vi i Danmark har tradition for sinsot (medgift) den modsatte vej.

- I Thailand er det fra manden til kvindens forældre.

- I Danmark er det fra kvinden til manden, om end det i nyere tid mest er, at kvindens forældre betaler for festen.

- I bibelsk tid gav kvindens forældre en ko eller to til manden, så det nygifte par kunne starte en tilværelse sammen og danne en god økonomi for den nye familes fremtid.

Så faldt jeg over dette:

http://da.wikiped...eskov_Slot

"I 1545 bragte Anne Tinhuus (Skinkel) gården til Frands Brockenhuus som medgift"

Det er da en fin sinsot at få fra sin nye kone.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
buick
Ikke at forglemme i Thailand er det ret normalt at en thaikvinde/hendes familie betaler indtil flere millioner baht til den thai kvinde eller hendes farang mand som skaffer dem en farang

Mai Mii Gik
Kan man siger noget om hvad der er normalt ved Sin Sot i Thailand ??

Har nu oplevet det så forskellige at jeg ikke tro på det er noget der er normalt ang det !!!!!

Sin sot er jo trods alt noget med frivilligt går med til, der er ikke noget man SKAL betale, men hvis man synes om det, kan man betale..
Ja jeg ved godt at nogle familie ikke lader deres datter gifte sig uden...

Men det er skam mulige at sige NEJ !!!!

buick
Sin sot er jo thailandsk tradition og det bør man respektere hvis man ønsker at blive gift i Thailand og ønsker man ikke at betale sin sot så bliv gift i Danmark.

Faranger som bliver gift i Thailand vil aldrig få respekt af familie, venner og landsbyen hvis de ikke betaler sin sot, (det kan godt være de tror de har respekt men det har de ikke) et godt råd er læg et pænt beløb som passer til pigens status på bordet og få det tilbage efter festen minus hvad du og din kone gerne vil give i gave til dine svigerforældre
På den måde kan din kones forældre gå uden at skulle skamme sig, din kone er glad for du respektere hendes land og traditioner og du har givet hendes forældre et lille løft økonomisk.

Det skal så også siges at faranger som ligger høje beløb 50.000 baht + for en fraskilt enlig mor ikke opnår respekt kun hovedrysten over han er for dum at betale da det jo kun er første gang en kvinde bliver gift at der betales sin sot, giv derimod 10-20.000

jo højere din kone er i samfundet jo mere forventes det i sin sot en landsby pige ugift uden børn 30-50.000 baht lige op til millioner for en fra en rig veluddannet familie.

Jeg betalte sin sot 20.000 baht min kone var fraskilt men uden børn og i dag er min kone og hendes forældre stolte over deres svigersøn og mand respekterede deres traditioner og de siger lige ud vi beder ikke om penge fra vores datter og hendes mand da det ikke er hendes mands traditioner at forsørge sine sviger forældre, de får dog et pænt beløb hver gang vi har været og brugt deres gæstfrihed på vores ferier.

Robert Kronberg
Jeg vil sige som Mai Mii Gik, at jeg har oplevet og hørt så meget forskelligt, at jeg snart heller ikke kan se en fællesnævner, udover der ved et traditionelt bryllup (ofte omtalt som munkebrullup) normalt lægges et beløb, men at dette beløb kan ende tre forskellige steder:

• Nogle gange får manden dem tilbage
  • Andre gange får bruden dem
  • Men ganske ofte beholder forældrene dem
  • (Dertil kommer dele-modellen)

Personligt er jeg blevet gift to gange, men ikke ved et "munkebryllup", så jeg har aldrig betalt sinsot (den første var ugift og uden børn, og den anden var fraskilt og med et barn).

Dog har jeg givet koman til en pige, som jeg engang blev forlovet med, og hun her ville forældrene også have 300.000 i sinsot til brylluppet. Dette blev vi dog aldrig enige om, selvom hun var ugift og have et studenterbevis). Personligt tror jeg, at forældrene med opbakning fra venner blev så grådige, at de ødelagde det hele. Med grådig mener jeg ikke de 300.000 alene, men den samlede oplevelse.

Hilsen, Robert

esanboy
En barstols prædikat har talt og igen vist sit firma.. Hvad skulle det fører til?

Longway
Og at foraeldrene beholder sinsot er helt ude i hampen, disse foraeldre har forstaaet ligesaa lidt, som dem der mener at man koeber en kone med sinsot.

Underligt emne det med sinsot, der er ingen facitliste paa sidste side.

Den med at det er helt almindeligt at der ruller millioner til den som skaffer farang...Ahh, det er vist lidt for lyst endnu til den slags historier.

Lad os nu bevare jordforbindelsen.

Sun baby
Redigeret af Longway d. 29/07-2013 20:12
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Robert Kronberg
Er der ikke rykket rundt med indlæg og slettet noget?

Hilsen,
barstols prædikat

Webmaster
Robert Kronberg skrev:

Hilsen,
barstols prædikat

Ikke herfra.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Webmaster
esanboy skrev:

En barstols prædikat har talt og igen vist sit firma.. Hvad skulle det fører til?

Du bedes også overholde følgende i reglement:
§2 - Forstå andre medlemmers indlæg i bedste mening.
Forsøg at forstå hvad andre medlemmer mener og fortolk det i bedste mening. Virker et indlæg meningsløst, provokerende eller idiotisk ? Så læs det venligst et par gange mere, gerne med pauser mellem. Skriv så et indlæg, hvor du forsøger at finde ud af hvad det andet medlem egentlig mener. Forsøg at se helheden i tråden. Finder du en sætning som du kan hænge dig op i og kraftigt modsige - så gør ikke det!!! Du skal ikke altid regne med at alt bliver læst gennem mange gange før det bliver postet og der er mulighed for at andre medlemmer skriver forkert eller udtrykker sig uklart.

§3 - Brug ikke sarkasme og ironi i seriøse debatter.
Det du selv opfatter som en uskyldig spøg, kan og vil ofte blive misforstået af folk du ikke kender. Hvis en anden person reagerer negativt på dine forsøg på humor, er det sandsynligt at du slet ikke er morsom men irriterende.

§4 - Læg ikke ord i munden på folk, og stemple dem ikke for deres meninger.
Du kender dine egne meninger, men ikke andres. Er du sikker på at den som poster er sådan en type, og helt sikker mener dette ? Det kan du ikke vide noget om. Udtal dig ikke om hvad andre personer mener. Spørg og lad dem selv fortælle det.

§5 - Skriv kun indlæg i tråde, hvis du har noget at bidrage med.
Hav venligst respekt for andres debatter. Er nogle i gang med at diskutere på en heftig måde ? Du er ikke nødt til at deltage, og hvis du blander dig er chancen for at tingene bliver endda værre større, specielt hvis følelserne er i kog. Er nogle i gang med at diskutere noget som du syntes er udenfor temaet eller meningsløst - så lad dem gøre det uden din indblanding, du vinder intet ved at prøve at forhindre dem, og skal hellere bruge energien på at diskutere noget som du syntes er meningsfyldt.

§6 - Undgå billig retorik.
Kan du sætte nogles synspunkter på spidsen, og få dem til at virke tåbelige ? Kan du vende ordene som nogle har postet, for at få dem til at virke meningsløse ? Kan du få det til at se ud som om nogle modsiger sig selv ? Kan du få nogle til at virke tåbelige, underlegen, dumme eller usammenhængen ? Gør det ikke.... Det eneste du vinder er en uven og det du taber er muligheden for at forstå den anden.

§7 - Hold dig til temaet i tråden.
Følg temaet i tråden, ikke strømmen. Skal du poste en indlæg, så læs venligst det første indlæg i tråden for at se hvad tråden handler om. Vær saglig og træk ikke irrelevante ting ind i debatten. Har du lyst til at skrive et indlæg for sjov skyld, så er det ikke det rette sted. Har du lyst til at skifte emne ? Så lav en ny tråd.

§11 - Ingen personangreb.
Personangreb hører ikke hjemme i en seriøs diskussion. Du må gerne være uenig med andre, men gå efter bolden ikke spilleren.

§12 - Følg normale normer for god opførelse.
Selv om debatterne ikke foregår ansigt til ansigt, så husk venligst på at det er mennesker af kød og blod du diskutere med. Hvis du overvejer om indlægget er over grænsen for det acceptable, så spørg dig selv: Ville folk blive sure, skuffet eller kede af at jeg sagde dette ansigt til ansigt ? Hvis svaret er ja, så lad være med at poste det, eller skriv noget andet i stedet.

Tak

- Admin -
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
flyer
Robert Kronberg skrev:

Hilsen,
barstols prædikat

Jo, du har ganske ret Robert, det var "den gode fe" der fik nedkæmpet "djævlen" i mig, derfor valgte jeg at slette mit indlæg, et mindre pænt svar på esanboy´s forsøg på at lave ballade, jeg så godt du var online...

Overskyer over Vestegnen Come here sun
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

buick
At forældrene beholder sinsoten er forkert ja men vel så almindeligt nu at det næsten er tradition.
Oprindeligt er sinsot jo en bunke penge som brudgommen viser frem for svigerforældrne så de kan sikre sig at han er istand til at forsørge deres datter, pengene tages selvfølgelig med igen af gommen.

Det er desværre helt almindeligt at der flyver penge imellem thaikvinder (nogen gange med mandens deltagelse) hvis de skaffer en farang og jo det er op til millioner der betales/afdrages senere hen, så det er ikke altid kun spil som de "forsvundende" penge går til
Jeg har desværre haft "fornøjelsen" af at være gift med en af de kedelige typer og igennem hende, venindene og deres mænd så finder man jo ud af en hel del inden man tager sig sammen og sparker kosten ud.

Men det kan jo være svært at kende til hvis man er så heldig at have en kone og omgangs kreds som holder sig væk fra den type piger.

Longway skrev:

Og at foraeldrene beholder sinsot er helt ude i hampen, disse foraeldre har forstaaet ligesaa lidt, som dem der mener at man koeber en kone med sinsot.

Underligt emne det med sinsot, der er ingen facitliste paa sidste side.

Den med at det er helt almindeligt at der ruller millioner til den som skaffer farang...Ahh, det er vist lidt for lyst endnu til den slags historier.

Lad os nu bevare jordforbindelsen.

Sun baby

Longway
Buick.

Godt og aerligt svar, det tager jeg hatten af for.

Ligesaa letter jeg paa hatten overfor dem, som sparker den modbydelig kost ud, det sker dog sjaeldent......Som man ofte hoere : Hun er jo saa smuk ! 5555

Solskin i Bkk.

Sun baby
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Spring til debat: