Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
afbestillingsforsikring og konkursdækning.
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 15/07-2013 03:14
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Jeg har den 10. juli købt en flybillet til Bangkok med Turkish Airlines gennem deres hjemmeside, med afrejse sidst i januar og hjemrejse i starten af marts. Jeg købte billetten uden afbestillingsforsikring og konkursdækning, da Jeg har tænkt mig at købe disse forsikringer sammen med rejseforsikringen, enten hos Jysk Rejsebureau hvor Jeg de foregående gange har købt mine rejser igennem, eller hos mit eget forsikringsselskab (if) Først kontaktede Jeg if, for at forhøre mig om afbestillingsforsikringen og konkursdækningen sammen med en rejseforsikring. Der fik Jeg oplyst det ikke var noget problem og fik udregnet en pris. Bagefter kontaktede Jeg Jysk Rejsebureau, men der fik Jeg et andet svar: De kan IKKE sælge en afbestillingsforsikring og en konkursdækning. Dels fordi man skal købe billetten hos dem og dels fordi man skal købe disse to forsikringer med det samme sammen med flybilletten. Altså to modstridende svar og derfor vil Jeg spørge om nogle af Jer på TP har tjek hvordan reglerne præcis er?. Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
energy |
Lagt på d. 15/07-2013 05:19
|
Øvet medlem Antal indlæg: 311 |
Afbestillingsforsikringen skal altid købes samtidig med når man booker billetten. Kan ikke købes bagefter. Konkurs er vel det samme.. |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 15/07-2013 09:53
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Hej Thomas Jeg skal ikke kloge mig på, hvornår forsikringer skal bestilles i forhold til rejsen. Men overvej en snak med din bank om et MasterCard - Guld eller Gold. Det rummer rejseforsikring og - så vidt, jeg husker - også afbestillingsforsikring. Plus forskellige andre features. Dermed får du en permanent rejseforsikring m.v. og skal ikke spekulere over dén del, når du begynder at planlægge næste tur. Der er lidt forskellige vilkår for Guld og Gold - til gengæld er det ene af dem så gratis, mens det andet koster lidt (forskellige banker som udstedere - forskellige priser). Turkish er vel et forholdsvis solidt selskab? Så jeg véd ikke, om det er nødvendigt at overveje konkursdækning. Vi flyver som regel med Emirates, når det gælder Thailand, og jeg er ikke nervøs for at blive ramt af en konkurs. |
|
|
Mai Mii Gik |
Lagt på d. 15/07-2013 10:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 103 |
Hej. Har du en års rejse forsikring verden ? Så tjek den, kan huske det var med i den får en del år tilbage, fandt først ud af det selv, efter jeg har købt det sammen med min billet... Men det kan jo være lavet om siden den gang... |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 15/07-2013 12:02
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Det er vel op til de forskellige selskaber, hvilke krav de stiller, for at man kan opnå dækning. Nogle kan således kræve, at forsikringen tegnes i forbindelse med bestilling af billetten - Mastercards gælder vist kun, hvis man betaler rejsen med kortet. Andre kan dække efterfølgende. Så de modstridende svar, Thomas72 har fået, kan sagtens begge være korrekte. |
|
|
birkedhoj |
Lagt på d. 15/07-2013 12:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 738 |
hos TOP Danmark har jeg årsrejse forsikring med afbestilling. Eneste betingelse er, jeg har min indbo forsikring der.
Flyver PE med THAI altid
|
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 15/07-2013 15:03
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Afbestilling og annullering/refundering af en flybillet afhaenger af det enkelte flyselskabs regler (terms and conditions). Evt kan man aendre afrejsedato. Turkish Airlines gaar nok ikke konkurs foreloebig. |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 15/07-2013 16:57
|
Netop en af de forskelle, der er på MasterCard Guld og Gold. Det ene kræver, at rejsen eller hovedparten af opholdet (tjek selv de aktuelle regler v.h.a. Google eller din bankrådgiver) betales med kortet. Den anden kræver det ikke. Den "ikke krævende" koster et årligt gebyr - den "krævende" er gratis hos de fleste pengeinstitutter. Derfor igen og igen og igen og....: Hent mange gode råd på DTW. Find dem, der lyder mest relevante og fornuftige. Og TJEK SÅ SELV. Det er imponerende, hvor meget vrøvl, der sendes afsted her på sitet, fordi nogle "tror", "mener", "formoder", "er helt sikre på..." "gør vist dit og dat" og meget andet. Der er faktisk langt imellem helt konkret viden. Der var i øvrigt et fortrinligt råd tidligere i tråden: Tjek lige, om du måske allerede har en rejseforsikring (evt. med indbygget afbestillingsforsikring) via de forsikringer, du har i forvejen. |
|
|
jh |
Lagt på d. 15/07-2013 17:05
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 700 |
Kim Ludvigsen skrev: Det er vel op til de forskellige selskaber, hvilke krav de stiller, for at man kan opnå dækning. Nogle kan således kræve, at forsikringen tegnes i forbindelse med bestilling af billetten - Mastercards gælder vist kun, hvis man betaler rejsen med kortet. Andre kan dække efterfølgende. Så de modstridende svar, Thomas72 har fået, kan sagtens begge være korrekte. Nej den Mastercard guld jeg har skal du ikke have købt rejsen med for at den dækker,men den dækker kun afbud ved sygdom mig eller dødsfald/sygdom i familie, dit hus er brændt, oversvømmet,blæst ned osv. Går ud fra hvis man køber afbudsforsikring sammen med fly billet kan man bare melde afbud indenfor en vis tidsrække uden at have nogen entlig begrundelse for det. |
|
|
natty |
Lagt på d. 15/07-2013 17:40
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
jh skrev: Kim Ludvigsen skrev: Det er vel op til de forskellige selskaber, hvilke krav de stiller, for at man kan opnå dækning. Nogle kan således kræve, at forsikringen tegnes i forbindelse med bestilling af billetten - Mastercards gælder vist kun, hvis man betaler rejsen med kortet. Andre kan dække efterfølgende. Så de modstridende svar, Thomas72 har fået, kan sagtens begge være korrekte. Nej den Mastercard guld jeg har skal du ikke have købt rejsen med for at den dækker,men den dækker kun afbud ved sygdom mig eller dødsfald/sygdom i familie, dit hus er brændt, oversvømmet,blæst ned osv. Går ud fra hvis man køber afbudsforsikring sammen med fly billet kan man bare melde afbud indenfor en vis tidsrække uden at have nogen entlig begrundelse for det. Undskyld mig, men sikken en masse vås, som kommer her i tråden, sikkert i den bedste mening og ud fra egne erfaringer, men det er altså ikke altid godt nok. Om Masterkortet hedder Blue, Silver, Guld, Gold eller Platinum er i og for sig, fuldstændigt ligegyldigt. Det er helt op til den enkelte bank og kreditkort udbyder hvordan og hvad det dækker, så forhør dig der. Jeg har et helt almindeligt kommunefarvet Mastercard med næsten ingen kredit igennem en udbyder via en forening. Her er jeg dækket af afbestillingsforsikring og sygeforsikring i udlandet, også selvom jeg ikke har købt rejsen med kortet. Så har jeg et fancy Guld, gennem min bank, som nok har en lidt bedre dækning, men her skal rejsen være betalt med kortet. Andre kort kan have helt andre dækninger, uanset farven. Som sagt det er helt op til udbyderen og ikke noget Mastercard bestemmer. Afbestillingsforsikring skal normalt købes sammen med rejsen for at den dækker, hvis man ikke er dækket af indboforsikringen eller af et kort. De fleste rejsebureauer/flyselskaber acceptere ikke at man køber den bagudrettet, hvis man køber den igennem dem. Det kan være at ens eget forsikringsselskab, vil gøre det. "Går ud fra hvis man køber afbudsforsikring sammen med fly billet kan man bare melde afbud indenfor en vis tidsrække uden at have nogen entlig begrundelse for det" Nej, med få undtagelser gælder en afbudsforsikring/afbestillingsforsikringer kun ved sygdom (med lægeerklæring) og andre ulykker. De dækker ikke hvis man skifter mening eller alligevel ikke kan få fri fra arbejdet. Jeg har tidligere set, at nogle rejsebureauer tilbyder en forsikring, hvor man bare kan afbestille uden begrundelse, men for det første koster den mere, og for det andet tager rejsebureauet en større andel af rejsens pris, hvis man benytter sig af "tilbuddet". Disse afbestillingsforsikringer er dog ikke normen. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
milex |
Lagt på d. 15/07-2013 18:00
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 830 |
@natty, yderst fornuftigt svar. @Thomas72, hvis IF vil sælge dig en forsikring der dækker det ønskede, så køb den der, læs dog det med småt. |
|
|
Frank |
Lagt på d. 15/07-2013 18:01
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Måske er det bare mig, men at købe en afbestillingsforsikring EFTER rejsen er købt giver ingen mening. Hvis det er muligt, så vil jeg nok vente med at købe den, indtil jeg får brug for at anvende den. |
|
|
natty |
Lagt på d. 15/07-2013 18:18
|
Frank skrev: Måske er det bare mig, men at købe en afbestillingsforsikring EFTER rejsen er købt giver ingen mening. Hvis det er muligt, så vil jeg nok vente med at købe den, indtil jeg får brug for at anvende den. Helt klart, sådan burde alle forsikringer fungere Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
milex |
Lagt på d. 15/07-2013 19:26
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 830 |
Nja - det er så ikke helt rigtigt, alt kan købes for penge. Iøvrigt bør man forsikre sig gennem ens egne 'forsikrings-pakker'. Afbestillingsforsikring ved samtidig køb af rejse er simpelthen en rip-off. 5-6% af rejsens pris!! Så undersøg grundig egne forsikringer før køb, og tilkøb evt. afbestillingsforsikring her. |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 15/07-2013 21:03
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Tak for alle svarene. Bjarne skrev: Hej Thomas Jeg skal ikke kloge mig på, hvornår forsikringer skal bestilles i forhold til rejsen. Men overvej en snak med din bank om et MasterCard - Guld eller Gold. Det rummer rejseforsikring og - så vidt, jeg husker - også afbestillingsforsikring. Plus forskellige andre features. Dermed får du en permanent rejseforsikring m.v. og skal ikke spekulere over dén del, når du begynder at planlægge næste tur. Der er lidt forskellige vilkår for Guld og Gold - til gengæld er det ene af dem så gratis, mens det andet koster lidt (forskellige banker som udstedere - forskellige priser). Turkish er vel et forholdsvis solidt selskab? Så jeg véd ikke, om det er nødvendigt at overveje konkursdækning. Vi flyver som regel med Emirates, når det gælder Thailand, og jeg er ikke nervøs for at blive ramt af en konkurs. Jeg har faktisk tænkt på et MasterCart for at spare lidt på hæve gebyrerne, da man hæve tredobbelte ift. alm. VISA kort pr. døgn. Jeg snakkede med min bank i eftermiddags, vælger Jeg MasterCart Guld vil den indeholde rejseforsikring, afbestillingsforsikring og konkursdækning. Men rejsen skal købes på kortet, dog gælder rejseforsikringen så længe MasterCartet er blevet oprettet før rejsen påbegyndes. http://www.lpmast...fault.aspx Jeg skal dog lige sikre mig at rejseforsikringen også gælder på kortet, hvis rejsen varer mere end 30 dage. Skal selv være væk i 42 dage. Evt. nogle af Jer på TP kan svare på det? Så må Jeg snakke med if vedr. afbestillingsforsikring og konkursdækning. Ellers må Jeg tage chancen, men som Bjarne skriver så er Turkish vel et forholdsvis solidt selskab og skal det ske man bliver forhindret pga. sygdom, dødsfald i nærmeste familie, brækket ben og lign. Har billetten ikke kostet mere end man kan tåle tabet, selvom det er trælse penge. Det er trods alt værre hvis man ikke har sin rejseforsikring og kommer galt af sted på rejsen. Det kan hurtig ryge op i flere hundrede tusinde. Endnu engang tak for svarene. Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
natty |
Lagt på d. 15/07-2013 22:10
|
Thomas72 skrev: Jeg skal dog lige sikre mig at rejseforsikringen også gælder på kortet, hvis rejsen varer mere end 30 dage. Skal selv være væk i 42 dage. Evt. nogle af Jer på TP kan svare på det? Som skrevet i tråden tidligere afhænger det af udbyderen af kortet, men det står egentligt lige her fra din udbyder: "Forsikringen dækker rejser af en varighed på op til 45 dage, hvis du har et MasterCard Standard og 60 dage for MasterCard Guld og MasterCard Platinum." Tryk på linket "Generelle spørgsmål" http://www.lpmast...fault.aspx Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Mai Mii Gik |
Lagt på d. 16/07-2013 02:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 103 |
Jeg skal dog lige sikre mig at rejseforsikringen også gælder på kortet, hvis rejsen varer mere end 30 dage. Skal selv være væk i 42 dage. Evt. nogle af Jer på TP kan svare på det? Hejsa. Prøve at undersøge om du ikke kan købe tiltlægsdage igennem Mastercard. Var mulige år tilbage.. Er prisen for høj, så tegn et års rejseforsikring Verden, da den dække i 60 dage, eller det gøre (gjorde) den ved Top Danmark. For en del år siden koster den lidt over 600 kr, men prisen er jo nok steget siden den gang. Den gang dækket den både kørsel på MC, uheld ved dykning med mere, som var de 2 ting jeg havde brug den gang, MEN husk selv at læse hvad den dækker i dag, meget er nok sket på den front... Ang at hæve på Mastercard i Thailand kan jeg forstå at grænsen er 20.000 baht pr gang, da jeg har en ven der bruge den metode i ATM... Hvis du har internet bank der hjemme, så åben en Thai bank kontor og overføre penge.. Nemt og billiget metode, bare et tips... |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 16/07-2013 03:47
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Grænsen for Visa-hævninger i ATM'er er 2.000 kroner, grænsen for Mastercard er 3.000 kroner. Banken i Danmark tager sikkert 30 kroner for hævning på Visa og 50 kroner for hævning på Mastercard. Kursen er desuden dårligere på Mastercard. Så alt i alt er det en fordel at hæve i ATM'er med Visa-kortet og kun bruge Mastercard, hvis man har brug for at hæve mere end Visa-grænsen, eller hvis man har brug for kredit. Direkte overførsel til en thailandsk bank er det billigste, hvis man overfører et lidt større beløb. |
|
|
natty |
Lagt på d. 16/07-2013 04:13
|
Mai Mii Gik skrev: Jeg skal dog lige sikre mig at rejseforsikringen også gælder på kortet, hvis rejsen varer mere end 30 dage. Skal selv være væk i 42 dage. Evt. nogle af Jer på TP kan svare på det? Hejsa. Prøve at undersøge om du ikke kan købe tiltlægsdage igennem Mastercard. Var mulige år tilbage.. .. Hvorfor skulle han købe tillægsdage, da det Mastercard han har fået tilbudt, gennem banken, dækker hans behov: "Som skrevet i tråden tidligere afhænger det af udbyderen af kortet, men det står egentligt lige her fra din udbyder: Forsikringen dækker rejser af en varighed på op til 45 dage, hvis du har et MasterCard Standard og 60 dage for MasterCard Guld og MasterCard Platinum." Tryk på linket "Generelle spørgsmål" http://www.lpmast... Og femte gang for Prins Knud, som indehaver af et Mastercard får man ikke forsinkringen igennem Mastercard, men igennem bank/kortudsteder. Hver bank/kortudsteder genforsikrer kortindehaveren i forskellige danske eller udenlandske forsikringsselskaber. Deraf også de forskellige forsikringspolicer, som er dækkende på kortet. Redigeret af natty d. 16/07-2013 04:15 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 16/07-2013 04:15
|
MasterCard-grænserne bør måske lige tjekkes, inden man lægger sig alt for skråsikkert fast på et maksimum. Jeg har dog tidligere hevet 50.000 Baht ud af en maskine i ét hug. Så måske er der også forskelle på MasterCard. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |