Se indlæg
 Udskriv debat
hvor slutter man
Yonok
Rinpoche - nøjagtig mine tanker du udtrykker der -et rigtigt mandfolke job der bliver gjort her.

PeterS
Ja jeg er helt uenig,

der burde slet ikke være brug for hjælp til at læse breve og tale det danske sprog.

Der har manden svigtet total efter min mening, men nok i den bedste mening.

hugoboerge
PeterS skrev:

Ja jeg er helt uenig,

der burde slet ikke være brug for hjælp til at læse breve og tale det danske sprog.

Der har manden svigtet total efter min mening, men nok i den bedste mening.

Ikke noedvendigvis. Vi er alle forskellige og nogle har talent for at tilegne sig et sprog saa de kan tale det naesten flydende uden dog at vaere i stand til at laese og forstaa. Bare det at udfylde en formular som selv for nogen af deltagerne her i dette forum finder vanskeligt.

Yonok
Nu er det jo sådan at tager en udlænding til Danmark for at bo skal de igennem en dansk test - så går ud fra at den er bestået.
Sådan er vilkårerne ikke omvendt for os der tager til thailand,men kan dog ikke se at det er ægtefællens opgave men må dog være den person som flytter til et nyt land der har ansvaret for at lære sproget,så ser bestemt ingen grund til at pege fingre af trådstarter og sige at han har svigtet.

lung
Husk på for 25 år siden var kriterierne lidt anderledes for udlændinge der kom til Danmark, og så tog jeg hende iøvrigt med til Grønland, hvor jeg på det tidspunkt arbejdede, der var vi i de første 2 1/2 år..Det var hårdt for hende, det var i Nord Grønland hvor der kom skib fra Danmark, mellem Juni og Oktober så der var ikke så mange exotiske madvarer at vælge imellem. Der var sælkød, Hvalkød, fisk og tørret fisk. så det var godt gået af hende..og så undrede hun sig iøvrigt over hvorfor vandet pludselig blev "stift" hen på sen sommeren.. ikke bare hav vandet men også skidespanden som stod ude i udhuset.. det var hårde vilkår for en Thai
Det der holdt hende ovenpå var at hun havde lært at klippe hår i Thailand, så det rygtedes hurtigt i den lille Grønlanske by at der var kommet en der kunne med saksen og krølhjernet, så der tjente hun ganske godt mens jeg passede mit...
Nå men det var det der med sproget.. Da vi vendte til Danmark sidst i 1990, var den eneste skole for udlændinge, flygtninge nævnets sprogskole. Der var også andre skoler, men ikke på et så lavt niveau, hvor man faktisk skulle starte i første klasse. det siger sig selv at hvis man skal gå i skole med flygtninge der har alle mulige andre problemer så bliver det ikke til ret meget, jeg vil endda sige det sådan at nogle af flygtningene kom kun af den ene grund, hvis ikke de kom, fik de ingen penge....der gik et par år med det, så kunne min kone ikke klare det længere, derfor blev den Thailanske Take- away lavet, og så var min kone glad igen

Det var lidt af forklaringen på den manglende skrift og den perfekte udtale...

lung
Redigeret af lung d. 22/06-2013 09:47

PeterS
Lung,

Det er ingen kritik af dig og din ex kone, men bare en konstatering af hvad et sprog betyder.

For hvad ville du selv råde til i dag, hvis nogen vil have kæreste eller kone til danmark?

Jeg ved hvad jeg råder til.

patirak
Blot nogle små-kommentarer og tanker herfra, dels som svar på Lungs super ærlige-indlæg og andres kommentarer hertil:

Mange af de udlændinge som jeg kender her i Thailand, er nok de dårligst integrerede jeg nogensinde har mødt. Uden deres expat-jobs, maids og chauffør, er de røv og nøgler.

Lungs eks-kone har klaret sig i Danmark og sikkert arbejdet røven ud af bukserne, trods hendes manglende uddannelse. Fuld respekt for det og for hende. Hun er med sikkerhed langt bedre integreret i Danmark, end de fleste faranger nogensinde bliver her i Thailand. Lungs eks-kone, har trods alt arbejdet for familien og ikke siddet fuld på en bodega og gramset på danske mænd. For mange Faranger opfatters og vurderes integration i Thailand jo af, hvor godt man kender Mamasan på den lokale bar.

Hvor mange, der bor her i Thailand er ikke afhængig af deres Thai-kæreste/kone, når der f.eks. opstår problemer eller når blot et almindeligt brev skal tydes? Så er den lavt-uddannede kæreste/kone pludselig guld værd. Det er så ufatteligt nemt at sidde i Danmark og spille "hellig" overfor udlændinge og sige at de skal "integreres". For mig handler integration om evnen til at bidrage til det samfund man bor i. Om man har en anden religion, et andet sprog eller ikke kan kongerækken er komplet ligegyldig. Hvor mange danskere i Thailand kan f.eks. læse Thailandsk eller opremse kongerækken?

Vi går så meget op i at udlændinge skal "integrere" sig, når de kommer til Danmark. Men hvad gør vi selv, når vi kommer til Thailand? Vi suser ned på Nana Plaza, drikker os fulde og opfører os, som om vi er overmennesker... Gud Fader bevares!

Lung, jeg synes at det er flot at du bliver ved med at hjælpe hende. I har trods alt en fortid og en datter sammen. Hatten af for det!
Redigeret af patirak d. 23/06-2013 11:30

PeterS
patirak,

Nu hjælper det ikke at du har en masse kritik af danske turister i thailand, for vil du sammenligne, så fortæl lige hvor mange thaier der kan sidde på baren i danmark, og få pengene sendt til danmark, så de kan sige haleluja.

Hvor mange danskere kender du der har fået fast opholdstilladelse i thailand?

Så hvad er det du sammenligner?

Thaier der kommer til danmark har ret til en masse gratis goder så de kan blive en del af det danske samfund, hvad har vi af gratis glæder i thailand, så vi kan lære sproget og blive godt integreret?

Så skal vi ikke skille æbler og pærer.

patirak
.... og så lige en slut kommentar:

Jeg kender efterhånden en hel del Thai-kvinder og jeg vil våge den påstand at 99% af dem jeg kender, ikke har noget ønske om at forlade Thailand og bosætte sig i et andet land. Det er altså en illusion at tro at Thai-kvinder elsker Danmark og virkelig gerne vil bosætte sig der.

Hovedparten af de Thai-kvinder der går efter Farang-mænd, går efter den økonomiske tryghed deri og muligheden for at få et bedre liv. De jagter f.eks. ikke danske mænd, fordi de drømmer om et liv på Thy.

Blot for at illustrere hvordan jeg opfatter Thai-kvinders tankegang i forhold til Danmark. Men det kan jo være at jeg har totalt misforstået dem jeg har talt med om det.

PeterS
Ja jeg vil påstå at alle thaier går efter muligheden for et bedre liv,
om det er i thailand, ja helt sikker deres første valg.

Men jeg tror nu ikke alle dem der er flyttet til udlandet er så kede af det.

Mange af dem bliver der selv om de sagtens kunne flytte tilbage.

MH
Lung - Jeg beundrer din etik. Stor respekt for det!

Det understreger også bare hvor vigtigt det er for en udlænding at lære sproget og stå på egne ben.
Tænk nu hvis du var omkommet i en ulykke, så skulle hun stå på egne ben. Det ville ikke være nemt...

Jeg er klar over at jeres forhold er fra en anden tid og at i har haft særlige udfordringer med uddannelsen.

PeterS
Jeg er klar over at jeres forhold er fra en anden tid og at i har haft særlige udfordringer med uddannelsen.

Den elsker jeg,Angel men føler mig nu ikke fra en anden tid Pfftselv om årstallene passer rimelig godt med Lungs.

sula
PeterS skrev:

patirak,

Nu hjælper det ikke at du har en masse kritik af danske turister i thailand, for vil du sammenligne, så fortæl lige hvor mange thaier der kan sidde på baren i danmark, og få pengene sendt til danmark, så de kan sige haleluja.

Hvor mange danskere kender du der har fået fast opholdstilladelse i thailand?

Så hvad er det du sammenligner?

Thaier der kommer til danmark har ret til en masse gratis goder så de kan blive en del af det danske samfund, hvad har vi af gratis glæder i thailand, så vi kan lære sproget og blive godt integreret?

Så skal vi ikke skille æbler og pærer.

Og hvad er så det for gratis goder ?????? de betaler sgu da skat lige som alle os andre og i Grønland får de sgu slet ikke noget forærende .

Nej de får at vide de kommer og stjæler jobs ( som ingen andre vil have) de knokler røven ud af bukserne får at skulle stille deres arbejdsgivere tilfredse.

Og som jeg læser Patriaks indlæg så var det jo nok ikke turister han sad og skrev om men fastboende Danskere han hentydede til.

Får jeg vil give ham ret hvis ikke vores koner, samleversker what ever hjalp os med at læse hvad der var af papirer og hvor der skulle skrives og så videre så var vi sgu også på vor herres mark derude.

Og nej jeg er ikke fastboende derude endnu men håber og satser på at blive det en dag da der hvor jeg omgås de lokale er jeg blevet taget godt imod både af familie og lokale uden de har hånden i lommen på en .

Det kan man så ikke altid sige med modsat fortegn eller kan man vi Danskere er jo kendte for vores varme og kommen hinanden ved i hele verdenen ironi kan forekomme.

Og det var så min mening om bla alt det gratis thaier får når de kommer til Dk og Grl.

PeterS
Ja sula, der er jo ingen grund til forklaring, hvis du ikke ser forskel på et system som det danske og det thailandske,.

Og for lige at gøre klar så er du kort tids turist og de andre dem der bor fast er langtids turist.

Og i DK har du ret til både syge og dagpenge samt bistandshjælp, skoler universiteter o.s.v. er gratis, så selv en importeret thai kan blive meget veluddannet uden det koster en krone.

Det er skam tilladt for thaier at drive forretning i danmark på ligefod med danskere o.s.v.

Så skal vi ikke være enige om at thaier har større muligheder i danmark end vi har i thailand.

Hvis DK indførte bare lidt af de thailandske regler, så var der ikke mange der kunne importere en kone til DK.

Så jeg tror det danske system er mere langtids holdbar end det thailandske.

sula
PeterS skrev:

Ja sula, der er jo ingen grund til forklaring, hvis du ikke ser forskel på et system som det danske og det thailandske,.

Og for lige at gøre klar så er du kort tids turist og de andre dem der bor fast er langtids turist.

Og i DK har du ret til både syge og dagpenge samt bistandshjælp, skoler universiteter o.s.v. er gratis, så selv en importeret thai kan blive meget veluddannet uden det koster en krone.

Er det ikke det man bla betaler skat til så indirekte er det jo ikke gratis ellers er der noget jeg har misforstået.

Det er skam tilladt for thaier at drive forretning i danmark på ligefod med danskere o.s.v.

Så skal vi ikke være enige om at thaier har større muligheder i danmark end vi har i thailand.

Hvis DK indførte bare lidt af de thailandske regler, så var der ikke mange der kunne importere en kone til DK.

Så jeg tror det danske system er mere langtids holdbar end det thailandske.

PeterS
Nej skatten er ikke lavet for at vi kan hente vore koner/kærester til en uddannelse i DK.

Hvis vi lige glemmer 24 års reglen, så se her

Vi sætter vores søn på 18 år af i Th, og han bliver thai gift,
Hvad er hans muligheder for at klare sig selv og konen i TH.

Så vender du den om og sætter dem af i DK.

Garanteret det er nemmere i DK.

Og ja du har misforstået det totalt.

Vi snakker om 2 lande, med hvert sit system, og kan du ikke se fordelen ved det danske system, så trænger du til briller.

Hvor mange tror du ville vælge Th fremfor DK, hvis det havde været nabolande, med samme temperaturer.

Og jeg mener det er godt at være dansk, vi kan bo i thailand og få vores pension sendt herned, så vi kan leve.

Hvor mange thai pensionister tror du kunne klare sig i DK og også føde ægtefællen?

og det uden at arbejde.

HFD
[quote]PeterS skrev:

Mig bekendt har man igen udlænding med mindre det er flygninger ret til hjælp(syge og dagpenge samt bistandshjælp) de første syv år, da de strider mod reglen om at ægtefælden skal kunne forsørge konen/manden ellers er det bare ud af vagten igen, og for at få dansk pension skal man have haft arbejdet i Dk i 40 år ellers ryger den også, med under det er det kun en del man kan ansøge om.

PeterS
HFD

Du har ret, bistandshjælp kan først fås når der er opholdstilladelse.

Men næsten alt andet er stadig noget man har ret til, men det kræver selvfølgelig, at man arbejder og er medlem af en A-kasse,
hvis man skal have dagpenge.

Ved sygdom har de samme rettigheder som alle andre.

Så jo jeg vil stadig påstå, at vore koner kan opnå, hvad de ønsker af uddannelse uden det koster en krone.

Og pensionen er jo helt det samme for en etnisk dansker.

Kender da et par stykker der kun har brøkpension.

flyer
patirak skrev:

Blot nogle små-kommentarer og tanker herfra, dels som svar på Lungs super ærlige-indlæg og andres kommentarer hertil:

Mange af de udlændinge som jeg kender her i Thailand, er nok de dårligst integrerede jeg nogensinde har mødt. Uden deres expat-jobs, maids og chauffør, er de røv og nøgler.

Lungs eks-kone har klaret sig i Danmark og sikkert arbejdet røven ud af bukserne, trods hendes manglende uddannelse. Fuld respekt for det og for hende. Hun er med sikkerhed langt bedre integreret i Danmark, end de fleste faranger nogensinde bliver her i Thailand. Lungs eks-kone, har trods alt arbejdet for familien og ikke siddet fuld på en bodega og gramset på danske mænd. For mange Faranger opfatters og vurderes integration i Thailand jo af, hvor godt man kender Mamasan på den lokale bar.

Hvor mange, der bor her i Thailand er ikke afhængig af deres Thai-kæreste/kone, når der f.eks. opstår problemer eller når blot et almindeligt brev skal tydes? Så er den lavt-uddannede kæreste/kone pludselig guld værd. Det er så ufatteligt nemt at sidde i Danmark og spille "hellig" overfor udlændinge og sige at de skal "integreres". For mig handler integration om evnen til at bidrage til det samfund man bor i. Om man har en anden religion, et andet sprog eller ikke kan kongerækken er komplet ligegyldig. Hvor mange danskere i Thailand kan f.eks. læse Thailandsk eller opremse kongerækken?

Vi går så meget op i at udlændinge skal "integrere" sig, når de kommer til Danmark. Men hvad gør vi selv, når vi kommer til Thailand? Vi suser ned på Nana Plaza, drikker os fulde og opfører os, som om vi er overmennesker... Gud Fader bevares!

Lung, jeg synes at det er flot at du bliver ved med at hjælpe hende. I har trods alt en fortid og en datter sammen. Hatten af for det!

>LIKE<
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

HFD
PeterS skrev:

HFD

Du har ret, bistandshjælp kan først fås når der er opholdstilladelse.

Men næsten alt andet er stadig noget man har ret til, men det kræver selvfølgelig, at man arbejder og er medlem af en A-kasse,
hvis man skal have dagpenge.

Ved sygdom har de samme rettigheder som alle andre.

Så jo jeg vil stadig påstå, at vore koner kan opnå, hvad de ønsker af uddannelse uden det koster en krone.

Og pensionen er jo helt det samme for en etnisk dansker.

Kender da et par stykker der kun har brøkpension.

Synes det er svært at sammenligne de to lande da de er opbygget på to fuldstændige forskelige systemer i Dk har vi en velfærdssamfund som er opbygget på skattesystemet vi betaler en meget højt skatteprocent af alt vi tjener derfor har vi ret til gratis goder og hjælp når vi ikke selv kan eller gider.

Det modsatte i Thailand hvor det kun er de færreste der betaler nogen form for skat, de store virksomheder kan endda få skattefrihed de første to år bare for at starte op dernede personskat er der vist ikke så meget af på mindre private arbejdspladser de for deres 300 bath udbetalt hver dag og for manges vedkommende er det det, derfor koster alt også penge og man er nød til at selvforsikre sig især for os udlændinge men det er jo for det meste også os der kan betale og derfor er det vel kun rimelig at det er os der bliver plukket kan vi ikke lide systemet kan vi jo bare skride igen.
Det ville for øvrigt være et fedt system at indføre i Dk lade udlændingene betale det dobbelte hvis de vil være her og nyde samfundet og hvis de ikke gad at yde noget kunne de bare smutte igen.

Spring til debat: