Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Den gule adressebog
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 07/06-2013 09:49
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 578 |
Ang. den gule adresse bog ... Det hele startede med at jeg skulle flytte min adresse, havde frameldt mig folkeregister i min gamle DK kommune, nu skulle jeg "bare" registeres i Thailand. Som farang kan man ikke staa i den blaa thai bog men skal have sin egen. Og den person der staar registreret som nummer 1 i denne blaa bog, skal saa at sige godkende at man flytter ind. I dette tilfaelde var det min svigerfar, saa han skulle med paa Amphoe og underskrive en masse papirer. Spoerg mig ikke hvilke og om hvad men det var en del. Det var saa ikke nok bare at vaere en tur forbi det lokale Amphoe, nej alt blev sendt videre til et stoerre kontor, dette i Lamphun og en stoerre big boss. Det hele tog naesten 2 maaneder .... Hvad kan man saa bruge bogen til : Til hjaelp ved anskaffelse af thai koerkort, ved anskaffelse af thai bankbog, for at undgaa at betale farang priser ved zoo o. lign; og sikkert flere ting, dog ikke til at undgaa 90 dages besoeget hos Immigrationen Bogen var ioevrigt gratis :-) Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 07/06-2013 17:10
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
jeg ved at man ikke behøver den gule bog for at få en bankkonto.......... |
|
|
Longway |
Lagt på d. 07/06-2013 17:52
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1079 |
- Og jeg ved at den gule bog er mere eller mindre unoedvendig....men det lyder godt 555
Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 08/06-2013 05:14
|
Deler dit synspunkt Longway, skrev paa opfordring om hvordan jeg fik min ... Og jeg skrev hvad den KAN bruges til ikke hvad den SKAL bruges til Maaske mere intresant hvordan man kommer i den blaa thai bog. Skulle vist kraeve 5 aar i landet og nogle test i tahi, ikke kun sproget men alm viden, lidt ala dansk testen Men saa skulle man ogsaa kunne faa thai id, men igen bare hvad jeg har hoert Om der saa er nogle fordele med det skal jeg lade vaere usagt Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
sula |
Lagt på d. 08/06-2013 05:27
|
Øvet medlem Antal indlæg: 222 |
Man behøver da heller ikke gul bog for at få thai kørekort |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 08/06-2013 05:51
|
Jeg skrev KAN bruges til IKKE SKAL bruges til Nogen gange se man kun det man vil se ... Beklager at jeg proevede redegoere for hvordan jeg fik bogen Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
Longway |
Lagt på d. 08/06-2013 06:03
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1079 |
Man kan opnaa div. ting og sager med eller uden bog, med bog er det nok en smule mere enkelt.
Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
PeterS |
Lagt på d. 08/06-2013 07:07
|
Øvet medlem Antal indlæg: 231 |
taxidriver990 skrev: Deler dit synspunkt Longway, skrev paa opfordring om hvordan jeg fik min ... Og jeg skrev hvad den KAN bruges til ikke hvad den SKAL bruges til Maaske mere intresant hvordan man kommer i den blaa thai bog. Skulle vist kraeve 5 aar i landet og nogle test i tahi, ikke kun sproget men alm viden, lidt ala dansk testen Men saa skulle man ogsaa kunne faa thai id, men igen bare hvad jeg har hoert Om der saa er nogle fordele med det skal jeg lade vaere usagt Mon turister kan komme i den blåbog, jeg tvivler. Der er jo masser der har været her i thailand over 5 år, men har endnu til gode, at høre om fast opholdstilladelse. Så vi er og bliver kun langtids turister, nogle kan så få en arbejds tilladelse, men stadig er man kun turist. Hvor mange her på siden skal ikke lave visum? eller med andre ord, hvem er thai statsborger og skal stå i den blåbog. |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 08/06-2013 07:36
|
Jeg vil lige korrigere mine tal Man skal have vaeret her i 10 aar, og der bevilges 100 tilladelse om aaret, ansoegninger som regel mellem okt o dec. Der er masser af andre krav, bland andet oekonomiske og hvilke visa man skal have for det gaelder i ansoegningen Om det er det hele vaerd ved jeg saa ikke .. Ioevrigt er det lettere for en farang kvinde gift med en thai end det er for en farang mand gift med thai kvinde, at opnaa. Jeg har den gule bog, og jeg bor ude paa boeh-landet, maaske de ikke paa dette Amphoe vidste hvordan de skulle loese min adresse registrering uden at give mig denne bog. Jeg bedte ikke om den. Bedte bare om at faa min adresse registreret. Har mest brugt bogen til at undgaa farang priser, og faa at vise at jeg er her mere end 14 dage ad gangen. Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
Allan73 |
Lagt på d. 08/06-2013 11:34
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 66 |
Jeg har ogsaa den gule bog. Den kom nu naesten fra dag til dag. Ansoegnings skema, kones blaa bog samt vielses certifikat. Naboerne (med deres blaa bog) skulle med og vidne at jeg rent faktisk boede der og havde boet der mindst et aar. Massere af kopier af alt. Men, da jeg for et par maaneder siden ville koebe ny bil, delvist finansieret gennem forhandleren (Honda) skulle jeg blandt andet medbringe en bopaels attest. Jeg proevede forgaeves at forklare og vise at jeg havde min gule husbog. Men nej, den kaere finansierings lakaj var totalt ude a stand til at taenke ude af boksen og I hans papirer stod der at en farang skal have en bopaels attest. Det endte med at fruen koebte bilen da det hvar meget nemmere for os. Grunden til at jeg fik den gule bog var ellers at undgaa at skulle paa immigration hver gang man skulle forny koerekort eller have ny bil / motorcykel. |
|
|
THansen |
Lagt på d. 08/06-2013 13:46
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
taxidriver990 skrev: Jeg vil lige korrigere mine tal Man skal have vaeret her i 10 aar, og der bevilges 100 tilladelse om aaret, ansoegninger som regel mellem okt o dec. Der er masser af andre krav, bland andet oekonomiske og hvilke visa man skal have for det gaelder i ansoegningen Om det er det hele vaerd ved jeg saa ikke .. Ioevrigt er det lettere for en farang kvinde gift med en thai end det er for en farang mand gift med thai kvinde, at opnaa. Jeg har den gule bog, og jeg bor ude paa boeh-landet, maaske de ikke paa dette Amphoe vidste hvordan de skulle loese min adresse registrering uden at give mig denne bog. Jeg bedte ikke om den. Bedte bare om at faa min adresse registreret. Har mest brugt bogen til at undgaa farang priser, og faa at vise at jeg er her mere end 14 dage ad gangen. Kan du finde dokumentation på kravet om 10 år i landet. Nu ved jeg ikke lige om vi taler om det samme, men kravet skulle vist kun være 3 år i landet. Foreign national applicant must hold a passport that bears a Non-Immigrant Visa and was granted with one-year visa extensions which reveal that up until the date of application submission, the applicant have been staying in the Kingdom for at least 3 consecutive years Notification of Immigration Commission Criterion and conditions of foreign nationals’ residential permit consideration Admission of application for residential permit in the year B.E. 2555(2012) |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 08/06-2013 13:57
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
THansen skrev: taxidriver990 skrev: Jeg vil lige korrigere mine tal Man skal have vaeret her i 10 aar, og der bevilges 100 tilladelse om aaret, ansoegninger som regel mellem okt o dec. Der er masser af andre krav, bland andet oekonomiske og hvilke visa man skal have for det gaelder i ansoegningen Om det er det hele vaerd ved jeg saa ikke .. Ioevrigt er det lettere for en farang kvinde gift med en thai end det er for en farang mand gift med thai kvinde, at opnaa. Jeg har den gule bog, og jeg bor ude paa boeh-landet, maaske de ikke paa dette Amphoe vidste hvordan de skulle loese min adresse registrering uden at give mig denne bog. Jeg bedte ikke om den. Bedte bare om at faa min adresse registreret. Har mest brugt bogen til at undgaa farang priser, og faa at vise at jeg er her mere end 14 dage ad gangen. Kan du finde dokumentation på kravet om 10 år i landet. Nu ved jeg ikke lige om vi taler om det samme, men kravet skulle vist kun være 3 år i landet. Foreign national applicant must hold a passport that bears a Non-Immigrant Visa and was granted with one-year visa extensions which reveal that up until the date of application submission, the applicant have been staying in the Kingdom for at least 3 consecutive years Notification of Immigration Commission Criterion and conditions of foreign nationals’ residential permit consideration Admission of application for residential permit in the year B.E. 2555(2012) Problemet her er at myndighederne er soergeligt bagud med disse ansoegninger (jeg mener vi taler om 5 - 6 aar) og taget beloebsstoerrelsen i betragtning for at opnaa dette dokument saa kan det bedre betale sig at gaa igennem den aarlige procedure. |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 08/06-2013 14:02
|
@THansen Nu kan jeg ikke finde det igen ... selvfoelgelig Men fandt saa denne .... virker som om det er samme som med visa, mange forskellige udlaegninger af hvordan man goer og hvad der kraeves. “To qualify to apply for Thai citizenship, the applicant must meet the following criteria:
• He or she must be 18 years old or older and also have reached legal majority in his or her country of origin. • He or she must be of good behavior and background. The following will be checked: criminal record; political background; involvement with illegal drugs and, in the case of Vietnamese applicants, personal behavior. • If working in Thailand, he or she must have an income of at least 80,000 baht a month or have paid taxes in the year the citizenship application is made of 100,000 baht or more. • If living in Thailand for “reasons of humanity” such as being marriage with a Thai people or having a Thai-born child or having graduated from a university in Thailand, he or she must have an income of at least 30,000 baht a month and be able to prove that he or she has paid taxes in Thailand for at least three years. • He or she must have lived in Thailand contunously for at least five years before applying. • The applicant must know the Thai language, including speaking, listening and understand, be able to sing the National Anthem and Sanserm Phra Baramee and pass an interview in Thai with government officers. Points are awarded to applicants on the following basis: Age and education, 25 points; Occupation, 35 points; Length of residence in Thailand, 10 points; Relationship with Thai people and Thailand, 10 points; Thai language knowledge, 10 points; Personality, 10 points. Applicants must score a total of at least 50 points in order to qualify for consideration. They must also have two guarantors of their behavior and assets. These guarantors must not be relatives. Documents applicants must supply are; • Five copies of passport • Five copies of documents verifiying address in Thailand • Five copies of work permit • Five copies of house registration • Five copies of marriage registration (translated into Thai) • Two copies each of ID cards and house registrations of two people who guarantee the applicant’s behavior and assets. • Copy of birth certification, ID card or passport of a wife or husband and children, if any. If the applicant has changed names or surnames, documents relating to these must also be provided. • Documents showing income tax paid over the past three years. • In the case of applicant being a director or partner in a limitewd liability company or partnership, documents verifying that company taxes have been paid for three years. • Two copies each of company or partnership registration, licenses, lists of shareholders, value-added taxes and other related documents of the organization the applicant works at. • Two documents verifying occupation from the organization where he or she works. Salary and position of the applicant must be stated, and the documents must be signed by an authorized person in that organization. • Two documents verifying the applicant’s educational background and those of his or her children, if any. • A document verifying bank accounts, and showing they contain a minimum of 80,000 baht. • A document verifying donations to charity. These should total not less than 5,000 baht and the money must have been donated a long time ago – not just a time to support the citizenship application. • A dozen photographs, 2.5x2.5 inches in size, showing the applicant dressed politely. • A document verifying that the applicant has reaches majority according to the laws in his or her country of origin. Applicants must present all original documents in person, along with an application fee of 5,000 baht fee. Bangkok-resident applicants should go to the Nationalization Office, Special Branch, Royal Thai Police, the 5th building, Phraram 1 Rd, Kwang Bangmai, Pathumwan Bangkok. Residents outside Bangkok should apply to the Provincial Police. Documents will be sent to the relevant authorities for checking. The officers will present those documents to higher ranking officers. The Interior Minister is the final authority for the decision. There is no exact timetable for consideration – it depends on the length of the checking process. Last year 48 people applied for Thai nationality. Ten received approval from the Minister of Interior.” Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 08/06-2013 14:41
|
taxidriver990 skrev: @THansen Nu kan jeg ikke finde det igen ... selvfoelgelig Men fandt saa denne .... virker som om det er samme som med visa, mange forskellige udlaegninger af hvordan man goer og hvad der kraeves. “To qualify to apply for Thai citizenship, the applicant must meet the following criteria: • He or she must be 18 years old or older and also have reached legal majority in his or her country of origin. • He or she must be of good behavior and background. The following will be checked: criminal record; political background; involvement with illegal drugs and, in the case of Vietnamese applicants, personal behavior. • If working in Thailand, he or she must have an income of at least 80,000 baht a month or have paid taxes in the year the citizenship application is made of 100,000 baht or more. • If living in Thailand for “reasons of humanity” such as being marriage with a Thai people or having a Thai-born child or having graduated from a university in Thailand, he or she must have an income of at least 30,000 baht a month and be able to prove that he or she has paid taxes in Thailand for at least three years. • He or she must have lived in Thailand contunously for at least five years before applying. • The applicant must know the Thai language, including speaking, listening and understand, be able to sing the National Anthem and Sanserm Phra Baramee and pass an interview in Thai with government officers. Points are awarded to applicants on the following basis: Age and education, 25 points; Occupation, 35 points; Length of residence in Thailand, 10 points; Relationship with Thai people and Thailand, 10 points; Thai language knowledge, 10 points; Personality, 10 points. Applicants must score a total of at least 50 points in order to qualify for consideration. They must also have two guarantors of their behavior and assets. These guarantors must not be relatives. Documents applicants must supply are; • Five copies of passport • Five copies of documents verifiying address in Thailand • Five copies of work permit • Five copies of house registration • Five copies of marriage registration (translated into Thai) • Two copies each of ID cards and house registrations of two people who guarantee the applicant’s behavior and assets. • Copy of birth certification, ID card or passport of a wife or husband and children, if any. If the applicant has changed names or surnames, documents relating to these must also be provided. • Documents showing income tax paid over the past three years. • In the case of applicant being a director or partner in a limitewd liability company or partnership, documents verifying that company taxes have been paid for three years. • Two copies each of company or partnership registration, licenses, lists of shareholders, value-added taxes and other related documents of the organization the applicant works at. • Two documents verifying occupation from the organization where he or she works. Salary and position of the applicant must be stated, and the documents must be signed by an authorized person in that organization. • Two documents verifying the applicant’s educational background and those of his or her children, if any. • A document verifying bank accounts, and showing they contain a minimum of 80,000 baht. • A document verifying donations to charity. These should total not less than 5,000 baht and the money must have been donated a long time ago – not just a time to support the citizenship application. • A dozen photographs, 2.5x2.5 inches in size, showing the applicant dressed politely. • A document verifying that the applicant has reaches majority according to the laws in his or her country of origin. Applicants must present all original documents in person, along with an application fee of 5,000 baht fee. Bangkok-resident applicants should go to the Nationalization Office, Special Branch, Royal Thai Police, the 5th building, Phraram 1 Rd, Kwang Bangmai, Pathumwan Bangkok. Residents outside Bangkok should apply to the Provincial Police. Documents will be sent to the relevant authorities for checking. The officers will present those documents to higher ranking officers. The Interior Minister is the final authority for the decision. There is no exact timetable for consideration – it depends on the length of the checking process. Last year 48 people applied for Thai nationality. Ten received approval from the Minister of Interior.” Taxi, jeg tror du misforstaar noget. Det vi taler om er "Certificate of Residence" og det er her at forskellige nationaliteter kan soege dvs 100 personer fra hvert land. Problemet er at myndighederne er 5-6 aar bagud med behandlingen af disse ansoegninger. Jeg blev i sin tid (for over 40 aar siden) udstyret med den "sorte bog" som den kaldes, men for at bibeholde status skulle jeg hvert aar efter jeg var flyttet fra Thailand rejse til Thailand hvert aar for at faa den fornyet. Dyrt hvis man bor i Mellemamerika som jeg gjorde paa et tidspunkt. |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 08/06-2013 14:48
|
@ HB Du har nok ret ... Lettere rundtosset i varmen. Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
PeterS |
Lagt på d. 08/06-2013 15:03
|
Jeg fatter ikke nogen gider beskæftige sig med thai statsborgerskab,når og så længe vi ikke engang kan få en opholdstilladelse. Jo flere ting der bliver spurgt om, jo mere forvirring er der. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 08/06-2013 15:23
|
PeterS skrev: Jeg fatter ikke nogen gider beskæftige sig med thai statsborgerskab,når og så længe vi ikke engang kan få en opholdstilladelse. Jo flere ting der bliver spurgt om, jo mere forvirring er der. Det er rigtigt, men en opholdstilladelse faar vi dog. Den gaelder bare eet aar. Malaysia tilbyder 10 aar paa retirement. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 08/06-2013 15:42
|
PeterS skrev: Jeg fatter ikke nogen gider beskæftige sig med thai statsborgerskab,når og så længe vi ikke engang kan få en opholdstilladelse. Jo flere ting der bliver spurgt om, jo mere forvirring er der. Det er rigtigt, men en opholdstilladelse faar vi dog. Den gaelder bare eet aar. Malaysia tilbyder 10 aar paa retirement. |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 08/06-2013 15:51
|
Hvis man ikke spoerg og ikke ved, saa faar man heller ikke noget svar og bliver heller ikke klogere Jeg spoerg fordi jeg gerne vil vide hvilke muligheder der er her i Thailand ud over et visa for 1 aar ad gangen. Og jeg er sikker paa at nogen her inde kan svaret eller henvise til svaret Og det er umuligt at opnaa forskellige ved man jo foerst naar man har faaet svaret Hellere spoerge en gang for meget end en gang for lidt Og vi har jo alle, herinde ihvert fald, samme intresse, at kunne blive i Thailand paa den letteste maade Ved godt at man selv maa kigge efter og skabe sig viden, viden skaber man sig dels gennem oplysning og dels gennem laerdom Saa jeg synes det er fedt at nogle gider beskaeftige sig med thai relaterede emne af alle slags, og man kan jo bare lade vaere med at laese det man ikke finder intresant for en selv Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
PeterS |
Lagt på d. 08/06-2013 16:17
|
Taxi, hvad med at forsøge på denne side, manden er svensk og har fået thai statsborgerskab. Måske vil han dele lidt guldkorn ud. http://www.thaila... |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |