Se indlæg
Førtidspensionist i Thailand, - regler for besøg i andre lande ?
|
|
handy |
Lagt på d. 22/04-2013 11:52
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
OleH skrev: hugoboerge skrev: Men OleH, fat pennen og skriv til Pensionsstyrelsen, det kunne da vaere interessant at vide hvad de kan komme op med, hvis de ellers gider svare. Mvh Her er vi inde ved problemets kerne. Det er min erfaring, at de ikke gider svare. nu bliver det ikke aktuelt for mig i år da det bliver 2 md....men overvejer 4 md fremover hvor fruen kunne komme 2 md så lige få en md i hver ende alene tror det er sundt på sigt...men skal også ha det på skrift fra forstyrelsen eller om 8 dage på besøg hos en god bekendt i Tyrkiet inden de 3 md kunne gøre det.... |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 22/04-2013 13:11
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
jeg undrer mig over, at nogen i sin iver, meddeler intet at kende til loven (ganske korrekt, jeg bekræfte omfattende ukendskab ), men så alligevel udbeder sig en masse oplysninger, som man mener mangler. Bare en tanke. Hvad skal man med de oplysninger, når man nu ikke kender reglerne alligevel? Nok om det. Den lovbekendtgørelse du søger er denne: http://www.retsin...?id=142132 Det kan dog være lidt svært at ekstrahere de ønskede oplysninger ud, hvis man ikke er vant til at arbejde med lovstof. Men da du udbad dig denne, får du den primære retskilde her. Dit spørgsmål er kun relevant, såfremt du modtager tillæg. Idet der er kommet nye regler pr. 31/12-12, vil en tilbageflytning til DK (eller EU) resultere i, at du mister dette tillæg. Ligeledes vil en flytning fra Thailand til f.eks. et naboland i Asien eller helt andre 3. lande medføre samme tab af retten til tillæg. Får du ikke dette tillæg, er det ligegyldigt hvorhen du flytter, idet det ikke (af denne grund) påvirker størrelsen af grundbeløbet. Hvornår anses man så som flyttet? Det er her, at det kunne være interessant for dig. Det er en konkret vurdering, der baseres på forståelsen af bopælsbegrebet. Så det kan godt være, at man sidder med sin subjektive opfattelse af ikke at have opgivet sin bolig, men myndighederne vurderer det anderledes. 3-måneders regelen, som er en regulering jf. CPR lovgivningen, http://www.retsin...?id=144955 er en rettesnor, ligesom vurderingen om hvor man har sin livsinteresser (kone/børn osv.) Igen, det er en konkret vurdering, og ens subjektive opfattelse af ikke at have opgivet sin bolig, vurderes måske anderledes af myndighederne. Et godt råd inden man kaster sig ud i noget er, at få udarbejdet en aftale. Her bør man på baggrund af en redegørelse om sin livssituation og de konkrete planer, netop få en aftale med Pensionsstyrelsen. |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 22/04-2013 14:00
|
Antal indlæg: 1145 |
Sudsakhun skriver...Idet der er kommet nye regler pr. 31/12-12, vil en tilbageflytning til DK (eller EU) resultere i, at du mister dette tillæg. Undskyld mig men dette lader til at være noget vrøvl. Retten til tillæg bortfalder i visse tilfælde for personer der bor uden for DK eller EU. Flytter vedkommende til DK eller et andet EU land vil vedkommende selvfølgeligt være berettiget til disse tillæg. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 22/04-2013 14:12
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
clydehaumann skrev: Sudsakhun skriver...Idet der er kommet nye regler pr. 31/12-12, vil en tilbageflytning til DK (eller EU) resultere i, at du mister dette tillæg. Undskyld mig men dette lader til at være noget vrøvl. Retten til tillæg bortfalder i visse tilfælde for personer der bor uden for DK eller EU. Flytter vedkommende til DK eller et andet EU land vil vedkommende selvfølgeligt være berettiget til disse tillæg. Nu er vi kommet over i noget kancelli snadder (ref indlaeg fra Sudsakhun) Jeg har svaert ved at forstaa hvorfor myndighederne ikke kan skrive regler og love paa almindelig godt dansk som vi alle kan forstaa. Men saa forsvinder levebroedet for savskaererne ifm fortolkning og oversaettelse. |
|
|
handy |
Lagt på d. 22/04-2013 14:21
|
hugoboerge skrev: clydehaumann skrev: Sudsakhun skriver...Idet der er kommet nye regler pr. 31/12-12, vil en tilbageflytning til DK (eller EU) resultere i, at du mister dette tillæg. Undskyld mig men dette lader til at være noget vrøvl. Retten til tillæg bortfalder i visse tilfælde for personer der bor uden for DK eller EU. Flytter vedkommende til DK eller et andet EU land vil vedkommende selvfølgeligt være berettiget til disse tillæg. Nu er vi kommet over i noget kancelli snadder (ref indlaeg fra Sudsakhun) Jeg har svaert ved at forstaa hvorfor myndighederne ikke kan skrive regler og love paa almindelig godt dansk som vi alle kan forstaa. Men saa forsvinder levebroedet for savskaererne ifm fortolkning og oversaettelse. synes godt om.... |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 22/04-2013 15:02
|
Nej hugoboerge Det er ganske almindeligt sprog. Idet du ikke ved noget om emnet, jf. egne udsagn, og trådstarter SPECIFIKT udbad sig det juridiske hjemmelsgrundlag, anser jeg dit indlæg som underordnet. Du kan selfølgelig sagtens skrive om dine opfattelser, men idet du intet aner om reglerne, burde du måske hellere læse og lære. Men er der noget, du ikke forstår, kan du jo bare spørge. Jeg har svært at se hvor det svære sprog er. Bortset fra lovstoffet, men det var jo heller ikke til dig. Man kan jo ligeså godt argumentere for at håndværkere skal til at tale dansk. Alle de fagord de bruger fatter almindelige mennesker ikke. Har man interesse i et emne, må man vel bruge lidt tid på det. Jeg, f.eks., ved intet om at lave biler. Derfor spørger jeg en som kan, når min bil er i stykker. @clydehaumann Om det jeg skriver er noget vrøvl er jo dit partsindlæg. Flyttes permanent til DK eller EU er der ingen ko på isen, men man har afskåret sig fra muligheden, med tillæg, efterfølgende at flytte. Jeg kan godt specificere samtlige udfald af en beslutning, men spørgsmålet er om det lå i trådstarters spørgsmål. Så i stedet for en minutiøs redegørelse valgte jeg det relevante. Mon ikke trådstarter spørger, hvis der mangler en afklaring af et delspørgsmål, som ikke var konkretiseret? Men savner du den udvidede version, er du velkommen til at skrive en PM. Så vejleder jeg gerne i det manglende. Synes bare ikke det var relevant her. |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 22/04-2013 15:11
|
Kære Sudsakhun. Det har du da helt ret i. Flytter man tilbage til DK eller til et andet EU land er der ingen problemer. Problemerne opstår først når og hvis man vil flytte ud af DK eller EU igen da de nye regler selvfølgeligt så vil være gældende. Det er bare ikke det du skrev selv om jeg er sikker på at det var det du mente. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 22/04-2013 15:23
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
hugoboerge skrev: clydehaumann skrev: Sudsakhun skriver...Idet der er kommet nye regler pr. 31/12-12, vil en tilbageflytning til DK (eller EU) resultere i, at du mister dette tillæg. Undskyld mig men dette lader til at være noget vrøvl. Retten til tillæg bortfalder i visse tilfælde for personer der bor uden for DK eller EU. Flytter vedkommende til DK eller et andet EU land vil vedkommende selvfølgeligt være berettiget til disse tillæg. Nu er vi kommet over i noget kancelli snadder (ref indlaeg fra Sudsakhun) Jeg har svaert ved at forstaa hvorfor myndighederne ikke kan skrive regler og love paa almindelig godt dansk som vi alle kan forstaa. Men saa forsvinder levebroedet for savskaererne ifm fortolkning og oversaettelse. Jeg må lige henlede din opmærksomhed mod følgende i reglementret: §5 - Skriv kun indlæg i tråde, hvis du har noget at bidrage med. Hav venligst respekt for andres debatter. Er nogle i gang med at diskutere på en heftig måde ? Du er ikke nødt til at deltage, og hvis du blander dig er chancen for at tingene bliver endda værre større, specielt hvis følelserne er i kog. Er nogle i gang med at diskutere noget som du syntes er udenfor temaet eller meningsløst - så lad dem gøre det uden din indblanding, du vinder intet ved at prøve at forhindre dem, og skal hellere bruge energien på at diskutere noget som du syntes er meningsfyldt. Prøv nu at undlade at føre trådene herinde af sporet, det har trådstarterne ingen gavn af. Tak - Admin - Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 22/04-2013 15:51
|
Tak Webmaster, jeg proever blot paa at henlede opmaerksomheden omkring vanskeligheden ved fortolkning af diverse lovgivninger som er ren kancelli stil og udenforstaaende for almindelige mennesker. Det er saamaend det hele. Jeg oensker paa ingen maade at kritisere andre medlemmer af vores forum. Mvh. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 22/04-2013 16:11
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
hugoboerge skrev: Tak Webmaster, jeg proever blot paa at henlede opmaerksomheden omkring vanskeligheden ved fortolkning af diverse lovgivninger som er ren kancelli stil og udenforstaaende for almindelige mennesker. Det er saamaend det hele. Jeg oensker paa ingen maade at kritisere andre medlemmer af vores forum. Mvh. Hvilket sprog den gældende danske lovgivning og lovbekendtgørelserne er skrevet i kan og skal ikke berette til at denne og andre tråde skal køres af sporet. Trådstarter har stillet nogle spørgsmål og ingen af dem har været omkring det sprog de danske love formidles med. Det er en ærlig sag at der er enkelte herinde som ikke forstår det anvendte sprog i gældende lovgivning og i bekendtgørelserne, men det beretter på ingen måde til at trådene så også skal gøres uanvendelige for andre. Hvis der er en oprigtig interesse for emnet, så spørg dog om at få det omformuleret i stedet for den billige retorik om kancellier snadder. Jeg er enig i at det ville være at foretrække at kalde en skovl for en skovl, og det ville være fint hvis vi kunne få proppet alle de regler og formuleringer op i bagdelen på dem som har skrevet dem. Men det er en debat som ikke hører til i denne tråd eller andre tråde omhandlende andre ting. Lad os nu bare komme tilbage til emnet, andet kan trådstarter ikke være tjent med. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
sula |
Lagt på d. 22/04-2013 21:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 222 |
Er der regler for, hvor længe en førtidspensionist bosiddende i Thailand kan besøge: 1: Andre lande udenfor EU. 2: EU lande ( undtagen Danmark ) 3: Danmark Jeg er interesseret i links til reglerne, det være sig love, vejledninger m.m. Jeg ved ikke hvorfor der bliver ved med at blive svaret fra mange herinde hvis du flytter tilbage til Danmark så er det sådan og sådan der bliver spurgt om hvorlænge man kan komme på besøg i ovenstående. |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 23/04-2013 04:24
|
Jeg har lidt vanskeligt ved at se at Ole H ikke allerede har fået svar på sit spørgsmål selvom jeg finder det vanskeligt at se hvad det er han rent faktisk vil have svar på. Der er regler for hvor længe en pensionist må opholde sig udenfor Danmark, EU uden at dette får indflydelse på pensionen. Der er regler for i hvilke lande man må opholde sig uden at dette får indflydelse på pensionen. Der er regler for hvor længe en person der er fraflyttet Danmark må opholde sig i Danmark inden denne skal tilmelde sig folkeregisteret. Hvilke af disse regler er det at der er tvivl om? Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
|
|
OleH |
Lagt på d. 23/04-2013 04:54
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
clydehaumann skrev: Jeg har lidt vanskeligt ved at se at Ole H ikke allerede har fået svar på sit spørgsmål selvom jeg finder det vanskeligt at se hvad det er han rent faktisk vil have svar på. Der er regler for hvor længe en pensionist må opholde sig udenfor Danmark, EU uden at dette får indflydelse på pensionen. Der er regler for i hvilke lande man må opholde sig uden at dette får indflydelse på pensionen. Der er regler for hvor længe en person der er fraflyttet Danmark må opholde sig i Danmark inden denne skal tilmelde sig folkeregisteret. Hvilke af disse regler er det at der er tvivl om? Jeg stiller jo faktisk 3 spørgsmål, og jeg har vel fået et slags svar på det ene af dem, nemlig om besøg i Danmark. Men det kan jo være, at der ikke findes regler for besøg i andre lande udenfor EU samt andre EU lande end Danmark, og det er også i orden. Så skal man jo bare sørge for, som du også skrev, at modtage den post, der kommer til ens adresse i Thailand. En skriver, at man bør få en aftale med Pensionsstyrelsen (underforstået, hvis man er væk fra sin bopæl i længere tid), men det mener jeg ikke er realistisk, det kræver jo også, at de svarer, når man spørger dem om noget. |
|
|
handy |
Lagt på d. 23/04-2013 07:51
|
OleH skrev: ....clydehaumann skrev: Jeg har lidt vanskeligt ved at se at Ole H ikke allerede har fået svar på sit spørgsmål selvom jeg finder det vanskeligt at se hvad det er han rent faktisk vil have svar på. Der er regler for hvor længe en pensionist må opholde sig udenfor Danmark, EU uden at dette får indflydelse på pensionen. Der er regler for i hvilke lande man må opholde sig uden at dette får indflydelse på pensionen. Der er regler for hvor længe en person der er fraflyttet Danmark må opholde sig i Danmark inden denne skal tilmelde sig folkeregisteret. Hvilke af disse regler er det at der er tvivl om? Jeg stiller jo faktisk 3 spørgsmål, og jeg har vel fået et slags svar på det ene af dem, nemlig om besøg i Danmark. Men det kan jo være, at der ikke findes regler for besøg i andre lande udenfor EU samt andre EU lande end Danmark, og det er også i orden. Så skal man jo bare sørge for, som du også skrev, at modtage den post, der kommer til ens adresse i Thailand. En skriver, at man bør få en aftale med Pensionsstyrelsen (underforstået, hvis man er væk fra sin bopæl i længere tid), men det mener jeg ikke er realistisk, det kræver jo også, at de svarer, når man spørger dem om noget. Ved ikke og man kan videre stille sin post det kunne jeg dag ihvertfald da jeg var bosat i Dk og flyttede i kolonihaven om sommeren.... |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 23/04-2013 09:52
|
@OleH Du har faktisk fået svar på alle spørgsmål. Læs mit indlæg igen. MHT. aftalen med Pensionsstyrelsen, vil det være et rigtigt dårligt argument, at man ikke har kunne få svar. Jeg kender ikke indholdet i dine forespøregsler, og uden at skyde dig noget i skoene, har jeg tidligere (også her på DTW) set henvendelser til myndigheder man ville have svar på. Men de var mere formuleret som udtryk for generel utilfredshed og subjektive partsindlæg end egentlige spørgsmål. Derfor heller ingen svar. Hvilket hidsede folk voldsomt op. Om dine henvendelser er af denne kategori kan jeg ikke afgøre, men det er i al fald en af de dkendte faktorer for udeblevet svar. Personligt, har jeg altid fået svar på samtlige henvendelser. Måske efter en rykker. Redigeret af sudsakhon d. 23/04-2013 10:02 |
|
|
OleH |
Lagt på d. 23/04-2013 11:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
sudsakhon skrev: @OleH Du har faktisk fået svar på alle spørgsmål. Læs mit indlæg igen. MHT. aftalen med Pensionsstyrelsen, vil det være et rigtigt dårligt argument, at man ikke har kunne få svar. Jeg kender ikke indholdet i dine forespøregsler, og uden at skyde dig noget i skoene, har jeg tidligere (også her på DTW) set henvendelser til myndigheder man ville have svar på. Men de var mere formuleret som udtryk for generel utilfredshed og subjektive partsindlæg end egentlige spørgsmål. Derfor heller ingen svar. Hvilket hidsede folk voldsomt op. Om dine henvendelser er af denne kategori kan jeg ikke afgøre, men det er i al fald en af de dkendte faktorer for udeblevet svar. Personligt, har jeg altid fået svar på samtlige henvendelser. Måske efter en rykker. Det er muligt, at du har svarene på mine tre spørgsmål. Du har så bare ikke skrevet svarene sådan, at jeg forstår, hvad du mener. ! Jeg vil gerne spørge, hvor lang tid du har ventet på svar fra Pensionsstyrelsen efter at have henvendt dig ? |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 23/04-2013 12:57
|
@OleH Jeg hjælper dig gerne, men du må så konkretisere hvor kæden falder af. Er det i hjemlen, som du jo faktisk udbad dig? Jeg har talt med Pensionsstyrelsen i forbindelse med rådgivningsopgaver. Der er lidt ventetid i telefonen, men ved skriftlige henvendelser har jeg aldrig ventet mere end 14 dage på enten en bekræftelse af modtagelse af frist for et bindende svar, eller svar på det konkrete spørgsmål. |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 23/04-2013 17:02
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Jeg har ogsaa daarlig erfaring med at faa svar fra Pensionsstyrelsen, sidst skrev jeg til dem d. 3. marts pr. e-mail og har stadig ikke faaet svar. Aarsagen til min seneste henvendelse var at de sendte leveattesten, endda hele 2 gange til min soester i DK, hos hvem jeg havde adresse indtil jeg emigrerede for over et aar siden. Heldigvis var jeg inde paa Pensionsstyrelsens hjemmeside i anden anledning og saa at det var tid for indsendelse af leveattest. Jeg har proevet at faa dem til at sende korrespondance pr. e-mail, men det vil de ikke pga cpr nr., men sende til min thailandske adresse, som er registreret i CPR registeret, kan de heller ikke finde ud af. Og det er en offentlig institution og staten vil have at mere og mere skal ordnes elektronisk. Jeg har vaeret offentligt ansat i naesten hele mit arbejdsliv, saa jeg kan godt formulere mig paa en passende maade. Conrad |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 23/04-2013 17:18
|
Conrad skrev: Jeg har ogsaa daarlig erfaring med at faa svar fra Pensionsstyrelsen, sidst skrev jeg til dem d. 3. marts pr. e-mail og har stadig ikke faaet svar. Aarsagen til min seneste henvendelse var at de sendte leveattesten, endda hele 2 gange til min soester i DK, hos hvem jeg havde adresse indtil jeg emigrerede for over et aar siden. Heldigvis var jeg inde paa Pensionsstyrelsens hjemmeside i anden anledning og saa at det var tid for indsendelse af leveattest. Jeg har proevet at faa dem til at sende korrespondance pr. e-mail, men det vil de ikke pga cpr nr., men sende til min thailandske adresse, som er registreret i CPR registeret, kan de heller ikke finde ud af. Og det er en offentlig institution og staten vil have at mere og mere skal ordnes elektronisk. Jeg har vaeret offentligt ansat i naesten hele mit arbejdsliv, saa jeg kan godt formulere mig paa en passende maade. Conrad Jeg fik ogsaa 2 leveattester, saa der rodes lidt rundt. Omkring min kones cpr nummer som starter med 61 har jeg endnu ikke faaet svar. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 23/04-2013 17:46
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
hugoboerge skrev:Omkring min kones cpr nummer som starter med 61 har jeg endnu ikke faaet svar. Der er tilsyneladende ikke nogen mulighed for dette i reglerne, så jeg kan forestille mig to ting: Det er en skrivefejl 61 er årstallet Du kan finde reglerne for CPR-numere her: http://www.cpr.dk.../pnr-notat ny skrift.htm Der er ikke ud til at være nogen undtagelse fra reglen om dag-måned-år. Linket virker ikke på grund af mellemrummene, så kopier det manuelt. |
|
Spring til debat: |