Se indlæg
forberedelseskursus til Danmark.
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 09/02-2006 06:05
|
Antal indlæg: 1145 |
flytte til Danmark. Jeg har talt med manmge Thailaendere om hvordan de foelte det foerste gang de kom til Danmark, og naesten hver gang har svaret vaeret det same. I begyndelsen var de opstemte af spending over at vaere kommet til udlandet, men det varede ikke laenge foer end de begyndte at foele sig ensomme og issolerede. Familie og venner var meget langt borte og manden ville helst ikke at de blandede sig for meget med andre Thailaendere dad et kunne foere til saa meget daarligt. Tale med nogen kunne de ikke da sproget ikke lige var saadant at gaa til og uden at kunne sproget var muligheden for at kunne faa et job mere end ringe. Fik de saa endeligt et job var det ofte ved rengoering og paa tidspunkter der betoed at de maatte arbejde paa tidspunkter naar manden sov. Naar jeg saa har spurgt om hvorfor de sagde ja til at flytte til Danmark I foerste omgang har svaret for det meste vaeret for at tjene penge saa de kunne hjelpe familien. Spurgt om det ikke var forde de elskede deres mand og gerne ville vaere sammen med ham, har svaret naesten altid vaeret et: Jo, men….ogsaa for at hjelpe familien. Spurgt om de forstod det Danske samfund og den made Danskere lever paa har svaret altid vaeret et stort JA efterfulgt om masser af sporgsmaal om hvorfor Danskerne goer saadant og saadant. Mange har fortalt mig at de er blevet skilt og gift igen medens de var I Danmark og naar jeg saa har spurgt dem om hvad der var galt med deres foerste mand har svaret naesten altid vaeret at han issolerede dem. Jeg har forstaaet det saaledes at de har foelt at han issolerede dem da de I den foerste tid var issolerede grundet et handicap I forhold til sprog, arbejde og forstaaelse for det Danske samfund som helhed. De var dumpet lige ned I en paerevelling som de ikke fattede et klap af, og kun havde en at bebrejde dette, naemlig manden.Dermed vaere ikke sagt at det var hans skyld, der var bare ikke andre at skyde skylden paa. Jeg tror paa baggrund af dette at det inden der flyttes til Danmark vil vaere oenskeligt med en gennemgaaende forberedelse til det Danske samfund ( sprog, kultur og arbejdsmarkedsforhold ) for at hurtigt muligt kunne komme igang med en fornuftig og meningsfylft tilvaerelse. Et saadant forberedelses kursus burde selvfoelgeligt ikke kun henvende sig til Thailaendere, men til alle udlendinge der maatte oenske af den ene eller anden grund atflytte. Redigeret af clydehaumann d. 10/02-2006 04:17 Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
Maxine |
Lagt på d. 09/02-2006 08:09
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 53 |
Og hvordan skulle vi så gøre det? Forslag: Lav en forening af de Thaier der er her og har det godt med sproget og samfundet. Lad dem hjælpe de nye med en bedre forståelse og indfaldsveje til Danmark. Det vil kræve et samarbejde og en indsats fra de danske ægtefæller, men vil give en gevinst såsom gladere koner?!! Dette er bare en tanke. Leg videre med det. |
|
|
Lagt på d. 09/02-2006 11:24
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Hejsa Clyde Ja det er nemlig rigtigt detde piger siger, jeg har selv snakket med en del som bor her i dk, Og hvis tager ud i templet i dragør, ja så sidder mændene også i hver sit hjørne og snakker ikke med hinanden og når konen er færdig med at sidde oppe hos munkene, ja så skal hun sidde ved siden af ham,og helst ikke snakke med andre. Min kone har prøvet at hjælpe flere piger når de er kommet til danmark,snakket med dem i tlf. og besøgt dem Men der går ikke mange gange så siger manden stop, fordi flere gange har de siddet på gulvet og spist,det vil mændene ikke ha,nu er de i dk og skal sidde ved et bord og spise,og hvis de hører thai musik skal det være så lavt at de dårligt kan høre det. Jeg har diskuteret det med en del mænd,men får at vide jeg ikke skal blande mig i deres forhold,ja så er vi stoppet med at komme sammen med dem. Men her hos os når de kommer kan de se deres thai film og høre thai musik ,og spise gammel fisk ,ja det lugter,men det er da dejligt at se de hygger sig,i mine øjne er det meget vigtigt at de kan hygge sig heroppe, nu da de er her i det kolde land Ja Der var selv en mand som smed sin kone ud fordi,mens han var på arbejde flyttede hun rundt på hans tøj i klædeskabet,og så fik hun plads til hendes tøj.... da manden kom hjem og så det blev hun bare smidt ud,med den bedsked,hun skulle ikke rode i hans ting, Ja så hun blev skilt og tilbage til thailand,,,det var ægte kærlighed hilsen bamsen PS:vær sød ved jeres koner,lad dem værre thaier, husk de er ikke danskere Bare min mening |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 09/02-2006 12:34
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej Maxine, Maxine skrev: Og hvordan skulle vi så gøre det? Forslag: Lav en forening af de Thaier der er her og har det godt med sproget og samfundet. Lad dem hjælpe de nye med en bedre forståelse og indfaldsveje til Danmark. Det vil kræve et samarbejde og en indsats fra de danske ægtefæller, men vil give en gevinst såsom gladere koner?!! Dette er bare en tanke. Leg videre med det. Jeg tror ikke, at Clyde efterlyste ideer, men mere informerede om, at der er et forberedelseskursus paa vej, som naevnt i overskriften. Jeg tror ogsaa, at det er for sent at starte i DK, og isaer er det en daarlig ide at lade sin nye kone fra Thailand komme ind i Thai milioeet og alt deres sladder, foer hun er klar til det. Alt lave en Thai-kone modtagelsesforening vil faa det modsatte effekt, men at lave et Thai-kone i DK forberedelseskursus er praecis, som andre goer, hvad enten det er missionaerer, business executives, studenter, etc., at forberede dem FOER kulturchokket, for under et kulturchok er man ikke parat til at laere og udforske, tvaertimod. En Dansk Thai Foreningen, som allerede er oprettet i CPH i tilknytning til DTW, er dog et godt udgangspunkt for baade mand og kone, efter at konen er ankommet, og efter hun har vaeret til forberedelseskurs i Thailand. |
|
|
Kimpil |
Lagt på d. 09/02-2006 13:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 161 |
Det er sikkert ingen hemmelighed at jeg også går ind for dette kursus , eftersom min kæreste allerede går på det. Hun kender godt nok til Europa, da hun har boet i Østrig i 3 år, men kendskabet til det danske sprog og den danske kultur vil være en fordel for hende når hun kommer hertil. Det gælder både som gæst og evt. fastboende, derfor synes jeg kurset er en god idé også for personer der bliver boende i Thailand. Manden kunne jo så evt. vise sin velvilje ved at deltage i søndagsskolen, og lære lidt thai samt noget om thai traditioner. I mine øjne vil det være godt for begge parter og måske komme en hel del misforståelser i forkøbet
Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på
|
|
|
Lagt på d. 09/02-2006 13:09
|
|
Hejsa Ja det ville være en kanon ide Og selv om det kommer til at koste lidt for hende at gå der tror jeg det ville være en god investering, Men det er bare noget møj for dem som ikke bor i bangkok De har jo problemer med at kunne deltage i sådan et arrangement Da de jo som regel har et job se skal passe i thailand og måske bor langt væk... bamsen |
|
|
Buggymann |
Lagt på d. 09/02-2006 13:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 185 |
hej Nu er jeg jo ikke klog....og det er min kone heller ikke.... og da hun kommer fra landet , var der kun penge til hun gik i skole i 5 år... så hun anede ikke en skid om andet udenfor thailand 2 verdenskrig og hitler og udrydelse af jøderne havde hun intet hørt om,,,og så vidt jeg har erfaret ved samtale med andre thaier ( ude på landet med lille skole gange) har samme problem.... og hvordan vil i have en thai skal lære vores kultur på et kursus der jo vil have en begrænset periode før hun skal til dk. ingen mand vil vel vente 1 år på hun færdigør sit kultur kursus før hun kan komme til DK.. når kærligheden først har gjort sit indtog så vil man jo gerne have sin kærste til dk så hurtigt som muligt (min mening) parkpean just love Thailand. The land off budda...
|
|
|
Kimpil |
Lagt på d. 09/02-2006 13:20
|
Parkpean Nu er kurset meget intensivt, de går 3 gange om ugen 2 timer hver gang. Min kæreste har fået meget ud af det, men det kræver selvfølgelig også noget af mig når hun prøver at tale dansk i telefonen. Regningen bliver en smule større, da samtalerne bliver lidt mere komplicerede når jeg skal gætte hvad hun prøver at sige. Det kunne måske være en idé om Clyde lige smed en mail om hvad de havde gennemgået, så vi var lidt mere forberedte? Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på
|
|
|
latour82 |
Lagt på d. 09/02-2006 13:28
|
Øvet medlem Antal indlæg: 377 |
Jeg er enig i at "forberedelsen" til Danmark skal ske i Thailand inden afrejsen til Danmark, hvis det i det hele taget kan lade sig gøre rent praktisk? Jeg er enig med kronborg i at klappe hesten inden at de kommer ud i Thai miljøet. Til Bamse kan jeg kun sige, at jeg syntes at det er prisværdigt at du lader din kone "tage imod" eller lægge skulder til pigernes problemer, belært af egne erfaringer har jeg konstateret at det ikke altid er en lige god ide. Tro ikke at jeg er af en type som forhindrer min kone i at sidde sammen med veninder på gulvet og spise sin mad, og se Thaifilm og serier, tværdigmod er jeg glad for at hun har nogle venner at læne sig op ad, når hun har længsel efter Thailand og sin familie. Men når det er sagt, så er det med uhæmmede Thaifester ect. en saga blot, det er der kun kommet problemer ud af. Heldigvis er hun blevet bedre til at sige fra, når det er blevet for broget, de 2 gange jeg har set hende græde i vores nu knap 8 år sammen, har begge gange været på grund af problemer med hendes veninder. Niels |
|
|
Buggymann |
Lagt på d. 09/02-2006 13:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 185 |
hej Jeg syntes helt klart at det ville være en stor fordel for en thai pige hvis hun kunne få et indblik i vores kultur og især det med at vi betaler over 50% i skat. jeg har erfaret at mange af pigerne har den ide at når de kommer til DK og starter med at arbejde og tjener penge så har de den ide at det de tjener er deres..og manden bare skal betale alle udgifter,,,sådan er det danske samfund ikke længer skruget sammen hvor der som i mine forældres tid var nok med en indtægt. nu til dags må man dele om udgifterne......det mener jeg de skal vide.... kun min mening..... Parkpean PS: måske man skulle finde en thai pige her i DK som er villig til at ville besvare evt spørgsmål fra en thai pige som lige er kommet til dk der vil uden tvivl være noget hun ikke rigtig forstår ....og så kunne hun evt have mulighed for at ringe til denne thai pige som ville gøre dette...hun ville så få det forklaret på Thai...... stadigvæk kun min ide just love Thailand. The land off budda...
|
|
|
Kimpil |
Lagt på d. 09/02-2006 13:34
|
Fordelen ved skolen i Thailand er også, at pigerne får et godt sammenhold og dermed kan de lægge bunden for et godt netværk når de kommer til Danmark da de har nogle fælles oplevelser at relatere til
Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på
|
|
|
Lagt på d. 09/02-2006 13:41
|
|
Hejsa Ja jeg syntes det er en kanon ide,det kursus i thailand Så de kan lære bare en lille del som måske kan hjælpe dem med ikke at får for stor et kultur chok ...ja det med skatten er ikke helt dum parkpen,og at man betaler sine udgifter,dem er der jo en del af Men det kunne måske også være godt hvis vi i kbh ,hvor mange af pigerne jo bor i og omkring kunne ha et lille kursus ,hvor de efter at hhar boet her lidt måske har mange spørgsmål,,,,jegved af erfaring at mange af pigerne ikke vil spørge deres mænd for ikke at virke dumme, har spørgsmål LAtour Ja min kone syntes det var hyggeligt at pigerne kom hjem til lidt mad,og fik svar på mange spørgsmål,og de kunne også bedre spørge mig end deres mand,fordi jeg ikke var gift med dem Ja vi er også helt væk fra de thai fester i kbh,det har vi fået rigeligt af Men det er nok fordi både min kone og jeg ikke er de store partyaber Og vi drikker ikke,,,,,, Men det kan da være sjove,,der viser pigerne jo deres rigdom frem ( guld) bamsen |
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 09/02-2006 16:34
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2882 |
Bamsen guld er det ikke noget man saette i banken
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 09/02-2006 17:03
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
parkpean skrev: hej Jeg syntes helt klart at det ville være en stor fordel for en thai pige hvis hun kunne få et indblik i vores kultur og især det med at vi betaler over 50% i skat. jeg har erfaret at mange af pigerne har den ide at når de kommer til DK og starter med at arbejde og tjener penge så har de den ide at det de tjener er deres..og manden bare skal betale alle udgifter,,,sådan er det danske samfund ikke længer skruet sammen hvor der som i mine forældres tid var nok med en indtægt. nu til dags må man dele om udgifterne......det mener jeg de skal vide.... Det har du fuldstændig ret i pp, det kan imådegå problemer i fremtiden. rinpoche |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 09/02-2006 18:00
|
Det forberedelseskursus der i oejeblikket koerer i Bangkok, er nu mere et Danskkursus end et egentligt forberedelseskursus. Tanken er dog at udbygge det saaledes at det kommer til at omfatte alle de ting jeg omtalte i mit tidligere indlaeg i denne traad. Ophavsmanden til det hele er Nielsen som ogsaa laegger lokaler og materialer til, og jeg er meget glad for at kunne vaere behjelplig med at foere ideen ud i livet Er der nogen der har lyst til at deltage er det bare at skrive en PB til Clyde eller Nielsen. Man kan ogsaa skrive til mig paa Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
Maxine |
Lagt på d. 09/02-2006 18:07
|
Jamen, hør nu lige...Det er jo fordi vi er mange Danskere der gerne vil møde Thaier!! VI vil gerne lære mere om deres mad og kultur. VI vil gerne forsøge at skabe bekendtskaber på tværs!! Vi kan alle lære noget og i mine øjne også få det sjovt og hyggeligt. Det kaldes vel for gensidig integration? Der er rigtig mange Thaier i Danmark, det ved vi, men vi ser og møder dem ikke rigtig og det vil vi gerne!!! Vi danske kvinder kan fortælle de Thailandske kvinder en masse godt |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 09/02-2006 18:26
|
Maxine det er jo saa noget vi maa finde ud af at faa op og staa paa en eller anden maade.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 09/02-2006 18:44
|
Antal indlæg: 3779 |
Flot Maxine, god ide, især hvis det ikke kun bliver et møde, hvor danskere fortæller Thaiere om ret og vrang, men et møde hvor begge parter fortæller.
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Lagt på d. 09/02-2006 18:53
|
|
Så Maxine Nu skal i kvinder sgu ikke komme og lære thaipigerne for meget tænk hvis de blev ligesom jer Så var vi nødt til at finde andre græsgange uha ikke godt,,,,,,men jo de ville ha godtafat lære lidt af jer ting som vi mænd måske ikke lige vill etænke over bamsen |
|
|
Maxine |
Lagt på d. 09/02-2006 20:46
|
Jeg har været i Thailand en gang og en ting har jeg lært, Thaikvinder kan godt svare for sig! Jeg tror at vi vil få et gensidigt samarbejde ud af det hvor vi fra begge sider vil lære meget om hinandens kultur! Har I forslag til hvordan vi griber det an? Jeg vil gerne stå for kontakt for Vestjylland, men hvordan gør vi? Forslag tak. |
|
Spring til debat: |