Se indlæg
Spis dig sundere i Thailand
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 07/04-2013 10:21
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Der er en sund årsag til, at thaierne har et bedre helbred end os danskere. Maden. Det thailandske køkken er populært blandt danske chartergæster, og ud over lækre smagsoplevelser gemmer det på hemmeligheder, som mange ikke kender til. Det er nemlig bevist, at flere af de almindelige ingredienser i thaimad har en helsebringende effekt på både krop og hjerne. - I det thailandske køkken bruger vi friske koriander, fordi koriander indeholder mange sunde vitaminer og mineraler. Urten påvirker fordøjelsen positivt og har også vist sig at modvirke forskellige typer maveproblemer, siger Suntari Hansen, der sammen med sin danske mand driver restauranten A1 Island, der ligger på 240 Sainamyend Road i Patong, Restauranten besøges hver dag af mange danske gæster, der har hørt om stedet fra venner og bekendte. - Vi har haft stedet i tre og et halvt år. Efter fire måneder fik vi prisen ”Best Value Award”. Det er vi meget ydmyge overfor, for vi laver jo bare det, vi godt kan lide, siger Suntari Hansen. Parret mødte hinanden i Sverige for otte år siden. - Det var mig, der måtte fri til Claus. Jeg faldt for hans væremåde, blandt andet kan jeg godt lide hans humor, siger Suntari Hansen, mens hun kigger kærligt på sin mand. Claus Hansen har vænnet sig til varmen og den thailandske mentalitet. - Det er vores fjerde sæson. Tempoet er automatisk lidt langsommere, fordi der er varmt, siger Claus Hansen, der også for længst har vænnet sig til at bo på færre kvadratmeter og som lige nu ikke kunne forestille sig nogen anden hverdag. Læs den fulde artikel på: Spis dig sundere i Thailand (Horsens Folkeblad) Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
bentmj |
Lagt på d. 07/04-2013 13:18
|
Øvet medlem Antal indlæg: 264 |
Om det kun er maden eller også vejret, miljøet, levestilen oma. ved jeg ikke men der er noget om snakken. Jeg har snart boet her i Thailand i 2 år og har et fantastisk liv. Da jeg boede i DK måtte jeg spise 21 piller hver dag, men efter få dage i Thailand var jeg medicinfri. Selv førhen hvor jeg var her på ferie i 2-4 uger hver gang kunne jeg droppe medicinen, men når jeg var tilbage i DK måtte jeg på medicin igen. Ja, jeg tror der er noget om det, og Thailand er jo bare et vidunderligt sted og giver os så utroligt meget. Thaimad er jo simpelthen bare lækkert selvom jeg springer det stærkeste over(endnu). |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 07/04-2013 14:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
bentmj skrev: Om det kun er maden eller også vejret, miljøet, levestilen oma. ved jeg ikke men der er noget om snakken. Jeg har snart boet her i Thailand i 2 år og har et fantastisk liv. Da jeg boede i DK måtte jeg spise 21 piller hver dag, men efter få dage i Thailand var jeg medicinfri. Selv førhen hvor jeg var her på ferie i 2-4 uger hver gang kunne jeg droppe medicinen, men når jeg var tilbage i DK måtte jeg på medicin igen. Ja, jeg tror der er noget om det, og Thailand er jo bare et vidunderligt sted og giver os så utroligt meget. Thaimad er jo simpelthen bare lækkert selvom jeg springer det stærkeste over(endnu). @Bentmj. Det lyder interessant. Maaske kunne du vaere rar og sende mig en pm omkring hvad det skyldes at du er paa saa mange piller og hvordan du saa er sluppet af med dem. Jeg spiser stort set ogsaa thai mad hver dag, men der er nu ingen der har fortalt mig at jeg kan slippe toejlerne mht piller osv. Paa forhaand tak. Om thaimad er sundt ? Jeg ved snart ikke rigtig naar man tager et close-up af befolkningen og naar man laeser omkring antallet af diabetikere i Thailand, er det saa Pepsi, KFC eller MD som er skyldig ? eller er det den olie de bruger de laver mad ? |
|
|
savasava |
Lagt på d. 07/04-2013 14:35
|
Øvet medlem Antal indlæg: 114 |
Webmaster skrev: Der er en sund årsag til, at thaierne har et bedre helbred end os danskere. Maden. Er det videnskabeligt bevist, at thaierne har et bedre helbred end danskere? Hvor høj er gennemsnits levealderen i forholdsvis Danmark/Thailand? |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 07/04-2013 14:48
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
savasava skrev: Hvor høj er gennemsnits levealderen i forholdsvis Danmark/Thailand? Levealderen er helt sikkert lavere i Thailand end i Danmark. Se dette kort fra 2008: [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Life_Expectancy_2008_Estimates_CIA_World_Factbook.png[/img] is not a valid Image. I øvrigt bemærkelsesværdigt at levetiden i Laos ikke er højere end det som ses i mange afrikanske lande. Om man så kan bruge levealderen til at afgøre om man lever sundere eller ej kan så diskuteres. For som det ene afsnit i denne artikel hedder så kan man påstår at "Længden af livet er lig med risikoen for at dø". Du kan i øvrigt se den forventet levetid i Danmark og Thailand siden 1960 HER Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
savasava |
Lagt på d. 08/04-2013 08:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 114 |
Tak for information. Jeg har ikke indtryk af, at thaiere bevidst har en sund livstil. |
|
|
mrbfly |
Lagt på d. 09/04-2013 05:58
|
Øvet medlem Antal indlæg: 115 |
bentmj skrev: Om det kun er maden eller også vejret, miljøet, levestilen oma. ved jeg ikke men der er noget om snakken. Jeg har snart boet her i Thailand i 2 år og har et fantastisk liv. Da jeg boede i DK måtte jeg spise 21 piller hver dag, men efter få dage i Thailand var jeg medicinfri. Selv førhen hvor jeg var her på ferie i 2-4 uger hver gang kunne jeg droppe medicinen, men når jeg var tilbage i DK måtte jeg på medicin igen. Ja, jeg tror der er noget om det, og Thailand er jo bare et vidunderligt sted og giver os så utroligt meget. Thaimad er jo simpelthen bare lækkert selvom jeg springer det stærkeste over(endnu). Vil da godt bidrage med at når jeg er i Thailand dropper jeg mine piller, har konst. leddegigt og tager 16 piller om dagen i DK, 0 i Thailand! For mit vedkommende tror jeg mest det er solen og varmen som gør så godt. Heroppe i junglen i Isaan har jeg nu egentlig heller ikke fornemmelsen af at man lever særlig sundt men er overbevist om at al den chilli mm man bruger i maden er med til at holde mange grimme ting væk, men fatter ikke hvorfor de skal bruge så megen olie til alting, det kan ikke være sundt. Her har vi heldigvis ikke hverken MacD, KFC eller mange af de andre ting - selv er mit personlige thailandske menukort relativt begrænset grundet de mange underlige ting de putter i munden heroppe, så den står mest på Pad Kapauw og Pad Thai etc men lidt andet smutter da også ned ind imellem. - mai pen rai - tchun! |
|
|
vandango |
Lagt på d. 09/04-2013 16:32
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Jeg tager bla. allergimedicin og blodtryksmedicin. Har ingen allergisymptomer i Thailand overhovedet, både min læge og jeg, har en ide om, at mine ophold i Thailand er godt for allergi og blodtryk. Spiser kun Thaimad og drikker ikke alkohol når jeg er afsted. Nyder megen frugt og frugtsmoothies. Har mødt en dejlig kvinde, vi svinger super godt sammen, og nyder hinandens selskab. Er ikke i tvivl om, at summen af ovenstående m.m., giver mig bedre trivsel og sundhed end i Danmark. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 09/04-2013 20:48
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Der er en sund årsag til, at thaierne har et bedre helbred end os danskere. Maden. Jeg køber ikke denne præmis. Jeg vil medgive, at der indgår en lang række sunde grøntsager i måltiderne. MEN, risen er poleret, herved er fibre og vitaminer stærkt reduceret. MSG - som er mistænkt for at være kræftfremkaldende - indgår i så at sige alle måltider. Udbredt, for ikke at sige ukontrolleret brug af pesticider, er et problem, ligeledes er vandingens kvalitet. Økologi er en by i Timbuktu. Der bruges store mængder sukker i mange retter. |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 09/04-2013 22:22
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Webmaster skrev: savasava skrev: Hvor høj er gennemsnits levealderen i forholdsvis Danmark/Thailand? Levealderen er helt sikkert lavere i Thailand end i Danmark. Se dette kort fra 2008: [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Life_Expectancy_2008_Estimates_CIA_World_Factbook.png[/img] is not a valid Image. I øvrigt bemærkelsesværdigt at levetiden i Laos ikke er højere end det som ses i mange afrikanske lande. Om man så kan bruge levealderen til at afgøre om man lever sundere eller ej kan så diskuteres. For som det ene afsnit i denne artikel hedder så kan man påstår at "Længden af livet er lig med risikoen for at dø". Du kan i øvrigt se den forventet levetid i Danmark og Thailand siden 1960 https://www.googl...&ind=false Det første Jeg lagde mærke til er at Thailand fra 1960 til 1990 er halet godt ind på Danmark. Men Jeg ved også Danmark blandt landene i Nord og Vesteuropa, er det land der har den laveste levetid. Desuden tilføjede Jeg Laos og Cambodja til listen. Kigger man på Laos er levetiden hele 67,43 år i 2011 og Cambodja er levetiden 62,98 år i 2011. Og lig mærke til levetiden i Cambodja mellem 1970 og 1980. https://www.googl...&ind=false Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
Crafack |
Lagt på d. 10/04-2013 19:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 108 |
Når vi er i Thailand oplever jeg at Thaierne spiser relativt ofte, i forhold til nordeuropæisk madkultur. Jeg oplever også at jeg selv har svært ved at gå forbi alle gadekøkkenerne, og spiser noget oftere end herhjemme :-) Til gengæld er min trang til chips/slik/is/sød mad meget begrænset. Det er i mit hovede et faktum at et jævnt indtag af mad (der ikke er industrielt bearbejdet) gør at dit blodsukkerniveau holder sig mere jævnt og stabilt, end hvis du spiser få store måltider. Dette vil naturligt begrænse trangen til søde sager. I modsætning til nordeuropa er den billigste mad i Thailand også i højere grad sund, fordi de (importerede), industrielt forarbejdede produkter (McD & vennerne) er dyre i forhold til en almindelig indkomst. Naturligvis vælger de fleste ikke det sundeste alternativ hver gang men thaiernes muligheder for at købe billig sund mad gør at befolkningens sundhed (hvad angår kosten) som helhed er ganske god. Jeg ville ønske at vi i DK havde den samme adgang til sunde, velsmagende (og ikke mindst billige) "mellemmåltider", i stedet for en "indianer i kano med det hele"/McD/pizza/kebab. /Crafack |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 11/04-2013 09:24
|
rinpoche skrev: Der er en sund årsag til, at thaierne har et bedre helbred end os danskere. Maden. Jeg køber ikke denne præmis. Jeg vil medgive, at der indgår en lang række sunde grøntsager i måltiderne. MEN, risen er poleret, herved er fibre og vitaminer stærkt reduceret. MSG - som er mistænkt for at være kræftfremkaldende - indgår i så at sige alle måltider. Udbredt, for ikke at sige ukontrolleret brug af pesticider, er et problem, ligeledes er vandingens kvalitet. Økologi er en by i Timbuktu. Der bruges store mængder sukker i mange retter. Kan kun tilslutte mig. Mht Cambodia mellem 1970 og 1980 blev en stor del af befolkningen "slagtet" eller over 1.7m saa her ligger forklaringen. |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/04-2013 12:21
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 819 |
Jeg syntes ikke man kan relatere levealder i et land, til madsundhed. Selvfølgelig er det en faktor, men det er næppe madsundhed der gør at levealderen i disse lande er lavere. Det er nok nærmere manglende sikkerhed på job, og fourrening. Mit indtryk er også at thaier spiser meget sundere generelt end os. Også selvom der måske bliver brugt lidt meget olie eller sukker i nogen retter. Men det er jo stadig intet i forhold til vores friture fritter eller burgere osv. Og det giver helt klart en mindre trang til "cheat-meals" hvis man spiser ofte og hele tiden har mad i sækken. Det ved jeg fra bodybuilding verdenen. Hvis man når at blive ordenligt sulten, og valget står mellem at sku hen og lave mad fra bunden, eller der ligger en pose chips og en rulle chokoladekiks, ja så bliver det rigtige valg hurtigt svært. Grunden til man ikke spiser så meget slik/kage/chips i Thailand, som nogen skriver. Er nok at resturant er så billigt, så man skal altså ikke hen og stå og lave mad fra bunden og nå at få så slemme cravings man ikke kan lade en pose snoller værre. |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 11/04-2013 13:42
|
Antal indlæg: 1145 |
Den gennemsnitlige levealder i Thailand er 74 år og i Danmark er den 79.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/04-2013 13:46
|
Yea, og jeg tror thailands er lavere pga. de ting jeg skrev. Og jeg tror vores er den laveste i norden, pga. vores usunde vaner. Altså min pointe er, at thailands er ikke lavere pga. madsundhed, da min opfattelse er at deres madsundhed er bedre end vores - Overall. Så det må være andre faktorer der gør deres levealder lavere. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 11/04-2013 14:00
|
Grunden til man ikke spiser så meget slik/kage/chips i Thailand, som nogen skriver. Er nok at resturant er så billigt, så man skal altså ikke hen og stå og lave mad fra bunden og nå at få så slemme cravings man ikke kan lade en pose snoller værre. [/quote] Der er noget galt her. Bjarke85 bor vist ikke i Thailand saa vidt jeg kan se og laese. Hvis man gaar rundt og kigger paa de forskellige gadekoekkener er der et gevaldigt udvalg af "kanom" af alle mulige arter. Saa thaierne vaelter sig i kanom uden lige; saa den med at de ikke spiser meger slik/kage/chips holder ikke. Hvis man gaar ind i Makro saa er udvalget af chips paa adskillige kvadratmeter for ikke at tale om "danske"butter cookies paa diverse hylder. Hvis der er foedselsdag og man koeber en lagkage saa er det en sukker bombe uden lige. Softdrinks er fyldt med sukker fordi thaierne kan li' det soede. Ud over vand paa flasker koeber jeg Pokka "Oh Loong" og "Green Tea" fordi der er nul sukker i indholdet. Jeg bad min kone om at proeve, men nej, det var "kum" eller bitter. Jeg har kun set Pokka i Foodland og importeres fra Singapore. Thaierne vil ikke producere det selv pga "nul sukker". Bare til en gang nuddel suppe kommer de sukker i sammen med chilli, eddike og fiskesauce, saa sukker skal der til. |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/04-2013 20:57
|
Ja sådan er det nok i Pattaya og de andre turistbyer :-) Men nu er det jo ikke alle der bor de steder hvor det efterhånden lige så godt kunne være herhjemme, bortset fra de letpåklædte thai piger og varmen. Der hvor min kone kommer fra, er der ikke gadekøkkener overalt, og kage og slik er sjældent set. Og hvor man herhjemme siger WOW når der kommer en lækker pige i god form i bybilledet, er det direkte omvendt, at hvis man ser en overvægtig tænker man, wow hun passer slet ikke ind. Så et eller andet må være sundere i deres kost, eller også er det bare fordi de bevæger sig mere. Men kan da fortælle at de gange konen er i DK og laver mad hver dag, taber jeg gerne et par kg. Og når hun tager hjem, og den står på nem og hurtig mad fordi jeg er doven hvad angår madlavning, så tager jeg gerne nogen kg. på. |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/04-2013 20:57
|
PS. Og fordi jeg ikke bor i Thailand, kan jeg vel godt have oplevet deres madkultur, jeg er trods alt gift med en thai, og har været på flere ferier dernede. Så det syntes jeg er noget crap at lukke ud :-) |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 12/04-2013 04:02
|
Uden at komme ind i en laengere diskussion omkring gadekoekkener og hvor de findes rundt omkring saa ude i provinserne er der diverse markeder og her findes der altsaa et gevaldigt udvalg af soede sager. |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 12/04-2013 04:46
|
Antal indlæg: 1145 |
Hvorfor lever danskerne længere end thailænderne når sidstnævnte spiser sundere end danskerne? Først og fremmest tror jeg at det skyldes at danskerne har meget nemmere ved at blive behandlet i tilfælde af sygdom. At thailænderne skulle spise meget sundere end danskerne tror jeg er en skrøne, Det ser selvfølgeligt sådant ud hvis man overfladisk ser på hvad en typisk thailandsk ret består af, men går vi i dybden får vi nok et billede at fødevarer fyldt med væksthormoner, medicinrester, pesticider og andet godt for helbredet. Som nogle skriver hælder thailænderne tonsvis af sukker i deres mad. En skriver at thailænderne spiser mindre slik fordi rigtig mad er så billigt. Rigtig mad er måske billigt for en vesterlænding med udenlandsk mønt i lommen, men for at thailænder er 40 B for et måltid mad dyrt. Min datter tjener 23.000 om måneden og hun klager over de dyre madpriser. Hvordan har de der må nøjes med 300 om dagen det så ikke? Har man været inde på en thailandsk skole vil man se at de er fyldt med boder der sælger slik og sodavand. Jeg spurgte engang ejeren af en skole jeg var ansat på om hvorfor man ikke solgte frugt-. Svaret var at det gad ungerne ikke spise. Redigeret af clydehaumann d. 12/04-2013 04:55 Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
Spring til debat: |