Se indlæg
køre bil I Dk med Thai kørekort
|
|
handy |
Lagt på d. 22/03-2013 06:05
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
Når jeg er bosat i Thailand må jeg så køre bil motorcykel på Thai kørekort i Danmark når jeg er der på ferie.... god weekend.... |
|
|
Allan73 |
Lagt på d. 22/03-2013 06:23
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 66 |
Nedenstaaende fik jeg oplyst ved politiet for 5 - 6 aar siden. Som udgangs punkt: Nej, som EU borger skal du erhverve dit koere kort i et EU land. I tilfaelde at du vil erhverve koere kort i Danmark kan du dog gaa direkte op til proeve uden at have gennemfoert de ellers obligatoriske timer saa som glatbane m.m.. For at koere i Danmark paa Thai koere kort skal du have Thailandsk statsborgerskab. Mvh Allan Man skal ikke spise gul sne.
|
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 22/03-2013 06:32
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
handy skrev: Når jeg er bosat i Thailand må jeg så køre bil motorcykel på Thai kørekort i Danmark når jeg er der på ferie.... god weekend.... Faa et internationalt koerekort her i Thailand. |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 22/03-2013 07:27
|
Antal indlæg: 1145 |
Blot for en ordens skyld. Har du mistet kortet I DK må du ikke køre selv om du kar kort andet steds fra. Hvis det ser ud som om jeg insinuerer noget undskylder jeg meget. Det gør jeg på ingen måder. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
handy |
Lagt på d. 22/03-2013 08:07
|
clydehaumann skrev: Blot for en ordens skyld. Har du mistet kortet I DK må du ikke køre selv om du kar kort andet steds fra. Hvis det ser ud som om jeg insinuerer noget undskylder jeg meget. Det gør jeg på ingen måder. Nej jeg er ikke fradømt føreretten.....internationalt kørekort det må så være vejen frem.... hvordan for man så lige det....nogen der ved det.... Redigeret af handy d. 22/03-2013 08:18 |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 22/03-2013 09:47
|
Antal indlæg: 1145 |
Du henvender dig der hvor du fik dit thailandske kort.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
handy |
Lagt på d. 22/03-2013 11:20
|
Takker.... |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 22/03-2013 11:29
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
http://www.pattay...ailand.pdf Land Transport Office hvor som helst i Thailand skulle vaere i stand til at udstede et IDP. |
|
|
handy |
Lagt på d. 22/03-2013 12:05
|
hugoboerge skrev: http://www.pattay...ailand.pdf Land Transport Office hvor som helst i Thailand skulle vaere i stand til at udstede et IDP. takker er gemt.... |
|
|
Jakob Wagner Andersen |
Lagt på d. 27/03-2013 16:00
|
Begynder Antal indlæg: 5 |
Hej hvis du er udrejst fra Danmark og bosiddende i Thailand må du godt køre på dit Thailandske kørekort under ferie i Danmark, så længe opholdet ikke er over 90 dage, det kræver dog at dit thailandske kørekort er af nyere dato (creditcard typen med både engelsk og thai skrift) ellers er det op og få lavet et internationalt kørekort. Hver opmærksom på at de samme regler for tid gælder for internationalt som nationalt kørekort dvs. ved ophold ud over 90 dage skal der ombyttes.
Redigeret af Jakob Wagner Andersen d. 27/03-2013 16:05 Furesø Ny Trafikskole - holdstart hver uge
Kurser på dansk, engelsk og tysk. Thai tolk til rådighed til teori og kørsel |
|
|
handy |
Lagt på d. 28/03-2013 03:28
|
Jakob Wagner Andersen skrev: Hej hvis du er udrejst fra Danmark og bosiddende i Thailand må du godt køre på dit Thailandske kørekort under ferie i Danmark, så længe opholdet ikke er over 90 dage, det kræver dog at dit thailandske kørekort er af nyere dato (creditcard typen med både engelsk og thai skrift) ellers er det op og få lavet et internationalt kørekort. Hver opmærksom på at de samme regler for tid gælder for internationalt som nationalt kørekort dvs. ved ophold ud over 90 dage skal der ombyttes. Takker for svar det er kun et par md denne gang og tror heller ikke det bliver over 90 dage fremover god dag... |
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 28/03-2013 17:15
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
Jakob Wagner Andersen skrev: Hej hvis du er udrejst fra Danmark og bosiddende i Thailand må du godt køre på dit Thailandske kørekort under ferie i Danmark, så længe opholdet ikke er over 90 dage, det kræver dog at dit thailandske kørekort er af nyere dato (creditcard typen med både engelsk og thai skrift) ellers er det op og få lavet et internationalt kørekort. Hver opmærksom på at de samme regler for tid gælder for internationalt som nationalt kørekort dvs. ved ophold ud over 90 dage skal der ombyttes. Det tror jeg ikke du har helt ret i. Hvis du ikke har fast bopæl i Danmark skal du enten have et kørekort fra et EU- eller EØS-land eller et internationalt kørekort (f.eks. fra Thailand). Hvis du er flyttet til Danmark har du lov til at bruge dit kørekort fra f.eks. Thailand i indtil 90 dage efter du har fået fast bopæl i DK. Kilde bl.a. http://www.justit...steriet.dk |
|
|
Jakob Wagner Andersen |
Lagt på d. 28/03-2013 17:34
|
Tjaaaaah for at være helt sikker så ringede jeg, inden jeg svarede, til de køreprøve sagkyndige, og de undersøgte det hos Rigspolitiets' færdselsafdeling og kom med ovenstående svar. Det er også det der har været svaret når vi har haft besøgende fra Thailand, og der har vi haft folk der er blevet stoppet, har vist deres Thailandske kørekort uden at der er opstået problemer. Internationalt kørekort kræves jvf oplysninger fra Rigspolitiets færdselsafdeling kun hvis oplysningerne på det nationale kørekort ikke fremgår på "et fremtrædende EU sprog" og på de nyere kørekort fra Thailand står det på både Thai og Engelsk, og Engelsk betragtes som et fremtrædende EU sprog.
Furesø Ny Trafikskole - holdstart hver uge
|
|
THansen |
Lagt på d. 28/03-2013 17:36
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
Peder1968 skrev: Jakob Wagner Andersen skrev: Hej hvis du er udrejst fra Danmark og bosiddende i Thailand må du godt køre på dit Thailandske kørekort under ferie i Danmark, så længe opholdet ikke er over 90 dage, det kræver dog at dit thailandske kørekort er af nyere dato (creditcard typen med både engelsk og thai skrift) ellers er det op og få lavet et internationalt kørekort. Hver opmærksom på at de samme regler for tid gælder for internationalt som nationalt kørekort dvs. ved ophold ud over 90 dage skal der ombyttes. Det tror jeg ikke du har helt ret i Hvis du ikke har fast bopæl i Danmark skal du enten have et kørekort fra et EU- eller EØS-land eller et internationalt kørekort (f.eks. fra Thailand). Hvis du er flyttet til Danmark har du lov til at bruge dit kørekort fra f.eks. Thailand i indtil 90 dage efter du har fået fast bopæl i DK. Kilde bl.a. http://www.justit...steriet.dk Det tror jeg nu heller ikke at du har Reglerne ved midlertidigt ophold er beskrevet i Bekendtgørelse om kørekort Bestemmelser for kørekortindehavere med midlertidigt ophold i Danmark § 115. Personer, der ikke har sædvanlig bopæl i Danmark, kan føre motordrevet køretøj her, hvis de er i besiddelse af et af følgende gyldige kørekort: 1) Kørekort udstedt i et EU- eller EØS-land. 2) Færøsk kørekort. 3) Grønlandsk kørekort. 4) Midlertidigt kørekort udstedt i Finland, Island, Norge eller Sverige. 5) Andre udenlandske kørekort end de i nr. 1 nævnte, hvis kørekortet er udfærdiget med latinske bogstaver, eller hvis det er ledsaget af en oversættelse til dansk, engelsk eller fransk. Det er dog en betingelse, at oversættelsen er udfærdiget af en offentlig myndighed eller af en organisation, der i udstedelseslandet er bemyndiget dertil. 6) Internationalt kørekort udstedt i henhold til de internationale konventioner af 24. april 1926 om kørsel med motorkøretøjer, 19. september 1949 om færdsel eller 8. november 1968 om vejtrafik. Stk. 2. Kørekortet giver indehaveren ret til at føre køretøjer af samme kategorier i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet. Et nyere thailandsk kørekort i kreditkortformat burde falde ind under stk. 5 |
|
|
Jakob Wagner Andersen |
Lagt på d. 28/03-2013 17:52
|
Selvfølgelig falder det ind under stk 5 det er jo det der er pointen med at det kun gælder nyere Thai kørekort og jeg går da stærkt ud fra at det er det rigspolitiet har svaret på, men selvfølgelig kan de da sagtens tage fejl i deres fortolkning af KKB
Furesø Ny Trafikskole - holdstart hver uge
|
|
1viggovax |
Lagt på d. 29/03-2013 11:46
|
Øvet medlem Antal indlæg: 376 |
jeg vil gerne vide for mit vedkommende jeg har dansk kørekort der er til alle katogrider inc erhverskort og på grund af sukersyge med insolinbehandling skal jeg forny erhverkort hver 2 år og alm. hver 5 år og jeg har nu været forlænge i thailand uden at forny det det er så sket engang før hvor jeg med ny lægeerklæring fik et nyt uden problemer vil jeg nu kunne i første omgang bruge mit nye thaikort eller int, kort til at køre i dk indtil jeg evt fornye mit dansk kørekort ps. jeg har adrs. i dk på forhånd tak |
|
|
THansen |
Lagt på d. 29/03-2013 12:43
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
1viggovax skrev: jeg vil gerne vide for mit vedkommende jeg har dansk kørekort der er til alle katogrider inc erhverskort og på grund af sukersyge med insolinbehandling skal jeg forny erhverkort hver 2 år og alm. hver 5 år og jeg har nu været forlænge i thailand uden at forny det det er så sket engang før hvor jeg med ny lægeerklæring fik et nyt uden problemer vil jeg nu kunne i første omgang bruge mit nye thaikort eller int, kort til at køre i dk indtil jeg evt fornye mit dansk kørekort ps. jeg har adrs. i dk på forhånd tak Du vil kunne bruge dit thailandske kørekort i 90 dage, regnet fra tidspunktet hvor du flyttede til Danmark. Ved ansøgning om et nyt kørekort vil du få et midlertidigt kørekort og du kan så kunne bruge dette indtil der foreligger svar på den nye ansøgning, og det kan som du måske ved godt tage nogen tid. § 119 stk 3 i Bekendtgørelse om kørekort § 119. Et kørekort udstedt i et andet EU- eller EØS-land giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet i den i kørekortet angivne gyldighedsperiode, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Har et kørekort udstedt i et andet EU- eller EØS-land en længere gyldighedstid end fastsat i § 80, første led, eller § 81, stk. 1, giver det indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet, i indtil 2 år efter det tidspunkt, hvor betingelsen om sædvanlig bopæl er opfyldt. Denne ret mistes dog tidligst den 19. januar 2015. Stk. 3. Et kørekort, der ikke er udstedt i et EU- eller EØS-land, samt kørekort udstedt på baggrund af et sådant kørekort, giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet, i indtil 90 dage efter det tidspunkt, hvor betingelsen om sædvanlig bopæl er opfyldt. Det er dog en betingelse, at kørekortet er udfærdiget med latinske bogstaver eller er ledsaget af en oversættelse til dansk, engelsk eller fransk, som er udfærdiget af en offentlig myndighed eller af en organisation, der i udstedelseslandet er bemyndiget dertil. Hvornår udløb dine danske kørekort? Du render måske ind i et mindre problem, hvis dine kørekort har været udløbet i mere end 3 år. Politiet KAN da kræve at du består en kontrollerende køreprøve. Jeg slap for nogle år siden for en kontrollerende køreprøve selvom mit erhvervskort havde været udløbet i 4-5 år. § 94. Ved ansøgning om fornyelse af kørekort, bortset fra kørekort til AM (lille knallert), tre år eller mere efter at gyldigheden af kørekortet er udløbet, skal ansøgeren bestå en kontrollerende køreprøve i overensstemmelse med § 69, stk. 3. Stk. 2. Politiet kan dog træffe bestemmelse om, at kontrollerende køreprøve ikke skal aflægges. |
|
|
1viggovax |
Lagt på d. 29/03-2013 13:04
|
jeg fik det sidst fornyet 27-9-2004 og den den nydelige kortorchef så mit thailandske kørekort og med ny lægeerklærin fik jeg alt fornyet som følger alm. til 27-9-2009 og erhvers inc til stor vogn-med hænger til 27-9-2006 sidt jeg var i dk var der lige blevet lavet borgerservice og i hjørring fik oplyst jo kunne bruge frit enhver læge og enhver borgersevice det var forkert kun egen læge kan skrive lægeerklæring men det var for sent jeg optage det jeg havde retur for hurtigt hygge |
|
|
1viggovax |
Lagt på d. 29/03-2013 13:12
|
jeg slap også for nogen form for prøver og jeg var i 2004 også ca 5 år for sent, som jeg forstod det var det fordi jeg havde thaikørekort så jeg håber det kan gøre igen men det vil jo tage lidt tid derfor er spørgsmålet vil jeg kunne køre lovligt på mit thaikort eller evt int.kørekort intil jeg evt for foryet mit danske |
|
Spring til debat: |