Se indlæg
 Udskriv debat
Mit nye liv i Thailand (2001-2012), af Hans Sønder
bitten
Også jeg har læst begge bøger, undrer mig over , at der åbenbart ikke findes et eneste menneske som forfatteren kan enes med.

Alle uden undtagelse er mere eller mindre bedragere, eller svigtende " venner" familien ja de er jo onde, det er godt de ikke er flyttet med til Thailand.

Alle andre Danskere i Pattaya er drankere, jo der er kun et menneske der har en glorie der skal pudses. Hans Sønder.

En gang selv hævdelse det er hvad de er.

Anonym Bruger
Ja bitten der giver jeg dig mega ret.
Han kan kun lide sig selv,
han må ha det frygteligt i sit liv,uden venner.

Anonym Bruger
Der er en del ting jeg bryder mig om i Hans beretning, der er bare nogle ting at JEG ikke synes man kan/skal berette videre på denne måde....

Men synes også at han har ret i mange ting, eller også ser Hans og mig bare nogle ting på samme måde....

Men da jeg har valgt at prøve at være så positive som mulige, gider jeg ikke bruger mere tid på det...

Så jeg vil da gerne takke Hans Sønder for han beretning, ja jeg må tilstå at den først "bog" sprang jeg hen over, jeg går ikke op i hvor folk kommer fra, hvad de har lavet med mere, jeg går op hvordan folk er lige "NU", alt andet tæller ikke for mig..
Så der blev trykket på Ctrl+F og skrevet Thailand i søgefeltet, og skippe så frem til ferie til Thailand og han første møde med Lin, så "bog" 1 var hurtige over..

Synes det er god læsning hvordan Hans klare han tilgang til det nye liv i Thailand med hans "nye familie" og hvordan han griber det an, hvad han gøre med mere, synes det er skønt at læse om familie i landsbyen, hvordan det virket for ham på hans egen måde.....

I sær det han skrive omkring på knæ for Mama smilet jeg lidt af..Grin

Den var ikke gået her, og ville havde give bagslag som det basker til en en ting, så sjovt at læse om "forskelen" fra et landsby og her i by området omkring det, da her i området kun gå ned på knæ, maven for kongen og hans familie...
Og folk der prøve at vise respekt men overdriver, mister respekt i deres øjne...
Og som de sagde fra starten af, Badedyr er du i tvivl, så lade være med at gøre noget, da folk kan tilgive nemmere at du ikke ved hvordan pga du er Fa-Rang, frem for at overdrive, hvad mine Thai ikke bryder sig om...
De føler det meget "falsk" hvis man prøve for meget igen....

Men synes nu det var skønt at læse om, trods alt, og vide at der ikke bare er "1" måde at gøre tingene på her i Thailand, er jo netop det jeg elsker ved landet og befolkning her nede..

Nå nu vil Badedyret i seng, Nat nat der ude i verden hvor i nu er....

rinpoche
Vel artikuleret Wink

Bjarne
Blot en stilfærdig kommentar for, at oraklerne i negativitetens højborg ikke skal misforstå situationen og tro, at deres skriblerier er den endegyldige sandhed:

Der findes faktisk mennesker, som forfatteren kan enes med. Jeg er et af dem. Og jeg har kendskab til flere.
Han kan IKKE kun lide sig selv - faktisk ynder han at pudse andres glorier. Når der vel at mærke er grund til det!!!!!
Han har det IKKE frygteligt uden venner. For han HAR venner. Jeg tillader mig at tiltuske mig det privilegium at opfatte mig selv som en af dem.

Uanset hvordan man har læst og i hvilket omfang, man har forstået det læste, kan jeg oplyse, at forfatteren faktisk er et positivt menneske.

bjarneSunflower

chaingmai
nu er det jo sådan, at vi opfatter tingene forskelligt og det er helt fint,jeg har kun læst den sidste bog,og jeg får det stik modsatte indtryk end det du har..................men det glæder mig da over dit positive indtryk.........LOL LOL

golfer
Allerførst en stor tak til Hans for mange timers interessant læsning. Det er naturligvis en meget personlig skildring som får lov at gå tæt på andre personer - det kan der jo være mange meninger om, men det gør efter min mening læsningen meget nærværende.

Jeg skimmede kun bog 1, idet en stor del af den omhandlede en tidsalder som jeg ikke kender og har svært ved at sætte mig ind i. Derudover er jeg fra Århus, så beskrivelser af Roskilde og København mv siger mig ikke ret meget. Så mine kommentarer er mest baseret på bog 2

Efter at have læst den (dem) var mine følelser svære at beskrive. Jeg var på en måde trist til mode for Hans + (udvidede Thai) familie kommer godt nok ud for mange uheld og sørgelige episoder i de 10-12 år og især de sidste 2 år har givet ikke været rare.

Omvendt er der utroligt mange livsbekræftende momenter som gør at jeg alligevel føler at Hans har haft nogle gode år i Thailand - og med den flok "venner" han havde i Danmark har de sandsynligvis været en hel del bedre end hvis han var blevet "derhjemme".

Når man har sådan en Thaifamilie som Hans har man sikkert heller ikke de samme behov for mange venner.

Hans virker som en følsom person som tager svigt fra venner og familie meget tungt - det er der ikke noget underligt i - men jeg er sikkert blot mere følelses kold og tager ikke svigt fra venner specielt tungt - de bliver blot smidt ud af kartoteket (med den nærmeste familie er det noget helt andet da jeg trods 20 år undenfor Dks grænser stadig har et meget tæt forhold til mine forældre og søster - de har dog aldrig svigtet - aldrig) men derfor kan jeg nu godt sætte mig ind Hans's følelser.

Der er givet mange ting som jeg er uenig med Hans om, men jeg er 100 % enig i afsnittet i bogen som jeg har copy/pastet ind her:

"Jeg er af den faste overbevisning at mine hensyn til hendes familie og hendes thai-liv vejer tungt i vores forhold. Jeg er også overbevist om at alle de ægteskaber/forhold der går galt er fordi Farangen ikke kan og vil acceptere dette helt basale behov hos en thai. Uanset vor kærlighed, så er og bliver jeg kun en lille del af hendes liv, specielt hendes mor, men også alle hendes søskende, børn og børnebørn, alle niecer og nevøer står hendes hjerte nærmere, og hvad kan jeg gøre ved det? INTET! – og det skal jeg heller ikke, så længe hun skelner og også giver mig sin kærlighed og omsorg kan jeg jo ikke klage. "

Ja jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv (men sådan er det jo ofte når man er enig *S*)

Nå alt ialt har bogen blot givet mig mere blod på tanden efter at flytte "derned" - hvilket er planlagt til Januar 2014 - så mindre end 10 måneder to go !!!!!!!!!! - jeg er dog i tvivl om det på langt sigt skal være Pattaya - jeg ser ligesom Hans mange (og måske endda flere og flere) "trælse typer" i området - men der er jo også meget andet i Pattaya der trækker.

Til allersidst endnu en tak til Hans for bogen - jeg skylder dig helt sikkert en "bogafgift", så du siger blot til så giver jeg gerne en (eller flere) øl eller G & T som tak for lån af bogen.

Skeptikeren
for en gangs skyld mangler jeg ord. Jeg har modtaget så mange varme og dejlige PB'er og mails, hver morgen er min kasse fyldt med dejlige positive skriv fra mig helt ukendte menensker. De få negative der har været (er fremkommet her på siden) bekræfter så bare at det jeg har skrevet om intolerance og negative mennesker er rigtigt.

Jeg prøver at svare alle så hurtigt som muligt, men da det er lange mails jeg får, tager de enkelte lang tid at besvare - så tålmod venner.

Og apropos venner! Ja Bjarne du har helt ret, dit om mit venskab bunder dybt nu, efter kun få, men dejlige møder her og en masse dejlige mails, det har bevist at en enkel udveksling af meninger her på DTW kan udvikle sig så positivt. Jeg er sikker på at en stor del af dem der nu har skrevet til mig vil udvikle sig lige så positivt. Der er intet i denne verden så godt som positive og glade mennesker.

De nagative som har skrevet her, at jeg er ensom og mangler venner tager helt og aldeles fejl, jeg har mange, såkaldte rigtige venner, men rigtigt set, ikke disse overfladiske som jeg tidligere er støt på, de er forlængst ude af min verden.

Og til dig Bitten! det er ikke mig der har gjort min søn arveløs, (læs nu sætningerne rigtigt) men min søn der har gjort sig selv faderløs, da han ikke kunne opnå nogen gratis husovertagelse her i Thailand. Og det har virkelig rystet mig, at med den opdragelse jeg/vi har givet ham, så skulle han overhovedet ikke være i besiddelse af det der kaldes grådighedsgenet.

Og med hensyn til lige det aspect så har jeg gennem årene hørt utallige eksempler på nøjagtig det samme, når familien hjemme i gammellandet fandt ud af at der var helt andre arvelove så skar man slægtsskabet væk og når der så oven i købet var en thai indvolveret så var grænserne nået totalt, fy-da-føj. Intollerance og Jantelov er en grim kombination. Og det gælder ikke kun danskere.

Og så har jeg jo yderligere den fordel at min lille skønhed jo er ekspert i at sige god for venskaber eller ikke. Hun har den evne at kunne se dybt i et menneske, thaier har efter min mening det naturinstinkt at de kan se bag om facaden, det som den vestlige verden forlængst har mistet, derfor så meget skidt mellem faranger.

Der er så meget jeg ville skrive her, men det bliver for langt, blot lige til Badedyret.

Du har helt ret i det med at lægge sig på knæ. Men jeg er mig selv undskyldt, dels var jeg så absolut novice den gang, dels sad Mamma jo på sin bastmåtte i jordhøjde, hvilket gjorde at jeg følte at jeg "ragede" tårnhøjt op, så noget måtte jeg jo gøre for at komme i øjenhøjde, så jeg faldt på knæ, og det var åbenbart det rigtige, for siden da har jeg været yndlings-svigersønnen.

Om et lille øjeblik så kommer hvor lille niece Cartoon på sit daglige besøg, så skal vii synge og danse, lige nu er det gor-gej sangen der står højest på hitlisten. Kan en morgen starte bedre?

Kan I have det godt og rart med hinanden, smil til verden og den vil helt naturligt smile tilbage.

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
chaingmai
nej, jeg tror ikke du mangler venner, du har allerede et venskab med bjarne,som bunder dybt efter få møder,men alle dem du hænger ud i din bog, familie og ,,venner" har du vel også et dybt venskab med engang men det var måske før din ,,lille skønhed" fik sorteret i dem..........

men det glæder mig på en måde at du får mange gode mails om din bog, men som jeg har skrevet før, vi ser forskelligt på tingene................LOL LOL

Skeptikeren
changmai, nej vi bliver vist aldrig enige, men hvis du nu læser min bog rigtigt og mit skriv her, så burde du også indse at der er en årsag til at jeg "hænger" visse personer ud.

Det har aldrig været dybe venskaber blot noget ???? Familien er så et helt andet kapitel i mit liv som jeg er dybt ulykkelig over at begge sønner og deres hustruer har udviklet en sådan afsky for mit liv her, så det er bestemt ikke Lin der har valgt dem fra, blot accepteret at de er som de er.

Nu er Bjarne så ikke den eneste jeg har udviklet et dybt og fortroligt venskab med, men da han nu er den eneste der he på DTW åbenlyst vedkender sig dette venskab så ville jeg da ikke udlade at berette om det i denne tråd. Jeg er skam på daglig mail med venner fra mange lande.

Somrak

bitten
Sådan lige for en ordens skyld jeg har ikke skrevet om , at du har gjort din søn arveløs . Læs venligst hvem der skriver hvad.
Kiss kiss

rinpoche
Skeptikeren skrev:

Familien er så et helt andet kapitel i mit liv som jeg er dybt ulykkelig over at begge sønner og deres hustruer har udviklet en sådan afsky for mit liv her, så det er bestemt ikke Lin der har valgt dem fra, blot accepteret at de er som de er.

Somrak

Ubegribelig adfærd.
Hvem ville dog ikke være glad for at deres far fik muligheden for lykke i sit otium under eksotiske himmelstrøg?

Family is everything.

Philo
Er der nogen, der kan oplyse mig om, hvor man kan hente anden del af bogen ? Det er tilsyneladende kun muligt at downloade 1 del. Jeg har læst webmasters bekymringer vedr. indholdet og hans vægren mod at stille sit site til rådighed for anden del.
Uden at skulle "kloge" mig i den forbindelse kunne jeg måske få oplyst, hvordan jeg kan læse 2 del.
Måske nogen har den liggende og kan sende mig et link ?

Med venlig hilsen

Philo

hugoboerge
Philo skrev:

Er der nogen, der kan oplyse mig om, hvor man kan hente anden del af bogen ? Det er tilsyneladende kun muligt at downloade 1 del. Jeg har læst webmasters bekymringer vedr. indholdet og hans vægren mod at stille sit site til rådighed for anden del.
Uden at skulle "kloge" mig i den forbindelse kunne jeg måske få oplyst, hvordan jeg kan læse 2 del.
Måske nogen har den liggende og kan sende mig et link ?

Med venlig hilsen

Philo

Gaa til #50 i denne traad.

Philo
Ja, det var naturligvis også min tanke, men - der kan man kun hente 1 del. 2 del er fjernet....

Mvh

Philo

Anonym Bruger
Hej Hans..

Er nød til at spørge om i har åben et vand afd for jeres bydel børn med mere ??
He he he

Du skrive at i 2013 er vandregning oppe på mere end 1000 baht pr måned..

Hvordan pokker kan det lade sig gøre, er vand så meget dyre nede ved dig/jer ??

Her i området giver jeg 100-120 baht pr måned, mine thai venner spurgte jeg igår om det, og selv om de bor 6-8 personer i et hus, hvor de alle gå i bad 2 gang om dagen, vaske tøj, vander blomster ude foran, ja så er de på 350-450 baht pr måned..

Så jeg er lidt "nysgerrig" om hvad pokker i bruger så meget vand til, du er sikker på at jeres vandrør ikke er i stykker et sted ??

Godt at se det du skriver omkring de 300 baht pr dag som mindstelønnen er et problem, da de fleste jeg har snakket med af Fa-Rang synes det er en god ting, men kan da oplyse det ikke kun er et problem for dem i landsbyen, det er et kæmpe problem her i området også...

Har til nu ikke hørt fra ene eneste thai at de synes det er en god ting, en skam at regering ikke kan se det er dumt at importer de personer fra andre lande til de "lede" job i Bangkok område, frem for at lade Thai arbejde for en mindre løn, Thai vil jo gerne arbejde for de samme penge, som de siger heller arbejde for 180-200 baht pr dag, frem for ingen job...
Flere af de støre butikkæder har jo sagt at de er stop med at ansætte Thai, og de nu kan tager folk ind med anden baggrund..
Bygge industrien har meldt ud, at det er 100% over med Thai arbejdskraft i det de skal lave, osv osv

Er selv "bange" for det er starten på en meget dårlige tid hvor vi vil se meget mere overfald, røveri, narko osv osv

Kan fortælle et lille episode fra der jeg bo før, da fik dem der arbejde på disse kontor en del goder, de blev hente hver dag, og kørt hjem, det er nu væk, den gratis mad er væk, den gratis mad, havde kontoret lave aftale med de "lokal" små shop der var skudt op omkring kontor område, da Thai nu selv skal betale, ja så er der jo nogle af dem der arbejde der familie da laver maden og tjener de penge, det går så ud over de små shop på gaden, da har prøvet at flytte, nogle har lukket...
Da de små shop ikke kan sælge mere, betyder det jo også at de ikke købe de råvare på lokal marked, så de shop på de lokal marked bliver også ramt....

Vil bare lidt luft fra Badedyret, jegføler altså med de mennesker, ikke alle da har det nemt...

Mvh Badedyret..

Skeptikeren
thja Badedyr hvad skal jeg sige, hvor vandregning svinger fra måned til måned den der kom i går var på 742,58, i sidste måned 583,74. Vi har talt med aflæseren og han siger der intet er i vejen. Inderen på den anden side af gaden fik for et par måneder siden en vandregning på næsten 7.000, og sådan kan jeg blive ved med alle naboer.

Men du har ret, noget er der sku galt men vi er i T.I.T. så det tager tid før vandkontoret kommer, så længe der ikke er sprungne vandrør i gaden kommer de ikke sådan lige med det samme.

Med hensyn til alt det med lønninger så er det jo et generelt problem over hele verden, med politikere der ikke har føling med den verden de råd- og lovgiver omkring, de sidder på deres elfenbensslotte og tænker kloge tanker og så går hele lortet i stå.

Jeg ser jo også i min hverdag diverse småhandlende der lukker, nye kommer så til, for så kort tid efter også at lukke. Thaksin udstedte jo i sin tid et dekret til samtlige guvernører om ikke at nægte godkendelse til 7/11 shops, (han var/er jo storaktionær i kæden) så der blev bygget og bygget, nu er de så begyndt at lukke rundt om i byen, der er simpelthen for mange, det samme med FamilyMarkt. Nu bygger de store kæder så deres egne små filialer rundt om, og de konkurrerer så med de andre, og hvem lukker? Det gør den lille landhandel hvor gammelmor gik og havde lidt håndører i daglidagen og som har været grundstenen i ethvert lille lokalsamfund. Her kunne man købe de daglige fornødenheder, nu går provenuet til de store kæder der alle er på udenlandske hænder og Thailand går glip af de fleste af pengene. Lige som i DK hvor de store har skattefrihed, og gemmer sig i skattely.

Ak, ja det hele er ad helvede til set med de briller, godt man så kan bevare optimismen ved daglivets små glæder, men jeg er lykkelig for ikke at være på arbejdsmarkedet mere, hverken her eller der.

Somrak

Anonym Bruger
Med de vand priser forstå jeg bedre hvorfor så mange hoppe på øl vognen frem for vand vognen der nede omkring ha ha ha

Hvad med at sikke dig at der er lukke for alt vand, og se på vandmåler om den står stille eller ej, tæller den endnu, må der være noget galt..

Har du prøvet at skrive tal ned hver uge/måned, og se om det passer med regning ??

Jeg ville også sikker mig at den enhedpris der er på regning passer med det man skal betale i jeres området..

For hus i mit område er det 10 baht pr enhed, og 14-16-18 baht pr enhed for lejligheder, og jeg betale så 18 baht...

Kan forstå på thai her, da jeg lige har fortalt det med de 7.000 baht som Inderen betalte at her i områder kommer vandværket selv ud og tjek alt hvis en vandregning er over 2.000 baht, og man kan bedre vandværket kommer tjekke alt, evt smide en nye måle på systemet...

Men skidt pyt, er i tilfreds er det jo okay...

Forsat en dejlig dag til jer alle sammen der ude i verden...

Mvh Badedyret..

jack
Det kunne da bare være dejlig hvis der var en som kunne sende mig Mit nye liv i Thailand.
Ville gerne læse den :-)
evt et link eller pdf

Druwor
jack skrev:

Det kunne da bare være dejlig hvis der var en som kunne sende mig Mit nye liv i Thailand.
Ville gerne læse den :-)
evt et link eller pdf

Kan hentes på følgende link:
https://mega.co.nz/# !XIFTWYSY!J0CBtFTeZPhgOt9y4n80Alpu5jlHKBh_KIvwHIQuaW0

Spring til debat: