Se indlæg
 Udskriv debat
Thai Visa til Danmark
mik
Hej.

Jeg har en Thaipige, som jeg gerne vil invitere til Danmark til sommer.
Er der nogen som kan hjælpe med alt det formelle ?
Hun bor i Phuket. Skal hun til Bankok for at få pas og visa ?
Hvor meget koster Thaipas og Visa ?
Hvor meget skal jeg stille i garanti til den danske stat ? og hvordan skal jeg gøre ?
I må meget gerne maile direkte til

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Michael Wielsøe

http://WTS.dk
Bjarke85
Hej Mik, start med at læse tråden, ihvertfald nogle indlæg tilbage.

Og læs på www.nyidanmark.dk

Jeg går ud fra du mener du vil have hende herop på et 90 dages visum ? (boyfriend/girlfriend visum) hvis i er kærester ?

Du starter med på nyidanmark.dk at lave en online invitation, (du skal bruge nemID) hvor du følger det trin for trin, de vil ofte gerne se et billede af jer sammen, så de ved i rent faktisk har mødt hinanden. Når du er færdig med online invitationen printer du den ud. Du tager også en kopi af dit pas du også printer ud.

De 2 ting skal hun bruge fra dig af. Så dem sender du til hende.

Så er der 2 ting mere hun skal have styr på, det er rejseforsikring i perioden (der er nogle helt bestemte der er godkendte, og andre duer ikke)

Her er link til godkendte rejseforsikringer : http://thailand.u...2%202.ashx

Når det er på plads så skal hun også have en reservation af en retur-billet i perioden på de 90 dage. Der sender du hende forbi en af de mange rejsebereauer og får hende til at booke en billet gældende i den periode (ikke købe en billet, kun booke)

Nu har hun så din invitation, din kopi af pas, rejseforsikring og billet booking på plads. Nu tager hun så op på Visa centret, hvor hun kan få taget et billede af sig selv, og taget en foto af sit eget pas, når det er gjort, trækker hun et nummer (eller det har hun allerede) til Danmarks skranken. Når det er hendes tur, viser hun alle disse ting, får udleveret en Schengen ansøgningsblanket som hun udfylder, og en Boyfriend/girlfriend blanket som hun også udfylder.

Du kan også finde begge blanketter inde på nyidanmark.dk og printe dem til hende og udfylde for hende. Dem hun får udleveret på Visa centret er dog på thai og engelsk, så det er nok nemmere for hende ?

Når det er udfyldt samler ham ved skranken det hele og sender til ambassaden og vupti så får i svar efter noget tid. (der KAN gå helt op til 3 mdr første gang) men ved os gik der 3 uger.. Du kan TIDLIGST søge visum 3 måneder før den dato du vil have hun skal ankomme i Danmark.

Du nævner også hun skal have lavet pas. Det skal hun gøre på sin kommune (Amphur) i sin hjemby. Og koster 1000 baht så vidt jeg husker.

Det jeg gør når min kone skal, er at give hende et papir med adresser på, så tager hun en taxa rundt til rejseforsikring og rejsebereau og så hent til visa centret.

Her er rejsebereau, der kan hun booke billet

Travex Co.,Ltd (Bangkok, Thailand)
86 Soi langusan Ploenchit Rd, Lumpini,
Patumwan, Bangkok 10330 Thailand.
Tel: +66(0) 2638-1600

Adresser på rejseforsikringer er i linket jeg gav dig, kig evt. google maps hvad der er tættest på visa centret og Travex der. Og brug den. Rejseforsikring koster vidst 3000-4000 baht. Husk hun skal gøre opmærksom på det skal være en rejseforsikring til schengen, da den skal dække et helt bestemt beløb.

Adresse på visa centret er :

Danish Visa Application Centre
Alma Link building
12th floor
Soi Chidlom
Chidlom, Pathumwan
Bangkok 10330
Telefon nr.:+66 (0) 22525490
e-mail:

Har du yderligere spørgsmål kan du altid skrive privat til mig, så hjælper jeg gerne.

Bjarke85
Hov, troede det var den samme tråd, har lige været en om thai visa til danmark.. så du kan af gode grunde ikke kigge længere tilbage i denne tråd LOL LOL

Bjarke85
Her er for øvrigt lige lidt info også, fra den danske ambassade i bangkok

http://thailand.u...l-danmark/

Jeg vil råde dig til, trods min guide. At sætte dig fuldstændig ind i tingene, og lære og forstå så meget som muligt.

taxidriver990
Angående VFS ( Må være thai for pengemaskine )

Medbring 2 ( TO ) kopier af kvindens pas, ambassaden får den ene den anden får kvinden tilbage med kvittens påhæftet på.
Koster lidt at kopiere hos VFS
Checklisten siger " One extra copy of applicants passport... ) og det tolker VFS som 2 kopier

Billedet er også vigtigt; checklist skriver " light background " og VFS tolker det som " White background "
Nye photos 250 Baht hos VFS

Og så er der en afgift ud over service afgiften på 790 Baht, nemlig 60 Baht for at få 1 sms

Mange bække små gør en stor Å

Jeg ramte desværre en skrankepave, der heller ikke kunne forstå at selv om du rejser senere end start datoen på forsikringen så gælder den stadigvæk, under forudsætning at du ikke ændre hjemkomst datoen
Men den klare du ved at sige du har clearet med ambassaden, så trækker de følehornene ind igen.

En anden ting er at VFS skriver at kun applicant and close relatives kan komme ind.... foran mig i køen var en agent med 4 sager ... iøvrigt blev 3 afvist direkte ved skranken til stor irritation for agenten
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Bjarke85
Man kan både tage billeder og kopier på VFS. Hvis man er dårlig til at finde rundt, og er usikker på det hele. Er det meget befriende, selvom det koster lidt. At ordne det hele deroppe. Så er man også sikker på billedet er rigtigt.

De der agenter skal man holde sig langt væk fra, det råder ambassaden også til. De kan INTET som du ikke selv kan. Ofte besværliggøre de blot tingene. Og kræver penge for noget som er så nemt.

Alt du skal er at gøre som skrevet her.

Nahm
@Taxidriwer

mener du ikke forsikringen gælder hvis man fx. afkorter hjemrejse datoen ? hvis man fx. afkorter med bare 1 dag ? forsikringen skulle da helst dække de dage der er betalt for.

taxidriver990
Forsikringen dækker fra start datoen på policen til slutdatoen, ingen tvivl om det.

Det der var problemet var at VFS sagde at vi skulle ændre forsikringen fordi vi senere lagde afrejse datoen.
Men det er vås.

Ex.: Forsikringen gælder fra 1 feb til 29 maj.
Hvis du så rejser den 6 feb istedet for men stadigvæk kommer hjem d 29 maj, så gælder forsikringen stadigvæk.

Det fattede de bare ikke på VFS

Vi fandt tilgengæld i et lille rejsebureau, ejet af en ældre dame, nær Platinum, og hun kunne bare det der med at finde billige billetter. Billigere end vi selv havde fundet på nettet bare 1 time inden.
Ren rejsebureau virksomhed, inget agency for visa.
Så helt klart en der er værd at anvende
" Major home travel ltd co "

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Bjarke85
Det har jeg ikke været ude for, vi ansøgte til 6 januar men hun kom først 11. Men hun rejser hjem samme dato som hun hele tiden har skulle. Ingen problemer i det, da det jo er inde for dækningsperioden stadigvæk.

Det er kun hvis behandlingstiden tager længere tid, og man vil have sine 90 dage, så skal man huske at ændre forsikringen. Eller af anden årsager rykker turen fremad, også udrejse datoen. Så skal forsikringen dække hele perioden.

Det har været en skrankepave hos VFS du har været ude for..

taxidriver990
Nu kan jeg ikke lige huske navnet på forsikringselskabet, men det var gratis at rykke datoerne.
Havde ringet og tjekket for en sikkerhedskyld

Det var en skrankepave, absolut.
Bare se den med fotoet; Light background oversatte hun til white background. Så 250 Baht for nyt foto hos VFS

Har igår brugt et foto af mig til kørekort, taget samme sted samme baggrund og ingen problemer ved Borger service
Så ren pengemaskine VFS

Nahm
taxidriver990 skrev:

Nu kan jeg ikke lige huske navnet på forsikringselskabet, men det var gratis at rykke datoerne.
Havde ringet og tjekket for en sikkerhedskyld

Det var en skrankepave, absolut.
Bare se den med fotoet; Light background oversatte hun til white background. Så 250 Baht for nyt foto hos VFS

Har igår brugt et foto af mig til kørekort, taget samme sted samme baggrund og ingen problemer ved Borger service
Så ren pengemaskine VFS

@Taxidriver..

I mit tilfælde må vi afkorte rejsen nogle få dage fordi de på rejsebero printede en billet ud der lige præsis var over de tilladte 90 dage, men visa er udstedt alligevel, men billet skal jo laves om ved Thai air, og det er så heller ikke noget besvær hermed da det er en åben billet, jeg kunne da heller ikke i min vildeste fantasi se det skulle gå sådan at forsikringen ikke skulle dække fordi man afkorter rejsen i slut perioden !

Så håber vi er enige om at det heller ikke sker Smile

Anonym Bruger
Bjarke85 skrev:

Hej Mik, start med at læse tråden, ihvertfald nogle indlæg tilbage.

Og læs på www.nyidanmark.dk

Jeg går ud fra du mener du vil have hende herop på et 90 dages visum ? (boyfriend/girlfriend visum) hvis i er kærester ?

Du starter med på nyidanmark.dk at lave en online invitation, (du skal bruge nemID) hvor du følger det trin for trin, de vil ofte gerne se et billede af jer sammen, så de ved i rent faktisk har mødt hinanden. Når du er færdig med online invitationen printer du den ud. Du tager også en kopi af dit pas du også printer ud.

De 2 ting skal hun bruge fra dig af. Så dem sender du til hende.

Så er der 2 ting mere hun skal have styr på, det er rejseforsikring i perioden (der er nogle helt bestemte der er godkendte, og andre duer ikke)

Her er link til godkendte rejseforsikringer : http://thailand.u...2%202.ashx

Når det er på plads så skal hun også have en reservation af en retur-billet i perioden på de 90 dage. Der sender du hende forbi en af de mange rejsebereauer og får hende til at booke en billet gældende i den periode (ikke købe en billet, kun booke)

Nu har hun så din invitation, din kopi af pas, rejseforsikring og billet booking på plads. Nu tager hun så op på Visa centret, hvor hun kan få taget et billede af sig selv, og taget en foto af sit eget pas, når det er gjort, trækker hun et nummer (eller det har hun allerede) til Danmarks skranken. Når det er hendes tur, viser hun alle disse ting, får udleveret en Schengen ansøgningsblanket som hun udfylder, og en Boyfriend/girlfriend blanket som hun også udfylder.

Du kan også finde begge blanketter inde på nyidanmark.dk og printe dem til hende og udfylde for hende. Dem hun får udleveret på Visa centret er dog på thai og engelsk, så det er nok nemmere for hende ?

Når det er udfyldt samler ham ved skranken det hele og sender til ambassaden og vupti så får i svar efter noget tid. (der KAN gå helt op til 3 mdr første gang) men ved os gik der 3 uger.. Du kan TIDLIGST søge visum 3 måneder før den dato du vil have hun skal ankomme i Danmark.

Du nævner også hun skal have lavet pas. Det skal hun gøre på sin kommune (Amphur) i sin hjemby. Og koster 1000 baht så vidt jeg husker.

Det jeg gør når min kone skal, er at give hende et papir med adresser på, så tager hun en taxa rundt til rejseforsikring og rejsebereau og så hent til visa centret.

Her er rejsebereau, der kan hun booke billet

Travex Co.,Ltd (Bangkok, Thailand)
86 Soi langusan Ploenchit Rd, Lumpini,
Patumwan, Bangkok 10330 Thailand.
Tel: +66(0) 2638-1600

Adresser på rejseforsikringer er i linket jeg gav dig, kig evt. google maps hvad der er tættest på visa centret og Travex der. Og brug den. Rejseforsikring koster vidst 3000-4000 baht. Husk hun skal gøre opmærksom på det skal være en rejseforsikring til schengen, da den skal dække et helt bestemt beløb.

Adresse på visa centret er :

Danish Visa Application Centre
Alma Link building
12th floor
Soi Chidlom
Chidlom, Pathumwan
Bangkok 10330
Telefon nr.:+66 (0) 22525490
e-mail:

Har du yderligere spørgsmål kan du altid skrive privat til mig, så hjælper jeg gerne.

Super information Bjarke.!

Tak. Cool

Bjarke85
Smider lige boyfriend/girlfriend blanketten op her også

http://thailand.u...G%20TH.jpg

Den er nemlig ikke særlig nem at finde. Og jeg fik vidst skrevet den er på nyidanmark.dk der kan jeg ikke finde den. Men fandt den på Ambassadens hjemmeside godt gemt.

Selv tak :-)

PerC123
Hej,

Er der nogle som kan give lidt tips om naar man skal invitere en almindelig gaest (dvs. IKKE skal/kan bruge "girlfriend" blanketten). Vi oensker at invitere en god ven (Thai kvinde) til DK paa 3-4 ugers ferie. Hun er gift og har et barn, men bor ikke laengre sammen med sin mand. Hun arbejder for sin familie (meget lille familieejet spisested/butik).

Vi er nu usikre paa hvorledes visacentret stiller sig til hendes ansoegning (vi har selvfoelgelig skrevet e-invitation og indikeret at vi afholder alle udgifter og garanter oekonomisk for hende under tiden i DK) naar hun ikke kan paavise at hun har fast job (via brev fra arbejdsgiver og loensedler) og dermed kan "bevise" at hun agter at returnere til Thailand.

Erfaringen fra et andet lignede tilfaelde viser at det er uhyre svaert at kunne overbevise visacentret om at kvinden nok skal rejse hjem igen.

Vil gerne undgaa "turistvisa", da dette kraever et alt for fast program med dokumenterede hotelreservationer, etc.

Alle tips velkomne!

Tak paa forhaand.

mvh, Per

sudsakhon
Hej Per123

Bare lige for en god ordens skyld, så er denne boyfriend/girlfriend blanket ikke en selvstændig ansøgningsprocedure. Og der er skal heller ikke udfyldes andre skemaer end ved en hver anden visumansøgning

Det er bare en chekliste. Men den er da også god at have, for overblikkets skyld.

Du har nok misforstået begrebet "turistvisum", idet alle udstedte visa, der ikke angår erhverv, korte (konkrete) kulturelle arrangementer eller religiøs forkyndelse for så vidt kategoriseres under denne.

Det betyder i praksis ikke så meget, og slet ikke en færdig plan, med besøg til alle turistfælder eller lign.

Til gengæld, har du fat i det helt essentielle, som sagsbehandlingen baseres på:

Erfaringen fra et andet lignede tilfaelde viser at det er uhyre svaert at kunne overbevise visacentret om at kvinden nok skal rejse hjem igen.

Det er nemlig her, at der skal foreligge "overvejende sandsynlighed" for at der ikke tages ophold i DK.

I den konkrete vurdering heraf, ses på "tilknytningen" til Thailand.

Det tilknytningskrav ambassaden (eller i sidste ende Udlændingestyrelsen) vurderer efter, er ofte i skarp modstrid til alle andres opfattelse.
De kigger på det man kalder objektive kriterier. Som f.eks. tilknytning til arbejdsmarkedet, alder forpligtelser osv.

Når man ved dette, kan man således også nemmere fokusere på hvad der skal dokumenteres mere indgående.

Jeg har tit fået spørgsmål om hvorfor, at der i en afvist visumansøgning ikke er taget højde for et eller andet forhold, og må skuffe med at svare, at den foreliggende dokumentation er fin nok, men angår ikke de kriterier der sagsbehandles efter.

En ansøger kan arbejde nok så hårdt, men kan man ikke dokumentere det med skattebetalinger eller bankoverførsler hver måned, kan det være svært

Alt dette kan koges ned til:
Der skal, med indgående dokumentation, sandsynliggøres, at ansøgeren rejser hjem igen.
Redigeret af sudsakhon d. 24/02-2013 11:31

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Bjarke85
Nu vil jeg ikke bestride det du siger. Da jeg kun kender systemet fra min egen sag.

Men når man er kærester, skal man ikke sansynliggøre eller dokumentere noget som helst, om at hun vil tage hjem igen.

Det eneste vi gjorde, var at udfylde blanketterne ærligt. Og skrive det var kæreste besøg og vupti hun fik visum.

Kan forstille mig, at hvis en kvinde alene uden det er kæreste visum, vil blive mere mistænkeliggjort end hvis det var et kærestebesøg.

Desværre oplever vi meget sort arbejde med 90 dages visum.

Jeg selv var nede og få thai massage i Svendborg, hvor hende der massere mig fortæller hun er i DK i 3 måneder.

Jeg er jo ikke helt dum, og ved udemærket hun ikke har fået 3 måneders arbejdstilladelse til at arbejde i en lille thai massage biks.

Så det er jo helt tydeligt at hun har besøgt noget familie/venner og arbejder til ufattelig lav løn sort, hvor kunderne betaler 300-400kr i timen for hendes arbejde.

Mega god forretning for dem og hende også. Men dårlig deal for staten.

sudsakhon
@Bjarke85

Du har skam ret :-)

Men der er hverken specielle fremgangsmåder eller specielle blanketter at udfylde, når det er en kæreste til en dansk med/statsborger, der ansøger om visum.

Som du rigtig nok har oplevet, lægges der i sagsbehanddlingen mindre vægt på tilknytningskravet, når det angives, at ansøgeren er kæreste.

Til gengæld, vil der lægges vægt på andre forhold. Som man så bør være opmærksom på, at få dokumenteret.

Det kan være, at der i den konkrete ansøgning, er forhold, som vurderes til skade for ansøgningen.

Har man aldrig set hinanden, f.eks. ved at have mødt hinanden gennem en datingside, og har man kun kommunikeret over webcam, skærpes kriterierne for dokumentation af sansynliggørelse for reelt forhold.

Da alle sager skal behandles individuelt, kan man kun kende retningslinjerne.

Det kan være en detalje, som at parret har et fællessprog, der kan være udslagsgivende for udstedelse af visum i en sag, og mangel af tilstrækkeligt fællessprog, der kan være årsag til afslag i en anden.

Totalt forvirrende?
Ja, enig. Men derfor er det vigtigt, at kende de objektive kriterier, så man kan lægge vægt på det rigtige i en ansøgning.

Iøvrigt, kan en detalje som at en person inviterer mange familiemedlemmer hertil, og disse efterfølgende indgiver ansøgning om familiesammenføring, på baggrund af ægteskab med en herboende, gøre at der gives afslag på et tidspunkt.

Står det så ordret i loven? Nej det gør det ikke.
Men forvaltningen (Udlændingestyrelsen) har en ramme, hvor de indenfor har en ret (pligt) til at foretage et konkret skøn.

Hvad er det så lige for kriterier??

Det kan man læse i linket her: (Det er det nyeste, de ændres jævnligt for at det ikke skal være for nemt)

http://www.nyidan...012013.pdf

Redigeret af sudsakhon d. 24/02-2013 15:25

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Bjarke85
Det er meget korrekt det du skriver :-) udstedelse af visum, kan næsten altid kun være på skøn (medmindre der er ting der strider direkte imod reglerne) men så ville man næppe søge visum, hvis man allerede ved på forhånd det er en afvisning.

Men som sagt kan jeg kun tale for egen erfarring. Og der har jeg oplevet det var utroligt lige til og nemt, og gik dejligt hurtigt (3 uger første gang, og under en uge anden gang) og det er midt i højsøsonen ellers.

Så alt i alt er jeg ganske tilfreds personligt.

Bjarke85
Ps.

hvis du i schengen ansøgningen skriver det er kæreste besøg. SKAL du udfylde boyfriend/girlfriend blanketten. Dette er ikke bare en ekstra vejlednings ting.

Det fik jeg ihvertfald at vide af Eva (Visum sektions chefen) første gang da jeg skulle søge visum.

Nahm
Bjarke85 skrev:

Ps.

hvis du i schengen ansøgningen skriver det er kæreste besøg. SKAL du udfylde boyfriend/girlfriend blanketten. Dette er ikke bare en ekstra vejlednings ting.

Det fik jeg ihvertfald at vide af Eva (Visum sektions chefen) første gang da jeg skulle søge visum.

Jeg har selv lige fået visa til kæresten, jeg udfyldte IKKE den blanket !
Man kan få mange sjove svar på hvad man skal skrive for at få visa, selv i nyidanmark.dk giver de vidr forskellige svar ! ret dårligt iøvrigt ikke ?

Spring til debat: