Se indlæg
 Udskriv debat
Kister i Templet
Himmelhunden
Jeg går tit med min kone Toy i vores lokale tempel ved forskellige lejligheder – ikke fordi det betyder noget for mig, men fordi det glæder min kone. På rundrejser besøger vi mange forskellige templer og min interesse for de forskellige templer ligger helt sikkert et andet sted end min kones – men alt har en grænse – og den nåede jeg forleden.

Jeg er ikke særlig religiøs og thaifolket har sikkert mange grader af tilhørsforhold til Buddhismen og her er Toy en tier på 10 skalaen.

I starten – for år tilbage var jeg lidt beklemt ved situationen. Enhver kunne jo se at jeg var "Falang" og givetvis ikke Buddhist og munkene ville sikkert tænke – hvad laver han her osv osv. Men jeg tog fejl. Jeg føler mig meget velkommen og får hjælp ved behov, men som regel er jeg lige i hælene på Toy og gør nogenlunde det samme som hende.

Min debut fik jeg på min 60 års fødselsdag i 2005 i Bangkok, hvor vi boede en kort periode. Toy insisterede på at jeg skulle med ud – tidligt om morgenen og give munkene mad. Vi stillede os op ikke langt fra en motorcykeltaxi holdeplads med en masse hardcore taxichauffører. Egentlig troede jeg at begivenheden alene var på grund af min fødselsdag – men det var det selvfølgelig ikke. Det var den sædvanlige morgenseance, men det vidste jeg ikke dengang. Efter uddelingen af ris og gaver modtager jeg ”velsignelsen” alene, mens Toy fotograferer. Meget højtideligt – og alligevel ikke. Jeg er meget beklemt ved situationen og frygter at taxichaufførerne vil gøre mig til grin. Typisk vesterlands tankegang. Men taxichaufførerne følger seancen med tavs respekt – enkelte med håndfladerne mod hinanden og med bøjet hoved.

Senere har jeg været med til disse begivenheder utallige gange og kender efterhånden de forskellige ritualer til bevidstløshed uden helt at forstå baggrunden for disse handlinger – ud over at hvad du gør godt i dette liv bliver du belønnet for i det næste liv – og hvad du gør skidt bliver du straffet for i det næste liv. Det eneste det efterhånden kniber med er at komme ned på knæ for så har jeg svært ved at komme op igen. Mange gange kommer en munk til hjælp med en stol.

Alligevel var jeg forleden udsat for noget som jeg aldrig havde set før. Jeg havde været med til en 100 dages dødemindefest sammen med en gren af familien. En begivenhed jeg ofte har deltaget i. Efter festen besluttede den nærmeste del af familien, at vi skulle besøge et tempel ikke så langt derfra. I øvrigt et tempel jeg tit kører forbi, men aldrig har besøgt.

Vi bliver stuvet 12 personer i en kassevogn og drager af sted. Der er ingen gæster i templet, men flere munke tager imod os. Templet er åbent – altså uden vægge, hvad jeg ikke syntes er særligt almindeligt. Buddhastatuen er udskiftet med en figur med dragehoved som jeg tidligere har set i Grand Palace i Bangkok. Hvad jeg derimod aldrig har set før – der står 7 åbne kister lavet af billigt finertræ og med en rullemadras og hovedpude i bunden af hver kiste.

Vi skal igennem flere af de kendte ritualer. Jeg skotter bekymret til kisterne og spørger Toy hvad det skal gøre godt for. Du skal blot lægge dig i kisten siger hun i øvrigt ikke særligt meddelsomt. Jeg hvisker arrigt til hende, jeg skal fand`me ikke ned i nogen kiste (nej, jeg sagde ikke fand`me, men tænkte det nok) det kan jeg komme tidligt nok. Siden et besøg i hulerne ved demarkationslinien i Vietnam for år tilbage har jeg lidt af en tiltagende klaustrofobi og jeg ser i ånden at de begynder at sømme lågene på – men der var faktisk ingen låg – derimod et stort hvidt lagen, der kunne dække alle kisterne på én gang.

5 af familiemedlemmerne lægger sig i kisterne og lagenet bliver trukket hen over. Mig, som den kvikke iagttager har hurtigt bemærket, at der stadig er 2 ledige værelser. Jeg spørger Toy hvorfor de ikke bruger alle kisterne – det her kan jo tage hele dagen. Vi har været tidligt oppe og jeg er træt. Toy forklarer at det kun er dem som er født på en tirsdag. Munkene holder en andagt hen over kisterne. Herefter bliver lagenet taget af og beboerne rejser sig og ligger sig igen med hovedet den anden vej. Igen bliver lagenet trukket over og ritualet gentager sig. De siger sikkert noget andet anden gang – jeg forstår ikke thai. Toy er som den eneste født på en onsdag og hele historien gentager sig – denne gang er der kun brug for én kiste og et lille lagen.

Jeg er født på en fredag (siger Toy) og da turen kommer til mig – er det gået op for munkene at jeg ikke vil ned i kisten. De venlige munke stiller en stol for enden af kisten hvor jeg så sidder og får vand i håret – dog ikke med et lagen over hovedet.

Da hele seancen er overstået forklarer Toy mig at det er en symbolsk handling på døden og genopstandelsen til et nyt liv. Toy og jeg har i det daglige ingen kommunikationsproblemer, men når vi skal ned i detaljerne er der problemer….så jeg forstår det nu ikke alligevel helt. Der er også meget jeg ikke helt forstår i min egen religion med korsfæstelsen og genopstandelsen, som jo minder lidt om det buddhistiske ritual. Så jeg må nok slå mig til tåls med det….og det har jeg heller ikke nogen problemer med.

Jeg vil gerne dele historien med jer – måske er der nogle der kan supplere….men også af en anden grund. Mange af jer, der bor i Thailand har thailandske koner, kærester og veninder. Hvis i ikke allerede gør det, så følg med dem ved forskellige begivenheder i dagligdagen som har relation til buddhismen – det være sig templet eller morgenritualet når munkene kommer forbi. - thaifolket – især i de små samfund elsker vi tager del i det….og jeres piger bliver kisteglade. (hm!)

Med venlig hilsen

Himmelhunden Angel

PS Har lige opdaget at historien røg i en forkert gruppe. Vil adm. rette please!

I

Tino
Da vi havde bygget hus og munkene kom på den store festdag for at tale ånderne til rette, havde den ledende munk mørkere klædedragt på end de øvrige. Denne munk skulle efter sigende sove i en kiste om natten. Han var desuden tæt tatoveret med skriftegn op og ned af begge arme.

Ha en god dag, Tino

sank
Smile God fortælling, vi undrede os i starten når der i Templet stod en åben kiste med en død i. og hele familien på gulvet med mad og drikke, ungerne løbe rundt og lege ? og det stod på en uges tid før kremering. Her trak munkene kisten rundt om ovnen 9 gange og så kom kisten op foran ovnen, så var alle oppe og sige farvel og give munkene gave. så ud som ny kjortel ? Men ingen tog notits af os som holdt os på lidt pæn afstand.

thongsala
Ja, sande Buddister,er de i hvert fald ikke.But so fucking what?Lad dem dog dyrke deres overtro i fred,det skader ingen.Jeg synes i hvert fald,det både er spændende og interessant.

Anonym Bruger
Til Thongsala.
Behøves du at skrive "But so fucking wath" syntes ærlig talt ikke det er pænt at skrive;;; hvem tror du du er??? typisk for en hel del herinde at udtrykke sig sådan, men hvis man ikke magter at skrive i et pænt sprog, så lad da være. Og tro mig jeg har været helt tæt på i okt md. sidste år, så jeg tror jeg ved hvad jeg snakker om, har du måske det? eller er du en af De mange herinde der bare tror at De ved alt.
Prøv at respektere Thaierne og Deres måde at omgåes døden, det kune vi måske lære lidt af???
Mvh Nid

Amagerdreng
Nid du skrev
"Prøv at respektere Thaierne og Deres måde at omgåes døden, det kune vi måske lære lidt af???"
Hvor har du dog ret..... Men det er ikke første gang der kommer sure opstød fra den side...(og andres)
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

Anonym Bruger
Til Amagerdreng.
Tak for din responsSmile glæder mig der er nogle herinde der har det som mig.
Mvh Nid.

sank
Frown Jeg vil nødigt kalde det i gamle dage ? men min Morfar døde da jeg var 10 år. Og han stod i åben kiste på spisebordet i den fine stue, og jeg have et nært og godt forhold til ham ! så jeg blev spurgt om jeg ville ind og sige farvel til ham ? og det var en god oplevelse syntes jeg. Husker ikke hvorlænge kisten stod der ? men husker tydeligt at sprossen blev banket af da kisten skulde ud. Og jeg syntes Buddhismen er en god Tro i sine grundholdninger. Og jeg kan godt lide når Pigerne åbner baren og lige står uden for med røgelsespinde og beder om en god dag ? Buda får en kylling og en rød sodavand. Og der bliver gjort meget ud af den seance Smile De flest hilser pænt når man køre og går forbi et tempel? også Chaufføren på motorvejen med 150 Shock det bryder jeg mig ikke om ? men syntes helt klart at man skal have respekt for troen.

taxidriver990
Tak for en herlig beretning fra det virkelige liv i Thailand, Himmelhunden.
Og saa ved jeg da at jeg ikke er alene om at dyrke templerne herude.

Lidt pudsigt saa har vi for foerste gang i onsdags sen eftermiddag besoegt et tempel som bare ligger smaa 3 kilometer fra os.
Vi var tidligere inviteret tilindvigelses "fest" af dette tempel for et par uger siden, men havde ikke tid.
Nu kom der saa en veninde til min hustru og " hiv " os ( mig ) med.

Dette tempel er helt specielt i forhold til de gaengse templer omkring os. Intet guldbelagt og naermest stjerne formet,
eller maaske retter som et + .
Da vi naermede os dette smukke nye tempel, begyndte min hustru at blive mere speciel end normalt, og da jeg saa paa hendes arme kunne jeg se at de smaa haar havde rejst sig og hun havde kylligeskind over hele kroppen
Jeg vil ved naeste besoeg proevede at tage et par billeder af dette smukke tempel, for det er meget svaert at forklare i detajler hvordan det ser ud.

Der er et tilhoerendes "hus", snarere en aaben sal, bygget af trae fra et gammelt 100 aarigt hus, selv troede jeg det var fra et skib, for traeet har former som skibskroget.
Derinde moedte vi saa " chefen ", munken in charge, en herlig mand. Og det bedste af det hele var / er at han
taler et engelsk som er naesten for perfekt til at jeg kan forstaa ham.
Han havde dog problemmer med at udtale mit danske navn saa han gav mig navnet Bali
Ikke ferielandet men det buddistiske, som skulle have noget med sprog at goere, det vil jeg proeve at finde ud af.

Vi fik ogsaa udvekslet mobilnumre ( ?! ) og aftalt at jeg koere ham til Chiang Mai naar han maatte behoeve dette og at han vil laere mig meditationens kunst og laere mig om buddishmen. Tilgengaeld vil han saa kunne faa genoptraenet sit engelske, ikke at jeg synes han traenger til det, men en god deal for os begge.

Efter besoeget fortalte veninden at Munk At, foer han blev munk var hoejtuddannet, og arbejdet som kirurg paa et hospital i Bangkok.
Og vel hjemme igen sagde min svigermor at han skam kom forbi sammen med 5 andre munke hver tirsdag og loerdag kl 6 for at faa almisser.
Saa denne loerdag morgen kl 05.30 stod jeg klar uden for huset med frisk maelk og andre gode som de kunne tage med tilbage til deres maaltider.

Jeg glaeder mig til at moede ham igen og laere ham bedre at kende, da han virkede utroligt sympatisk og imoedekommen.
Min kaere hustru er dog bange for at han vil faa mig til at vaelge livet som munk istedet for livet med hende...

God weekend
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Himmelhunden
Tino skrev:

Da vi havde bygget hus og munkene kom på den store festdag for at tale ånderne til rette, havde den ledende munk mørkere klædedragt på end de øvrige. Denne munk skulle efter sigende sove i en kiste om natten. Han var desuden tæt tatoveret med skriftegn op og ned af begge arme.

Ha en god dag, Tino

Har spurgt min kone - hun har aldrig hørt om dette fænomen at sove i kisten om natten. Men der kan være traditionsforskelle fra egn til egn.

Ved vores houseparty var den ledende munk faktisk min kones fætter, som havde en høj status i et tempel 50 km fra os. Hans klædedragt havde samme farve som de andres. De fleste munke har tatoveringer - som iøvrigt Thaifolket i almindelighed har. Normalt tropper der 9 munke op - man betaler jo for indvielsen - og Toys fætter sagde med et skævt grin, at de kom 10 - da den tiende gerne ville med gratis. Ja.....på een gang meget højtideligt - og så alligevel ikke. Senere trådte han ud af munkeordenen - og bor faktisk lige overfor os i dag.

Også en god dag til dig. Himmelhunden

Himmelhunden
sank skrev:

Smile God fortælling, vi undrede os i starten når der i Templet stod en åben kiste med en død i. og hele familien på gulvet med mad og drikke, ungerne løbe rundt og lege ? og det stod på en uges tid før kremering. Her trak munkene kisten rundt om ovnen 9 gange og så kom kisten op foran ovnen, så var alle oppe og sige farvel og give munkene gave. så ud som ny kjortel ? Men ingen tog notits af os som holdt os på lidt pæn afstand.

En åben kiste i templet med en død? Det har jeg aldrig set - og kan da på 7 dage komme til at lugte ganske forfærdentlig. Jeg har været med til en del kremeringer hvor kisten - som en frostboks - står i hjemmet indtil kremeringsdagen.

Prøv at læse AndersM`s tråd med div. kommentarer af 21/2 2011 i samme gruppe som nærværende.

Tak for dit indlæg. Himmelhunden

taxidriver990
Tallet 9 i Thailand :
Are Thai people superstitious? To say yes would be an understatement. Thai superstitions are part of everyday life in Thailand, and to me it is another thing that makes Thailand enduring. Odd numbers in Thailand are luckier than even numbers. The number 3 (som) is very lucky, but the absolute luckiest number in Thailand is 9. That number is 3 X 3, and the Thai word for 9 is gao, which sounds very similar to Kow-nah, which means progress or moving forward, and khao, which is the name for rice, and is the word used for a meal (as in gin khao, meaning come to eat a meal). The number 9 is a very serious number, and can provide you with great luck.

Og om farven paa toejet:
The colour of the robes varies from monastery to monastery--at Wat Mahadhatu they are a reddish-brown but at others may be anything from very dark brown to brilliant yellow, or even 'day-glo' orange

Kilde :
http://reviews.eb...0012950174

Kilde :
http://americanex...ky-number/

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Himmelhunden
taxidriver990 skrev:

Tak for en herlig beretning fra det virkelige liv i Thailand, Himmelhunden.
Og saa ved jeg da at jeg ikke er alene om at dyrke templerne herude.

Lidt pudsigt saa har vi for foerste gang i onsdags sen eftermiddag besoegt et tempel som bare ligger smaa 3 kilometer fra os.
Vi var tidligere inviteret tilindvigelses "fest" af dette tempel for et par uger siden, men havde ikke tid.
Nu kom der saa en veninde til min hustru og " hiv " os ( mig ) med.

Dette tempel er helt specielt i forhold til de gaengse templer omkring os. Intet guldbelagt og naermest stjerne formet,
eller maaske retter som et + .
Da vi naermede os dette smukke nye tempel, begyndte min hustru at blive mere speciel end normalt, og da jeg saa paa hendes arme kunne jeg se at de smaa haar havde rejst sig og hun havde kylligeskind over hele kroppen
Jeg vil ved naeste besoeg proevede at tage et par billeder af dette smukke tempel, for det er meget svaert at forklare i detajler hvordan det ser ud.

Der er et tilhoerendes "hus", snarere en aaben sal, bygget af trae fra et gammelt 100 aarigt hus, selv troede jeg det var fra et skib, for traeet har former som skibskroget.
Derinde moedte vi saa " chefen ", munken in charge, en herlig mand. Og det bedste af det hele var / er at han
taler et engelsk som er naesten for perfekt til at jeg kan forstaa ham.
Han havde dog problemmer med at udtale mit danske navn saa han gav mig navnet Bali
Ikke ferielandet men det buddistiske, som skulle have noget med sprog at goere, det vil jeg proeve at finde ud af.

Vi fik ogsaa udvekslet mobilnumre ( ?! ) og aftalt at jeg koere ham til Chiang Mai naar han maatte behoeve dette og at han vil laere mig meditationens kunst og laere mig om buddishmen. Tilgengaeld vil han saa kunne faa genoptraenet sit engelske, ikke at jeg synes han traenger til det, men en god deal for os begge.

Efter besoeget fortalte veninden at Munk At, foer han blev munk var hoejtuddannet, og arbejdet som kirurg paa et hospital i Bangkok.
Og vel hjemme igen sagde min svigermor at han skam kom forbi sammen med 5 andre munke hver tirsdag og loerdag kl 6 for at faa almisser.
Saa denne loerdag morgen kl 05.30 stod jeg klar uden for huset med frisk maelk og andre gode som de kunne tage med tilbage til deres maaltider.

Jeg glaeder mig til at moede ham igen og laere ham bedre at kende, da han virkede utroligt sympatisk og imoedekommen.
Min kaere hustru er dog bange for at han vil faa mig til at vaelge livet som munk istedet for livet med hende...

God weekend

Tak for din dejlige historie nej du er ikke alene - og faktisk tror jeg at rigtig mange der dyrker templerne herude.

Mon din kone har så meget at bekymre sig over. Trods min interesse for templerne og Buddhismen - bliver det ved det....og ikke mere.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at se dette tempel. Kommer af og til til Chiang Mai - en enkelt gang på MC, hvor jeg kom igennem Lamphun. Med venlig hilsen HimmelhundenAngel

sank
Frown Nu så vi kun den åbne kiste en gang. Så muligvis tilfælde ? men familien sad der inde hele ugen foran kisten og så nærmest ud til familie hygge ? Vi holdt mere afstand de andre gange vi kørte forbi.

taxidriver990
Hej Sank

Det er meget forskelligt med antal dage og derfor er jeres observation ikke saa maerkelig, dog at den skulle vaere uden laag i hele ugen er ikke normalt.
Dog bliver laaget " pillet " af lige foer braendningen og det er muligt at tage et sidste farvel med den afdoede.
( Dog ikke noget jeg vil rekommandere )
Ioevrigt ligger den doede paa is inde i boxen, for at holde forraadelsen lidt i skak og derfor daempe luftgener

At boxen staar i templet er heller ikke usaedvaneligt. Herude sker det oftest naar familien ikke er der, der ikke er penge til braendningen, ved trafikuheld ( bad karma at tage afdoede hjem ) eller lignende.

sank
Frown Kisten stod ikke i selve Templet men i en bygning ved siden af ? formentlig en møde sal ?

Himmelhunden
taxidriver990 skrev:

At boxen staar i templet er heller ikke usaedvaneligt. Herude sker det oftest naar familien ikke er der, der ikke er penge til braendningen, ved trafikuheld ( bad karma at tage afdoede hjem ) eller lignende.

Se - DET giver mening - min kone bekræfter at sådan er det.

Himmelhunden

Spring til debat: