Se indlæg
 Udskriv debat
Reduceret rejseaktivitet som følge af thai ægteskab
rinpoche
Nu tillader den begrænsede mængde bogstaver i overskriften ikke at beskrive emnet uddybende, derfor vil jeg lige komme med en yderligere forklaring.

Med overskriften sigter jeg til, at nogle oplever et reduceret antal rejser til Thailand efter at være blevet thai gift.
Dette lyder jo umiddelbart noget selvmodsigende, men sagen er som så:

Efter at være blevet farang gift og lever i farangland, hvor veje er guldbelagte og flyder af mælk og honning, så forventer nogle thailandske familier ved besøg, at det dansk/thailandske par medbringer et anseeligt beløb.

Jeg har senest oplevet fænomenet i min nære vennekreds.
Parret har ikke været i Thailand i en årrække, hubby har sparet op til en rejse til hele husstanden - 5 personer - og vil nu af sted og besøge den resterende del af den thailandske familie.

Sagen kompliceres af, at konen har en datter som i en årrække har boet hos sin bedstemoder.
Selvom hun (bedstemoderen) har modtaget et månedligt beløb - beskedent efter dansk målestok, men tilstrækkeligt for hende - så er der nu lagt op til de store forventninger. Eller måske snarere, at min kammerats kone nu føler at mangeårigt fravær fra datteren og moderen nu skal udløse en seriøs gang cash money. Bod penge?
Hun har intet arbejde og lever af kontanthjælp, som hun formøbler på økonomiske forpligtelser i forb. med spillegæld/aktiespil .. you name it. Den sti har hun fulgt i over 10 år.

Dermed er det op til Hubby, at betale ikke kun rejsen, forsikring, ophold, billeje, fortæring men også de 20 kilo hård dansk valuta til bedstemoderen.
Dette nægter han pure, og dermed vil hans viv ikke rejse.

Han har nu fået næsen fuld, har forsørget hende, hendes søn og deres fælles datter i over 10 år uden nogen sinde at have modtaget en bukket 5-øre til dækning af deres fælles udgifter.
Ægteskabet knirker seriøst, og har gjort det i lang tid. Han fatter nu den beslutning at tage af sted alene på sit livs rundrejse i Thailand, og ikke som den eneste gang de havde været af sted sammen, hvor han det meste af tiden sad og rådnede op i 3 uger i en lille landsby i Khorat.

Jeg synes, det er en vanskelig situation for begge parter, men jeg siger alligevel: Go Buddy! Smile

Hvad synes i?

DKPete
Go for it !! Har selv mærket "presset" fra den Thailandske del af familien - men holder på 3de år stand. Drager afsted på søndag i en måned - og udover diverse fester (sønnen skal ind som munk) falder der ikke noget af, udover middage i ny og næ. Det hjælper så at konen har yderligere 3 søstre der bor i EU - så det hele bliver vist mere lempeligt :-)

Anonym Bruger
Det lyder som den FULDSTÆNDIG rigtige beslutning han tager ....lad dog finken sidde hjemme i Dk og mugge mens han tager på ferie ....

20K til til bedstemoderen ? hun må være totalt væk på Mekong Whiskey
Redigeret af Anonym Bruger d. 22/01-2013 16:46

Frank
Jeg synes, at du burde overveje, om du vil fortsætte i det ægteskab. Det ser ikke ud til at bringe dig hverken glæde eller lykke.

Pøj-pøj med det.

CHINGCHOK
Jeg syntes at han skal have afklaret sit forhold til konen først. Vil han ikke forsætte det liv med en kone som spiller og stifter gæld til det miljø som er velkendt her, ja så må han sige stop.
Det bliver sikkert ikke nemt pga børn, men tror ikke der nogen vej udenom at tage beslutningen og få det bedste ud af det nu.
Jeg ville derfor råde ham til at få afklaret tingene først og vente med at rejse til tnngene er faldet på plads.
Jeg tror han kan komme i seriøse problemer hvis han rejser uden at have gjort op med sig selv om han vil forsætte ægteskabet. Jeg kan forestille mig en massiv omgang jalousi hvis han rejser og store problemer med dette venter forude.
จิ้งจก

PATINYA
Så det vist forklaret på forklaring en kort og kontant måde, og jeg har 100% i sympati for det Shock frank kort og siger
Sleeping good vågn op og prøv på at Face din sitioation kære ven
men tro endeli ikke der negativt men, det er det bestemt ikke , med har selv prøvet stå i same sitioation som dig
good luckhmmmm

birkedhoj
jeg kan ike få det til at gå op. De er gift, han tjener penge og forsørger hende. Hvordan kan hun være på kontant hjælp ?
Rejser han alene på ferie, er der så noget tilbage i hjemmet når han vender hjem?

PS jeg er dansk gift.
Flyver PE med THAI altid

Frank
birkedhoj skrev:

jeg kan ike få det til at gå op. De er gift, han tjener penge og forsørger hende. Hvordan kan hun være på kontant hjælp ?
Rejser han alene på ferie, er der så noget tilbage i hjemmet når han vender hjem?

PS jeg er dansk gift.

Ja jeg er også interesseret i, hvordan din kone har opnået mulighed for kontanthjælp?

Anonym Bruger
Jeg har aldrig mødt den slags krav. men nu er det også nemt da jeg lige har været ude og hente en sæk ris hos min svigermor som også bor i Danmark.

Men grundliggende lyder det somom at manden skulle være trådt i karakter for 10 år siden. Et ægteskab går begge veje og i Danmark har man svært ved at leve på kun en indtægt. Hans brøde er altså 10 år gammel da han ikke insisterede på at de delte økonomien. Det er altså svært at rette op på nu og især hvis forholdet også kører dårligt.

Men der er nok ikke nogen tvivl om at hvis han tager afsted alene er hun der ikke når han kommer hjem.

flyer
Som Jinjok skriver; er det vel på sin plads at få afsluttet sit nuværende forhold på en ordentlig måde inden han "futter" det hele af, der er vel ikke nogen der bliver lykkelige af at han bare smutter til Thailand alene!?

At han vil ud af det forhold er der vel for så vidt ikke noget at sige til? Men få det lige gjort ondentligt, er helt sikker på at han bagefter vil have det bedst på den måde, tror sgu ikke han kan få en god tur ud af det, hvis han bare tager afsted inden der er styr på tingene, det vil helt sikkert sidde og gnave i baghovedet.

Er han single når han drager afsted, kan han jo gøre som han vil og lyster!

"Tham dii dai dii, tham tjur dai tjur", det er min støtte her livet, håber oz andre vil leve efter det.Friends

Bare min mening
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

dardi
@flyer
Hvad betyder
"Tham dii dai dii, tham tjur dai tjur"

Kan du venligst oversætte .. måske er det en gut vending, vi kan bruge in another afsnit

sudsakhon
Smile
Det er en talemåde:

Man ligger som man har redt

(ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว )

Den direkte oversættelse kan ofte ikke bruges i anden sproglig sammenhæng, men lige denne talemåde kunne nu godt:

"Gør godt, få godt; gør ondt, få ondt"

Men lige denne situation, denne ægtemand sidder i, har jeg desværre set utallige gange i mit arbejde.

Jeg skal ikke pege fingre, men det er ikke altid "sandheden" der er højsædet, i en separationssituation.

Jeg har set mange skæbner på begge sider af bordet, men kendetegnende er ofte, at den ene, anden eller begge parter simpelthen ikke har fattet at deres handelemåde er meget anderledes end hvad andre ville opfatte som et "normalt fungerende" ægteskab.
Vaner, og især dårlige vaner, har det med at blive modus operandi i forholdet.
Også selvom det ser helt håbløst ud udefra, er vanens magt stærk. Og mange bliver indtil den meget bitre ende.

Nogle gange har jeg set totalt (for alle andre set) uacceptabel væremåde blive "undskyldt" med at "det gør jeg kun fordi han/hun...." Så han/hun har selv bedt om det.

Og her er kulturforskellen jo en væsentlig faktor.

Man har en ide om hvad man kan tillade sig, og hvad den anden må tåle.

Jeg kan bare sige, at jeg har måtte sidde og sunde mig en gang imellem, efter arbejde.
Og stille bede til ikke selv at bllive spundet ind i den slags klister.
For det kan ramme selv den bedste..høj som lav.

Så er det lige meget om man er revisor med stort firma, eller arbejdsmand.
Redigeret af sudsakhon d. 22/01-2013 21:58

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
prasat
jeg tror uden dog at vide det at, han ville nok have stemt nej til om han havde betalt sin sot. og jeg tror han har skravet hende op i danmark og måske er de ikke gift ellers ville hun jo ikke kunne få kontant hjælp, hvis han selvfølgelig ikke selv er på kontanthjælp.
men hvis dette ikke er tilfældet skal han i min verden bare tage afsted og fyre den af som om han var singel.

prasat

rinpoche
Det er rigtigt, at han fandt hende i DK efter at hun var blevet skilt fra sin første danske mand.
Jeg bruger betegnelsen "konen" i løselig forstand, da de velsagtens efter 10 års samliv har kone/status, selvom de ikke er gift.

Han er dampet af, og har forlods for sin rejse bekendtgjort at det er slut.
Men der er en hel masse uafklarede ender, hus, børn, økonomi etc.

Peder1968
Frank skrev:

birkedhoj skrev:

PS jeg er dansk gift.

Ja jeg er også interesseret i, hvordan din kone har opnået mulighed for kontanthjælp?

Det kan hun sagtens. Hvis manden f.eks. ikke har / tjener penge nok til at forsøge konen og deres formue ikke overstiger 20.000 kr.

Se nærmere her for reglerne:
https://www.sundh...anthjaelp/

Men man kan så undre sig over de har penge nok til at rejse til Thailand Read the rules

rinpoche
Han har sit eget firma og tjener faktisk godt med penge.

Han har blot fået næsen fuld over, at han til evig tid skal forsørge hele husstanden uden at nogen sinde at få bidrag til at dække fælles udgifter.

Han hygger sig nu bravt i Thailand.

Og til Frank, det synes mig som om at du antyder at det skulle være undertegnede det drejer sig om?
Det er det nu ikke, jeg blev skilt for snart 2 år siden. Og jeg har nok lidt den holdning: Once bitten twice shy.

Og hvis det var mig, der var - om jeg så må sige - hovedpersonen i denne beretning, ville jeg så absolut vedkende mig det.

Peder1968
rinpoche skrev:

Han har blot fået næsen fuld over, at han til evig tid skal forsørge hele husstanden uden at nogen sinde at få bidrag til at dække fælles udgifter.

Og til Frank, det synes mig som om at du antyder at det skulle være undertegnede det drejer sig om?
Det er det nu ikke, jeg blev skilt for snart 2 år siden. Og jeg har nok lidt den holdning: Once bitten twice shy.

Og hvis det var mig, der var - om jeg så må sige - hovedpersonen i denne beretning, ville jeg så absolut vedkende mig det.

Så de lever delvis af socialt bedrag eller misforstår jeg noget? Sad

birkedhoj
Eget firma. Håber han har nogle der til at stole på til at drive foretagenet mens han er væk. Ferien skal kunne nydes uden at stresse over det der hjemme (1985 var starten på mit liv som virksoms ejer med kompagnon og vi driver stadig firmaet sammen) Derfor er det muligt at holde nogle dejlge ferier.
Flyver PE med THAI altid

Frank
rinpoche skrev:

555 - det var nu også mest for sjov. Det mindede meget om: "Jeg har ven som....." Wink

Anonym Bruger
Peder1968 skrev:

Så de lever delvis af socialt bedrag eller misforstår jeg noget? Sad

Ja det er også min udlægning af tingene.

Spring til debat: