Se indlæg
 Udskriv debat
flyers pastråd :)
flyer
Tak taxichauffør, selv om du skrev i den "gamle" tråd at jeg sikkert kunne fatte hvad der kun hjælpe mig og hvad der ikke kunne, så tror jeg lige vi prøver en gang til for flyer... Wink

Det er denne tråd der henvises til: http://www.dansk-...owstart=20 Fra indlæg #27 Admin.

Nu har jeg ræset "nettet" igennem efter div. anvisninger/ råd fra jer kære [url=http://www.dansk-thai.dk][url=http://www.dansk-thai.dk]Dansk Thai Website[/url][/url]ér og jeg finder en masse, stort set altsammen uden nogen form for "datomærkning" så det er ikke til at vide om det stadig er gældende, derfor prøver jeg igen at søge råd her!

Planen er at vi suser et smut til LOS 27-28.marts i 14 dage, problemet er så at datterens pas udløber 8. juni 2013 hvis det altså er et problem!?
Konen er fast besluttet på at vi bare tager afsted og får et nyt pas i Phitsanulok, hun siger der er masser af tid, det er ikke som i Danmark hos "arroganterne" i Hellerup Buddha bevar os!

Så hvis I ikke kommer med kraftige advarsler imod det er det nok planen.

Og lige et tillægs spørgsmål, da jeg nu har ordet! Pigebarnet har jo her i Danmark fået to nye efternavne, nemlig konens og mit, før havde hun sin thaifars, konen mener så at det nok er smartest kun at "give" datteren konens efternavn i Thailand, sådan at datteren kan få sit "blå kort" i Thailand med kun thainavn på! Jeg er af den opfattelse at det skal være hendes fulde danske navn der skal på, så kan hun altid lave det om hvis hun en dag skulle få brug for det.

Vi skal oz hen og forlænge både konens og datterens opholdstilladelse, de udløber samme dato 08-06-2013 og der skal navnen jo nok være de rigtige for at undgå kluder i det hos US, hvad er iøvrigt ansøgningsfristen der? Altså for forlængelsen.

Der står på deres opholdskort at:"TILLADELSEN ER MEDDELT MMF: VARIGT OPHOLD" er det det samme som permanent?

Til slut.... et sidste spørgsmål: Konens pas udløber 14-06-2014... Er der noget med at det har indflydelse på opholdstilladelsen eller er det omvendt?

Og hvad med navnet på billetten? Pigebarnet hedder jo et navn den ene vej og et anden den anden vej!

Tak for ordet! Håber I kan hjælpe med afklaringen på mine mange spørgsmål
Redigeret af John d. 10/01-2013 19:01
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

pdrhan
Pas skal være gyldigt i MINDST 6 måneder ved udrejse.
Navn på flybillet SKAL stemme overens med navn i PAS
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

Tumut
Helt korrekt
pdrhan skrev:

Pas skal være gyldigt i MINDST 6 måneder ved udrejse.
Navn på flybillet SKAL stemme overens med navn i PAS

Hilux
flyer skrev:

Tak taxichauffør, selv om du skrev i den "gamle" tråd at jeg sikkert kunne fatte hvad der kun hjælpe mig og hvad der ikke kunne, så tror jeg lige vi prøver en gang til for flyer... Wink

Nu har jeg ræset "nettet" igennem efter div. anvisninger/ råd fra jer kære [url=http://www.dansk-thai.dk][url=http://www.dansk-thai.dk][url=http://www.dansk-thai.dk]Dansk Thai Website[/url][/url][/url]ér og jeg finder en masse, stort set altsammen uden nogen form for "datomærkning" så det er ikke til at vide om det stadig er gældende, derfor prøver jeg igen at søge råd her!

Planen er at vi suser et smut til LOS 27-28.marts i 14 dage, problemet er så at datterens pas udløber 8. juni 2013 hvis det altså er et problem!?
Konen er fast besluttet på at vi bare tager afsted og får et nyt pas i Phitsanulok, hun siger der er masser af tid, det er ikke som i Danmark hos "arroganterne" i Hellerup Buddha bevar os!

Så hvis I ikke kommer med kraftige advarsler imod det er det nok planen.

Og lige et tillægs spørgsmål, da jeg nu har ordet! Pigebarnet har jo her i Danmark fået to nye efternavne, nemlig konens og mit, før havde hun sin thaifars, konen mener så at det nok er smartest kun at "give" datteren konens efternavn i Thailand, sådan at datteren kan få sit "blå kort" i Thailand med kun thainavn på! Jeg er af den opfattelse at det skal være hendes fulde danske navn der skal på, så kan hun altid lave det om hvis hun en dag skulle få brug for det.

Vi skal oz hen og forlænge både konens og datterens opholdstilladelse, de udløber samme dato 08-06-2013 og der skal navnen jo nok være de rigtige for at undgå kluder i det hos US, hvad er iøvrigt ansøgningsfristen der? Altså for forlængelsen.

Der står på deres opholdskort at:"TILLADELSEN ER MEDDELT MMF: VARIGT OPHOLD" er det det samme som permanent?

Til slut.... et sidste spørgsmål: Konens pas udløber 14-06-2014... Er der noget med at det har indflydelse på opholdstilladelsen eller er det omvendt?

Og hvad med navnet på billetten? Pigebarnet hedder jo et navn den ene vej og et anden den anden vej!

Tak for ordet! Håber I kan hjælpe med afklaringen på mine mange spørgsmål

Hej Flyer
Siden din datter og kones pas er thailandske, så kan de sagens komme ind i thailand - bare passene er gyldige.
Efterfølgende skal de begge have lavet nye pas i thailand. Det er nemt og tager højst et par dage.

Din kone skal have nyt pas, da hun ikke kan få forlænget opholdstilladelsen i DK udover hendes pas gyldighedsperiode (og da din datters gyldighedsperiode følger moderens vil det være det samme der).

Din datter skal også have nyt pas da det udløber, og umiddelbart er der intet i vejen for at få hele hendes navn i det nye pas og på hendes thai ID kort. Jeg går ud fra at det er det samme samme navn der i forvejen står på hendes danske opholdskort, og så passer de to ting jo sammen, og der er ingen problem ved indrejse i DK. Du skal dog huske at få lavet en navneændring på billetten til din returrejse hos flyselskabet. Det koster normalt nogle hundrede.

"TILLADELSEN ER MEDDELT MMF: VARIGT OPHOLD" betyder tilladelse med mulighed for varigt ophold. D.v.s. det er en midlertidig tilladelse der på et senere tidspunkt - hvis en række forhold er opfyldt - kan laves permanent.

Hilux

HFD
Tag og få fornyet både datter og kones pas ud når i kommer til Thailand og hvis i beder om det for i de gamle pas med også så flyselskabet kan se i har fået dem fornyet så er der intet i vejen med biletterne.

Frank
Hvis der er tale om et thailandsk pas og I flyver med Thai Airways, så behøver passet end ikke være gyldigt. Det har konen - ved en fejl - prøvet i 2010. Paskontrolløren i Kastrup regnede dog ikke med, at hun ville komme gennem gaten, men der sagde de, at de godtog thailandske passagerer - selv om passet var udløbet. Kvinden foran os i køen ved gaten var i samme situation. Det gav en smule bøvl ved immigrationen i Bangkok, hvor hun blev taget hen til et tilstødende kontor. Efter 15 minutter var vi dog videre. Jeg vil dog anbefale at få et udløbet pas fornyet inden afrejse, så man slipper for bøvl og tvivl.

Og hvis passet IKKE er udløbet, så er der ingen problemer i det. Og så kan de fint vente med at få lavet nyt pas til de kommer til Phitsanulok.

Lung Yao
Hilux + HFD ,
<< Tag og få fornyet både datter og kones pas ud når i kommer til Thailand........................... >>
Flyer skrev : (det andet tråd)
.................
Hvordan er det nu lige når det er en thai? Helt præcis så er det min steddatters pas det handler om, vi skal et smut til Thailand 28 marts, hende og jeg bare 14 dage, dvs. så kommer vi hjen omkring d.11-12 april
............................

Konen skal nok nå at få sit ny pas i DK inden Juni , eller skal hun også med til LOS ? Tuttelu Tralla

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

flyer
Lung Yao skrev:

Hilux + HFD ,
<< Tag og få fornyet både datter og kones pas ud når i kommer til Thailand........................... >>
.................
Hvordan er det nu lige når det er en thai? Helt præcis så er det min steddatters pas det handler om, vi skal et smut til Thailand 28 marts, hende og jeg bare 14 dage, dvs. så kommer vi hjen omkring d.11-12 april

Konen skal nok nå at få sit ny pas i DK inden Juni , eller skal hun også med til LOS ? Tuttelu Tralla

.

Lung Yao: Det var nok mig der var lidt upræcis i min formulering, datteren og jeg skal være afsted 14 dage, konen nok omkring en md..... Men hvad du ikke så, var at konens udløber i 2014 Wink

Up-date: Har lige snakket med Supersaver=> Du skal køber to enkeltbilletter, én med hver sit navn på! FEDT
Retur CPH-BKK-CPH 7514,-
Enkelt CPH-BKK 6476,-
Enkelt BKK-CPH 21161,-

SÅ DEEEEEEET...........!!!!!

Tror navneændringen i pas udsættes, hvis der ikke dukker andre kreative løsninger op Sad

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Hilux
flyer skrev:

Lung Yao skrev:

Hilux + HFD ,
.................

.

Lung Yao: Det var nok mig der var lidt upræcis i min formulering, datteren og jeg skal være afsted 14 dage, konen nok omkring en md..... Men hvad du ikke så, var at konens udløber i 2014 Wink

Up-date: Har lige snakket med Supersaver=> Du skal køber to enkeltbilletter, én med hver sit navn på! FEDT
Retur CPH-BKK-CPH 7514,-
Enkelt CPH-BKK 6476,-
Enkelt BKK-CPH 21161,-

SÅ DEEEEEEET...........!!!!!

Tror navneændringen i pas udsættes, hvis der ikke dukker andre kreative løsninger op Sad

Du skal ikke hoppe på den med to enkeltbilletter. Køb en retur og lav en navneændring på tilbagevejen, det er langt billigere. Jeg har før gjort det med Thai, og det kostede så vidt jeg husker kr. 400,- Men spørg flyselskabet hvorledes (og ikke supersaver eller en anden agent)

Det vil være en fordel hvis din kone og datters pas får samme udløbsdato, så selvom din kones pas først udløber i 2014 vil det være en fordel at skifte det samtidigt (og meget nemmere). På denne måde sikrer du at forlængelse af den danske opholdstilladelse ikke bliver forkortet for begge fordi et af passene ikke har nok år tilbage.

Hilux

jens
Vi har prøvet det selv med navneændring i pas imens vi var i Thailand.
Vi ændrede ikke navn på flybillet, vi fremviste bare både det nye og gamle pas ved check-in i Bangkok ingen problemer og det var med Emirates.
Det var værre med konens gamle opholdstilladelse fra 89 sådan et papkort havde de åbenbart ikke set hver dag hverken i Bangkok eller Dubai ved Emirates.
Men hun fik så lavet en ny da vi kom hjem så navnet stemte med thaipasset, og hun har dansk efternavn både i pas og på thai ID kortet.
Uoverensstemmelser med navnet i de forskellige dokumenter er den sikre vej til en masse bøvl.

HFD
jens skrev:

Vi har prøvet det selv med navneændring i pas imens vi var i Thailand.
Vi ændrede ikke navn på flybillet, vi fremviste bare både det nye og gamle pas ved check-in i Bangkok ingen problemer og det var med Emirates.
Det var værre med konens gamle opholdstilladelse fra 89 sådan et papkort havde de åbenbart ikke set hver dag hverken i Bangkok eller Dubai ved Emirates.
Men hun fik så lavet en ny da vi kom hjem så navnet stemte med thaipasset, og hun har dansk efternavn både i pas og på thai ID kortet.
Uoverensstemmelser med navnet i de forskellige dokumenter er den sikre vej til en masse bøvl.

Det samme her, vi havde bare det gamle pas med som bevis på navneændring overhovedet ingen problem. Det tager en uge at få et nyt pas hernede vi har lige været det igennem. Visum sider jo også i de gamle pas så derfor skal i have dem med.
Redigeret af HFD d. 11/01-2013 04:38

flyer
Nu har begge d´damer opholdskort så det giver nok ikke problemer og hvis vi kan få de gamle pas med os, så er der jo dokkumentation på de gamle navne så de passer med billetterne.

Håber så ikke det giver problemer i paskontrollen i CPH, men der er de vel oz til at snakke med når bare vi har de gamle pas.

Hvor meget dokkumentation havde I med på navneændringerne til Thailand, jeg går ud fra at det har været tale om efternavne ved vielse her i Danmark og der har vi jo vielsesattesten både på dansk og engelsk... Ved så ikke lige med datterens navneattest, mener nu kun den kom på dansk, skal velsaktens oversættes til mindst engelsk eller....?

Er der erfaring med børne-navneændring om det skulle give problemer, da det jo er thaibiofar´s efternavn hun havde i Thailand og nu er det så mor´s efternavn hun skal have som mellem navn og mit efternavn som efternavn, hun er 15 nu...

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

flyer
Er der nogen der har erfaring med navneændrige som vores med datteren hun er jo blevet navneændret her i Danmark og har i den forbindelse fået en fødsels-og navneattest på dansk! Det er et enkelt dokument hvor fødselsdelen er på baggrund af en oversættelse fra thai til dansk og navnedelen er jo kun noget der er sket her i Danmark, så jeg tænker at hele dokumentet måske skal oversættet til thai eller som minimum til engelsk!?

Håber der er nogen der har prøvet noget ligende.

Vores vielsesattest er på både dansk og engelsk, hvor det femgår at konen har fået mit efternavn, derfor tankerne om datterenes papir oz skal være på minimum engelsk.

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Hilux
Hej Flyer
Navneattesten kan du få med både dansk og engelsk tekst. Hvis den du har kun er på dansk, så skal du henvende dig til kirkekontoret for at få den dansk/engelske. Den skal herefter oversættes til thai og derefter stemples på ambassaden i BKK.
Så går turen til ampur hvor der skal laves et nyt Thai ID-Kort, og endelig kan du tage på paskontoret og få et nyt pas med det nye navn.

Sørg for at have både din kone, hendes blue book, samt jeres vielsesattest (oversat m.v.) med. Har i papirer vedr. forældremyndighed/adoptionsbevilling vil det være en god ide at medbringe dem også.

P.S
Jeg ville ikke turde løbe an på at flyselskabet vil acceptere det gamle pas i stedet for et navneskift på billetten. Det kan godt ske at den går nogen gange, men hvad nu hvis den ikke går?
Hvis du skifter navnet er du på den sikre side.

Hilux
Redigeret af Hilux d. 14/01-2013 21:40

taxidriver990
Er det ikke muligt at hente diverse attester fra [url]www.borger.dk[/url] med Nem-id ?
Og hvis maa det da ogsaa vaere muligt at faa den paa engelsk med tanke paa at DK er et mangkulturalt samfund.

Mener ogsaa man som borger har en " egen side " paa ens kommune website, hvor man kan hente / downloade dokumenter

Skriver "tror" fordi jeg ikke selv bor i DK, men mener at have benyttet mig af disse funktioner foer
Bland andet hentet bopaelsattest og foedselsattest...men kan vaere min alder / hukommelse der spiller mig et puds,
saa bare en ide...
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

flyer
Hilux skrev:

Hej Flyer
Navneattesten kan du få med både dansk og engelsk tekst. Hvis den du har kun er på dansk, så skal du henvende dig til kirkekontoret for at få den dansk/engelske. Den skal herefter oversættes til thai og derefter stemples på ambassaden i BKK.
Så går turen til ampur hvor der skal laves et nyt Thai ID-Kort, og endelig kan du tage på paskontoret og få et nyt pas med det nye navn.

Sørg for at have både din kone, hendes blue book, samt jeres vielsesattest (oversat m.v.) med. Har i papirer vedr. forældremyndighed/adoptionsbevilling vil det være en god ide at medbringe dem også.

P.S
Jeg ville ikke turde løbe an på at flyselskabet vil acceptere det gamle pas i stedet for et navneskift på billetten. Det kan godt ske at den går nogen gange, men hvad nu hvis den ikke går?
Hvis du skifter navnet er du på den sikre side.

Hilux

Hej-lux, ja den fandt jeg selv lige på.... Wink

Mener du hermed at papirene skal oversættes i Thailand? Det er jo bare fordi vi bor et godt stykke ude på landet, men så må vi bare tage et par dage i Bangkok, for oversættelse og stempling på ambassaden, konen mener jo at det meste kan ordnes lokalt, altså i Phitsanulok på paskontoret der!
Stemplingen er måske bare for at verificere oversættelsen, siden den skal klares på ambassaden?

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

taxidriver990
Hej Flyver; ( og andre i samme baad )

Tro nu ikke at jeg har sejlet for meget rundt i whiskey taagerne efter diverse weddings men jeg undersoegte det med
Kirken (
http://www.netkir...&sort=dato
) og de svare lidt paa noget af det du undre over.

Og derudover disse ( Navne attester til brug i udlandet ) :

https://www.perso....php?id=74

https://www.perso...php?id=111

Og Udenrigsministriet :

http://um.dk/da/r...alisering/

Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Hilux
flyer skrev:

Hej-lux, ja den fandt jeg selv lige på.... Wink

Mener du hermed at papirene skal oversættes i Thailand? Det er jo bare fordi vi bor et godt stykke ude på landet, men så må vi bare tage et par dage i Bangkok, for oversættelse og stempling på ambassaden, konen mener jo at det meste kan ordnes lokalt, altså i Phitsanulok på paskontoret der!
Stemplingen er måske bare for at verificere oversættelsen, siden den skal klares på ambassaden?

Highflyer (Hej Flyer)... nu vi er i gang... Grin

Papirene kan formentlig godt oversættes i danmark, men jeg tror at det vil koste meget mere end i Thailand. Du kunne dog prøve at ringe til den thailandske ambassade i KBH og spørge om de evt. kan legalisere en navneattest m.v. Det kunne måske være en genvej.
Mange lande accepterer de engelse dokumenter, men det er min erfaring, at de fleste kommunale kontorer i Thailand kun kan bruge thailandske dokumenter.

Held og lykke med projektet. Vi har været i gennem det samme for et par år siden, og det tog 3 dage alt i alt (i BKK).

Hilux

flyer
Tror der er ved at være styr på det med damernes pas...

Men, nu når vi skal ændre navn på billetterne, hvilket vi nok venter med til vi har de nye pas, så vi kan få de rigtige navne på billetterne, er det så lige meget hvor billetterne er købt?
Jeg plejer at købe dem der hvor de er billigst, som regel hos Kilroy og vi plejer altid at flyve med Thai Airways, men nu når der skal ændres på navnene, er det så flyselskabet eller billetudbyderen man skal henvende sig til?

Mit eget gæt er, at det er ligegyldigt hvor billetterne er købt, det er flyselskabet der skal ændre navnene...

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

flyer
Jeg var igår en tur i Udenrigsministeriet for "legalisering" af datterens fødsels- og navneattest og vores vielsesattest, begge i international version (dansk og engelsk), sikke en positiv oplevelse, det er ikke som at være i klørene på US, en helt anden service og tone, meget venlig!

Derefter gik turen til den thailandske ambassade og der må man sige tonen var en anden, skulle jo nødig blive forvendt... men dog relativ venlig tone, men ikke i tvivl om at det er fru ambassadesekretær man taler med, men adspurgt gav fruen dog den vejledning at navneændring i pas kun kan ske i Thailand.
Så det klogere og vel vidne at det er det rigtige jeg har gang i drog jeg hjem til Sydhavsøerne igen og håber nu at det vil køre ligeså i Thailand, føler mig godt forberedt, er dog stadig i tvivl om hvor man skal få lavet navneændringen på billetterne, men tænker at vi kan klare det hos Thai Airways når passene er på plads.

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Spring til debat: