Se indlæg
Indberetninger fra ambassaden i Bangkok
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 16/12-2012 08:12
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Frank skrev: I forlængelse deraf og sat lidt på spidsen, så kan man vel også stille spørgsmålet: Kan det overhovedet betale sig at udbetale pensioner? Hvilket overskud giver det? Nej, det kan måske umiddelbart se ud til ikke at betale sig. Men det er li'som en del af den kontrakt, der ligger mellem det offentlige og borgerne: Vi betaler skat, og der kvitteres så med en række services og goder. Blandt dem mulighed for at uddanne sig, mulighed for behandling i sundhedssystemet, mulighed for at låne bøger på biblioteket m.m.m. Og altså også pension, når vi opfylder de respektive kriterier for dét. Så vi HAR betalt for varen. Nogle har betalt meget, andre ikke så meget. Nogle skiderikker har snydt sig helt uden om det solidariske system og betaler ikke skat. Men flertallet af os har betalt - og derfor har vi også ret til at få leveret varen, uanset om vi vil undervises, om vi bliver syge, eller om vi bare bliver gamle. Giver det overskud? Aner det ikke. Men mon ikke? Jeg véd, at mange har betalt ind i form af skat i omkring et halvt århundrede. Nogle når aldrig til udbetaling, nogle får udbetaling i nogle ganske få år. Så det er godt, at du selv markerer, at du bevæger dig på spidsen. For dit synspunkt er noget vås. |
|
|
Frank |
Lagt på d. 16/12-2012 08:18
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Bjarne skrev: Frank skrev: I forlængelse deraf og sat lidt på spidsen, så kan man vel også stille spørgsmålet: Kan det overhovedet betale sig at udbetale pensioner? Hvilket overskud giver det? Nej, det kan måske umiddelbart se ud til ikke at betale sig. Men det er li'som en del af den kontrakt, der ligger mellem det offentlige og borgerne: Vi betaler skat, og der kvitteres så med en række services og goder. Blandt dem mulighed for at uddanne sig, mulighed for behandling i sundhedssystemet, mulighed for at låne bøger på biblioteket m.m.m. Og altså også pension, når vi opfylder de respektive kriterier for dét. Så vi HAR betalt for varen. Nogle har betalt meget, andre ikke så meget. Nogle skiderikker har snydt sig helt uden om det solidariske system og betaler ikke skat. Men flertallet af os har betalt - og derfor har vi også ret til at få leveret varen, uanset om vi vil undervises, om vi bliver syge, eller om vi bare bliver gamle. Giver det overskud? Aner det ikke. Men mon ikke? Jeg véd, at mange har betalt ind i form af skat i omkring et halvt århundrede. Nogle når aldrig til udbetaling, nogle får udbetaling i nogle ganske få år. Så det er godt, at du selv markerer, at du bevæger dig på spidsen. For dit synspunkt er noget vås. Jeg skriver ikke at det er mit synspunkt, for det er det ikke. Jeg stiller spørgsmål. Det burde du kunne læse som tidligere journalist (synes jeg at have læst du var tidligere). Jeg er helt enig med dig i at det er noget vås - fuldstændig i lighed med at argumentere for at kontrol med udbetalinger ikke skal foretages på grund af det ikke giver overskud. |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 16/12-2012 08:29
|
Blot for god ordens skyld: Nej, jeg er ikke tidligere journalist. |
|
|
Frank |
Lagt på d. 16/12-2012 08:33
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Jeg beklager fejltagelsen. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/12-2012 09:45
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
Som skatteyder har man ret til ydelserne JÆVNFØR reglerne/loven...ikke JÆVNFØR sine egne idéer til hvordan reglerne/loven bør være... Kontrolteams m.m. af sociale ydelser er vel som et fængsel. Det giver måske ikke overskud og kunne begge undværes hvis alle fulgte reglerne. Derfor er de til for retfærdigheden overfor alle. |
|
|
Lung Per |
Lagt på d. 16/12-2012 17:47
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 50 |
Tak til de få, der har forstået mit indlæg og holdt sig til emnet. Til øvrige diskussionslystne vil jeg blot nævne at de bør læse mit indlæg uden at lægge mig ord i munden: Jeg har f.eks. aldrig bedt om navn eller adresse på ambassade- eller andre medarbejdere. Ej heller har jeg givet udtryk for at jeg snyder eller ønsker at snyde systemet, noget sådant kan naturligvis ikke komme på tale. Derimod har jeg en sund interesse i at vide hvordan vores skatteindbetalinger bliver administreret - om vores højt beskattede indkomst bliver anvendt sparsommeligt og fornuftigt, eller om meget går ligesom med kuldurministeren. Der er nok at tage fat på, og emnet om Thailand faldt mig lige for da jeg i øjeblikket ferierer her. Inden jeg tager fat på politikerne og deres embedsmænd (som er de reelle magthavere) ville jeg gerne have lidt konkret information om bedrageriindsatsen. At spørge i dette forum var åbenlyst en fejltagelse. Når jeg taler om den store danske misundelse er det en generel betragtning, idet jeg mener at Janteloven efterhånden overgår grundloven i dette land. Jeg husker ikke længere navnet, men en gammel socialdemokratisk politiker eller fagforeningsformand (det var dengang det samme)udtalte engang disse ord: "Vores grundholdning er at alle skal have det samme. Men hvis nogen har noget vi ikke kan få, så skal det tages fra dem". Den holdning lader stadig til at være en grundholdning blandt regeringspartiet og deres vasaller. Norske folkepensionister griner ad os når de hører om den danske folkepensions størrelse, og de begrænsninger der sættes på vores ophold uden for Danmark. Men de har selvfølgelig heller ikke de samme problemer som os med indvandrende kulturberigere der snyder og bedrager og sender pengene til hjemlandet, og som er den reelle årsag til begrænsningerne (anmeldepligt til kommunen ved udrejse, samt max ophold udenfor landet i 6 mdr). Og det er så en helt anden debat. Jeg har ikke yderligere at tilføje og ønsker hermed alle (også de fatsvage) en velsignet jul. |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 16/12-2012 18:21
|
Det fromme ønske i relation til den tilstundende højtid sendes naturligvis også den modsatte vej til den debat-berigende feriegæst. Heller ikke mere at tilføje herfra, bortset fra, at umådeholden arrogance sjældent fører til god dialog, som dette forum vist nok ellers forsøger at holde i hævd. I øvrigt har du voldsomme problemer med din kommatering! |
|
|
Lung Per |
Lagt på d. 16/12-2012 18:43
|
Bjarne skrev: Det fromme ønske i relation til den tilstundende højtid sendes naturligvis også den modsatte vej til den debat-berigende feriegæst. Heller ikke mere at tilføje herfra, bortset fra, at umådeholden arrogance sjældent fører til god dialog, som dette forum vist nok ellers forsøger at holde i hævd. I øvrigt har du voldsomme problemer med din kommatering! @Bjarne: Du har næppe kompetence til at udtale dig om min kommatering, så derfor får du lige denneher med på vejen ud: |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/12-2012 19:40
|
Lung Per skrev: Derimod har jeg en sund interesse i at vide hvordan vores skatteindbetalinger bliver administreret - om vores højt beskattede indkomst bliver anvendt sparsommeligt og fornuftigt. Jeg har ikke yderligere at tilføje og ønsker hermed alle (også de fatsvage) en velsignet jul. haha sparsommeligt og fornuftigt....det er måske naivt at tro det..men nå alt kommer til alt er kontrolteams nok ikke de bedste sted at spare i denne tid, desuden er det blot en lille ting i forhold til alt muligt andet lort vi bruger penge på....ulandsbistand i milliardklassen, 18 mia til EU pr. år, hjemmeværnet's 700 mio. årligt. osv osv... Det er faktisk det jeg har mest imod socialdemokrati, idéen er god nok, men når inkompetente mennesker skal administrere vores skattekroner, vil jeg hellere have et liberalt land og selv styre min økonomi. Vi er enige mht. indvandrere og deres belastning på systemet hvilket også er dokumenteret. Men jeg mener nu stadig at kunne læse at du skriver om nogle har "viden om personen"...jeg har spurt før, men hvilken viden (hvis det ikke er navn og adresse) og hvad ville du bruge denne viden til?? mvh den fatsvage |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 16/12-2012 20:22
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Lung Per, I øvrigt uanset om folk er fatsvage eller ej, så kan man vel godt snakke ordentligt til dem. Herinde er det ikke velset i henhold til reglementet, og det er vel også strengt taget unødvendigt at snakke på den måde til andre mennesker uanset hvad man ellers tænker og mener om dem. - Admin - Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Lung Per |
Lagt på d. 17/12-2012 04:04
|
JS skrev: Lung Per skrev: Derimod har jeg en sund interesse i at vide hvordan vores skatteindbetalinger bliver administreret - om vores højt beskattede indkomst bliver anvendt sparsommeligt og fornuftigt. Jeg har ikke yderligere at tilføje og ønsker hermed alle (også de fatsvage) en velsignet jul. haha sparsommeligt og fornuftigt....det er måske naivt at tro det..men nå alt kommer til alt er kontrolteams nok ikke de bedste sted at spare i denne tid, desuden er det blot en lille ting i forhold til alt muligt andet lort vi bruger penge på....ulandsbistand i milliardklassen, 18 mia til EU pr. år, hjemmeværnet's 700 mio. årligt. osv osv... Det er faktisk det jeg har mest imod socialdemokrati, idéen er god nok, men når inkompetente mennesker skal administrere vores skattekroner, vil jeg hellere have et liberalt land og selv styre min økonomi. Vi er enige mht. indvandrere og deres belastning på systemet hvilket også er dokumenteret. Men jeg mener nu stadig at kunne læse at du skriver om nogle har "viden om personen"...jeg har spurt før, men hvilken viden (hvis det ikke er navn og adresse) og hvad ville du bruge denne viden til?? mvh den fatsvage Vi tager den lige en gang til: Du refererer nok til para. 2 i mit indlæg. Den skal du læse sammen med overskriften over spørgsmålene "Er der nogen der har konkret viden om". Der er ikke tale om jeg beder om personlige oplysninger, men udelukkende et spørgsmål om denne funktion stadig udføres, enten ved en forlængelse af den til formålet specielt ansatte medarbejder, eller om dennes ansættelse er udløbet og funktionen overgået til en anden ansat i konsulatet. At jeg i det hele taget beskæftiger mig med denne i nogens øjne lille og ligegyldige sag, well det har en dybere mening. Det drejer sig bl.a. om Folketingets "noget for noget" politik. Man vedtog (og med rette) en skærpet indsats overfor kulturberigernes sociale bedragerier, ulovlige pengeoverførsler m.v., hvilket førte til store afsløringer ved kontrol bl.a. i Kastrup Lufthavn. Det har jeg stor sympati for. Men samtidig indgik man en studehandel mellem Radigale og venstrefløjen om at kontrollere danskere i Thailand og Spanien, og her er det jeg mener man skyder spurve med kanoner og at indsatsen ikke har givet det forventede udbytte. Hvis det er tilfældet burde det dokumenteres og publiceres, således at de pensionister der foretrækker en alderdom under mildere himmelstrøg ikke fortsat lægges for had af visse politiske fraktioner. Og nu har jeg så ikke mere at tilføje. Slut herfra, tilbage til strandstolen under palmerne. |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 17/12-2012 04:27
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 578 |
Lung Per skrev :...Men samtidig indgik man en studehandel mellem Radigale og venstrefløjen om at kontrollere danskere i Thailand og Spanien... Naa nu du vil vaere saa perfekt saa er det synd at du har misforstaaet noget. Det er finanslovsaftalen for 2010 mellem regeringen og Dansk Folkeparti der ligger til grund. http://www.penst....10pdf.ashx Husk solcreme.... Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 17/12-2012 06:12
|
tak for link taxidriver... @Lung Per Jeg misforstod åbenbart begrebet konkret viden, nok om det. Min point er bare at jeg ikke kan forstå hvorfor folk går så meget op i den skide kontrol. Så er det vel heller ikke værre...jeg mener, skal vi også nedlægge sikkerhedskontrollen i lufthavnene blot fordi det ikke passer herren her ?? get over it. Det er lidt af en overdrivelse og 'offerrolle' at tro at pensionister bliver lagt for had af regeringen el. bestemte partier, folk nævner i slæng at det drejer sig om jalousi. Men det giver jo sig selv at jo længere væk folk rejser, jo sværere er det at holde øje med om folk evt. snyder. Det er jo fristende, især på den anden side af jordens klode. Så selvfølgelig skal der da holdes lidt øje med folk, det ser jeg som en naturlig del af velfærdssamfundet. Det er for mig noget-for-noget... Det giver nødvendigvis ikke overskud, men det opretholder troen på retfærdighed...ligesom mange andre ting i samfundet. Hvor meget kradser Told & Skat ind hvert år ?? At bilde sig selv ind at ALLE overholder reglerne, både i Thailand og Tyrkiet..det er naivt... |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 17/12-2012 12:02
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
Thjaa, det kan du da muligvis ha' ret i JS... Man kunne jo også "vende det hele på hovedet" og afskaffe reglen om forskellig størrelse pension. Så alle fik det samme, uanset om de tilbringer deres otium med at spille golf i Spanien, eller Thailand. Så slap vi for rapportering, kontrollanter, stikkere og mistænksomme ansatte i det offentlige. Og dermed også personale. Just my five cent. |
|
|
Lung Per |
Lagt på d. 17/12-2012 13:08
|
DK skrev: Thjaa, det kan du da muligvis ha' ret i JS... Man kunne jo også "vende det hele på hovedet" og afskaffe reglen om forskellig størrelse pension. Så alle fik det samme, uanset om de tilbringer deres otium med at spille golf i Spanien, eller Thailand. Så slap vi for rapportering, kontrollanter, stikkere og mistænksomme ansatte i det offentlige. Og dermed også personale. Just my five cent. Dit indlæg fik mig op af strandstolen i kåd jubel. En virkelig fornuftig kommentar. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 17/12-2012 14:26
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
DK skrev: Man kunne jo også "vende det hele på hovedet" og afskaffe reglen om forskellig størrelse pension. ... Så slap vi for rapportering, kontrollanter, stikkere og mistænksomme ansatte i det offentlige. Næh, så ville der være større behov for kontrol. Du kan nemlig kun vende det om på én måde, eftersom du ikke kan nedsætte pensionen inden for EU. Og hvis dem i thailand får ret til de samme tillæg som dem i Danmark/EU, så er der flere snydemuligheder - først og fremmest i form af oplysning om, hvorvidt man bor alene. Og samme pension ændrer ikke på, om man har arbejdsindtægt ved siden af. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 17/12-2012 14:49
|
Kim Ludvigsen skrev: DK skrev: Man kunne jo også "vende det hele på hovedet" og afskaffe reglen om forskellig størrelse pension. ... Så slap vi for rapportering, kontrollanter, stikkere og mistænksomme ansatte i det offentlige. Næh, så ville der være større behov for kontrol. Du kan nemlig kun vende det om på én måde, eftersom du ikke kan nedsætte pensionen inden for EU. Og hvis dem i thailand får ret til de samme tillæg som dem i Danmark/EU, så er der flere snydemuligheder - først og fremmest i form af oplysning om, hvorvidt man bor alene. Og samme pension ændrer ikke på, om man har arbejdsindtægt ved siden af. Jeg har virkelig svært ved at se der skulle være flere snyde muligheder for pensionister som bor i Thailand, end for dem som bor på feks. Cypern eller Estland, som er EØS lande. Det gælder for både samboende og arbejds indtægter. Dit indlæg lyder som noget vrøvl. Redigeret af Anonym Bruger d. 17/12-2012 15:00 |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 17/12-2012 14:59
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
DK skrev: Jeg har virkelig svært ved at se der skulle være flere snyde muligheder for pensionister som bor i Thailand, end for dem som bor på feks. Cypern. Det gælder for både samboende og arbejds indtægter. Dit indlæg lyder som noget vrøvl. I øjeblikket er der ikke så mange snydemuligheder i for dem, der er på folkepension, og som bor (officielt) i Thailand, fordi de kun får grundbeløbet. Det gør således ingen forskel, om de bor alene eller ej. Eneste snydemulighed er vist, hvis de har en meget stor indtægt ved siden af pensionen, og at de holder denne hemmelig for skattevæsenet. Men hvis de skulle have samme pension som dem i EU, det vil sige også diverse tillæg, så er der pludselig flere snydemuligheder. Så gør det fx en forskel, om man bor alene eller ej. Så mit indlæg er altså ingenlunde noget vrøvl. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 17/12-2012 15:07
|
Kim Ludvigsen skrev: DK skrev: Jeg har virkelig svært ved at se der skulle være flere snyde muligheder for pensionister som bor i Thailand, end for dem som bor på feks. Cypern. Det gælder for både samboende og arbejds indtægter. Dit indlæg lyder som noget vrøvl. I øjeblikket er der ikke så mange snydemuligheder i for dem, der er på folkepension, og som bor (officielt) i Thailand, fordi de kun får grundbeløbet. Det gør således ingen forskel, om de bor alene eller ej. Eneste snydemulighed er vist, hvis de har en meget stor indtægt ved siden af pensionen, og at de holder denne hemmelig for skattevæsenet. Men hvis de skulle have samme pension som dem i EU, det vil sige også diverse tillæg, så er der pludselig flere snydemuligheder. Så gør det fx en forskel, om man bor alene eller ej. Så mit indlæg er altså ingenlunde noget vrøvl. Essensen af din første kommentar var, at det er nemmere at snyde, hvis man bor i Thailand, end hvis man bor i et EØS land.! Det mener jeg er noget vrøvl. |
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 17/12-2012 15:13
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
DK skrev: .... Essensen af din første kommentar var, at det er nemmere at snyde, hvis man bor i Thailand, end hvis man bor i et EØS land.! Det mener jeg er noget vrøvl. For personer der er registreret (i DK) at de bor i Thailand kan vi kun være enig. For personer der er registreret som om de bor i et andet land (f.eks. DK eller andet EU land) er det en helt anden sag. |
|
Spring til debat: |