Se indlæg
 Udskriv debat
Velkomstdrink i Thailand / Isan
Mrjgc
Hej herinde
Er der nogen, der kender til, at feste og indvie hus i thailand, specielt Isan området. Hvad hedder velkomstdrink? Hvordan laver man den? Hvad køber man ellers indad, drikkevarer mm.
Håber så mange mulige svar...
På forhånd tak!
Venlig hilsen mrjgcSmile
Smile

Anonym Bruger
en god omgang 'lao khao' el. 'sang som' på isterninger burde gøre arbejdet......

Pibe

sudsakhon
Skal man virkelig kræse, er alt "black"
(whiskey, black label) et hit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Girobank
Jeg har aldrig været ude for at man beværter sine gæster med stærke drikke til en husindvielse,hvor jeg går ud fra at der kommer munke også.

men jeg ved heller ikke ret meget om thailandske skikke.
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

steen nielsen
Girobank skrev:

Jeg har aldrig været ude for at man beværter sine gæster med stærke drikke til en husindvielse,hvor jeg går ud fra at der kommer munke også.

Måske ikke helt det samme men jeg har lige været til et stort bryllup i phuket Town jeg tror 300 gæster Thaier og en hvid mig, start 17.30 servering massere af mad serveret ved bordet, drikke cola / vand og saftevant tror jeg, jeg så ikke en bajer eller sprut 19.55 var festen forbi.
hilsen fra
Phuket
Alting skal rives ned - undtagen Gulerødderne - de skal rives op!

hugoboerge
Girobank skrev:

Foerst skal munkene indvie huset det tager 1 1/2 til 2 timer inkl bespisning af munkene hvorefter en munk gaar rundt og staenker helligt vand ud i alle husets rum og slutteligen males nogle tegn oven over hoveddoeren hvorefter munkene tager tilbage til templet.

Herefter er der saa bespisning af gaesterne inkl. whisky, oel, softdrinks etc etc.

Til vores husindvielse leverede templet borde, stole, tallerkener, glas, bestik dog ikke maden. Flinke nabodamer og veninder hjalp fruen med det.

Frank
Drikkevarer: Sodavand, øl, whisky(Sang Som, 100 Piper, Regency eller lignende), soda, vand, isterninger.
Jeg har aldrig oplevet nogen speciel velkomstdrink, som man kender det fra fx. Danmark.

Mad: De laver mad hele natten. Fisk som bliver saltet og proppet med blandt andet citrongræs og til sidst grillet. "nuddelsalat", og andre retter.

Det er nok pengepungen som afgør, hvor meget og hvad der præcist serveres.

Boes
Girobank skrev:

Enig med Girobanken, jeg har heller aldrig set sprit eller øl ved husindvielser.

Men er er ingen tvivl om at et par kassser Black Label går hjem i visse kredse, men check lige med familien først
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

FarangDingDong
Saa er der ogsaa tradition for at alle gaesterne gaar 3 gange rundt om huset. Proev at faa dem til at noejes med een gang rundt, saa bilver de ikke saa toerstige og drikker mindre, hvorved du kan spare nogle penge der.
Livet er for kort til lange underbukser

Lung Yao
Boes skrev:
Girobank skrev:

Enig med Girobanken, jeg har heller aldrig set sprit eller øl ved husindvielser.
Men er er ingen tvivl om at et par kassser Black Label går hjem i visse kredse, men check lige med familien først

I har delvis ret, for de fleste svar var "misvisende" i forhold til spørgsmålet. Det ville have været mere korrekt hvis der var spurgte:<< Velkomstsdrink til gæsterne efter den officielle religiøs indvigelsen >> og Hugobørge har givet den meste korrekt svar, som Jeg har oplevet det flere gang i LOS.
Hugobørge skrev:
Først skal munkene indvie huset det tager 1 1/2 til 2 timer inkl bespisning af munkene hvorefter en munk gaar rundt og stænker helligt vand ud i alle husets rum og slutteligen males nogle tegn oven over hoveddøren hvorefter munkene tager tilbage til templet.
Herefter er der saa bespisning af gaesterne inkl. whisky, oel, softdrinks etc etc.
Ud over drikkelser og ædelser, plejer det også at høre med til : Underholdning.
Men som Frank skrev, det hele afhænger af "pengepungen".

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

hugoboerge
Lung Yao skrev:

Boes skrev:
Girobank skrev:

I har delvis ret, for de fleste svar var "misvisende" i forhold til spørgsmålet. Det ville have været mere korrekt hvis der var spurgte:<< Velkomstsdrink til gæsterne efter den officielle religiøs indvigelsen >> og Hugobørge har givet den meste korrekt svar, som Jeg har oplevet det flere gang i LOS.
Hugobørge skrev:
Først skal munkene indvie huset det tager 1 1/2 til 2 timer inkl bespisning af munkene hvorefter en munk gaar rundt og stænker helligt vand ud i alle husets rum og slutteligen males nogle tegn oven over hoveddøren hvorefter munkene tager tilbage til templet.
Ud over drikkelser og ædelser, plejer det også at høre med til : Underholdning.
Men som Frank skrev, det hele afhænger af "pengepungen".

.

Lung Yao jeg takker.

buffalo
Grin det kan godt være det ikke er tradition at servere øl og sprut,sig er sikker på de mandlige Thaier vil synes det er en meget go skik at gøre detCheersGrin
Stol aldrig på en prut
]

DKPete
De par gange jeg har været til Housewarming - har der været munkeindvielse fra formiddag til ud på eftermiddagen - om aftenen stor fest med musik/mad/sprut/dans og varende til de sidste faldt om - same procedure ved begge indvielser. Synes det var en noget voldsom "housewarming" så fik spurgt hvad det kostede.... bht 160.000 heraf 50.000 til musik.. dem der holdet det fik så ca. 120.000 ind i pengegaver. ca. 150 gæster var der begge gange. begge housewarmings var i Isaan.

Frank
Hos os var der tre fester med ca. 1 års mellerum. Den sidste var med orkester. Nu skulle det være overstået.Smile

natty
FarangDingDong skrev:

Saa er der ogsaa tradition for at alle gaesterne gaar 3 gange rundt om huset. Proev at faa dem til at noejes med een gang rundt, saa bilver de ikke saa toerstige og drikker mindre, hvorved du kan spare nogle penge der.

Ahh, så stort er huset vel heller ikke Grin
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Anonym Bruger
der er ingen officiel regel, derfor de 'løse' svar....

ved vores indvielse, var der munke og venner/naboer...3 gange om huset, puder, slik og sodavand til børnene osv....hvorefter munken slog et kæmpe søm i væggen så hårdt at jeg troede lortet ville falde sammen...herefter gik de fleste hjem mens de gamle mænd i byen blev og drak lao khao udenfor...de første par nætter skulle min kones forældre sove i huset...angiveligt noget med ånder osv at gøre..

Har også været til mere 'vestlig' indvielse med BBQ og hele pivtøjet...men det var BKK.

Spring til debat: