Se indlæg
Skal der være forskel på pensionsudbetalingerne til danskere alt efter om man bor i Thailand eller Spanien?
Ja Ja 12%[10 Stemmer]
Nej Nej 85%[73 Stemmer]
Hverken ja eller nej Hverken ja eller nej 3%[3 Stemmer]
Antal stemmer : 86
 Udskriv debat
Forskel på danske pensionister i Thailand og Spanien
Frank
Synes du at det er ok, at der skal være forskel på pensionsudbetalingerne til danskere alt efter om man bor i Thailand eller Spanien?Smile

hiks
Det er EU der laver forskels behandlingen, det er ikke denmark.

Hvis vi ikke havde EU ville man også miste tillaag ved at bo i spanien, denmark er ikke interesseret i at betale mere ind nødvendigt.

saa danskere i thailand i vil aldrig få en krone mere. det er danskere i spanien der vil miste tillaag, hvis eu kollapser.

phom
en ting er at der er forskelsbehandling på folk der bor indenfor eu området, og dem der bosætter sig udenfor, men at der skal værre forskel på at man bosætter sig i Indien eller på phillipinerne og begge steder fremadrettet kan tage hele førtidspensionen med, imens hvis man bosætter sig i thailand får ca. 5000 kr. mindre, det er sku ikke ok.
I øvrigt er betaler man nu også dansk skat af danske pensioner i Spanien og Frankrig, hvilke man ikke gjorde for 5 år siden,

Skeptikeren
og så kunne det blive interessant hvis de (foreløbig) 5 stemmer turde stå frem og begrunde HVORFOR de syntes der skal være forskel.

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
hugoboerge
Skeptikeren skrev:

og så kunne det blive interessant hvis de (foreløbig) 5 stemmer turde stå frem og begrunde HVORFOR de syntes der skal være forskel.

Somrak

Det toer de nok ikke.

Peder1968
Jeg kan godt forstå der er en forskel da Spanien er en del af EU.
Men jeg synes da også der burde ikke være forskel.

Men ikke for at være sortseer, men jeg tror forskellen bliver større i fremtiden. Der er simpelt hen ikke penge i moder Danmarks kasse..... Frown
Hvor skulle vi finde pengene til det?

moerk5002
Der er jo forskel på om det er EU eller ikke EU. Både Danmark og Spanien er i EU og der er fastsat nogle fælles regler for netop dette.

Min personlige mening, jeg modtager ikke selv pension, er at selvfølgelig burde der ikke være forskel, om man bosætter sig inden for EU eller et andet sted i verden, f.eks. Thailand. Det er helt horribelt at man gør forskel. Oven i købet sparer Danmark penge når pensionister ikke bosætter sig inden for EU, da det gule sygesikring kun gælder i EU. Udenfor må folk selv betale eller lave forsikringer som dækker.

moerk5002
Webmaster skrev:

moerk5002 skrev:
Det er helt horribelt at man gør forskel. Oven i købet sparer Danmark penge når pensionister ikke bosætter sig inden for EU, da det gule sygesikring kun gælder i EU. Udenfor må folk selv betale eller lave forsikringer som dækker.

Man skal da stadigvæk være dækket ind af en sygeforsikring når man bosætter sig i et andet EU-land. Retten til at bosætte sig i et andet EU-land er betinget af at man er i besiddelse af tilstrækkelige finansielle ressourcer og dækket ind af en sygeforsikring, så man ikke udgør en byrde for det land, man bosætter sig i. Hverken det gule eller blå sygesikringskort dækker når man bosætter sig udenlands.

Så der bliver ikke gjort forskel på det punkt uanset om man bosætter sig indenfor eller udenfor EU.

Ja så man det klogere Web...... Jeg har været udlandsdansker i en del år nu og er nok ikke opdateret med de gældende regler.

Men min mening om forskels behandling er stadig det samme.

Webmaster
moerk5002 skrev:
Ja så man det klogere Web...... Jeg har været udlandsdansker i en del år nu og er nok ikke opdateret med de gældende regler.

Men min mening om forskels behandling er stadig det samme.

Jeg fik lige slettet mit indlæg igen da jeg tog fejl. Teksten var lidt kringlet, men det korrekte skulle være:

Du kan bruge det blå EU-sygesikringskort, når du rejser inden for EU. Med det blå sygesikringskort har du ret til den sygehjælp, der bliver nødvendig, hvis du midlertidigt opholder dig i et andet EU-land end dit bopælsland, herunder i Danmark. Behovet for sygehjælp skal være opstået under opholdet.

Hvis du får brug for sygehjælp, skal du vise det blå EU-sygesikringskort.

Du får sygehjælpen på samme vilkår som borgerne i det land, du opholder dig midlertidigt i. Derfor skal du følge samme procedurer og betale samme egenandel som personer, der er sygesikret i landet.

Din eventuelle ægtefælle og mindreårige børn har også ret til at få blanket E121DK, hvis de ikke har arbejde eller selv modtager pension i bopælslandet.

Jeg havde hæftet mig i ordet "midlertidigt". Men samtidigt kan man læse følgende andet steds på samme side:

Dansk pensionist bosat i EU-land, Island, Liechtenstein og Schweiz
Du er ikke længere dækket af den offentlige danske sygesikring, hvis du er folke-, førtids- eller tjenestemandspensionist og flytter til et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz. Du skal søge om at blive omfattet af bopælslandets sygesikring.

Retten til offentlig sygesikring i et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz er betinget af:

at du modtager folkepension, førtidspension eller tjenestemandspension fra Danmark
at du ikke er lønmodtager
at du ikke er selvstændig erhvervsdrivende
at du ikke modtager pension fra det land, du bor i
at du ikke har været pensionsforsikret længere tid i et andet land, hvis du også har pension fra andre lande end dit bopælsland og Danmark.

Og så kommer der mening i det "midlertidigt" fra den første boks.

Ovenstående er sakset fra: https://www.borge...kring.aspx

Jeg beklager.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
golfer
Den afstemning synes jeg er lidt mærkelig, for jeg har svært ved at forstå hvorfor der skal være forskel.

Endnu mærkeligere er det dog at der er nogle (en pæn del) som mener der skal være forskel - hvad mon begrundelsen er for det?

Jeg er godt klar over at EU bestemmer at der ikke må være forskel på rettigheder mellem danskere som bor i Danmark og danskere som bor i andre EU lande - men Danmark kan jo selv bestemme om der skal (eller ikke skal) være forskel på betalinger indenfor og udenfor EU. Så de danske politikere kan da blot vedtage at uanset hvor i verden man slår sig ned har man de samme pensionsregler.

Når der så er sagt så kan man godt glemme alt om at få ens rettigheder - politikernes interesse i folk som ikke kan stemme er ikke voldsomt stor - så her er der vist ikke lagt op til regelændringer foreløbig.

taxidriver990
Forskelsbehandling af pensionister boende indenfor respektive undenfor EU
( Det Forenede Kongerige = Storbritanien )

I sagen Carson m.fl. mod Det Forenede Kongerige klagede sagsøgerne over, at den britiske stat ikke anvendte samme pensionstillæg til personer, der levede som pensionister i udlandet, som til dem, der levede som
pensionister i Det Forenede Kongerige.
Ifølge britisk lov gjaldt tillæg kun for personer med fast bopæl i Det Forenede Kongerige med undtagelse af britiske statsborgere, der havde trukket sig tilbage til stater, som Det Forenede Kongerige havde en gensidig socialsikringsordning med.
Sagsøgerne, der ikke boede
i en stat, som havde indgået en sådan aftale, hævdede, at de blev udsat for forskelsbehandling
på grundlag af deres opholdssted. ECHR var uenig med sagsøgerne, der gjorde gældende, at de var i samme situation som dem, der levede som pensionister i Det Forenede Kongerige, eller de britiske statsborgere, der
levede på pension i lande, som Det Forenede Kongerige havde en gensidig aftale med.
Skønt disse forskellige grupper alle havde bidraget til statens indtægter gennem betaling af national forsikring, fandt ECHR ikke, at der var tale om en pensionsfond, men snarere om en generel offentlig indtægt til at finansiere
forskellige offentlige udgifter.
Endvidere byggede statens pligt til at anvende tillæg på, at man tog hensyn til stigningen i leveomkostningerne i Det Forenede Kongerige. Sagsøgerne var derfor i en anden situation end disse andre grupper, og der var som følge heraf ikke tale om forskelsbehandling.

ECHR = European Convention on Human Rights
( Kilde : Håndbog om europæisk lovgivning om ikker09;forskelsbehandling )

[url]www.echr.coe.int/.../DAN_FRA_CASE_LAW_HANDBOOK.pdf[/url]
Redigeret af taxidriver990 d. 13/11-2012 09:25
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

chaingmai
nu kender jeg ikke noget til pensionister i england, og hvad de får med til et andet land,men jeg kender lidt til dk,for min skyld må de gerne beholde tillæget, hvis de vil give mig noget for mit sundhedsbidrag,f.eks hospitalsophold, hvis jeg skulle få brug for det, og ja jeg ved godt jeg bare kan rejse hjem...........LOL LOL

Bjarne
Det ville også være rimeligt, da du betaler for det - uanset om du bor i Malaga, Thyborøn eller Thailand.

Fra Skatteministeriets hjemmeside:

Fakta om sundhedsbidraget
• Sundhedsbidraget er en ordinær indkomstskat til staten.

• Sundhedsbidraget udgør 8 pct. og beregnes af den skattepligtige indkomst ligesom kommuneskatten.

• Sundhedsbidraget indbetales til staten og medgår til finansiering af hovedparten af de regionale og kommunale sundhedsudgifter.

• Sundhedsbidraget afløser delvist amtsskatten, som ikke skal opkræves efter nedlæggelsen af amterne fra og med 2007. Den øvrige del af amtsskatten konverteres til kommuneskat.

• Sundhedsbidraget og forhøjelsen af kommuneskatteprocenterne bliver af samme størrelse som den nuværende amtsskat, der i gennemsnit har udgjort ca. 12 pct. For København, Frederiksberg og Bornholms Regionskommune, hvor der ikke betales amtsskat, sker der en tilsvarende tilpasning af kommuneskatteprocenten.

• Da beskatningsgrundlaget for sundhedsbidraget bliver det samme som for den nuværende amtsskat, sker der ikke nævneværdige ændringer i skatteværdien af fradragene.

Lung Yao
golfer skrev:

Den afstemning synes jeg er lidt mærkelig, for jeg har svært ved at forstå hvorfor der skal være forskel.
Endnu mærkeligere er det dog at der er nogle (en pæn del) som mener der skal være forskel - hvad mon begrundelsen er for det?
............................................................................................

Nok, at mange laver følgende regnstykket fx. hvis Du og Jeg efter at have betalte Skat m.m. af vores pensioner, havde 3000kr tilbage til at leve for resten af måneden, så ville Du få mere for din "pose penge" i Thailand end Jeg i DK (eller Malaga, tiderne fra Grisefester er for længst forbi).
Sunhedsbidraget er af mange (mig selv inkl.) fortolket som en slags Sygeforsikkrings præmie for een selv, men desvære er bare en ekstra skat til fælleskassen som Bjarne citerede og som måske ville delvis financiere sygehusvæsenet.

Derfor ville stemme : Hverken for eller imod, da der er mange ting som man skal tage med i betragningen. Men rent principielt kunne Jeg godt stemme NEJ.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao
Peder1968 skrev:

Jeg kan godt forstå der er en forskel da Spanien er en del af EU.
Men jeg synes da også der burde ikke være forskel.

Men ikke for at være sortseer, men jeg tror forskellen bliver større i fremtiden. Der er simpelt hen ikke penge i moder Danmarks kasse..... Frown
Hvor skulle vi finde pengene til det?

Fra den næste generation, men desvære er det Utopiske tanker da halvdelen af den arbejsstyrkke som skulle løfte arven/byrden ville være arbejdsløse og de er godt på vej allerede. Shock

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Skeptikeren
Lørdags udgaven af Pattaya People skriver for første gang - nogensinde - om pensionist kontrollen og henviser oven i købet til debatten her på Dansk Thai Website, så noget sker der da.

Selv om indlægget er meget kort er det dog meget negativt over for de danske myndigheder.

Somrak

Peder1968
Skeptikeren skrev:

Lørdags udgaven af Pattaya People skriver for første gang - nogensinde - om pensionist kontrollen og henviser oven i købet til debatten her på Dansk Thai Website, så noget sker der da.

Selv om indlægget er meget kort er det dog meget negativt over for de danske myndigheder.

Somrak

Og hvem har så skrevet artiklen? En dansk pensionist? Grin

FCKdk
JA....

Selvfølgelig, skal der være forskel, på udbetalingerne, til
danske pensionister, om de enten bor i et EU-land eller
de selv vælger at flytte til Thailand.

For det første er det væsentligt dyrere at slå sig ned i et
EU-land!!!!

For det andet vender pengene jo delvist tilbage til Danmark,
når de bruges i et EU-land,bl.a. ved at der betales nogle afgifter,
f.eks. når man køber cigaretter og alkohol, medens der intet flyder tilbage til den danske stat nå pengene bruges i Thailand eller
andre lande uden for EU!!!!Cool

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

Skeptikeren
FCKdk hvis ikke jeg tager meget fejl så er du en af dem med adresse i Spanien, så derfor skal du jo skrive sådan. Men med hensyn til tilbageførte afgifter fra Spanien til DK så stemmer dit regnskab ikke.

Dansk sprit = De Danske Spritfabrikker har i mange år været på svenske hænder nu er de franske. Alle danske tobaksfabrikanter er solgt til amerikanske eller engelke firmaer, tror du virkelig at eneste af disse + mange andre frivilligt afgiver ret mange penge til den danske stat????

Men selvfølgelig - som du selv antyder i din avartar - hvis ens liv er smøger og sprut så er det da noget skidt at pensionister heri Thailand skulle få lidt ekstra mønt til at forsøde deres alderdom.

Vi andre kan så trøste os med at de gyldne tider i Sydeuropa snart er en sage blot, og så er EU blot historie.

Hvordan danske politikere så vil omskrive de såkaldte love om forskelsbehandling bliver spændende?

Somrak

Dalton
Hvorvidt spritfabrikkerne og tobaks fabrikkerne er på udenlandske hænder spiller vel ikke den store rolle, det er trods alt afgifterne der er interessante i det spil og de går vel stadig i den danske statskasse...eller hur?

Vil dog give FCKdk ret i at det stadig er dyrere for en dansk pensionist at bo og leve i sydeuropa end i Thailand

Vi er jo uanset om man kan lide det eller ej medlem af EU og det giver nogle fordele og nogle ulemper, rettigheder og forpligtelser om man vil og havde vi ikke været det, var der jo nok ingen der fik tillæg med til udlandet overhovedet.

Problemet er vel i grunden ved at forsvinde af sig selv da den næste generation af pensionister har diverse pensionsordninger der på forhånd umuliggør tildeling af tillæg.

Så kan man jo så efterfølgende diskutere det retfærdige i hvorvidt det er retfærdigt at dem der har sparet op ikke får en jante mens dem der har brugt rub og stub, kan få i hoved og ...

Dalton

Spring til debat: