Se indlæg
Sær regel koster dyre ekstrabilletter
|
|
phom |
Lagt på d. 23/10-2012 15:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 282 |
Sær regel koster dyre ekstrabilletter 23. okt. 2012 12.45 Kontant Kommer du af en eller anden grund for sent og misser dit fly, når du skal rejse ud af Danmark, så mister du efter al sandsynlighed også din hjemrejse. Ud- og hjemrejse betragtes som én billet, og den er tabt, hvis udrejsen ikke benyttes. Reglen er kendt af de færreste - bortset fra flyselskaber og rejsebureauer. Det kan altså blive dyrt at komme for sent, for det er ikke nok at erstatte det mistede sæde med et nyt på en senere afgang. Der skal også købes ny hjemrejse. Kontant har fået en række henvendelser fra passagerer, der er meget overraskede over at havne i den situation, og tidligere afgørelser i Forbrugerklagenævnet og Pakkerejseankenævnet viser, at det kan betale sig at klage. Men de fleste flyselskaber og rejsebureauer holder fast i reglen. Kontant har lavet en rundringning til 10 flyselskaber, 10 online rejsebureauer og 10 fysiske rejsebureauer. Vi siger, at vi gerne vil bestille en returbillet, men ikke er sikre på at kunne nå flyet på udrejsen, og spørger, om det får indflydelse på hjemrejsen? 9 ud af 10 flyselskaber annullerer hjemrejse Air France svarer for eksempel: "Vores billetter skal flyves i sekvens, det vil sige, at hvis du ikke flyver ud, så bliver hele billetten aflyst". Svaret er typisk. Fra seks ud af de ti flyselskaber er beskeden den samme: de annullerer simpelthen hjemrejse-billetten, hvis man misser sin udrejse. Hos andre selskaber - som fx KLM - gælder reglen tilsyneladende kun de billige billetter. Og SAS råder os også til at købe deres dyrere billetter, hvis vi ikke vil risikere at miste vores hjemrejse-billet: Kun ét ud af de 10 flyselskaber annullerer som udgangspunkt ikke hjemrejse-billetten. Det er Norwegian. Vi har også spurgt nogle af de firmaer, der arrangerer rejser med tog, bus og færge. Hos DSB har man stadig sin hjemrejsebillet, selv om man ikke tager toget på udrejsen. Og det samme gælder de busselskaber, vi har talt med. Til gengæld skal man være opmærksom, hvis man køber en billet til færgen. DFDS MiniCruise annullerer nemlig hjemrejsen, og det samme gør Stena Line, hvis der er tale om dagsbilletter. 17 ud af 20 rejsebureauer annullerer hjemrejse Kontant har, som nævnt, også tjekket ti rejsebureauer med fysiske butikker og ti online bureauer. Igen siger vi, at vi gerne vil bestille en returbillet, men ikke er sikre på at kunne nå flyet på udrejsen. Hos syv ud af ti fysiske rejsebureauer får vi at vide, at vi risikerer at miste vores billetter til hjemrejsen. Og når vi tjekker hos online bureauerne, så skriver de alle i deres betingelser, at de aflyser din hjemrejse. Som det lyder i Travelstones betingelser: "En flybillet/fly kuponer skal ALTID benyttes i kronologisk rækkefølge. Benyttes udrejsen på en flybillet ikke, forbeholder luftfartsselskabet sig ret til at annullere hjemrejsen uden varsel." Og nogenlunde det samme skriver Travellink.dk, MrJet og Expedia.dk. Hos travelstart, goleif, budjet, supersaver, flybillet og seat24 som alle er en del af Den Danske Rejsegruppe, er budskabet det samme: "Ved bestilling af en tur- og returbillet er det ikke muligt at undlade at benytte sig af udrejsen og kun anvende hjemrejsen. Gør man dette, annulleres hele rejsen automatisk af flyselskabet, og det er ikke muligt at få billetten refunderet efterfølgende." Urimelige regler Hos Forbrugerrådet synes de reglerne er urimelige: - Efter vores vurdering, er det fuldstændig urimeligt, at forbrugeren ikke kan få lov til at bruge sin hjemrejse billet, hvis han/hun ikke bruger den på udturen, siger Mads Mølgaard Bräuner, jurist i Forbrugerrådet. Rådet mener heller ikke, reglen skal gælde, selvom selskaberne skriver det tydeligt på billetterne. - Fordi man har betalt for en ud - og en hjemtur, så har man jo sådan set lagt pengene for det, og man har købt en vare, og så kan man ikke sige, at man kun kan få halvdelen af varen, bare fordi man måske ikke vælger at bruge første del - her turen ud. http://www.dr.dk/... DR1 iaften kl. 21:05 |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 23/10-2012 17:02
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
God og nyttig orientering... Tak.! |
|
|
natty |
Lagt på d. 23/10-2012 18:06
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Det kan godt være at reglerne er "uretfærdige", men jeg har for snart mange år siden, pga en fejl, oplevet det selv. Jeg fløj med det gamle Swissair CPH-Zürich-BKK-Zurich-CPH. Da jeg skulle checke-in i CPH var systemet i un-do. De kunne derfor ikke checke mig ind hele vejen. Jeg skulle derfor gen-checke-in ved skranken i transitområdet i Zürich og få nyt boardingcard. Boardingkortet CPH-Zürich var vel nærmest et håndskrevet et. Nå, men alt forløber som det skal og jeg lander planmæssigt i BKK. Nå efter 3 uger skal jeg jo så hjem. Dengang blev man anbefalet at ringe og få "confirmed" booking og billet et par dage i forvejen, når man skulle hjem. Jeg går ind i et rejsebureau, og beder dem om mod evt. betaling, at ringe og få det ordnet. Medarbejderen kigger lidt bekymret på mig, mens hun har Swissairs kontor i Bangkok i røret. "De kan ikke finde dig på listen" får jeg at vide. Jeg får selv røret i hånden og får at vide at jeg ikke er registreret som "udrejst", og derfor ikke er på deres "liste". jeg er "smidt af" Jeg ved jo straks hvad som er gået galt, indchekningen i CPH er ikke registreret!! Jeg forklarer den venlige Swissair dame, at jeg jo er udrejst, da jeg jo ellers ikke kunne stå i Thailand og ringe til dem, og gerne vil hjem også. Jeg forklarer hende også hvad som skete i CPH og at jeg fik nyt boardingkort i Z'urich. Den tygger hun lidt på. og spørger så om hvordan hun kan få fat i mig. Det var før vi alle havde Thai SIM, så jeg forklarer at jeg er ved at rejse fra byen jeg er i, men ikke ved hvilket hotel jeg kommer til at bo på i BKK, så det kan jeg ikke oplyse. Hun får nummeret til rejsebureauet og ringer tilbage 10 minutter efter, hvor jeg får at vide at alt er iorden og jeg ikke skal gøre andet end at checke ind i BKK. Det skal siges, at alt blev ordnet, men tænker da mit om, hvad der var sket hvis jeg bare var mødt op i lufthavnen. Dog havde jeg gudskelov gemt mine boardingkort fra udrejsen, og dem kunne jeg jo altid have vist som bevis for udrejse, så mit råd er: gem altid dine boardingkort, indtil du igen er hjemme ved ende distinationen. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
kimkingo |
Lagt på d. 23/10-2012 22:24
|
Øvet medlem Antal indlæg: 252 |
Har prøvet noget lignende. Og så alligevel ikke. Var i Thailand med konen, da vi skulle hjem var konens far blevet syg, så hun ville gerne blive i Thailand 2 uger mere. Prøvede at få pengene for billetten retur. Ikke muligt. Købte så ny billet til konen. Troede så, at når jeg havde 2 billetter til hjemturen ( Det var jo vores, havde betalt for 2 sæder) så kunne jeg også få 2x bagage med= 40 kg. Og da jeg ikke kunne få pengene retur, så måtte jeg kunne brede mig på 2 sæder på hjemturen. Men nej, heller ikke. De solgte billetten til en ny kunde. Så blev jeg sur, og sagde det måtte da være ulovligt at kræve skat af billetten 2 gange. Så vi fik skatten retur. Godt nok ikke meget, men dog en lille sejr. |
|
|
natty |
Lagt på d. 24/10-2012 00:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Det handler i bund og grund om hvilken bookingklaase man er på og de regler der gælder. Jeg skulle engang hjem da min mor var blevet meget syg. Havde kontaktet mit forsikringsselskab, men brugte dem ikke, da min bookingklasse gav mig fri ombooking. Hvis man køber de billigste billetter er mulighederne begrænset for at ændre billeterne. Så jeg synes at udsendelsen blandende en masse regler sammen. Hvis man rejser i Europa så køb to enkeltrejser, så er den ikke på en billet. Men oversøisk er det jo så ikke muligt. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 24/10-2012 08:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
Jo, det kan man da godt. Men en envejs billet koster næsten det samme som en t/r... Det flyselskaberne øjensynligt ikke reklamere med, men står med meget små bogstaver et eller andet sted, er jo helt hen i vejret. Det svare jo til at hvis et autoværksted har et tilbud med 4 vinterdæk og du kun vil have skifte de 2 af dækkene på din bil og vil have de andre 2 med hjem i bagagerummet, kan du ikke få tilbudet Det kan da ikke være en ekstra udgift at have et tomt flysæde som en person har betalt for....... Åbenbart tvært i mod da de kan putte andre ind på dit betalte sæde og på den måde få dobbelt betaling for det sæde.... |
|
|
max |
Lagt på d. 25/10-2012 02:20
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 48 |
prøved her i september med egypt air grundet strejke blev flyet fra dkk til cario forsinket så jeg ikke kun nå bkk flyet snakked med egypt i københavn og blev ombukket til sas cph bkk herude tjekket jeg så min hjemrejse og den var vækringet til egypt bkk og forklared hvad der var sket i danmark hvorefter hun gik i gang med ny bookning håber det er i orden når jeg står i bangkok her d 2/11 |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 25/10-2012 13:48
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Har I tænkte over at "uvæsenet" er kun gældende ved flybillet : A1 - B - A2 , hvor A1(udrejse) er ubenyttet, og selskaberne råber op om at A1 og A2, er 1 og samme billet, og derfor påråber sig retten til at annulere HELE billetten. Men der sker INTET hvis samme billet A1 - B -A2, bliver benyttet på strækningen A1 til B og man ikke benytter retur billetten A2. (een af årsagen til de mange No show, og dermed den kalkuleret Overbooking fra selskabernes side ). Og pudsigt nok er de "taknemlige" hvis du ved ankomsten til Beller nogle dage før planlagte hjemrejsen, fortæller at du IKKE ville benytte A2 billetten). . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
bruno |
Lagt på d. 25/10-2012 18:01
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 525 |
Jeg har prøvet at lave den fejl ikke at få tjekke om datoen på rejseplan og billeten om de stemte ens og kommer på den bagrund to dage forsendt til flyet i Kastrup, jeg gik derfor op på Thais kontor i lufthavnen, hende fra Thai fortalte mig at, jeg sådan set ikke havde nogen billet tilbage mere, men hun var flik og sagde at stadig var tomme sæder på flyet om 3 timer, men nye billetter koster ca 9000 kr, men nu hvor jeg havde købt en billet uden have brugt den, var hun villig til at lave en ny billet til mig for kun 1000 kr . Jeg tror hvis det havde været andre fly selskaber, så havde der ikke været noget at komme efter. |
|
Spring til debat: |