Se indlæg
Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen.
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 05/10-2012 15:00
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Hej Abekat Total sympati for, at du vil tage kampen. Brug ikke tid på at kommentere på de unge mennesker, der mener, at alle bare kan rette ind til højre og følge de underlige krav, der stilles, fordi man er dansk pensionist i Thailand. Andre har tidligere været inde på de vanvittige krav om at skaffe dokumentation for noget, der bare ikke dokumenteres i Thailand. Det er der så nogle, der enten ikke vil, eller ikke evner at forstå. Det fører ikke til noget at verbal-bokse med dem, der bare mener at skulle kloge sig, uden at forstå sagens kerne - det giver kun spild af tid. Brug tiden på din sag, som også bliver mange andres sag. Held og lykke. Bjarne |
|
|
vandango |
Lagt på d. 05/10-2012 15:19
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
poom skrev: avekat hvad er problemet med bare at give de oplysninger? Gør det ondt eller sådan noget? Du får penge fra det offentlige, det er vores alle sammens skattepenge. det er da bare rimeligt at man svarer på en lille henvendelse. de forlange jo ikke at du rejser till danmark hver måned for at hæve dine penge i kassen. de beder bare om et simpelt svar om du er berettiget til de penge du får der er nogen der vil lave problemer ud af alting. Mon ikke det kan have noget med, at folkepensionens grundbeløb ikke har noget som helst at gøre med de oplysninger der ellers bliver anmodet om. Hvorfor monkey man ikke syntes at det rager dem. Redigeret af vandango d. 05/10-2012 15:22 |
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 05/10-2012 15:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
jamen,hvorfor sender man ikke bare hvad man har???? når der er sendt et brev afsted,for mig lyder det som brok og som formål bare har at trække ting i langdrag og hvorfor skal kampen først tages op når det rammer vedkommende og ikke fra hvor man gik på pension eller da reglerne kom????? |
|
|
karstenf |
Lagt på d. 05/10-2012 15:25
|
Øvet medlem Antal indlæg: 130 |
Antag at man kun får en pension ydelse, der ikke er afhængig af indtægter, som folkepensionens grundbeløb. Antag at man ikke har nogen form for arbejdsindtægt. Hvad skal de så med de forskellige oplysninger om en opholds udgifter, må man ikke bo i et lille hus sammen med konen uden strøm? Hvad er formålet med ønsket om disse oplysninger? Man skal dokumenter at man ikke er en forbryder? Det der den følelse som man sider med, og så bliver man endda ramt på brødet hvis man ikke makker rat. Dette er normalt i strid med dansk retspleje, men den er i dette tilfælde sat ud af drift. SKAT Danmark vil også til at have lister over alle telefon opkald, igen uden at dansk retspleje bliver overholdt. Det er skruen uden ende med alt denne kontrol. Det kan da godt være at man kan ramme et par kriminelle, men det er en høj pris for alle andre. Der kommer et tidspunkt hvor man er nødt til at sige nok er nok. Hvorfor forfølger man den almindelige borger? Hvorfor behandler man den almindelige borger som kriminelle? Det er den følelse som jeg sider med, i denne dag og den stadig strammen op i hvor dan staten behandler sine borger. Det er der for at nogen på et tidspunkt bliver nødt til at sige stop, og ikke bare sige javel. Det er på tide at vi overvejer at skifte vores medlemmer i folketinget. Karsten |
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 05/10-2012 15:45
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Vil du skiftet regeringen eller alle medlemmer af folketinget???? det var vist den sidste regering der lavede de regler som der er så meget brok over. |
|
|
DKPete |
Lagt på d. 05/10-2012 15:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 594 |
Held og lykke til Abekatten. Ret skal være ret - selvfølgelig skal man udlevere RELEVANTE oplysninger - men ikke alle mulige kvitteringer for el/husleje etc. Det næste bliver vel man skal gemme sine supermarkeds kvitteringer og fremsende dem som bevis på at man spiser... |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/10-2012 15:54
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
poom skrev: avekat hvad er problemet med bare at give de oplysninger? Gør det ondt eller sådan noget? Du får penge fra det offentlige, det er vores alle sammens skattepenge. det er da bare rimeligt at man svarer på en lille henvendelse. de forlange jo ikke at du rejser till danmark hver måned for at hæve dine penge i kassen. de beder bare om et simpelt svar om du er berettiget til de penge du får der er nogen der vil lave problemer ud af alting. Poom du bliver bare ved og ved og ved tilsyneladende ikke hvad det drejer sig om. Gad egentlig vide hvor gammel du er ? Maaske kan man ikke give de oenskede oplysninger. Det kunne jo vaere at man boede i sin kones hus (dvs ingen lejekontrakt) og at el, gas, vand, true vision osv osv ogsaa er i konens navn og hvad goer man saa ? Saa Poom svar lige paa det. Jeg ville bare sende en kopi af el-regningen og saa ellers naevne at der ikke er nogen lejekontrakt pga det og det. Hvordan skal en person bevise at han ikke har en arbejdsindtaegt, hvis han nu ikke har nogen ? Her kommer "paa tro og love" ind i billedet. Hvis nu personen virkelig har en arbejdsindtaegt, er det saa ikke myndighederne der skal finde ud af det ? De bedste hilsener. |
|
|
karstenf |
Lagt på d. 05/10-2012 15:58
|
Øvet medlem Antal indlæg: 130 |
Dem alle, de er lige gode om det. Næste alle, der er nogen få der stadig kræver at man skal opføre sig anstændig. Som vælger at mit problem at de har vært sit mærke sags områder, hvor det er nødvendige med ændringer og stramninger. Hvem skal man så vælge? Man har strammet forskellige regler, bid for bid. Se bar hvordan men bliver behandlet hvis man gerne vil have en familie sammenføring. og så dan kan man blive ved. Karsten. |
|
|
bitten |
Lagt på d. 05/10-2012 16:21
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
Nu er det sådan , at vi alle er under kontrol, om det er i orden eller ej ??? der er altid nogen der forsøger at snyde, og det kommer til at gå ud over alle. Har du prøvet at sende dem de regninger , du har vel også en vielsesattest så send en kopi af den med. Hvor stort er problemet? hvis du vil have fornyet dit visa i thailand skal du også udfylde papirer , hvis du skal forny dit kørekort i thailand skal du udfylde papirer. Du er dansk statsborger og må derfor indordne dig under de regler der findes , præsis som i thailand. |
|
|
golfer |
Lagt på d. 05/10-2012 16:47
|
Jeg ser altså heller ikke det store problem. Man kræver adskillige tusinde kroner om måneden, men man vil ikke dokumentere at man er berettiget ?????? At man skal dokumentere at man bor i lejebolig skyldes ganske enkelt at man åbenbart ikke har selvangivet nogen ejendomsværdiskat (evs) - og hvis man ejer bolig i udlandet skal man stadig betale evs - altså må man bo til leje. Eftersom skat ikke umiddelbart kan tjekke dette (i udlandet), må de jo ty til alternative metoder - denne er vel den enkleste. Hvis man ikke KAN dokumentere at man bor til leje fordi man bor hos en veninde, ja så må man jo blot skrive det og så kan man jo være flink at spørge hvad de så ønsker af dokumentation - så er bolden jo ligesom tilbage på deres banehalvdel. At råbe op og være Rasmus modsat for man som regel intet ud af (andet end besvær for alle parter) tværtimod - systemet kan hurtigt give råt for usødet - og husk de har nærmest uendelige resourcer til at kæmpe med - gider i virkelig bruge jeres tid på det?. |
|
|
TG950 |
Lagt på d. 05/10-2012 17:19
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
poom skrev: avekat hvad er problemet med bare at give de oplysninger? Gør det ondt eller sådan noget? Du får penge fra det offentlige, det er vores alle sammens skattepenge. det er da bare rimeligt at man svarer på en lille henvendelse. de forlange jo ikke at du rejser till danmark hver måned for at hæve dine penge i kassen. de beder bare om et simpelt svar om du er berettiget til de penge du får der er nogen der vil lave problemer ud af alting. bliver danske pensionister også kontrolleret i hoved og røv her i DK, som danske pensionister bliver i andre lande uden for EU/EØS landene, jeg spørger bare Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
bitten |
Lagt på d. 05/10-2012 17:29
|
ja vi bliver også kontroleret i både hoved og r.., her hjemme. eks. når vi skal til thailand så skal vi henvende os på borgerservice med pas og rejseplan, for at de kan nortere i deres computer at vi er rejst og hvohen og hvor længe. Vi må på 1 år være væk 6 md . men dog kun 2 md af gangen. For at ingen nu kommer med en masse underlige ting , så kan jeg fortælle , vi får KUN det rene grundbeløb. Hvis vi bliver væk længere mister vi vores sygesikringsbevis . Men hvis ikke det er overvågning så ved jeg ikke . Vi skal dog ikke komme med en leveattest, men bare kikke indenfor en gang imellem. så nej vi har det ikke bedre |
|
|
Frank |
Lagt på d. 05/10-2012 17:40
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Måske har jeg ikke lige fulgt med i timen, så måske andre lige kan hjælpe mig: Hvilken virkning har boligudgifter, strømforbrug og andre udgifter for den udbetalte folkepension? |
|
|
TG950 |
Lagt på d. 05/10-2012 17:46
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
Frank skrev: Måske har jeg ikke lige fulgt med i timen, så måske andre lige kan hjælpe mig: Hvilken virkning har boligudgifter, strømforbrug og andre udgifter for den udbetalte folkepension? Ja, kunne være interessant at vide. Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 05/10-2012 18:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Som Abekatten er jeg også folkepensionist og bosat i Thailand. Jeg har endnu ikke modtaget brev fra Pensionsstyrelsens kontrolteam. Men jeg har godt nok svært ved at se hvorfor de ønsker oplysninger om lejekontrakt og kvitteringer for husleje, el osv. At skulle oplyse om man har arbejdsindtægter er OK, da folkepensionens grundbeløb er afhængig af hvor meget man har i arbejdsindtægt. Hvad man bruger de penge til, der er tilbage efter at have betalt skat til Danmark, skal man ikke spørge nogen om, det er ens egne penge. De kloge hoveder som mener man bare skal stoppe klynkeriet, har ikke sat sig ind i hvad det betyder at være emigreret fra Danmark til et land uden for EU, være begrænset skattepligtig og få folkepensionens grundbeløb. Jeg har svært ved at tro på at nogen der bor i Danmark og modtager folkepensionens grundbeløb, skal redegøre for det som kontrolteamet forlanger at folkepensionister bosiddende i Thailand skal. Jeg ville heller ikke kunne fremvise en lejekontrakt, da jeg bor sammen med min hustru i hendes hus og el, vand, tv, telefon, internet osv. regninger er alle i hendes navn, da leverandørerne ikke vil acceptere en udlænding som kunde, så for dem kan jeg heller ikke dokumentere hvad jeg betaler. De eneste faste regninger med mit navn er div. regninger for bilen og MC'erne. Jeg synes at det er fint at Abekatten vil prøve at køre en sag om dette og jeg ønsker held og lykke med det, da det ikke kan være rigtigt at voksne mennesker, skal oplyse det offentlige om hvad de bruger deres disponible indtægt til. Golfer er helt galt på den, når man er emigreret vedkommer det ikke SKAT om man har ejendom i udlandet og disse skal ikke opgøres på den selvangivelse man skal udfylde. Bitten ved åbenbart ikke at offentlige myndigheder selv kan se i CPR reg. om man er gift. Hendes skriv om at vi også skal udfylde papirer, når vi skal forny visa og kørekort i Thailand er ikke sammenlignelige med de oplysninger som Pensionsstyrelsens kontrolteam forlanger. Desuden så har vi ikke visa, men en forlængelse af lov til at være her for et år ad gangen. Der er dog en fordel ved at bo i Thailand hvis man er gift, som jeg håber at alle de det vedrører kender til og det er SKATs Grænsegænger regler. Her kan man nemlig få personfradrag for ens hustru og det luner jo med et ekstra personfradrag, når man nu kun kan få folkepensionens grundbeløb. God weekend til alle også de som synes at danske folkepensionister bosat i Thailand skal stikke piben ind. Conrad |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 05/10-2012 18:59
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Frank skrev: Måske har jeg ikke lige fulgt med i timen, så måske andre lige kan hjælpe mig: Hvilken virkning har boligudgifter, strømforbrug og andre udgifter for den udbetalte folkepension? De kan indikere, om man har en indtægt ved siden af pensionen. Hvis man fx har en husleje på 10.000 kroner om måneden og kun får pensionens grundbeløb, så må der jo komme penge et eller andet sted fra. Med hensyn til problemer med at få papirer: Hvis man nu sendte de papirer, man kan skaffe, og forklarer, at det ikke er muligt at få fat i resten og en begrundelse herfor, så ville man nok også møde mere forståelse, end hvis man bare er på tværs. |
|
|
Frank |
Lagt på d. 05/10-2012 19:13
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Kim Ludvigsen skrev: Frank skrev: Måske har jeg ikke lige fulgt med i timen, så måske andre lige kan hjælpe mig: Hvilken virkning har boligudgifter, strømforbrug og andre udgifter for den udbetalte folkepension? De kan indikere, om man har en indtægt ved siden af pensionen. Hvis man fx har en husleje på 10.000 kroner om måneden og kun får pensionens grundbeløb, så må der jo komme penge et eller andet sted fra. Med hensyn til problemer med at få papirer: Hvis man nu sendte de papirer, man kan skaffe, og forklarer, at det ikke er muligt at få fat i resten og en begrundelse herfor, så ville man nok også møde mere forståelse, end hvis man bare er på tværs. Ja hvis huslejen overstiger pensionen, så må pengene jo komme fra et andet sted. Og vil det så have af betydning for folkepensionen? |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 05/10-2012 20:15
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 86 |
bitten skrev: ja vi bliver også kontroleret i både hoved og r.., her hjemme. eks. når vi skal til thailand så skal vi henvende os på borgerservice med pas og rejseplan, for at de kan nortere i deres computer at vi er rejst og hvohen og hvor længe. Vi må på 1 år være væk 6 md . men dog kun 2 md af gangen. For at ingen nu kommer med en masse underlige ting , så kan jeg fortælle , vi får KUN det rene grundbeløb. Hvis vi bliver væk længere mister vi vores sygesikringsbevis . Men hvis ikke det er overvågning så ved jeg ikke . Vi skal dog ikke komme med en leveattest, men bare kikke indenfor en gang imellem. så nej vi har det ikke bedre Måske lidt off topic men hvad hvis man som pensionist bare købte en billet lad os sige 1/10 og kom hjem næste år 1/4 altså 6 måneder i Thailand ....hvordan ville de kontrollere det ? så længe man betaler husleje osv i DK hvordan ville de så finde ud af det ? Måske dumt spørgsmål men jeg er ikke så erfaren i det her |
|
|
OleH |
Lagt på d. 05/10-2012 23:31
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
ABEKATTEN skrev: Så blev det min tur til at få en hilsen fra Pensionsstyrelsens kontrolteam i Thailand. Jeg er folkepensionist, og modtager grundbeløbet i pension. Den 17 juli fik jeg standaedskrivelsen fra Kontrolteamet hvor jeg blev anmodet om at DOKUMENTERE at jeg ikke havde en arbejdsindtaegt der oversteg 291.200,00. Man ville derfor gerne se kopi af min lejekontrakt, kvitteringer for betalig af leje, el og andre udgifter. Jeg svarede tilbage med een linie:"Jeg erklaerer på tro og love at jeg ikke har arbejdsindtaegter". Så fik jeg den 21 September svar fra Kontrolteamet, at man tog min erklaering om arbejdsindtaegt til efterretning, men forlangte alligevel at jeg inden 6 uger fremsendte kopi af lejekontrakt og diverse kvitteringer for udgifter, idet man i modsat fald ville stoppe min folkepension. Dette var vaesentlig anderledes end Blackadder fik ud af sit svar for ½ år siden. Når man erkender at jeg ikke har arbejdsindtaegter, troede jeg at sagen var forbi, men det var den altså ikke. Jeg vil mandag svare tilbage at jeg ikke agter at udlevere det ønskede, men vil køre sagen. Jeg har talt med en advokatkolega i København, og han mener at jeg vil kunne få "fri proces", og advokaten mener at det måske var en ide at alle 400 folkepensionister i Thailand, søgte "fri proces". Når jeg får svar på mit svar til kontrolteamet, vil jeg vende tilbage. Tak til dig, ABEKATTEN, for at tage denne sag op. Pensionsstyrelsens kontrolteam i Thailand overtræder helt klart deres beføjelser, når de kræver de af ABEKATTEN nævnte oplysninger (kopi af lejekontrakt og diverse kvitteringer for udgifter), da disse oplysninger jo ikke har betydning for, om man er berettiget til folkepensionens grundbeløb. OleH |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 06/10-2012 02:21
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Conrad skrev: Som Abekatten er jeg også folkepensionist og bosat i Thailand. Jeg har endnu ikke modtaget brev fra Pensionsstyrelsens kontrolteam. Men jeg har godt nok svært ved at se hvorfor de ønsker oplysninger om lejekontrakt og kvitteringer for husleje, el osv. At skulle oplyse om man har arbejdsindtægter er OK, da folkepensionens grundbeløb er afhængig af hvor meget man har i arbejdsindtægt. Hvad man bruger de penge til, der er tilbage efter at have betalt skat til Danmark, skal man ikke spørge nogen om, det er ens egne penge. De kloge hoveder som mener man bare skal stoppe klynkeriet, har ikke sat sig ind i hvad det betyder at være emigreret fra Danmark til et land uden for EU, være begrænset skattepligtig og få folkepensionens grundbeløb. Jeg har svært ved at tro på at nogen der bor i Danmark og modtager folkepensionens grundbeløb, skal redegøre for det som kontrolteamet forlanger at folkepensionister bosiddende i Thailand skal. Jeg ville heller ikke kunne fremvise en lejekontrakt, da jeg bor sammen med min hustru i hendes hus og el, vand, tv, telefon, internet osv. regninger er alle i hendes navn, da leverandørerne ikke vil acceptere en udlænding som kunde, så for dem kan jeg heller ikke dokumentere hvad jeg betaler. De eneste faste regninger med mit navn er div. regninger for bilen og MC'erne. Jeg synes at det er fint at Abekatten vil prøve at køre en sag om dette og jeg ønsker held og lykke med det, da det ikke kan være rigtigt at voksne mennesker, skal oplyse det offentlige om hvad de bruger deres disponible indtægt til. Golfer er helt galt på den, når man er emigreret vedkommer det ikke SKAT om man har ejendom i udlandet og disse skal ikke opgøres på den selvangivelse man skal udfylde. Bitten ved åbenbart ikke at offentlige myndigheder selv kan se i CPR reg. om man er gift. Hendes skriv om at vi også skal udfylde papirer, når vi skal forny visa og kørekort i Thailand er ikke sammenlignelige med de oplysninger som Pensionsstyrelsens kontrolteam forlanger. Desuden så har vi ikke visa, men en forlængelse af lov til at være her for et år ad gangen. Der er dog en fordel ved at bo i Thailand hvis man er gift, som jeg håber at alle de det vedrører kender til og det er SKATs Grænsegænger regler. Her kan man nemlig få personfradrag for ens hustru og det luner jo med et ekstra personfradrag, når man nu kun kan få folkepensionens grundbeløb. God weekend til alle også de som synes at danske folkepensionister bosat i Thailand skal stikke piben ind. Conrad Godt indlaeg Conrad. |
|
Spring til debat: |