Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Smart dims forhindrer stolen foran i at blive slået ned
|
|
phom |
Lagt på d. 21/08-2012 12:39
|
Øvet medlem Antal indlæg: 282 |
http://politiken....laaet-ned/ Der er få ting, der kan genere flypassagerer mere end en stoleryg, der uden varsel hamres bagover netop som du har dine knæ på et udsat sted, tager et sip af din rødvin eller arbejder på din bærbare. Er du en af dem, der er træt af stolerygs-problematikken, findes der faktisk en løsning, der helt kan stoppe sædet foran dig i et blive lagt ned. Mød værktøjet ’knee defender’ (knæbeskytter). Dimsen er opfundet af amerikaneren Ira Goldman, der siden 2003 har solgt sit lille grå stykke værktøj på hjemmesiden gadgetduckcom. Knee defenderen har siden da høstet anmeldelser som »en uundværlig rejs- gadget« (USA Today) og »lige så lumsk, som den er genial« (Condé Nast Traveler). Ira Goldman kalder sin opfindelse for en »sikkerhedsventil«. »Det er altid i orden at lægge et sæde ned. Men knee defenderen forhindrer, at der sker en ulykke, fordi den gør personen foran opmærksom på, at der sidder én bag ved, der måske har et barn på skødet eller sidder med en computer«, fortæller Ira Goldman i telefonen fra Washington i USA. Nysgerrighed og lange ben Og der har tilsyneladende været et marked for sådan et værktøj. Ira Goldman vil ikke ud med, hvor mange ’knæbeskyttere’ han sælger, men han lever af det i dag. Inden har lancerede sin knee defender, arbejdede han med jura i den amerikanske kongres og for guvernøren i Californien. I den forbindelse fløj han meget, og med en opvækst i en familie af legetøjsfabrikanter og opfindere studerede han på sine flyveture ofte det system, der gør, at sæde kan lægges ned og spekulerede over, hvad man kunne gøre for at forhindre det. Så baggrunden for knee defenderen var simpel nysgerrighed og, nå ja, som Ira Goldman siger, »jeg har også lange ben«. Da han på et tidspunkt gerne ville videre i sin karriere, viste han sin notesbog med mulige ideer til venner og bekendte, og spurgte, hvad de syntes, han skulle kaste sig over. Og alle pegede ned på knee defenderen og sagde »den dér«. Tag hensyn Ira Goldman understreger, at han ikke er ude på at hævne sig over for flyselskaber, men bare gerne vil løse problematikken omkring flysæder, der pludselig bliver lagt ned. Han mener, at hans opfindelse er med til at skabe kommunikation mellem passagererne om bord – ikke konflikter – og han savner, at flyselskaberne i højere grad er med til at anerkende problemet. »Jeg mangler, at personalet over højtaleren gør opmærksom på, at man skal tage hensyn til hinanden ved at kigge sig bag over. Man kunne også arbejde med zoner, hvor man ikke kan lægge sæderne ned. Der er mange muligheder«, siger Ira Goldman. Da knee defenderen kom på markedet, forsøgte de amerikanske flyselskaber at klage til luftfartsmyndighederne, fordi de mente, at værktøjet kunne kompromittere sikkerheden, men den klage blev afvist med, at knee defenderen er et service-anliggende. Siden har Ira Goldman ikke hørt noget fra flyselskaberne. Bortset fra, at han ind imellem tjekker IP-adressen - en computers unikke adresse, hvor man kan se ejeren bag og dermed, hvem, der køber produkterne - og der afsløres det, at der er både flypersonale og piloter iblandt. Ligesom en af de øverste juridiske chefer i et stort amerikansk flyselskab, under dække af at være kunde, på et tidspunkt forsøgte at spørge til, om det var lovligt eller ulovligt at eje en ’knee defender’ Om 'knæbeskytteren' En knee defender koster 20 dollar (cirka 120 kroner) for en pakke med to. Se den på [url]gadgetduck.com[/url] De to små stykker værktøj placeres på stiverne til dit eget bord helt nede ved kanten til sædet foran. På den måde kan sædet kun lægge sig en smule tilbage eller slet ikke blive lagt ned. |
|
|
jc |
Lagt på d. 21/08-2012 14:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 597 |
Hvis en eller anden klovn havde låst mit ryglæn uden at fortælle mig det, så ville jeg da flyve lige i hovedet på ham. - Og hvis han fortalte mig om det, kunne han lige så godt fortælle, at jeg skulle vippe forsigtigt tilbage og så havde han sparet den investering. Man kommer nu længst med kommunikation.
Boet i Bangkok 1980-1983.
|
|
|
Lagt på d. 23/08-2012 05:17
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Kan du nu blive enig med dig selv, jc ??? Først skriver du, at du vil fare lige i hovedet på din "bagmand", en linie længere nede anfører du at man kommer længst med kommunikation. |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 23/08-2012 07:53
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
Citat:Bortset fra, at han ind imellem tjekker IP-adressen - en computers unikke adresse, hvor man kan se ejeren bag og dermed, hvem, der køber produkterne - og der afsløres det, at der er både flypersonale og piloter iblandt. Det må være en meget dygtig mand. Han kan noget alle andre ikke kan uden at indblande myndigheder. - Men hvad skriver (overdriver) man ikke med for at få solgt lortet. Hvor troværdig mon resten af historien er? Hans forklaring vedr. sikkerheden tror jeg ikke en dyt på. Selv plastic kan, hvis det knækkes uheldigt, gennembore et ryglæn. |
|
|
Dalton |
Lagt på d. 23/08-2012 10:24
|
Øvet medlem Antal indlæg: 326 |
Har man købt og betalt et flysæde, kan det vel ikke være meningen at fjolset bagved skal sabotere det og bestemme om man skal sidde ret op og ned på hele flyveturen... Dalton |
|
|
phom |
Lagt på d. 23/08-2012 12:02
|
Øvet medlem Antal indlæg: 282 |
Jeg ville godt nok også blive sur hvis jeg ikke kunne ligge mit sæde ned, især på en tur til fx thailand. Dog vil jeg formenlig bede personalet om at lave sædet. den med ip adresserne den undrede jeg mig også over, men han får vel en postadresse når han skal levere. Og mon ikke den er god nok med, at der er nogle flyselskaber der har købt en, for at finde ud af hvordan den fungere. |
|
|
natty |
Lagt på d. 23/08-2012 12:21
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Selvfølgelig skal man kunne slå sædet tilbage når det er beregnet til det. Dog finder jeg det fuldstændigt uacceptabelt, at passagerer slår det ned under spisning. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 23/08-2012 13:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 641 |
AL 48 skrev: Citat:Bortset fra, at han ind imellem tjekker IP-adressen - en computers unikke adresse, hvor man kan se ejeren bag og dermed, hvem, der køber produkterne - og der afsløres det, at der er både flypersonale og piloter iblandt. Det må være en meget dygtig mand. Han kan noget alle andre ikke kan uden at indblande myndigheder. - Men hvad skriver (overdriver) man ikke med for at få solgt lortet. Hvor troværdig mon resten af historien er? Hans forklaring vedr. sikkerheden tror jeg ikke en dyt på. Selv plastic kan, hvis det knækkes uheldigt, gennembore et ryglæn. Det er nu ikke så usansynligt som du måske går og tror. Mange firmaer har nemlig købt en IP range og denne range er derfor resgistreret til netop dette firma. Så kan man når man slåt IP adresserne op se hvilket firma der har været inde på siden. Dog kan man ikke se hvilke personer har har siddet bag computeren, det er helt rigtigt. |
|
|
cesse |
Lagt på d. 23/08-2012 15:30
|
Øvet medlem Antal indlæg: 408 |
Det var da sjovt at i alle mener at bare fordi man har købt en bilet til et flysæde der kan slås ned så er det ensbetydende med at det også skal bruges fuldt ud I kan være sikker på at vis i sidder foran mig og slår jerges sæde ned for at sove så får i ikke lukket et øje hele turen fordi så kan jeg nemlig ikke være i mit sæde og så får jeg ikke hvad jeg har betalt for nemlig et anstændigt sæde jeg kan sidde i 11 timer i Hilsen den langbenede Cesse |
|
|
sula |
Lagt på d. 23/08-2012 23:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 222 |
cesse skrev: Det var da sjovt at i alle mener at bare fordi man har købt en bilet til et flysæde der kan slås ned så er det ensbetydende med at det også skal bruges fuldt ud I kan være sikker på at vis i sidder foran mig og slår jerges sæde ned for at sove så får i ikke lukket et øje hele turen fordi så kan jeg nemlig ikke være i mit sæde og så får jeg ikke hvad jeg har betalt for nemlig et anstændigt sæde jeg kan sidde i 11 timer i Hilsen den langbenede Cesse Du mener at det kun er dig der skal have hvad du har betalt for det er det dummeste argument endnu |
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 24/08-2012 06:48
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
Det eneste smarte der er ved den "dims" er at ham der sælger den tjener en masse penge for et stykke plastik til 50 øre. Nok er der mange stewardesser der ser dumme ud men de kender også plastik dimsen |
|
|
bitten |
Lagt på d. 24/08-2012 08:08
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
Det er muligt at rejse på premium, hvis man har problemer med bredden på sæde ,eller ikke har plads til sine lange ben. Det er ikke rimeligt , at man ikke kan lægge sædet ned , fordi " bagboen" ikke ønsker det . Det er vigtigt at tage hensyn til hinanden , men folk med lange ben kan bestille sæde ved mellemgangen. Men ved spisetid skal alle sæder rettes op. Ved brug af den lille dims, er man egoist. Tyben jeg har betalt ( underforstået det har de andre ikke ) ?????? |
|
|
THansen |
Lagt på d. 24/08-2012 09:43
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
bitten skrev: Det er muligt at rejse på premium, hvis man har problemer med bredden på sæde ,eller ikke har plads til sine lange ben. Det er ikke rimeligt , at man ikke kan lægge sædet ned , fordi " bagboen" ikke ønsker det . Det er vigtigt at tage hensyn til hinanden , men folk med lange ben kan bestille sæde ved mellemgangen. Men ved spisetid skal alle sæder rettes op. Ved brug af den lille dims, er man egoist. Tyben jeg har betalt ( underforstået det har de andre ikke ) ?????? Der findes vist også 10-12 pladser forrest i B747'erne, som skulle være udmærkede for folk som ønsker at sove i vandret position.... |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 24/08-2012 10:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
THansen skrev: bitten skrev: Det er muligt at rejse på premium, hvis man har problemer med bredden på sæde ,eller ikke har plads til sine lange ben. Det er ikke rimeligt , at man ikke kan lægge sædet ned , fordi " bagboen" ikke ønsker det . Det er vigtigt at tage hensyn til hinanden , men folk med lange ben kan bestille sæde ved mellemgangen. Men ved spisetid skal alle sæder rettes op. Ved brug af den lille dims, er man egoist. Tyben jeg har betalt ( underforstået det har de andre ikke ) ?????? Der findes vist også 10-12 pladser forrest i B747'erne, som skulle være udmærkede for folk som ønsker at sove i vandret position.... Sikke dog et mærkeligt indlæg. - Her går diskussionen på om det er rimeligt at man benytter sit sæde på økonomi-klassen som det er beregnet til, nemlig et sæde med hvilestilling. Er det så rimeligt at blokere denne mulighed? Disse sæder er lavet ud fra en standart (højde og vægt), hvor man tilgodeser passagerer der ligger indenfor disse normer. Er man voldsom overvægtig (breder sig over mere end et sæde) eller ekstremt langbenet så man døjer med pladsforhold,- så har man mulighed for at kontakte flyselskabet og få tildelt et passende sæde. Men disse mennesker er jo naturligvis lige så nærige som alle os andre, og vil prøve at få de billigste tilbudsbilletter.- Selvom de derved kommer til at genere deres medrejsende. Hvad kaldes den indstilling til medrejsende? Jeg kender kun et udtryk: "Total egoisme". - Især når de vil være ene om at have "rettigheder". |
|
|
DKPete |
Lagt på d. 24/08-2012 11:44
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 594 |
Har engang fløjet London / LA - hvor "bagboen" påstod han fik klaustrobofi hvis jeg lagde sædet tilbage. Flyet var fullybooked så jeg måtte sidde ret op og ned hele vejen. Jeg brokkede mig helt vildt til kabine personale & til BA da vi landede - og fik en opgradering på turen hjem som kompensation..... men hold kæft en anstrengende tur - 11 timer ret op og ned.......gør det aldrig igen - plastic or no plastic |
|
|
THansen |
Lagt på d. 24/08-2012 12:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
AL 48 skrev: Ja, mit indlæg var måske lidt mærkeligt THansen skrev: bitten skrev: Det er muligt at rejse på premium, hvis man har problemer med bredden på sæde ,eller ikke har plads til sine lange ben. Det er ikke rimeligt , at man ikke kan lægge sædet ned , fordi " bagboen" ikke ønsker det . Det er vigtigt at tage hensyn til hinanden , men folk med lange ben kan bestille sæde ved mellemgangen. Men ved spisetid skal alle sæder rettes op. Ved brug af den lille dims, er man egoist. Tyben jeg har betalt ( underforstået det har de andre ikke ) ?????? Der findes vist også 10-12 pladser forrest i B747'erne, som skulle være udmærkede for folk som ønsker at sove i vandret position.... Sikke dog et mærkeligt indlæg. - Her går diskussionen på om det er rimeligt at man benytter sit sæde på økonomi-klassen som det er beregnet til, nemlig et sæde med hvilestilling. Er det så rimeligt at blokere denne mulighed? Disse sæder er lavet ud fra en standart (højde og vægt), hvor man tilgodeser passagerer der ligger indenfor disse normer. Er man voldsom overvægtig (breder sig over mere end et sæde) eller ekstremt langbenet så man døjer med pladsforhold,- så har man mulighed for at kontakte flyselskabet og få tildelt et passende sæde. Men disse mennesker er jo naturligvis lige så nærige som alle os andre, og vil prøve at få de billigste tilbudsbilletter.- Selvom de derved kommer til at genere deres medrejsende. Hvad kaldes den indstilling til medrejsende? Jeg kender kun et udtryk: "Total egoisme". - Især når de vil være ene om at have "rettigheder". Jeg er ikke tilhænger af blokerings-dimsen, men kan til en vis grad godt forstå folk som køber og bruger dimserne - behovet må komme et sted fra... Nu er ordet 'vise hensyn' blevet nævnt flere gange i tråden, men jeg synes nu ikke det sker ret ofte i luften. Ikke en eneste gang er jeg blevet spurgt om det nu også har været i orden at lægge sædet helt ned. Jeg har nu ikke tænkt mig at nedlægge veto, hvis jeg skulle blive spurgt men ville måske foreslå en løsning som kunne stille begge parter tilfreds - evt. lige vente et par minutter så man kunne forberede sig på den 'mindre' plads. |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 24/08-2012 16:22
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
THansen skrev: AL 48 skrev: Ja, mit indlæg var måske lidt mærkeligt THansen skrev: bitten skrev: Det er muligt at rejse på premium, hvis man har problemer med bredden på sæde ,eller ikke har plads til sine lange ben. Det er ikke rimeligt , at man ikke kan lægge sædet ned , fordi " bagboen" ikke ønsker det . Det er vigtigt at tage hensyn til hinanden , men folk med lange ben kan bestille sæde ved mellemgangen. Men ved spisetid skal alle sæder rettes op. Ved brug af den lille dims, er man egoist. Tyben jeg har betalt ( underforstået det har de andre ikke ) ?????? Der findes vist også 10-12 pladser forrest i B747'erne, som skulle være udmærkede for folk som ønsker at sove i vandret position.... Sikke dog et mærkeligt indlæg. - Her går diskussionen på om det er rimeligt at man benytter sit sæde på økonomi-klassen som det er beregnet til, nemlig et sæde med hvilestilling. Er det så rimeligt at blokere denne mulighed? Disse sæder er lavet ud fra en standart (højde og vægt), hvor man tilgodeser passagerer der ligger indenfor disse normer. Er man voldsom overvægtig (breder sig over mere end et sæde) eller ekstremt langbenet så man døjer med pladsforhold,- så har man mulighed for at kontakte flyselskabet og få tildelt et passende sæde. Men disse mennesker er jo naturligvis lige så nærige som alle os andre, og vil prøve at få de billigste tilbudsbilletter.- Selvom de derved kommer til at genere deres medrejsende. Hvad kaldes den indstilling til medrejsende? Jeg kender kun et udtryk: "Total egoisme". - Især når de vil være ene om at have "rettigheder". Jeg er ikke tilhænger af blokerings-dimsen, men kan til en vis grad godt forstå folk som køber og bruger dimserne - behovet må komme et sted fra... Nu er ordet 'vise hensyn' blevet nævnt flere gange i tråden, men jeg synes nu ikke det sker ret ofte i luften. Ikke en eneste gang er jeg blevet spurgt om det nu også har været i orden at lægge sædet helt ned. Jeg har nu ikke tænkt mig at nedlægge veto, hvis jeg skulle blive spurgt men ville måske foreslå en løsning som kunne stille begge parter tilfreds - evt. lige vente et par minutter så man kunne forberede sig på den 'mindre' plads. Jeg er måske gået helt galt i byen, men mig bekendt kan sæderne på økonomiklasse ikke lægges helt ned. Kun til "hvilestilling". De andre sæder der kan lægges helt ned (vandret) er der vist ikke tale om her. Og da de fleste herinde rejser på Økonomiklasse (Monkey-Class), må man jo gå ud fra at det er den klasse det drejer sig om. Jeg vil tro, at der på de bedre klasser, hvor sæderne kan lægges vandret, er regler for hvornår det må foregå. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 24/08-2012 17:06
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
AL 48 skrev: ............................................................................................ Jeg er måske gået helt galt i byen, men mig bekendt kan sæderne på økonomiklasse ikke lægges helt ned. Kun til "hvilestilling". De andre sæder der kan lægges helt ned (vandret) er der vist ikke tale om her. Og da de fleste herinde rejser på Økonomiklasse (Monkey-Class), må man jo gå ud fra at det er den klasse det drejer sig om. Jeg vil tro, at der på de bedre klasser, hvor sæderne kan lægges vandret, er regler for hvornår det må foregå. NEJ, for du glemmer bare et væsentlig parameter vedr. Monkey-class : Afstanden mellem rækkerne . Et langebenet passager ville allerede under "normal omstandigheder" have sine knæ berørende den foranliggende sædesryg. Og værste scenario er netop under spisning, da personen foran dig uforvarslende vipper rygen af sit sæde, hvor den dejlig rødvin glas du havde tiltænkte dig at nyde med maden vælter på dit skød . AL48 til foran medpassageren : << - - - - >> . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 24/08-2012 17:49
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Lung Yao skrev: AL 48 skrev: ............................................................................................ Jeg er måske gået helt galt i byen, men mig bekendt kan sæderne på økonomiklasse ikke lægges helt ned. Kun til "hvilestilling". De andre sæder der kan lægges helt ned (vandret) er der vist ikke tale om her. Og da de fleste herinde rejser på Økonomiklasse (Monkey-Class), må man jo gå ud fra at det er den klasse det drejer sig om. Jeg vil tro, at der på de bedre klasser, hvor sæderne kan lægges vandret, er regler for hvornår det må foregå. NEJ, for du glemmer bare et væsentlig parameter vedr. Monkey-class : Afstanden mellem rækkerne . Et langebenet passager ville allerede under "normal omstandigheder" have sine knæ berørende den foranliggende sædesryg. Og værste scenario er netop under spisning, da personen foran dig uforvarslende vipper rygen af sit sæde, hvor den dejlig rødvin glas du havde tiltænkte dig at nyde med maden vælter på dit skød . AL48 til foran medpassageren : << - - - - >> . Er det ikke en storm i et glas vin????????????,jeg har aldrig oplevet de problemer,og måske fordi der har været noget særdeles dygtigt personale,som måske har flyttet folk som har gjort opmærksom på de har et problem.De gange hvor folk har lagt ryggen tilbage bliver bedt om at rette op når der bliver serveret mad. |
|
|
HFD |
Lagt på d. 24/08-2012 22:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 196 |
Hvis jeg opdager at nogen har sat en sådan blokeringsdims i den sæde jeg har betalt for kan de sku få lov til at betale billeten. Nu ikke fordi jeg normalt plejer at lige sæden ned højst er par cm. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |