Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Jeres tanker om fremtid i Thailand ( Sisaket Isaan)
|
|
Jin Jok |
Lagt på d. 21/08-2012 17:25
|
Øvet medlem Antal indlæg: 118 |
Hej med jer. Jeg poster ikke så meget herinde, men nu vil jeg gerne bede om jeres mening. Jeg er gift med den dejligste pige der kommer fra Kanthalak, tæt på Si Sa Ket i det mørke Isaan. Hun arbejdede på et regeringskontor i Si Sa Ket gennem 13 år og har vist nogen gode forbindelser :-) (Det elsker vi falanger jo at sige) Si Sa Ket er en uddannelsesby, med mange fagskoler. Vi har mulighed for at købe et stykke byggemodnet jord (hævet osv) til en ganske rimelig pris, 9 rai (prisen holder vi for os selv, jeg kender områdets priser) Jeg tænker på at bygge 3 stk. huse a 20, 1 værelses ""lejligheder" for udlejning til studerende. Jeg ved der vil bo 1-4 stykker pr. lejlighed, det er ok. Planen er at hyre en "guard" service på matriklen, der vil blive hegnet ind, således der sikres så meget ro og orden som muligt når der udlejes til unge mennesker. Prisen vil blive i den højere ende i forhold til sammenlignelige projekter, da vi vil bruge extra penge på kvalitet i byggefasen og fællesområde (have) Så her er mit spørgsmål....Er det en dødssejler eller tror i man kan lave et (ikke luksus) men godt byggeri og få det lejet ud ? Der er mellem 500m til 2km til næsten alle de store skoler. Min kone er 10 år yngre end mig...Jeg ryger og nyder en Beer Chang med jævne mellemrum. Vi har ingen børn sammen, så jeg vil gerne sikre dette vidunderlige menneske, således hun kan klare sig efter jeg tager turen til den der lille bygning ved siden af det lokale wat...i ved den der med skorstenen før hende. Altså, hun har slet ingen børn, og jeg har så mange at jeg har ladet lægen fratage mig den evne Smil Jin Jok |
|
|
Girobank |
Lagt på d. 21/08-2012 19:46
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 527 |
Hej Jin JOk det er efter min mening en glimrende ide, da skal bare finde nogen, der vil bygge til rimelig pris - pas på farang priser. Og så er det vigigt,at du/I har en troværdig og ærlig person til at står for huslejeindbetalinger og serviceu Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
Jin Jok |
Lagt på d. 21/08-2012 20:13
|
Prisen er jeg ikke så bange for. Fruen sad i det lokalkontor for ministeriet, der udsteder tilladelser, så jeg håber/tror vi har forbindelser. Der hvor jeg bævre, er kvaliteten af byggeri. Jeg er en håbløs elektriker, jeg aner ikke en kæft om byggeri. Jeg har siddet på kontor de sidste 20 år, og er slet ikke ajour. Men jeg har luret lidt i området...Ja det er unge mennesker der er kunde grundlaget, men de fleste er ret seriøse omkring deres uddannelse. Min plan var at lave de nævnte bygninger, en have hvor der er et overdækket område med bænke/borde med wifi, mulighed for at lave mad, bla bla bla...Dette lyde i mine danske øre som guld ( selvglad) og min prinsesse siger at det lyder godt.... Er der nogen af jer der har prøvet noget ligende ? Når vi flytter til Thailand, vil jeg gerne have lidt at lave...bemærk LIDT...samt sikre Fruen en god tid efter jeg er muret ind væggen omkring matriklen. Jin Jok |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 21/08-2012 20:30
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
det er jo helt op til dig det er en god tanke at du vil sikre din kone,det kan du gøre på mange måder når du har rådighed over noget kapital , har selv i nærheden af hvor jeg bor nogle af de eksempler du nævner og det ene ejes af en ældre enke, hun har mange problemer, lejre der forsvinder uden at betale husleje og el og vand så nogle gange er det penge ud af lommen,der er også stor udskiftning, mange lejrer behandler det ikke pænt, så det kan medføre problemer for din kone hvis hun bliver alene,men har hun et godt netværk er det nem re og hvad med dig,vil du herud for at slappe af og nyde livet, eller vil du have det bøvl det giver og drive de lejeboliger, men har i begge lyst ,så held og lykke med det,dette er ikke skrevet for at være negativ,for selvfølgelig kan det lade sig gøre,men det er ikke problemfrit.... |
|
|
kimkingo |
Lagt på d. 21/08-2012 21:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 252 |
Hej Jin Jok. Ikke for at lyde negativ. Hvor meget har du tænkt dig at du skulle have ind i lejeindtægt? Grunden til at jeg spørger er, at min kones forældre har en ejendom med ca 35 lejemål. Små værelser 4x4 m + et toilet og badevær med brus, og kun koldt vand. De bor ca 30 km fra Bkk centrum. Har mange unge mennesker boende, men har som regel ikke det hele lejet ud. Og det er til en husleje på 1500-1800 Baht + 100 Baht for vand og el efter måler. Så kommer man for langt uden for storbyen, så er huslejeindtægt nok begrænset. |
|
|
Jin Jok |
Lagt på d. 21/08-2012 21:50
|
Hej Chaingmai. Nej ikke opfattet negativ det er derfor jeg spørger her, for at få input, tanker om problematikker. Den der med at smutte fra lejen, er en af grundende til at lave et indhegnet område med en 24/7 portner ( ja jeg ved han vil sove det meste af tiden Men det er måske naivt af mig, men jeg ser selv her langt ude i Isaan et spriende miljø af dedikerede studerende. Ved at bygge i en lidt bedre kvalitet end det sædvanlige papkasse byggeri, men stadig med en forrentning på 5 år hvis det lykkes at lave et attraktivt miljø, således udlejningen kan ramme omkring 70%? Selv chefen for fruens gamle arbejdesplads tror på det, men det er måske den thailandske høflighed for at jeg ikke taber ansigt der sparker ind Jeg tror nu jeg køber ( læs konen) køber grunden, om ikke andet er jeg sikker på at den vil stige kraftigt i løbet af kort tid. Når/hvis Fruen bliver gammel, og jeg alligevel er indmuret i væggen omkring grunden, mon ikke hun har en hadsume ung fyr til Til at sørge for det praktiske ... Over and out.. Sengetid |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 21/08-2012 23:04
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 641 |
Interessant emne og har ingen ide om hvad du kan leje enhederne ud for lige som jeg ikke ved ret meget om prisen på at bygge det område af Thailand. Min svigermor har bygget et lille enkeltplan hus og det kostede over 20.000 kr. at bygge selvom det kun var 15 m2. Jeg googlede derfor lidt og faldt over en interessant tråd på thaivisa.com http://www.thaivi...-how-much/ Der er flere der vurderer at det vil koste 10-15.000 Baht pr m2 at bygge en flere etages bygning og så kan du jo sætte dig ned og regne på tingene. Det gjorde jeg og kom til følgende regnestykke Størrelse på værelse 20 m2 incl toilet Antal værelser 60 udenoms areal i % (trapper og gang areal + kontor og rengøringsfacilitet) 30% af lejligheds areal. Det betyder at du skal bygge 20*60 = 1200 m2 lejligheder + 360 M2 udenomsareal = 1560 m2 Hvis vi så antager at det er billigt at bygge i sisaket feks pga jorden ikke er så blød som i Bangkok området og du skal give 10.000 baht pr m2. så vil bygningerne koste dig 15.600.000 baht at bygge. Dertil skal du lægge muren rundt om og de fælles arealer du havde forestillet dig og betale for grunden. Det betyder at du nu har lagt 3-4 millioner kr i byggeriet før du begynder og tjene penge på det. Og du har ikke engang bygget noget du selv kan bo i også. Nu skal du så lave næste regnestykke men hvor meget du kan få i leje indtægt pr lejlighed Jeg har prøvet og google priserne på basis lejligheder men det er ikke rigtigt til at finde noget. Men lad os bare fastsætte en pris på 2000 baht pr måned du kan jo selv finde den rigtige pris lokalt og ændre regnestykket. Du kan feks leje 80% i snit det betyder du har 1.152.000 Baht i indtægter om året. Derfra skal du regne vedligeholdelse, omk til strøm på fælles arealer, vagt, skat osv. Så lad os bare for god ordens skyld antage at der er 800.000 Baht tilbage i fortjeneste om året. Det er en forrentning på under 5% om året. Jeg synes ikke det er mange penge at få retur især hvis du kigger på hvad du feks kan få i forrentning på at bare sætte pengene i banken. Det er faktisk en ekstrem lille mer indtægt du står til at få på en rimelig stor finansiel gamble. I sidste ende kan jeg ikke sige om det er noget du skal gøre det afhænger jo af om mine regne eksempler er rigtige. Men du skal prøve og samle nogle realistiske tal på hvad koster det at bygge, hvad tager andre for lignende lejligheder i området og hvor meget kapital har du og lege med og som du potentielt kan tåle at tabe. Personligt ville jeg nok ikke kaste mig ud i den slags medmindre jeg havde pengene kontant og jeg rigeligt kunne leve uden dem. |
|
|
Frank |
Lagt på d. 21/08-2012 23:50
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Som TomDK skriver, så skal du selvfølgelig lave en businesscase, eller hvad man ellers kalder det, for projektet, hvor man runder investeringer og omkostninger kraftigt op, mens man ser skeptisk på indtægterne. Det vil vise om det i teorien kan betale sig. Men spørgsmålet er om nogen vil betale for ekstra kvalitet mm., så det er efter min mening det mest usikre. Mit kendskab til studerende i Danmark fortæller mig, at de gerne vil betale så lidt som muligt i husleje, og jeg gætter på at det er tilsvarende i Thailand. Så en undersøgelse af markedet for studenterboliger i området vil nok være det første skridt at få klarlagt. Hvor bor de i dag, hvordan er boligkvalieten og huslejen, hvor ligger boligerne, hvor mange studerende er der etc. Investeringer og omkostninger kan du sikkert estimere nogenlunde præcist. Og så kunne du måske starte med ét hus a 20 lejemål i første omgang. Det lyder spændende - held og lykke! |
|
|
Natpiraten |
Lagt på d. 22/08-2012 03:53
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 34 |
Her i udkanten af Khon Kaen, er der lige blevet bygget en 3 etagers bygning med 10 værelser på omkring 20m2. Ifølge min kone, forlanger de 4.500thb om måneden. Bygningen er nydelig og med 2-3km til nærmeste universitet. Prisen på byggeriet kender jeg godt nok ikke. |
|
|
VIP |
Lagt på d. 22/08-2012 05:12
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 567 |
Hej Jin Jok, Jeg syntes, at det lyder som et spændende projekt. Og det er al ære værd, at du vil sikre det "lille søde væsens" fremtid. Kalkulen er svær, fordi der er så mange ubekendte og den del af det, vil jeg afholde mig fra at kommentere. Men, en ting vil jeg bede dig tænke rigtigt meget over. Du skriver nemlig (i overført betydning) at det er for at sikre konen, når jeg stiller sutterne.! Jeg går derfor ud fra, at hele projektet bliver i hendes navn. Har du overvejet hvad der kan og vil ske, hvis hun stiller sandalerne før dig? Jeg siger ikke, at hendes familie er grådig, men vil ikke undlade at nævne, at der findes mange grådige Thai familier Og det er ikke sjovt at stå i Thailand , med tomme lommer. Så invester ikke mere, end du har råd til at tabe! Redigeret af VIP d. 22/08-2012 05:21 >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
Fido |
Lagt på d. 22/08-2012 05:17
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
20 m2 i Khon Kaen til 4.500 ... det lyder godt nok lidt dyrt i mine oerer. Hvis man skal investerer et stoerre beloeb saa skal beslutningerne traeffes paa baggrund af haarde facts og ikke rygter som er samlet op paa gaden. Jeg kan se at der er flere lejlighedskomplekser til salg i Khon Kaen - maaske det ikke er nogen guldrandet investering? http://www.bahtso...ock-105593 One man's ceiling is another man's floor |
|
|
Skeptikeren |
Lagt på d. 22/08-2012 06:03
|
Øvet medlem Antal indlæg: 330 |
Kender intet til priser men jeg ved lidt om det med at arve. Fik for nogen år siden lavet et simpelt testamente i 2 udgaver. Et med freuens navn og et med mit men ellers enslydende. De er begge på thai og på engelsk og verificeret af sagførerenog stemplet (tropr det er på Amphur). De lyder i al sin enkelthed at hvis min hustru dør først kan familien ikke smide mig ud, men må pænt vente til de ser røgen fra tempelskorstenen. Og til den tid er jeg sikkert nok fuldstændig lige glad. Skulle vi mod al forventning gå hen og blive skildt skal huset sælges og provenuet deles i 2 lige store dele. Så vidt jeg husker kostede det en pæn skilling hos advokaten, er ikke sikker men vist nok omkring 70.000 med stempler og vidner. I den forbindelse skal jeg minde Jer om at hvis man ønsker at blive brændt og bisat her, så skal man sikre sig at der er lavet et testamente der fortæller dette, ellers får de efterladte et helvedes mas med politi, thailandske og danske myndigheder. Skeptikeren |
|
|
Jin Jok |
Lagt på d. 22/08-2012 09:39
|
Mange mange tak for gode input her og PB'er.... Jeg er enig, der er mange ubekendte. Der skal selvklart opstilles testamente/ægtepagt, før der bliver investeret som meget som en bath :-) Og ja, det ville være nemmere bare at lade pengene stå og forrente sig, men tanken er også at "skabe" noget, og have noget at lave når DK forlades. Vedrørende lejeindtægt, så ligger den i området i dag på 800 (skur) op til 3000 bath for nogen ret lækre condos. En af vores veninder har en bygning med 8 lejemål hvor hun får 2500.- pr. måned + vand og El og har aldrig problemer med at få udlejet. Iflg. hende selv er det forbi hun er kendt (berygtet) for at føre en ret stram linje med støj og svineri. Det kræver bare at hun er tilstede 24/7 TomDK, tak for regnestykket, det er ikke så langt fra mine egne overslag. Jeg vil gå i gang med mere detaljerede beregninger, og så tage dem med når vi tager afsted her om 2 mdr. En af fruens gamle kolleger har et rådgivende ingeniør firma ved siden af, han vil gerne hjælpe til. Jeg ved dog ikke om jeg stole på ham, han er afholdsmand og motionere dagligt, hvilket er urovækkende og unormalt for en thai mand Igen tak for jeres tanker, det er rart at få nogen andre vinkler på. Jin Jok (moral er en substans der er letopløselig i alkohol) |
|
|
arawan |
Lagt på d. 22/08-2012 10:56
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 32 |
Min kone er ingeniør og har meget gode forbindelser til Thailand mht. byggerier, men men som hun siger, så er det nok ikke tiden p.t til den slags investeringer. Krise, politiske svingninger samt ikke mindst oversvømmelser, skal der tages hensyn til. Da Bangkok synker ca. 10 cm årligt frarådes der nybyggeri der. Mange virksomheder søger andre græsgange til mere sikre steder. Når man vil bygge i Thailand skal man finde en lokal sagkyndig som varetager dine interesser 1000% !!! idet når de pågældende implicerede finder ud af, at der står en udlænding bag, stiger priserne pludselig. Og det skal IKKE være konen.... Husk penge..rigeligt med penge og tålmodighed..... Og det er da prisværdigt, at der for en gangs skyld står en dansker som vil skabe noget andet end en bar i Pattaya. Den evige glorificering af barkulturen som noget rendyrket snehvide er og bliver en hemsko og mistænkliggørelse af os som er gift med en kvinde fra dette land. |
|
|
Jin Jok |
Lagt på d. 22/08-2012 12:08
|
arawan skrev: Husk penge..rigeligt med penge og tålmodighed...... Enig. Byen Si Sa Ket (Srisaket) er hovedbyen i området. Der er her alle de store uddannelsesinstitutioner ligger, og flere er på vej. Isaan er langsomt på vejen mod mere moderne tider. Men du har ret, usikkerheden om hvad der sker i fremtiden, især når Kongen forlader os, er stor. Men mon ikke når tiden kommer til projektet (måske) realiseres at i hvert fald det er afklaret. Jeg har rejst/kommet i Th gennem nogen år nu, og har også læst rigtigt meget om Falang der bygger i TH. Så ja jeg kommer til at betale, men jeg tror og håber på at vi har så gode forbindelser at det helt store røveri undgås :-) Nej tak, jeg skal ikke være Bar owner Jeg nøjes med en overdækket terrasse, hvor jeg kan sidde om aftenen og kigge på mine navnefæller mens de piler op og ned af væggen, og gerne med en enkelt whisky/soda i hånden. Jin Jok |
|
|
SteenJ |
Lagt på d. 22/08-2012 13:34
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 743 |
Hvis det er 15mill bth, det drejer sig om, og kan risikere at miste....tror jeg nok jeg ville leve for dem og ikke investere...resten kan fruen så få, når røgen stiger til himmelsk....og så kan hun bruge pengene som hun vil. Købe/bygge ejendomme i TH pt. tror jeg ikke på, kan forrente sig overhovedet. Nææ køb et lille hus med nogle få værelser og prøv om du kan leje det ud i første omgang, og få erfaring derfra. SteenJ HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.
|
|
|
VIP |
Lagt på d. 22/08-2012 21:38
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 567 |
SteenJ skrev: Hvis det er 15mill bth, det drejer sig om, og kan risikere at miste....tror jeg nok jeg ville leve for dem og ikke investere...resten kan fruen så få, når røgen stiger til himmelsk....og så kan hun bruge pengene som hun vil. Købe/bygge ejendomme i TH pt. tror jeg ikke på, kan forrente sig overhovedet. Nææ køb et lille hus med nogle få værelser og prøv om du kan leje det ud i første omgang, og få erfaring derfra. SteenJ Rigtigt godt råd, Start småt og lær faget! Så er der måske senere basis for at udvide. Og formuen er stadig intakt. Forhåbentlig. >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 22/08-2012 22:29
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 86 |
Hvordan laver man en lille formue i Thailand ?? Man ankommer med en stor |
|
|
arawan |
Lagt på d. 23/08-2012 15:16
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 32 |
Nordpå er en god ide bl.a. KhonKaen....flere og flere flytter deres virksomheder til disse områder, husk at undgå de værste steder hvor oversvømmelser kan opstå.... p.s. Imponerende indlæg du har her gedebukkemand.....en anden her på sitet påstod at Thai'erne havde en IQ på 60...det er de vist ikke ene om... |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 23/08-2012 17:18
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 86 |
arawan skrev: Nordpå er en god ide bl.a. KhonKaen....flere og flere flytter deres virksomheder til disse områder, husk at undgå de værste steder hvor oversvømmelser kan opstå.... p.s. Imponerende indlæg du har her gedebukkemand.....en anden her på sitet påstod at Thai'erne havde en IQ på 60...det er de vist ikke ene om... Nu er min udtalelse noget MANGE falanger har måttet bittert erfare.....Jeg kan love dig for at der er MANGE flere der har tabt penge i Thailand end der har været succesfulde med forretninger PS for øvrigt har jeg ikke brug for din vurdering om mine indlæg er imponerende eller ej. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |