Se indlæg
 Udskriv debat
Nu er det nemmere at stikke snyderne
Boes
Uhyggelige aspekter....

I næsten to ud af tre kommuner kan man nu anonymt indberette en medborger for snyd med de sociale ydelser.
10 Kommentarer

Af Henrik Jensen

På få år har de danske kommuner i stigende grad givet borgerne nye muligheder for anonymt at give tip om snyd med sociale ydelser som boligstøtte, kontanthjælp og børnetilskud. Næsten to ud af tre kommuner har nu en hjemmesidefunktion eller en telefonlinje, hvor man ganske anonymt kan indberette sin mistanke. Og langt de fleste har indført ordningen inden for de sidste fire år.

Det viser en rundspørge, som Berlingske Research har foretaget blandt landets 98 kommuner, hvoraf 52 af dem har deltaget.

I Københavns Kommune strømmer det ind med anonyme anmeldelser fra borgere, der har en mistanke om snyd. Det har fået kommunen til at opruste indsatsen mod dem, som har fiflet med fakta.

»Der er ufatteligt mange anmeldelser, som alle sammen bliver gennemgået. Derfor har Københavns Kommunes politikere valgt at tilføre området ekstra bevillinger. Der er sat et klækkeligt beløb af til at effektivisere området, og vi har ansat flere folk til at undersøge sagerne. Vi opruster i høj grad på det her område. Man kan jo se, at det nytter,« siger Per Stevnsborg, der er leder af Den Fælles Kontrolgruppe i Københavns Kommune, hvor man sidste år fik 25 mio. kroner ind alene i tilbagebetalinger og besparelser på udbetalinger.

De anonyme henvendelser drejer sig oftest om borgere, der lyver om, at de bor alene for at kunne få mere udbetalt i boligsikring, børnebidrag og kontanthjælp. I Kommunernes Landsforening, KL, ser man også en tendens til oprustning mod snyderne. Chefkonsulent for digitalisering og borgerbetjening i KL Charlotte Munksgaard siger: »Kommunerne har oprustet indsatsen mod socialt snyd de seneste år, og vi hører fra kommunerne, at antallet af borgere, der anmelder, er stigende.«

Ole Thyssen, der er professor ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på CBS og har forsket i samfundsetik, mener, at vi i stigende grad føler os krænkede af snyderne og derfor indberetter det til kommunen.

»Vi finder det urimeligt, at naboen kan få råd til en udestue, fordi de snyder, når vi ikke selv kan. Den følelse af uretfærdighed opstår i højere grad, når der er økonomisk smalhals som nu. Det pæne ord for udviklingen er retfærdighed, det mindre pæne ord er fornærmethed,« siger Ole Thyssen.

http://www.b.dk/n...e-snyderne
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Kim Ludvigsen
Boes skrev:

Uhyggelige aspekter....

Hvorfor?
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
jydetampen
Hvad er det som er så uhyggeligt? At flere kommuner benytter sig af "hviskere" eller at flere snyder eller at københavns kommune fik 25 millioner i kassen.
jeg mener det er helt fint at der bliver mere fokus på svindel og hvis borgerne kan hjælpe er det fint med mig,så længe der er hold i det de hvisker om,så kan det være at folk er nødt til snyde for at få tingene til at hænge sammen økonomisk,men det gør det jo ikke lovligt.
Så jo flere de får taget med fingerne i kagedåsen jo bedre.
jeg har altid betalt min skat men glæde for vores "velfærds stadt" for at de svageste kan få hjælp,hvis de er i nød,så der kan blive passet på os når vi bliver gamle,selvom det er påvej mod enden med det, er måske pågrund af snyd og svindel.

Peder1968
Boes skrev:

Uhyggelige aspekter....

I næsten to ud af tre kommuner kan man nu anonymt indberette en medborger for snyd med de sociale ydelser.
10 Kommentarer

Af Henrik Jensen

På få år har de danske kommuner i stigende grad givet borgerne nye muligheder for anonymt at give tip om snyd med sociale ydelser som boligstøtte, kontanthjælp og børnetilskud. Næsten to ud af tre kommuner har nu en hjemmesidefunktion eller en telefonlinje, hvor man ganske anonymt kan indberette sin mistanke. Og langt de fleste har indført ordningen inden for de sidste fire år.

Det viser en rundspørge, som Berlingske Research har foretaget blandt landets 98 kommuner, hvoraf 52 af dem har deltaget.

I Københavns Kommune strømmer det ind med anonyme anmeldelser fra borgere, der har en mistanke om snyd. Det har fået kommunen til at opruste indsatsen mod dem, som har fiflet med fakta.

»Der er ufatteligt mange anmeldelser, som alle sammen bliver gennemgået. Derfor har Københavns Kommunes politikere valgt at tilføre området ekstra bevillinger. Der er sat et klækkeligt beløb af til at effektivisere området, og vi har ansat flere folk til at undersøge sagerne. Vi opruster i høj grad på det her område. Man kan jo se, at det nytter,« siger Per Stevnsborg, der er leder af Den Fælles Kontrolgruppe i Københavns Kommune, hvor man sidste år fik 25 mio. kroner ind alene i tilbagebetalinger og besparelser på udbetalinger.

De anonyme henvendelser drejer sig oftest om borgere, der lyver om, at de bor alene for at kunne få mere udbetalt i boligsikring, børnebidrag og kontanthjælp. I Kommunernes Landsforening, KL, ser man også en tendens til oprustning mod snyderne. Chefkonsulent for digitalisering og borgerbetjening i KL Charlotte Munksgaard siger: »Kommunerne har oprustet indsatsen mod socialt snyd de seneste år, og vi hører fra kommunerne, at antallet af borgere, der anmelder, er stigende.«

Ole Thyssen, der er professor ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på CBS og har forsket i samfundsetik, mener, at vi i stigende grad føler os krænkede af snyderne og derfor indberetter det til kommunen.

»Vi finder det urimeligt, at naboen kan få råd til en udestue, fordi de snyder, når vi ikke selv kan. Den følelse af uretfærdighed opstår i højere grad, når der er økonomisk smalhals som nu. Det pæne ord for udviklingen er retfærdighed, det mindre pæne ord er fornærmethed,« siger Ole Thyssen.

http://www.b.dk/n...e-snyderne

Du kan i alle kommuner indberette snyd og bedrageri anonymt.
Det nye er man kan indberette det direkte til en telefonlinie.....

Nej, jeg synes ikke det er "uhyggeligt".
Jeg ser en lang række fordele. Hvorfor skal mine sure tjente skattepenge gå til socialbedrager?
Det eneste negative jeg ser i det er hvis personer bliver hængt ud for noget de ikke har gjort hvis en eller anden er sur på dem........

Boes
Jeg mener det er en uhyggelig udvikling, når alle skal mistro alle fordi der mangler bare almindelig god moral i samfundet.
Det er IKKE det Danmark jeg voksede op i.
Selvfølgelig skal der ikke svindles med offentlige midler - der er jeg helt enig, men ligefrem at opfordre naboer til at spionere på hinanden, det er sq at gå for langt.
Som Peder skriver kan folk uden grund blive udsat for unødvendig og meningsløs myndighedsgranskning, hvis en uven finder på at anonymt stikke en.
Det burde være myndighedernes egen opgave at finde frem til evt snydere. Der er nok offentligt ansatte 770.000 i snit år 2010 af en arbejdsfør befolkning på cirka 3,7 millioner, dvs at hver 5. er ansat indenfor staten. Resten er pensionister eller under 15 år.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Kim Ludvigsen
Der er ingen, der beder naboer spionere. Man giver blot dem, der har viden om ulovlige forhold, mulighed for at melde dette.

Myndighederne har ikke ressourcerne til at tjekke alt og alle, og jeg tror slet ikke, du ville kunne lide det, hvis de iværksatte tiltag for at tjekke alle - så ville vi være ovre i noget storebror-agtigt med konstant overvågning.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Skeptikeren
Næh det er ret så modbydeligt at blive mistroet, især når man har rent mel i posen og har afgivet årlig tro og love til Kontrolinstanserne.

Men hvorfor skule der være forskel på DK og Thailandsk bosatte danskere???

Skeptikeren

http://www.jumplink.dk/somrak
jydetampen
Skeptikeren skrev:

Næh det er ret så modbydeligt at blive mistroet, især når man har rent mel i posen og har afgivet årlig tro og love til Kontrolinstanserne.

Men hvorfor skule der være forskel på DK og Thailandsk bosatte danskere???

Skeptikeren

snyderne har jo også afgivet en tro og love erklæring.........................

golfer
Boes skrev:

Jeg mener det er en uhyggelig udvikling, når alle skal mistro alle fordi der mangler bare almindelig god moral i samfundet.
Det er IKKE det Danmark jeg voksede op i.
Selvfølgelig skal der ikke svindles med offentlige midler - der er jeg helt enig, men ligefrem at opfordre naboer til at spionere på hinanden, det er sq at gå for langt.
Som Peder skriver kan folk uden grund blive udsat for unødvendig og meningsløs myndighedsgranskning, hvis en uven finder på at anonymt stikke en.
Det burde være myndighedernes egen opgave at finde frem til evt snydere. Der er nok offentligt ansatte 770.000 i snit år 2010 af en arbejdsfør befolkning på cirka 3,7 millioner, dvs at hver 5. er ansat indenfor staten. Resten er pensionister eller under 15 år.

Jeg er enig i at det er en uhyggelig udvikling der sker i Danmark, men når nu velfærdsstaten Danmark er vokset så voldsomt og der findes så mange tilskud man kan opnå hvis man ellers er blandt de 90 % (overdrivelse fremmer forståelsen) fattigste i Danmark - så vil der vel altid opstå misbrug - så derfor er det også godt at der nu er en (nem) mulighed for at anmelde mistanker om misbrug - det er ikke en opfordring til spionage (jeg har endnu ikke hørt om TV2 reklamer eller om præmie for at anmelde).

Spring til debat: