Se indlæg
 Udskriv debat
Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen.
chaingmai
selvfølge skal man betale skat af sin pension og der er jo kildeskat i dk. så det sker pr. automatik, agumentet om, at hvis man ikke vil betale skat kan man bare sige nej til pensionen, så kan alle blive skattefrie de kan arbejde gratis,en anden ting er at det er en god forretning for dk. med pensionister i thailand kun den ,,nøgne" pension, ingen boligsikring, ingen medicintilskud,ingen udgifter til læge og tandlæge o.s.v. alle de ting man har krav på når man bor i dk. så jeg kan godt forstå dem der bor herude på,,deltid" bor selv 100% herude og klarer mig igemmen med min pension, bliver jeg langtidssyg må jeg hjem til dk. jeg har jo betalt min skat ik,LOL LOL

bitten
Ja , du er ikke den enete der godt kan finde hjem, hvis deres skavanker , kræver dyr behandling.

Det er i orden, for I har betalt skat.

Til Skeptikeren

Hvis du har været med i arbejdskamp helt tilbage i 57 så er der nok ikke så mange år endnu , hvor du skal leve på nådens brød og bamhjertelighed.

Jeg startede i 54 og havde på det tidspunkt 48 time om ugen. Så enten husker du forkert, eller også har du haft en avis eller mælkeplads før eller efter arbejde.

Hvorfor ikke bare være glad for , at du overhovedet kan få din folkepension med ud af landet.

Ingen stemmeret , nej det har du valgt, ingen tillæg , nej det har du valgt.

Så henviser du til de mennesker der er flyttet til Spanien og andre europæiske lande. Misundelse ???

Flyt dog til Spanien , så koster det bare lidt mere at leve , så er det ikke lige så varmt, eller også er pigerne ikke lige så kønne.

Nej, jeg holder med dig , du har det virkeligt hårdt , men der er råd til en øl i ny og næ ikke ??? og en enkelt smøg måske ?

Hold op det er ens for alle.

Cheers

PS. pension startede i 1891 og var fattighjælp, senere i 1933 blev det aldersrente, og i 1957 skiftede det navn igen og blev til folkepension
Redigeret af bitten d. 05/08-2012 08:31

Kim Ludvigsen
chaingmai skrev:
agumentet om, at hvis man ikke vil betale skat kan man bare sige nej til pensionen, så kan alle blive skattefrie de kan arbejde gratis

Ja, det var nu også kun for at stille det på spidsen, at indtægt og skat hører sammen. Ikke for at nogle skulle undsige sig pensionen.

chaingmai skrev:en anden ting er at det er en god forretning for dk. med pensionister i thailand kun den ,,nøgne" pension, ingen boligsikring, ingen medicintilskud,ingen udgifter til læge og tandlæge o.s.v.

Til gengæld får staten heller ingen indtægter fra moms og afgifter, man bidrager ikke til at holde forretningerne kørende, og betalingsbalancen påvirkes i negativ retning. Jeg tør ikke sige, om det er godt eller skidt for staten på bundlinjen, men regnestykket er ikke helt så enkelt som nogle (også i andre tråde) giver udtryk for.

chaingmai skrev:alle de ting man har krav på når man bor i dk. så jeg kan godt forstå dem der bor herude på,,deltid" bor selv 100% herude og klarer mig igemmen med min pension, bliver jeg langtidssyg må jeg hjem til dk. jeg har jo betalt min skat ik,LOL LOL

Jeg blev faktisk lidt overrasket, da jeg fandt ud af, at man kan vende hjem og blive behandlet. Dem, der brokker sig over sundhedsskat, kan jo så betragte det som betaling for den mulighed.
Redigeret af Kim Ludvigsen d. 05/08-2012 08:37
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Anonym Bruger
Kim Ludvigsen skrev:

chaingmai skrev:
agumentet om, at hvis man ikke vil betale skat kan man bare sige nej til pensionen, så kan alle blive skattefrie de kan arbejde gratis

Ja, det var nu også kun for at stille det på spidsen, at indtægt og skat hører sammen. Ikke for at nogle skulle undsige sig pensionen.

chaingmai skrev:en anden ting er at det er en god forretning for dk. med pensionister i thailand kun den ,,nøgne" pension, ingen boligsikring, ingen medicintilskud,ingen udgifter til læge og tandlæge o.s.v.

Til gengæld får staten heller ingen indtægter fra moms og afgifter, man bidrager ikke til at holde forretningerne kørende, og betalingsbalancen påvirkes i negativ retning. Jeg tør ikke sige, om det er godt eller skidt for staten på bundlinjen, men regnestykket er ikke helt så enkelt som nogle (også i andre tråde) giver udtryk for.

chaingmai skrev:alle de ting man har krav på når man bor i dk. så jeg kan godt forstå dem der bor herude på,,deltid" bor selv 100% herude og klarer mig igemmen med min pension, bliver jeg langtidssyg må jeg hjem til dk. jeg har jo betalt min skat ik,LOL LOL

Jeg blev faktisk lidt overrasket, da jeg fandt ud af, at man kan vende hjem og blive behandlet. Dem, der brokker sig over sundhedsskat, kan jo så betragte det som betaling for den mulighed.

Så enkelt, er det vist heller ikke. Vel.?

Bor du i Thailand 100% af året = udlandsdansker, som du skriver og er frameldt systemet, er der vist en karantæne periode i Danmark,
før sygesikrings kortet efter tilmelding, igen kan bruges. Right.?

handy
DK skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

chaingmai skrev:

Bor du i Thailand 100% af året = udlandsdansker, som du skriver og er frameldt systemet, er der vist en karantæne periode i Danmark,

Nej det er der ikke mere du har ret til Dansk sygesikring så snart du er tilmeldt en adresse i Danmark igen....MVH Handy....

Anonym Bruger
Nyt for mig...

Tak for korrektionen HandyWink

paulsenp
Det er altid en god idè at tænke lidt over, hvad man skriver. Man kommer let til at dumme sig.

Kim Ludvigsen skrev i indlæg #116

...
Jeg bor i Danmark, og har glæde af sundhedsvæsenet, men jeg betaler også til skolerne, som jeg ikke har nogen glæde af. Sådan er det med skat.
...

Den lader vi lige blive stående et øjeblik, så der er lidt tid til at tænke over, hvad det egentlig er, Kim Ludvigsen siger.
Peter

Kim Ludvigsen
paulsenp skrev:Den lader vi lige blive stående et øjeblik, så der er lidt tid til at tænke over, hvad det egentlig er, Kim Ludvigsen siger.

Han siger det samme, som filihankan siger mere uddybende i punkt 2 i dette indlæg. Og han uddyber gerne endnu mere, hvis der skulle være nogle, som stadig ikke forstår det.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

golfer
Jeg er meget enig med Kim Ludvigsen og filihankat - der er tale om hvilke valg vi gør i livet.

Jeg har f.eks valgt at bosætte mig i udlandet og får dermed kraftigt beskåret en eventuel folkepension (hvis en sådan eksisterer til den tid) - det gør så også at jeg følt mig nødsaget til at spare kraftigt op til pension - jeg ville da selvfølgelig hellere have brugt alle mine penge hver måned, men jeg har tænkt lidt længere frem i tiden. Jeg ville måske også hellere have et arbejde der var mindre krævende, men jeg har valgt at arbejde hårdt og tjene godt. Ligeledes har jeg valgt at bruge færre penge end mine kolleger - alt med det formål at kunne stoppe med at arbejde tidligere end de fleste. Jeg erkender at jeg er priviligeret i den forstand at jeg har haft valgmulighederne, men når jeg ser danskernes lønninger, så vil jeg sige at de fleste har valgmuligheder og mange af skribenterne skriver jo selv at de har arbejdet i mange år og betalt en masse penge i skat (hvis man betaler meget i skat har man også tjent mange penge) - så der har vist også være mulighed for at spare op til pension i privat regi.

Jeg skal i udlandet også selv tegne sygeforsikring og i det hele taget tage mere vare på mit eget liv - jeg har det indtryk at hvis man i Danmark kommer lidt i problemer- så skal bare sætte sig ned og råber på at systemet (eller i hvert en anden) skal løse problemet - man skal ikke selv gøre noget - men okay det er nok bare mig som er mærkelig på det punkt.

Jeg synes egentlig ikke det bør være debat om skat - den er vel blot en del af det at have "indkomst" uanset hvilken type der er tale om. At skatten så er så høj som den er - er jo netop fordi staten er indblandet i alt - men det er jo en politik danskerne selv har valgt - og som de er glade for - jeg er fortaler for en højere grad af brugerbetaling og så en mindre skat - altså en højere grad af selvbestemmelse - men det var et sidespring for det er jo politik og det er ikke det som tråden handler om (jeg undskylder).

Jeg tror vi alle er enige i at det er en rigtig kedelig situation som skeptikeren er havnet i for han har givet ikke mange penge at rutte med når forsikring og medicin er betalt og den situation ønsker ingen jo for en anden person - men når det er sagt så må det også siges at han har selv valgt at bosætte sig i Thailand under de forhold - han har i det mindste muligheden for at flytte tilbage til Danmark og få alle de goder som andre pensionister i Danmark har - reglerne har været kendt for alle (skeptikeren inklusiv) og problemet er vel i grunden mere at skeptikeren blev frarøvet sin opsparing hvilket jo er ekstremt uheldigt - men hvordan skal politikere lave regler for det?

Når jeg læser her på siden hvor mange som nærmest anbefaler andre at snyde med bopæl, ja så har jeg da stor sympati for de danske myndigheders kontrol - det bliver givet interessant den dag de tjekker ind- og udrejser hos de thailandske myndigheder - de kan jo starte med at kræve kopi af alle sider i pas'ene.

Anonym Bruger
Jeg tror vi alle er enige i at det er en rigtig kedelig situation som skeptikeren er havnet i for han har givet ikke mange penge at rutte med når forsikring og medicin er betalt og den situation ønsker ingen jo for en anden person - men når det er sagt så må det også siges at han har selv valgt at bosætte sig i Thailand under de forhold - han har i det mindste muligheden for at flytte tilbage til Danmark

Helt ærlige, synes du han har et valg ??

At skulle fravælge kone og børn (Ved ikke om der er børn med ind over) er vil ikke et valg, er det ??

hugoboerge
handy skrev:

DK skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

chaingmai skrev:

Nej det er der ikke mere du har ret til Dansk sygesikring så snart du er tilmeldt en adresse i Danmark igen....MVH Handy....

Det lyder helt fint. Men hvilken adresse skal man tilmelde sig ? Pensionsstyrelsens adresse ? Eller det hotel man nu checker ind paa ?

paulsenp
@Kim Ludvigsen

...
Jeg bor i Danmark, og har glæde af sundhedsvæsenet, men jeg betaler også til skolerne, som jeg ikke har nogen glæde af. Sådan er det med skat.
..

Du betaler også til skolerne, som du ikke har glæde af. Det er da gavmildt af dig.

Nu har generationerne før dig betalt for din skoleuddannelse, så du kan jo betragte dit bidrag som en tilbagebetaling.
Peter

Kim Ludvigsen
paulsenp skrev:

@Kim Ludvigsen

Du betaler også til skolerne, som du ikke har glæde af. Det er da gavmildt af dig.

Nu har generationerne før dig betalt for din skoleuddannelse, så du kan jo betragte dit bidrag som en tilbagebetaling.

Ditto med de penge, der bruges til sundhedsvæsenet. Jeg prøvede blot at illustrere, at det er det samme, og det modsiger dit indlæg ikke på nogen måde.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Kim Ludvigsen
hugoboerge skrev:

handy skrev:

Det lyder helt fint. Men hvilken adresse skal man tilmelde sig ? Pensionsstyrelsens adresse ? Eller det hotel man nu checker ind paa ?

Den adresse, du bor på i Danmark.

Hvis du ikke flytter tilbage og tilmelder dig som boende i Danmark, men blot har midlertidigt ophold, fx på et hotel, kan du stadig få betalt sygebehandling, men så vil det ofte være en vurderingssag.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

handy skrev:

Hvis du ikke flytter tilbage og tilmelder dig som boende i Danmark, men blot har midlertidigt ophold, fx på et hotel, kan du stadig få betalt sygebehandling, men så vil det ofte være en vurderingssag.

Saa er det ikke saa ligetil endda.

chaingmai
nu skriver kim ludvigsensen, at som pensionist der bor i thailand bidrager man ikke med f.eks. moms og afgifter,det er rent ud sagt noget pladder, som folkepensionist i thailand får du kun grundbeløbet hvor meget tror du et folkepensonist har råd til at bidrage til moms og afgifter af en folkepension, jeg vil stadig påstå ,at det er en god forretning for dk. hvor meget købekraft har en fp. i dk.LOL LOL

THansen
Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

handy skrev:

Jeg er nu ikke sikker på at denne metode er helt gyldig. Udstedelse af sundhedskort kræver at vedkommende er tilmeldt folkeregistret i Danmark, og for at blive det skal opholdet have en varighed på min. 3 måneder.

Sygesikring for udlændinge i Danmark

Udlændinge, der flytter til Danmark
Enhver person, der har bopæl i Danmark (dvs. er tilmeldt folkeregistret), har ret til alle offentlige sundhedsydelser. Dine rettigheder dokumenteres ved sundhedskortet, som du får fra din bopælskommune.

Udlændinge, der opholder sig i Danmark
hvis du opholder dig i Danmark fx på ferie og bliver akut syg, har du ret til gratis akut sygehusbehandling.

Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister - Kapitel 5 Tilflytning fra udlandet

§ 16. Registrering i CPR af tilflytning fra udlandet kan kun ske, hvis opholdet her i landet skal vare over 3 måneder.

Stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen har en særlig grund til at tvivle på, at opholdet her i landet vil vare over 3 måneder, kan kommunalbestyrelsen vente med at registrere tilflytningen, medmindre vedkommende kan forevise en dokumentation, der efter kommunalbestyrelsens opfattelse sandsynliggør, at opholdet vil have den nødvendige længde. Personer, som indrejser første gang med en opholdstilladelse udstedt med henblik på varigt ophold, skal altid anses for at opfylde den tidsmæssige betingelse for registrering.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan kun registrere en tilflytning, hvis vedkommende har bopæl eller fast opholdssted her i landet, jf. § 6, stk. 1 og 2, og desuden opfylder betingelserne i § 17.

natty
chaingmai skrev:

nu skriver kim ludvigsensen, at som pensionist der bor i thailand bidrager man ikke med f.eks. moms og afgifter,det er rent ud sagt noget pladder, som folkepensionist i thailand får du kun grundbeløbet hvor meget tror du et folkepensonist har råd til at bidrage til moms og afgifter af en folkepension, jeg vil stadig påstå ,at det er en god forretning for dk. hvor meget købekraft har en fp. i dk.LOL LOL

Hvorfor er det noget pladder?
Pensionisten betaler da det samme som mig i supermarkedet og for el og gas.
Jeg skal ikke gøre mig klog på om de har råd til at betale moms og afgifter, men jeg ved de betaler det samme for varene som mig.
Jeg har aldrig set et skilt hvor der ved kaffen står: Pensionister får 25% rabat (læs skal ikke betale moms).
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

bitten
folkepension for en enlig er 11647,00 kr. skatten udgør 3874,00 kr , udbetalt 7773,00.

mange mange penge, men udgifterne er større i danmark , og hvis man ikke passer meget på pengene så går det galt.

husleje , mad, el , vand , og indkøb har jo en lidt anden pris end i Thailand.

paulsenp
bitten skrev:

folkepension for en enlig er 11647,00 kr. skatten udgør 3874,00 kr , udbetalt 7773,00.

mange mange penge, men udgifterne er større i danmark , og hvis man ikke passer meget på pengene så går det galt.

husleje , mad, el , vand , og indkøb har jo en lidt anden pris end i Thailand.

Men hvis man, som flere her fra debatten, ikke snyder, får man pension som gift / reelt enlig, så der får man kun ca det halve af pensionstillægget.

Større udgifter i Danmark, ja, men hvis man kun har folkepensionen er der mange muligheder for diverse ekstra tilskud.

Og så for lige at gentage, hvad der en nævnt mange gange før. Man er ilde stedt i Thailand, hvis man får brug for hospitalsindlæggelse og ikke har mange penge eller en god forsikring. En god sygeforsikring er nok også langt udenfor rækkevidde for en f.eks. halvfjerdsårig pensionist.
Peter

Spring til debat: