Se indlæg
 Udskriv debat
Dette er en MEGET tankevækkende berettelse
Anonym Bruger
Dette er en MEGET tankevækkende berettelse fra en taxa-chaufførs bemærkelsesværdige valg:

"Jeg ankom på adressen og trykkede på hornet. Efter at have ventet nogle få minutter,
gik jeg op til hoveddøren og bankede på.. "Lige et øjeblik", svarede en skrøbelig ældre stemme.
Jeg kunne høre, at noget blev trukket hen over gulvet.
Efter en lang pause, gik døren op. En lille kvinde i 90erne kom til syne.
Hun var iført spadseredragt og en lille hat med slør. Hun var som trådt ud af en film fra 40erne.
Ved siden af hende stod en lille nylon kuffert. Lejligheden så ud som om den havde været ubeboet i årevis. Alle møbler var tildækket med lagner.
Der var ingen ure på væggene, ingen nips- eller nyttegenstande på hylderne.
I et hjørne stod en papkasse fyldt med fotos og glas ting.
"Vil De bære min kuffert ud til bilen?" spurgte hun, hvorefter jeg tog kufferten ud til vognen,
og vendte tilbage for at hjælpe kvinden ud. Hun tog min arm og vi gik langsomt ud til vognen.
Hun blev ved med at takke for min venlighed. "Det var så lidt" sagde jeg.."
Jeg prøver bare at behandle mine passagerer på den måde jeg ville ønske min mor blev behandlet".
"De er sådan et venligt menneske", sagde hun, da vi havde sat os ind i bilen.
Hun gav mig en adresse og spurgte så:
"Ville det være muligt at køre gennem den indre by?"
"Det er ikke den korteste vej," svarede jeg hurtigt..
"Åh, det betyder ikke noget," sagde hun. "Jeg har ikke travlt.
Jeg er på vej til et hospice."
Jeg kiggede i bakspejlet. Hendes øjne skinnede. "Jeg har ingen familie tilbage"
fortsatte hun med dæmpet stemme.. "Lægerne siger, at jeg ikke har langt igen."
Jeg bøjede mig lydløst frem og slog taxameteret fra.
"Hvilken rute vil De gerne have, at jeg kører?" spurgte jeg.
I de næste to timer kørte vi igennem byen. Hun viste mig bygningen,
hvor hun engang havde arbejdet som elevatorfører.
Vi kørte gennem kvarteret, hvor hun og hendes mand havde boet,
da de var nygifte. Hun fik mig til at køre op foran et stort bolig hus,
som engang havde været en danseskole, hvor hun som ganske ung gik til dans.
Sommetider bad hun mig sætte farten ned foran en bestemt bygning,
eller et hjørne - mens hun sad og stirrede ind i mørket, uden at sige noget.
Ved det første tegn på begyndende solopgang, sagde hun pludselig,
"Jeg er træt. Lad os køre nu".
Vi kørte i stilhed til den adresse hun havde givet mig. Det var en lav bygning,
som et lille rekonvalcens-hjem med en indkørsel, der førte igennem en søjlegang.
To vagthavende plejere kom ud, så snart vi kørte op foran indgangen.
De var alvorlige, tjenstvillige - og opmærksomme på hendes mindste bevægelse.
Der var ingen tvivl om, at hun var ventet.
Jeg åbnede bagagerummet og bragte den lille kuffert op til døren.
Kvinden var allerede blevet placeret i en kørestol.
"Hvor meget skylder jeg dig?" spurgte hun og fandt sin pung frem.
"Intet, " sagde jeg.
"Men du skal jo leve," sagde hun.
"Der er andre passagerer, " svarede jeg.
Næsten uden at tænke over det, bøjede jeg mig og gav hende et kram.
Hun holdt mig tæt ind til sig.
"Du gav en gammel kvinde en glædelig stund," sagde hun. "Tak."
Jeg klemte hendes hånd, og gik ind i det blege morgenlys..
Bag mig smækkede døren i. Det var som lyden af et livs afslutning.
Jeg tog ikke andre passagerer op på dette skift.
Jeg kørte uden mål og med, - fordybet i tanker. Jeg kunne knap nok tale. Hvad,
hvis den kvinde havde fået en vred taxachauffør, eller en der var utålmodig efter at slutte sit skift?
Hvad, hvis jeg havde afvist at tage den tur, eller bare havde dyttet én gang,
og så kørt væk?
I et hurtigt overblik, tror jeg ikke umiddelbart, at jeg har gjort noget ,
der var vigtigere i mit liv - end dette."

Vi er tilbøjelige til at tro, at vore liv drejer sig om de store øjeblikke.
Men store øjeblikke fanger os ofte ubevidst - smukt pakket ind i,
hvad andre måske ville betragte som et lille et af slagsen.

MENNESKER HUSKER MÅSKE IKKE PRÆCIS HVAD DU GJORDE,
ELLER HVAD DU SAGDE.
MEN - DE VIL ALTID HUSKE, HVAD DU FIK DEM TIL AT FØLE.

flyer
sonny skrev:

Dette er en MEGET tankevækkende berettelse fra en taxa-chaufførs bemærkelsesværdige valg:

"Jeg ankom på adressen og trykkede på hornet. Efter at have ventet nogle få minutter,
gik jeg op til hoveddøren og bankede på.. "Lige et øjeblik", svarede en skrøbelig ældre stemme.
Jeg kunne høre, at noget blev trukket hen over gulvet.
Efter en lang pause, gik døren op. En lille kvinde i 90erne kom til syne.
Hun var iført spadseredragt og en lille hat med slør. Hun var som trådt ud af en film fra 40erne.
Ved siden af hende stod en lille nylon kuffert. Lejligheden så ud som om den havde været ubeboet i årevis. Alle møbler var tildækket med lagner.
Der var ingen ure på væggene, ingen nips- eller nyttegenstande på hylderne.
I et hjørne stod en papkasse fyldt med fotos og glas ting.
"Vil De bære min kuffert ud til bilen?" spurgte hun, hvorefter jeg tog kufferten ud til vognen,
og vendte tilbage for at hjælpe kvinden ud. Hun tog min arm og vi gik langsomt ud til vognen.
Hun blev ved med at takke for min venlighed. "Det var så lidt" sagde jeg.."
Jeg prøver bare at behandle mine passagerer på den måde jeg ville ønske min mor blev behandlet".
"De er sådan et venligt menneske", sagde hun, da vi havde sat os ind i bilen.
Hun gav mig en adresse og spurgte så:
"Ville det være muligt at køre gennem den indre by?"
"Det er ikke den korteste vej," svarede jeg hurtigt..
"Åh, det betyder ikke noget," sagde hun. "Jeg har ikke travlt.
Jeg er på vej til et hospice."
Jeg kiggede i bakspejlet. Hendes øjne skinnede. "Jeg har ingen familie tilbage"
fortsatte hun med dæmpet stemme.. "Lægerne siger, at jeg ikke har langt igen."
Jeg bøjede mig lydløst frem og slog taxameteret fra.
"Hvilken rute vil De gerne have, at jeg kører?" spurgte jeg.
I de næste to timer kørte vi igennem byen. Hun viste mig bygningen,
hvor hun engang havde arbejdet som elevatorfører.
Vi kørte gennem kvarteret, hvor hun og hendes mand havde boet,
da de var nygifte. Hun fik mig til at køre op foran et stort bolig hus,
som engang havde været en danseskole, hvor hun som ganske ung gik til dans.
Sommetider bad hun mig sætte farten ned foran en bestemt bygning,
eller et hjørne - mens hun sad og stirrede ind i mørket, uden at sige noget.
Ved det første tegn på begyndende solopgang, sagde hun pludselig,
"Jeg er træt. Lad os køre nu".
Vi kørte i stilhed til den adresse hun havde givet mig. Det var en lav bygning,
som et lille rekonvalcens-hjem med en indkørsel, der førte igennem en søjlegang.
To vagthavende plejere kom ud, så snart vi kørte op foran indgangen.
De var alvorlige, tjenstvillige - og opmærksomme på hendes mindste bevægelse.
Der var ingen tvivl om, at hun var ventet.
Jeg åbnede bagagerummet og bragte den lille kuffert op til døren.
Kvinden var allerede blevet placeret i en kørestol.
"Hvor meget skylder jeg dig?" spurgte hun og fandt sin pung frem.
"Intet, " sagde jeg.
"Men du skal jo leve," sagde hun.
"Der er andre passagerer, " svarede jeg.
Næsten uden at tænke over det, bøjede jeg mig og gav hende et kram.
Hun holdt mig tæt ind til sig.
"Du gav en gammel kvinde en glædelig stund," sagde hun. "Tak."
Jeg klemte hendes hånd, og gik ind i det blege morgenlys..
Bag mig smækkede døren i. Det var som lyden af et livs afslutning.
Jeg tog ikke andre passagerer op på dette skift.
Jeg kørte uden mål og med, - fordybet i tanker. Jeg kunne knap nok tale. Hvad,
hvis den kvinde havde fået en vred taxachauffør, eller en der var utålmodig efter at slutte sit skift?
Hvad, hvis jeg havde afvist at tage den tur, eller bare havde dyttet én gang,
og så kørt væk?
I et hurtigt overblik, tror jeg ikke umiddelbart, at jeg har gjort noget ,
der var vigtigere i mit liv - end dette."

Vi er tilbøjelige til at tro, at vore liv drejer sig om de store øjeblikke.
Men store øjeblikke fanger os ofte ubevidst - smukt pakket ind i,
hvad andre måske ville betragte som et lille et af slagsen.

MENNESKER HUSKER MÅSKE IKKE PRÆCIS HVAD DU GJORDE,
ELLER HVAD DU SAGDE.
MEN - DE VIL ALTID HUSKE, HVAD DU FIK DEM TIL AT FØLE.

Gåsehud puha..... tankevækkende!
Godt skrevetYeah kiss me
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

bitten
Hvor er det en skøn beretning, et ensomt menneske der jo fik lidt glæde i livets sidste stund.

Tak for det , vi har for lidt til overs for hinanden i dag , og nok især over for de mennesker der ingen familie har.

Kim Ludvigsen
Ja, undskyld, at jeg er kynisk, men det ligner altså en opdigtet historie af den slags, som især amerikanere sender rundt til hinanden via e-mail eller udveksler i kirken.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Frank
Kim Ludvigsen skrev:

Ja, undskyld, at jeg er kynisk, men det ligner altså en opdigtet historie af den slags, som især amerikanere sender rundt til hinanden via e-mail eller udveksler i kirken.

Jeg troede, at sonny var chaufføren?! Hmm...Smile

AL 48
[url][/url]
Kim Ludvigsen skrev:

Ja, det havde nok virket lidt mere troværdigt, hvis kilden havde været opgivet, - i stedet for at lægge det ud som noget man selv har skrevet.
Men her er en kilde, der har fundet det på Facebook.

http://www.endate...ic_id=1819

thaikurt1
Hvorfor ikke glæder sig over at der er nogen menneskerne der ikke kun tænke på sig.Smile

Dem er der ikke mange af i dages Danmark.Kick you

Vi har nok i os selvFriends
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
Himmelhunden
Jeg er enig med Kim Ludvigsen. En god - men opdigtet historie. En gratis tur med udsigt til at damens midler havner i statskassen + at bruge resten af arbejdstiden til at fordybe sig i livets finurligheder er rent utopi....og med mindre fyren er selvstændig er jeg ikke sikker på at hans vognmand vil synes at det er en god ide at have en chauffør til at flintre rundt og lege "asfalt" Robin Hood for hans penge.

Jeg er selv taxichauffør på deltid som et supplement til pensionen og som giver mig råd til lidt sol på maven i Thailand om vinteren. Som allerede sagt - historien er god - og jeg tror jeg vil bede vores kontordame slå historien op i chaufførstuen - da nogle chauffører godt kunne trænge til at få pudset glorien lidt.

Jeg har en historie fra det virkelige liv - som viser at god service til et menneske i nød giver en god dag - både for kunden - og for mig.....og så giver det altid lidt mønt oveni - hvad som regel falder på et tørt sted - da en chaufførs timeløn dårlig kan matche mindste lønnen.

Jeg sender historien på fredag. Har ikke tid nu....jeg skal på arbejde.

Venlig hilsen
Himmelhunden

Amagerdreng
Sød historie Kiss kiss men som andre har skrevet så kan man hurtigt komme til at tænke på "Hvilken god mand ham sonny dog er" Pfft og problemet med denne historie er blot "Den er direkte sakset fra andet steds og at der i historien skrives JEG så derfor måske folk tænker "God mand ham sonny"
Men hvad ang lidt næste kærlighed så er ingen død af at give det endnu (tror jeg).
Send et smil - hjælp den gamle dame over gaden og giv så den fulde mand en 10 kr til endnu en bajer Sad
Og lige til sonny "det er ikke for at træde dig over fusserne jeg nævner dig"Grin
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

kkn3122
Kim Ludvigsen skrev:

Det bliver fortællingen så ikke dårligere af!

MVH

PATINYA
ja sakset er historien/beretningen, men Sony skriver jo heller ikke det var ham selv personligt.
Men alletiders alligevel!

Kim Ludvigsen
kkn3122 skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

Tja, jeg synes, det er fint at gå i biografen og få manipuleret følelserne. Ditto, når jeg læser en skønlitterær bog. Det er også fint at blive rørt af historier fra det virkelige liv. Men en opdigtet historie, der manipulerer stærkt med følelser, og som fremstilles som værende en virkelig hændelse, er manipulation af værste skuffe. I hvert fald efter min mening.

Og jeg er temmelig sikker på, at denne historie er opdigtet. Den følger en meget kendt skabelon for den slags. Det er også derfor, det var oplagt for mig, at den ikke var skrevet af Sonny, men at det er en af de historier, som typisk spredes af kristne organisationer/kirker.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
kkn3122
Kim Ludvigsen skrev:

kkn3122 skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

Tja, jeg synes, det er fint at gå i biografen og få manipuleret følelserne. Ditto, når jeg læser en skønlitterær bog. Det er også fint at blive rørt af historier fra det virkelige liv. Men en opdigtet historie, der manipulerer stærkt med følelser, og som fremstilles som værende en virkelig hændelse, er manipulation af værste skuffe. I hvert fald efter min mening.

Og jeg er temmelig sikker på, at denne historie er opdigtet. Den følger en meget kendt skabelon for den slags. Det er også derfor, det var oplagt for mig, at den ikke var skrevet af Sonny, men at det er en af de historier, som typisk spredes af kristne organisationer/kirker.

Egentlig vil jeg skrupskide på hvem, som har skrevet historien.
Det er ikke det, det handler om for mig. Jeg er ateist, og har været det i mange år.
Men derfor kan fortællingen, sgu da godt give stof til eftertanke!

MVH

kimkingo
God historie Sonny. Sand eller ej, så vækker den et eller andet i os alle sammen.
Så hvis det var dit formål, at få os alle til at vise lidt næstekærlighed. Så håber og tror jeg på, at det er lykkes for dig. Vi kunne nok alle sammen trænge til, at være bedre ved hinanden.Smile
Sunflower

Anonym Bruger
undskyld jeg tænkte ikke over at jeg burde at det var en som jeg fik tilsendt..sorry

Men den fik mig til at tænke lidt..derfor lagde jeg den ind

prasat
det er da en gang tyrelort, man er da et fjols hvis man ikke kan gennemskue dette krab.

prasat

milex
Noget forfærdeligt amerikansk pladder.
Som man kunne læse i Readers Digest i gamle dage.

natty
milex skrev:

Noget forfærdeligt amerikansk pladder.
Som man kunne læse i Readers Digest i gamle dage.

Gad egentligt ikke kommentere det første indlæg, men du har helt ret milex, det er helt som at læse Readers Digest i 50-60, erne.

Hvad som er endnu mere mærkeligt er ,at se nogen græde snot over en usandsynlig historie om en taxichauffør som kører gratis hele sin vagt, det har han sgu ikke råd til.

Der er alt for meget crap og spam som dette på nettet, hvad med at starte med at vise lidt menneskelighed selv, istedet at copy/paste en oversat amerikansk spam mail.

I det hele taget hvad med at vise lidt respekt overfor læserne af dette forum, vi er ikke alle født igår. Måsske også lidt reskept overfor personer sonny ikke generelt bryder sig om. En ny aha oplevelse?

Jeg vil strakst tænde 20 lys for kvinden, chaufføren, og løgnehistorien et eller andet sted på internettet,,,,not.
Redigeret af natty d. 20/07-2012 04:54
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Anonym Bruger
hvis historien havde været sand, så er jeg sikker på at chaufføren havde en bagtanke...

"Jeg har ingen familie tilbage"

indtil damen sagde dette, gjorde han blot hvad alle andre normale chauffører ville gøre, hjalp med kuffert og gang.

måske han ikke er så venlig igen...men da han ikke fik noget, hverken hjem, penge el. arv...så forsvarede han sig med at han har gjort en god gerning....

Pibe

Amagerdreng
Nu er historien blevet svinet til (eller tæt på) nogle gange og jeg kan næsten føle at visse tænker (og tror på) at den slags historier slet ikke kan forekomme. Denne lille historie er fra mit eget liv men kan slet ikke måle sig med den kære taxi historie og så alligevel for det drejede sig netop om IKKE at kunne få en taxi. Grin
For mange år siden kom jeg kørende på Amagerbrogade i myldretiden. Jeg kommer til Hveensvej og der løber sgu en vildt forvirret dame rundt midt på Amagerbrogade. Hun løber rundt mellem alle biler og ser MEGET søgende ud. Da hun kommer til min bil åbner jeg vinduet og spørger hende "Hvad er der galt`?"
Svaret var "Jeg skal til hovedbanegården i en fart men kan ikke finde en ledig taxi". Jeg kikker lidt mere konkret på hendes ansigt og "HALLO" hende kender jeg sgu da godt fra sportens verden og tv. Jeg sagde "Hop ind jeg kører dig" (selv om jeg faktisk skulle den anden vej). Hun hopper ind vi kører til hovedbanegården og undervejs fortæller hun mig dette "Jeg er sgu sent på den og skal nå et tog til Sverige" Der skulle hun spille en basketball kamp med sit Svenske hold for hun var proff basketballspiller... Den lange historie kort --- Hun nåede sit tog og senere modtog jeg en sød hilsen fra hende med et stort "TAK for hjælpen" Hendes navn er Tine Freil. Det er en historie fra mit virkelige liv... Så KÆRE Dansk Thai Websiteer smid lidt næste kærlighed fra dig og vær så mod andre som du vil have de skal være mod dig. Friends again
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

Spring til debat: