Se indlæg
Kriminaliteten på Koh Samui
|
|
jaha |
Lagt på d. 21/01-2006 16:18
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 42 |
Er den bølge af voldtægter og drab, der i den seneste tid har indfundet sig på Koh Samui, typisk for stedet eller bare helt tilfældig ? Man undres over hvad der foregår på den ø og/eller i hovedet på de Thailændere, som jo i henhold til rejselitteraturen skulle være så flinke så flinke. Er det frustrationerne over egen økonomisk afmagt, der er ved at vende til aggression, ved synet af de rige vesterlændinge der uden at blinke sætter en frokost til livs, svarende til en lokal tjeners ugeløn ? I hvertfald har udenrigsministeriet på New Zealand frarådet sine medborgere om at rejse alene rundt i Thailand. mvh jaha |
|
|
high-tower |
Lagt på d. 21/01-2006 16:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 214 |
Det er selvfølgelig dybt tragisk det der er sket, men mon ikke det som vanligt er pressen der gør et stort nummer ud af det. Det er jo en god historie - voldtægt på en rigtig bounty ø og eftrfølgende dødsstraf til nogle thai´er. Uanset hvor man befinder sig i verden er der folk der er syge i hovedet og laver den slags ting, og ser man på Thailands størelse kontra hvor mange turister der hvert år kommer, må jeg indrømme at jeg ser sagen som en storm i et glas vand. Jeg har meget svært ved at forestille mig at det skulle være et udslag af frustration over egeng økonomisk afmagt - Thailand er trods alt ikke et U-land, og landet har været vant til synet af turister i mange år. Så ligefrem at at fraråde folk at rejse rundt på egen hånd er nok en overdrivelse af dimensioner. Hvad der bekymrer mig mere er uroen med muslimer i syd Thailand, her skal man nok tænke mere over at man er vesterlænding. |
|
|
jc |
Lagt på d. 22/01-2006 14:23
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 597 |
Tilfældig kriminalitet kan man frygte i alle lande inkl. Danmark - eller man kan lade være. Jeg er enig med high-tower i, at den uro der er i den sydlige, muslimske del af Thailand er langt farligere end noget andet. vi ser i øvrigt i Thailand. mvh jc Boet i Bangkok 1980-1983.
|
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 22/01-2006 14:47
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Nå, så sammenhold de turister der er kommet til skade/omkommet som følge heraf i forhold til de der er kommet til skade/omkommet pga "alm." kriminalitet i resten af landet, så tror jeg du ser et noget anderledes billede. rinpoche |
|
|
mr tirak |
Lagt på d. 23/01-2006 03:18
|
Øvet medlem Antal indlæg: 345 |
Helt enig med rinpoche. Der er mig bekendt ikke mange faranger der er kommet til skade ved volden i syd, det er internt mellem Thai og Muslim, en lokal konflikt. Vi har jo i et par maaneder haft daarligt vejr her nede paa oerene, det betyder bla. at fisker baade ligger og putter sig her, vi har saa masser af ballade med dem naar de kommer i land, det er Thai men ogsaa en del fra Burma. Vi maa helle ikke glemme problemerne med stoffer, de bliver helt blaest naar de ryger Yabba. Paa Samuie er Mafiaen meget staerk, og det bliver den kun naar der er penget at tjene paa krim. Buffolo fighting er en fast indtaegt, her bliver der vaeddet kraftigt mellem Thaier, og derved skabt gaeld, som saa senere bliver til tjenster der skal udfoeres. Thai er de soedeste menesker i verden, men men men, Thai maend paa sang som, der dagligt ser paa farangs der bruger fest kassen og render med de unge smukke piger, ja ville du ikke have noget inde i der skulle ud. De syntes vores piger med store naeser bleg hud og stor bryster er mindst lige saa smukke som vi syntes deres piger er gudinder. Vi skal heller ikke glemmer at mange farang piger kommer her for Thai maendens skyld, vi ser ofte her baade i min Coffee shop og i mine Bungalows hvide og japanske piger der koeber sig en thai mand for kort eller laengre tid. Trods alt, hvis vi ser paa antallet af turister, og antallet af bar/ladybar, fester, natklubber, og branneter der bliver listet hjem, ser det vel ikke saa galt ud enda. Husker i fotomodellen som forsvandt, hun dukkede op her igen til den naeste fest. Be safe, think smart. Jeg siger altid til de unge backpakkere, at de skal medbringe et par minutter ekstra, man behoever bare taenke et par minutter frem, saa klare man sig her. |
|
|
high-tower |
Lagt på d. 23/01-2006 03:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 214 |
Jeg er meget enig med både Rinpoche og Mr. Tirak. Alle steder i verden er chanchen stor for at komme galt afsted hvis man bærer sig tåbeligt ad. Sidder man som enlig støder i en kæmpe brandert alene på en gogo bar, og vifter om sig med 10-20.000 Baht, jamen så er chancerne da nok også til stede for at nogle fik lyst til at "hjælpe en af med dem"! På samme måde hvis en pige færdes alene i en kæmpe brandert et øde sted, ja så er der nok også en chance for at løbe ind i en voldtægt. - Det hører vi jo også sker i DK. Men i begge ovenstående tilfælde kan man jo tage sine forholdsregler. Jeg syntes det er lant værre at tænke på at man kunne komme til at gå i vejen for en bombe i syd Thailand. Ud fra hvad jeg har hørt/læst mig til, virker det ikke ligefrem som om regeringen har tingene under kontrol. Der ryger jo rask væk både skoler og en munk i ny og næ. Tænker de pågældende terrorister en lille smule kreativt, så kunne en bombe placeret et sted med mange turister skade Thailand utroligt meget. |
|
|
mr tirak |
Lagt på d. 23/01-2006 03:55
|
Tænker de pågældende terrorister en lille smule kreativt, så kunne en bombe placeret et sted med mange turister skade Thailand utroligt meget. Kaere High tower, du maa slet ikke taenke de tanker der, det er noget af det vi frygter allermest. En el. flere bomber her paa strande til en fuldmaane fest med 10.000- unge farangs. En bombe i Kaosan road oppe i BKK. pu ha det maa bare ikke ske. Politiet her forsoeger at goere en indsats, vi har vej spaeringer osv. op til festerne, men hvis nogen virklig vil kan det ikke stoppes. Jeg tror stadig at volden/terroren i syd er en gammel konflikt, der er blusset op igen, og at det intet have med internationale forhold at goere. |
|
|
jorn |
Lagt på d. 23/01-2006 07:50
|
Øvet medlem Antal indlæg: 307 |
Vi skal naturligvis ikke over dramtisere riskoen, men vi skal forholde os til at den er! Konflikten i syd er rigtig nok en gammel strid om graenser der er dukket op til overfladen, men den bygger ogsaa paa regilion og den politik der hidtil er blevet foert i omraadet og den har paralleler til den internationale konflikt der foregaar i verden fortiden og saa langt vaek er Bali heller ikke. Osama bin Laden, soeger stoette i sin kamp alle steder og mon ikke at han kan hente stoette i syd, hvis dem i syd til gengaeld faar det de har brug for? For mig at se er det ikke et spoergsmaal om det sker, men blot spoergsmaal om tid foer det sker, i BKK eller et i af de mere puplaere turistomraader. At der sker flere "seksuelle forbrydelser" paa f.eks Koh samui er en del af den udvikling der er med oeget turisme og vores vestlige livsstil Man kan mene om det hvad man vil, men let paa klaedte hvide kvinder, der opfoere sig paa en maade der bliver opfattet som "let levende og fri kvinde" i thailand" udsaetter sig selv for en stor risiko for at blive offer for en forbrydelse. Undskyld piger! men selv om i er paa ferie, saa taenk over jeres paa klaedning og opfoersel, I danmark haevder vi jo i den grad "skik foelge eller land fly" og det er maaske ikke fair set fra vores kultur, men det hjaelper jo ikke ret meget naar foerst man er blevet offeret! Det betyder jo heller ikke stoerre populaeritet og sympati for de "hvide" at vi som turister har "rettigheder" som den thailandske kvinde ikke har! og naar saa en "tilstaaelse" oven ikoebet udloeser en doedsdom! Hvis jeg var thailaender, saa ville jeg sgu ikke have saa meget til overs for de "rige farangs der kommer her og kan opfoere sig som de vil uden respekt for den thailandske kultur og befolkning" Taksins indblandning i den tidligere sag har efter min mening ikke vaeret en fordel for turisterne men snare tvaertimod! “Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
mr tirak |
Lagt på d. 23/01-2006 10:00
|
Det bliver ikke bedre, vi har lige haft en voldtaegt mere. Meget enig i dine betragtninger Jorn, det er ikke iorden at medbringe vores frisind, og moral her uden tanke paa lokale skikke og tradisioner. Think smart. Be safe. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 23/01-2006 10:38
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Hej Jorn, At der sker flere "seksuelle forbrydelser" paa f.eks Koh samui er en del af den udvikling der er med oeget turisme og vores vestlige livsstil Man kan mene om det hvad man vil, men let paa klaedte hvide kvinder, der opfoere sig paa en maade der bliver opfattet som "let levende og fri kvinde" i thailand" udsaetter sig selv for en stor risiko for at blive offer for en forbrydelse. Det har du fuldstændigt ret i, men dette er jo især på Samui foregået de sidste 10-15 år, og jeg synes da også at det er lidt påfaldende, at der lige nu indenfor en meget kort periode har været så mange episoder, men det er måske bare et statistisk sammentræf. mvh rinpoche |
|
|
Kimpil |
Lagt på d. 23/01-2006 10:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 161 |
Jorn og Mr. Tirak Det var lige præcis min thailandske kærestes kommentar, da jeg fortalte hende om disse tragiske hændelser. I mange thailænderes øjne er årsagen vestlige kvinders manglende påklædning når de ligger på stranden, og når så fiskerne kommer ind efter mange dage på havet øges risikoen for disse tragiske overgreb. Kunne en løsning måske være, at lave specielle strandområder hvor man tolererer mindre påklædning og placere disse lidt afsides fra områder hvor der færdes mange thaier, der ikke er vant til dette syn? Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på
|
|
|
jorn |
Lagt på d. 23/01-2006 13:25
|
Øvet medlem Antal indlæg: 307 |
Hvrfor sker det lige nu? Paa trods af 10-15 aar med vestlig turisme? Det kan der vaere mange aarsager til, men for 10-15 siden var g-stregen ikke almindlig selv i DK! og det er ogsaa en anden gerneration af rejsene der idag kommer til Koh Samui, sidst men mindst vi faar nyhedener effektivt og hurtigt, Nyheder der maaske ikke tidligere ville have naaet medierne paa samme nivau! Samtidig skal priserne holdes nede ogsaa paa udgiften til arbejdskraft baade paa hotellerne, men ogsaa i fiskeret og det betyder mere "importeret" arbejdskraft da de "indfoedte" har faaet deres del af kagen og idag ejer mindre virksomheder eller de er rejst fra oen. Jeg ved det ikke og det ren spekulation. Men at begynde lave "saerlige strande" osv. Nej det tror jeg bare bliver endnu en pind paa baalet! Jeg tror at vi bliver noed til akcepterre en mellem ting, som sender det signal at vi respekterre kulturen og som ikke giver os en provokerende saerstilling. Unskyld piger! men mere "aerbart" badetoej og naar man forlader stranden, saa er det paa med toejet osv. Hvis man er kvinde boer man undgaa at faerdes alene i beruset tilstand osv. Hvis man soeger lokal kontakt og selskab, saa skal man ikke som kvinde "foere sig frem," men have en en lidt koelig og afdaempet adfaerd. Jeg tror ikke paa at der kommer noget som helst godt ud af at presse vores kultur ned overhovedet paa dem. Husk paa vi er paa besoeg hos dem, de er ikke indvandrene, som vi "flaa toejet" fordi, at det er vores vestlige norm, at vaere halvnoegne Det er ikke en gruppe indvandre der skal intergreres! Jeg siger bare: skik foelge eller land fly ogsaa naar du paa ferie “Music is the only language I whirly understand"
|
|
Spring til debat: |