Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Fødselsdag
|
|
CamillaV |
Lagt på d. 27/05-2012 22:59
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 39 |
Hej Er der nogen der kan fortælle hvordan man traditionelt fejre fødselsdage i thailand? Giver man hinanden gaver ligesom vi gør herhjemme? Holder man fest? osv. Og hvis man giver gaver hvad giver man så typisk en fyr på 26?? Håber der er nogen som kan hjælpe da min kæreste har fødselsdag næste søndag og jeg er helt på bar bund |
|
|
ban-chang |
Lagt på d. 28/05-2012 06:13
|
Øvet medlem Antal indlæg: 173 |
Jeg har kun oplevet at familien giver en kage, men falanger er ved at ændre det til at der skal købes gaver. desværre.
|
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 28/05-2012 06:45
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
Det er vidst lidt forskelligt alt efter hvor i landet du befinder dig. Jeg tror at især yngre Bangkok-thaier generelt er mere "vestlige". Internt i familierne er det også forskelligt. Min erfaring er at de fleste er ret ligeglade med fødselsdage. Det betyder ikke det samme som i DK for dem og det fejres som regel ikke. Ja, mange fra de ældre generationer aner slet ikke hvilken dag de er født da det før ikke blev nedskrevet el. betyder så meget. Dertil hører det at mange familier ikke har økonomi til at give gaver, holde fest, lave middag osv. Jeg har endnu ikke oplevet thaier give hinanden fødselsdags gaver, kun i DK og Sverige. Dem som holder fødselsdage har især hentet det fra udlandet el. set på TV ligesom med julen, en del unge thaiere vil derfor måske forvente lidt, især fra en farang, men det har jeg endnu ikke erfaring med.... Før i tiden var det ikke unormalt med 8-12 børn, mange gange hjemmefødsler...i en landsby hvor familierne boede tæt ville derfor næsten hele tiden være én med fødselsdag i familien, det er der slet ikke råd til el. tid til. Hos os fejrer vi fødselsdag på den måde at vi tager ud og spiser når en voksen i familien har fødselsdag, ingen gaver. Alternativt køber vi ind til middag der laves i hjemmet....når et barn har fødselsdag køber vi gerne en kage og sodavand fra markedet og inviterer naboerne og områdets børn ind der synger "happy birthday to you" Til tider køber vi lidt god mad og laver i hjemmet til alle der crasher forbi. Heller ingen gaver her og jeg håber aldrig at thaierne overtager denne materialistiske tilgang til samvær som i vores del af verdenen. I sidste ende vil det afholde nogle fra at kigge forbi. Og igen, thaierne virker ret ligeglade med fødseldagen, livet består af utallige genfødsler og dagen er derfor ikke noget specielt. Hvis du gerne vil give din fyr på 26 en gave, så ville tøj være en god idé tror jeg. Thaier elsker at se og fremstå godt ud. Især tøj købt i Danmark el. ét af de dyre huse i BKK...fx. Paragon. |
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 28/05-2012 08:16
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Min kæreste og hendes vennider tager ud og spiser,sidst jeg var derude var jeg og et par venner inviteret med til fødselsdag og der blev købt kage også en lille drillle gave et ur,da fødselaren aldrig kommer til tiden. |
|
|
Tumut |
Lagt på d. 28/05-2012 08:58
|
Øvet medlem Antal indlæg: 283 |
Camilla uanset hvad, så bliver han glad for en gave,. Som de andre de siger, er det meget forskelligt, men falanger er ved at ændre det. Camilla jeg har svært ved at tolke om din kæreste bor i Thailand eller DK, hvis det sidste er tilfældet, så er det jo bare ligesom alle andre i DK. Men bor han i Thailand, som vil det aldrig skade med en gave. Så mit svar på dit spørgsmål, er giv ham en gave som du vil give normalt til en 26 års kæreste. |
|
|
CamillaV |
Lagt på d. 28/05-2012 10:18
|
Tusind tak for jeres svar Min kæreste bor i thailand og kommer fra nakhon området. Jeg troede heller ikke at de gik op i fødselsdage, men blev i tvivl da jeg talte med ham og han lød trist over at jeg ikke kan nå at komme før nogle dage efter hans fødselsdag. Han lever rimelig primitivt og er slet ikke materialistisk, bor på en båd osv. Så mon ikke som I siger at tøj ville være det rigtige f.eks en fed t-shirt eller sådan noget? Når de holder fødselsdage (spiser middage) er det så altid på selve dagen eller kan de også som os finde på at f.eks gøre det den efterfølgende weekend? Jeg vil jo rigtig gerne fejre ham hvis det var det han ville men jeg er der jo som sagt ikke på selve dagen |
|
|
sony |
Lagt på d. 28/05-2012 10:21
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2037 |
Prøv med nogle originale wrangler eller andre gode mærke bukser.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 28/05-2012 10:24
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
lidt kærligt drilleri herfra |
|
|
CamillaV |
Lagt på d. 28/05-2012 10:31
|
Sony det var en rigtig god idé. Det må jeg kigge på Ha ha JS Han kommer fra Nakhon Si thammarat |
|
|
bannok |
Lagt på d. 28/05-2012 17:31
|
Øvet medlem Antal indlæg: 364 |
Det er slet ikke normalt at holde fødselsdage i Thailand, jeg fejrer som regel min egen med at byde familien og venner ud at spise og drikke, jeg får ingen gaver, det forventer jeg heller ikke, jeg plejer også at fejre min kones fødselsdag på samme måde. Min datters fødselsdag fejrer vi ved at byde alle børnne hun kender på noget mad og kage og kola, og så får alle børnene en pose ned lidt godt og måske en softdrinks og balloner med hjem, min datter får ingen gaver af dem, det er lige som den omvendte verden. Men Thaiere elsker at få en gave der er købt i udlandet, helst hvis det kan ses på den, det er fordi de elsker at vise sig, helst når det er noget sœrligt som ingen andre har. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 28/05-2012 18:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
jydetampen skrev: Min kæreste og hendes vennider tager ud og spiser,sidst jeg var derude var jeg og et par venner inviteret med til fødselsdag og der blev købt kage også en lille drillle gave et ur,da fødselaren aldrig kommer til tiden. Yes, urbaniserede thailændere har det med at købe en lagkage. Nogle gange får fødselaren smut lidt af den i panden til almen munterhed. Mange ældre thailændere kender end ikke deres egen fødselsdato, men de kender så at sige alle til hobe den specifikke dag af ugen de blev født på. Dette er vigtigt for at vide, hvilket "stjernetegn" de tilhører og for at få lagt deres horoskop. "Nakhon" er et af blot mange navne for "by". Og af disse er der en god del af provinshovedstæder i Thailand. Nakhon Phanom Nakhon Phatom Sakon Nakhon Nakhon Sri Tammarat Nakhon Sawan Nakhon Ratchasima Ordet "Nakhon" for "by" blev oprindeligt introduceret for at angive, hvor mange indvånere der boede inden for et givet areal, og således gav et indtryk af såvel byens størrelse samt befolkningstætheden. Mht. Til kæresten, Camilla. Den eneste grund til, at han som thailænder forventer noget fra dig, er at du er udlænding. Send ham et fødselsdagskort. Og køb ham så en flaske Jack Daniels, når du ankommer i lufthavnen. Det vil han sætte pris på, selvom han måske ikke drikker selv: Se hvad min kæreste har købt til mig. Redigeret af rinpoche d. 28/05-2012 18:43 |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 28/05-2012 18:57
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej CamillaV, Som flere skriver her i tråden, så giver man ikke fødselsdagsgaver, men på et kontor køber man måske en lagkage. Det kan også ske, at fødselaren (eller dennes kæreste/ægtefælle) inviterer nogle venner ud, men ellers tager man ofte bare en tur i templet. Skulle det ske, at fødselaren inviteres på restaurant, så kan det ske, at alle og enhver i restauranten rejser sig op og synger Happy Birthday, når der kommer en tjener ind med en lagkage med lys i. Hilsen, Robert CamillaV skrev:
Sony det var en rigtig god idé. Det må jeg kigge på Ha ha JS Han kommer fra Nakhon Si thammarat Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
natty |
Lagt på d. 28/05-2012 19:16
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Tjah, om man skal give en fødselsdagsgave? Jeg har selv været inviteret med til fødselsdag på restaurant. der gav jeg en 100 Pipers til fødselaren købt i Familymart. Mærket var helt fint, jeg fik faktisk at vide at den var bedst, så intet snobberi der og at det ville være "pænt/nice" hvis jeg medbragte sådan en flaske. Den blev dog praktisk drukket under middagen ;-) Om man skal give gaver? med eller uden fødselsdag? Hvis jeg kommer til Thailand for at besøge en kæreste/partner, har jeg som regel en gave med. Det behøver ikke at være noget specielt dyr, en t-shirt eller andet fra Danmark. Jeans, specielt Levis for de modebevidste og unge i sindet, kan dog købes en del billigere i Thailand, også som ikke kopi, har jeg også oplevet er i høj kurs og også duftevand, men det kræver jo at man kender størrelsen eller duftpræferencer. Der er nok lige så mange svar om dette emne, som der er omkring andre spørgsmål her på DTW. Redigeret af natty d. 28/05-2012 19:36 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
natty |
Lagt på d. 28/05-2012 19:26
|
apropos, fødselsdag i Thailand. Jeg kom på et tidspunkt en del på en cafe/bar i Chiang Mai med en masse stamkunder. Pludselig går det op for en af tjenerne at en af stamgæsterne har fødselsdag, hvad gør man så lige, når det kommer som en overraskelse og man ikke har nogen lagkage. Man kører da i 7/11 og køber en stor is, og lidt stearinlys. Baren har én ske så den må vi alle bruge, inden lysene får isen til at smelte. 1 ske til 10-15 mennesker? Nå ja, så da pyt, skik følge eller land fly. Isen blev til stor moro for alle spist på 2-3 minutter, inden den nåede at smelte fuldstændigt. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
CamillaV |
Lagt på d. 28/05-2012 21:08
|
Tusind tak for alle jeres svar de er meget værdsat, er helt grøn i den kultur og prøver at gøre det "rigtige" hvis man kan sige det sådan så alle jeres input er meget velkomne. Synes det er svært for han er overhovedet ikke materialistisk og han går heller ikke op i mode (og jeg kender heller ikke hans tøjstr.) Rinpoche ha ha er det rigtigt? anede ikke at nakhon betyder by, så tak for du lige opklarede det, synes bare at når jeg har mødt nogen og spurgt hvor de kom fra så siger de nakhon så jeg troede at de bare var fordi de var for "dovne" til at sige nakhon sri thammarat |
|
|
natty |
Lagt på d. 28/05-2012 21:32
|
CamillaV skrev: Tusind tak for alle jeres svar de er meget værdsat, er helt grøn i den kultur og prøver at gøre det "rigtige" hvis man kan sige det sådan så alle jeres input er meget velkomne. Synes det er svært for han er overhovedet ikke materialistisk og han går heller ikke op i mode (og jeg kender heller ikke hans tøjstr.) CamillaV, lyt til dit hjerte. Forhåbentlig er den største gave du giver, at du kommer og besøger ham Hvor lang tid har du kendt ham som du kalder din kæreste? Måske er der forskellige forventninger om det er et farangmand/thaikvinde forhold eller et farangkvinde/thaimand forhold? Kan godt se at der kan være en forskel, men jeg er sikker på at hvis du bare er dig selv, er åben og ligefrem, er en manglende fødselsdagsgave nok ikke det store problem. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Pescator |
Lagt på d. 28/05-2012 21:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 329 |
Fy, Natty, du fisker, det er ret lummert synes jeg... ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
CamillaV |
Lagt på d. 28/05-2012 21:48
|
[/quote] CamillaV, lyt til dit hjerte. Forhåbentlig er den største gave du giver, at du kommer og besøger ham Hvor lang tid har du kendt ham som du kalder din kæreste? Måske er der forskellige forventninger om det er et farangmand/thaikvinde forhold eller et farangkvinde/thaimand forhold? Kan godt se at der kan være en forskel, men jeg er sikker på at hvis du bare er dig selv, er åben og ligefrem, er en manglende fødselsdagsgave nok ikke det store problem.[/quote] Min veninde sagde også at jeg da måtte være gave nok i mig selv ;D men tænkte bare at hvis det var normen at man gav gaver ville jeg ikke troppe op uden. Jeg har kendt ham siden sidst i november sidste år og har været der to gange siden, så jeg bruger i forvejen ret mange penge på at rejse derned så vi kan ses for han er ikke helt nem at få overtalt til at skulle tage på besøg hertil, tror aldrig han har været i en flyver og tanken om at rejse ud af thailand synes han er skræmmende Jeg tror helt sikkert der er store forskelle om du er farangmand/thaikvinde eller farangkvinde/thaimand og for de fleste herinde er det jo det første men jeg tænker at I har en del erfaring med thaikultur osv |
|
|
natty |
Lagt på d. 28/05-2012 22:00
|
Pescator, jeg kan ikke se at jeg hverken fisker eller er lummer, for at rådgive, må man da kende lidt til baggrunden? Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Pescator |
Lagt på d. 28/05-2012 22:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 329 |
Sorry, ja baggrunden er vigtig, især med thaimænd, hvis det er tilfældet, de har det svært med at være tro mod den "eneste ene"... ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |