Se indlæg
 Udskriv debat
Tip til udendørs thaikøkken.
flyer
Konen vil have et thaikøkken! Ikke fordi det kommer bag på mig, jeg havde det på fornemmelsen da vi byggede vores hus, men nej dengang var det ikke nødvendigt... sum nam nar...Grin

Men skidt, så slipper vi da for al den os, inde i huset når der bliver fyret op i trækullene.

Så nu vil jeg godt have lidt tip/ råd til udsende af et udendørs thaikøkken fra jer!

Lidt indledning: Huset er hævet ca. en meter over terræn (5 trin så vidt jeg husker) konen vil gerne have at vi laver en ligeledes hævet terrasse med forbindelse til huset, altså oppe i samme niveau og for enden af terrassen skal thaikøkkenet så være, hendes idé er at det hele på nær tagkonstruktionen (spær) skal udføres i old fashion træstil og ca. 4x4 meter og med store åbninger hele vejen rundt, der havde jeg tænkt mig man kunne lave disse åbninger med nogle trædøre, sat sammen som en hamonika, sådan at de kunne køres ud til hjørnerne og dermed give frit udsyn.

Jeg har googlet efter billeder af sådan en konstrution, men finder bare ikke rigtig noget der giver inspiration til voers byggeri, derfor vil jeg gerne høre jer om ideer og evt. ledsaget af billeder eller henvisninger, vi tager derned om en månedes til og der skulle jeg gerne have tegningerne klar, Hello....så please hjælp!
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

DKPete
Måske kan du finde lidt inspiration her :
http://www.alanth...nning.html

Frank
>flyer: Har du et foto, som viser hvor du vil have køkkenet?

flyer
DKPete skrev:

Måske kan du finde lidt inspiration her :
http://www.alanth...nning.html

Ja de har mange lækre huse og indetninger, men ikke lige et "stand alone" thaikøkken, men bestemt et sted jeg vil kigge igen hvis vi skulle komme til at bugge igen! Har dog hørt at de godt ved hvad det skal koste! Måske fordi de for det meste er i "hovedstadsområdet"Grin

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

flyer
Frank skrev:

>flyer: Har du et foto, som viser hvor du vil have køkkenet?

Jo, Frank! Jeg prøver at finde et imorgen.... Det er blevet lidt sent nu. Violin Skal tidligt op! Er jo ved at blive gammel, så trænger omkring 6 timerViolin

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

flyer
Jeg kan ikke finde ud af at indsætte billeder i tråden, men på min profil under foto kan du se billed #11

Thaikøkkenet skal ligge til venstre for huset, der hvor der står en stribe krukker, i huset er køkkenet lige bag de bredde, store ruder, så det er meningen at der skal være en terrasse derfra og over til det udendørs thaikøkken.
Redigeret af flyer d. 16/05-2012 12:49

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Lung Yao
flyer skrev:
DKPete skrev:
Måske kan du finde lidt inspiration her :http://www.alanthebuilder.com/planning.html

Ja de har mange lækre huse og indetninger, men ikke lige et "stand alone" thaikøkken, men bestemt et sted jeg vil kigge igen hvis vi skulle komme til at bugge igen! Har dog hørt at de godt ved hvad det skal koste! Måske fordi de for det meste er i "hovedstadsområdet"Grin

Alan operere i det meste af Isaan : Korat - Khon Kaen - Buriram - m.m. , men også omkring "turist områder" ved kysten, der hvor efterspørgslen er. Han bygger huse i "Thai standard " men med europæiske stil, og derfor er priserne derefter. (han bygger dog også huse i Thai stil, hvis kunden forlanger det og betaler hvad det koster), han forsætter at køre firmaet i samme ånd, som hans far startede i sin tid.

Edit:
Som jeg kan se på dine billeder så ville du ikke undgå os i huset 100%, dog i mindre omfang end hvis den var "indendørs". Hvad med adgangen til den, skal der laves et "nyt dør" i væggen ?

.
Redigeret af Lung Yao d. 16/05-2012 13:24
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Frank
Er det inspiration som nedenstående du leder efter?

i250.photobucket.com/albums/gg266/buakhao/23februar2007KirkeSbybrndby003.jpg
[img]http://www.swissparadisepattaya.com/images/photostour/phototour_f/Thai%20Sala.jpg[/img] is not a valid Image.
korat-info.com/gallery/albums/userpics/10001/Sala_thai_06.jpg

Vi overvejer selv at bygge noget tilsvarende, idet næsten al mad alligevel tilberedes i depotet (se foto nedenfor). Kun gasblusene er placeret oppe på den bagerste terrasse.

Umiddelbart havde vi tænkt at støbe på jorden med fundament og betonstolper, men jeg synes ideen med at hæve til husets gulvniveau med en overdækket gang er bedre. Måske vil vi vælge at bygge i træ med tag af teglsten svarende til husets. Teglstenene er fruens ønske, jeg er mere til det gamle bliktag, som larmer herligt, når det regner.

4x4 meter synes at være en fin størrelse. To gasblus med aflægningsplads på begge sider, en af disse flade bænke på størrelse med en lille dobbeltseng, og en masse gulvplads. Ingen døre, men blot et "rullegardin", hvis regnen bliver for kraftig.

i250.photobucket.com/albums/gg266/buakhao/DSC_0965_kopi.jpg

chris70
Hej Frank

Jeg tror mere på at thaierne ville føle sig hjemme med det på 4x4 så kan de lige overse hvad de har og så en tønde til at vaske sig i og et huld i jorden som toilet, så er vi lige de 100 år tilbage hvor de fleste føler sig hjemme.

Næh, ikke noget HTC køkken, eller i den stil, de sidder jo alligevel på gulvet og laver mad og et flot køkken er jo kun for at blære sig for naboen og vise hvad de har efter de fandt en falang.

Så kan hele familien jo også komme og lave mad, falangen giver.

Jeg installerede et flot tysk køkken, men de bruger kun gulvet og mine flotte knive fra tyskland hakker de kokosnødder med udenfor på cementen.
Ja, sådan er det bare, du kan tage hende ud fra Isaan, men ikke Isaan ud af hende.

AL 48
chris70 skrev:

Hej Frank

Jeg tror mere på at thaierne ville føle sig hjemme med det på 4x4 så kan de lige overse hvad de har og så en tønde til at vaske sig i og et huld i jorden som toilet, så er vi lige de 100 år tilbage hvor de fleste føler sig hjemme.

Næh, ikke noget HTC køkken, eller i den stil, de sidder jo alligevel på gulvet og laver mad og et flot køkken er jo kun for at blære sig for naboen og vise hvad de har efter de fandt en falang.

Så kan hele familien jo også komme og lave mad, falangen giver.

Jeg installerede et flot tysk køkken, men de bruger kun gulvet og mine flotte knive fra tyskland hakker de kokosnødder med udenfor på cementen.
Ja, sådan er det bare, du kan tage hende ud fra Isaan, men ikke Isaan ud af hende.

Atter et bevis for et totalt fejlslagent forsøg på, med vold og magt, at indføre topmoderne vesteuropæisk levestil,- uden at have tænkt sig om. (Gad vide hvorfor man tog derned).
Det var nok bedre at have taget udgangspunkt i et godt, velfungerende thai-køkken, - og så have tilføjet noget (f. eks. gaskomfur m./el-ovn, skabe, køkkenvask m. godt afløb osv.), samt de redskaber og små køkkenmaskiner, man selv ønsker at bruge.
En ting de ikke kender, og måske aldrig har set før, kan man heller ikke forlange at de skal bruge rigtigt.
Når det så er gået galt, kan man jo altid sidde på afstand og give befolkningen skylden.

Frank
Hej chris70

Jeg vil nu ikke kalde det 100 år tilbage i tiden. For 100 år siden havde vi da også køkkenborde i Danmark, og jeg er sikker på, at de også sad ned med morteren på gulvet i Isaan. Det er bare anderledes, og et spørgsmål om hvad man foretrækker. Desuden er de fleste danskere vist for stivbenede til at deltage, så i realiteten har vi intet valg selv.

Med hensyn til bad og toilet, så har vi siddetoilet og bruser indendørs, men svigermekanikken anvender alligevel altid pedallokummet og karet med øse udenfor (se billede). Også selv om det regner.

Og hvorfor skulle man tage noget ud af nogen?Smile

i250.photobucket.com/albums/gg266/buakhao/DSC_0705_kopi.jpg

Frank
>flyer

Her er naboens køkken, som de efter at have bygget hovedhuset valgte at "flytte" placere udenfor.

i250.photobucket.com/albums/gg266/buakhao/DSC_0433.jpgi250.photobucket.com/albums/gg266/buakhao/DSC_0435.jpg

chris70
Frank

Hvorfor bygger man et hus i million klassen og så anlægger man et thai køkken som efter et stykke tid ser meget rodet ud?? Og hvad er trækuldet til, hvis ikke det kun er til at grille med? Alle bruger flaske gas. Så hvor kommer osen fra, eller er det nu blevet moderne at gå baglæns?

dutling68
Frank skrev:

>flyer

Her er naboens køkken, som de efter at have bygget hovedhuset valgte at "flytte" placere udenfor.

i250.photobucket.com/albums/gg266/buakhao/DSC_0433.jpgi250.photobucket.com/albums/gg266/buakhao/DSC_0435.jpg

hvad har det køkken kostet med fliser ja det som man ser på billedet....
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

carstenj
chris70 skrev:

Frank

Hvorfor bygger man et hus i million klassen og så anlægger man et thai køkken som efter et stykke tid ser meget rodet ud?? Og hvad er trækuldet til, hvis ikke det kun er til at grille med? Alle bruger flaske gas. Så hvor kommer osen fra, eller er det nu blevet moderne at gå baglæns?

det er fordi det stinker ad helvede til når de laver deres chilli og hvidløg som er grunsubstansen i mange thairetter.
men det stinker og svier i øjne og næse når de svitser det i wokken, så derfor har jeg lavet thaikøkken udenfor huset og farang køkken inde.

Frank
>chris70

Det gør fordi man har lyst og kan. Smile

Og med hensyn til kul og gas, så tager du fejl. Ihvertfald ved hvor kolonihave midt i Isaan. Der anvendes "lergrillen" (se nedenfor) til stort set alt: dampning af klisterris, kogning, grilning, stegning. Også selv om man har gasblus.

farm4.static.flickr.com/3328/3227843985_6f3c8782db.jpg

Frank
dutling68 skrev:

Frank skrev:

>flyer

hvad har det køkken kostet med fliser ja det som man ser på billedet....

Jeg ved ikke hvad det har kostet - det er naboens. Men jeg vil gætte på 100.000-200.000 Baht. I den bagerste del er der depot og bad/toilet.

rinpoche
Frank skrev:

>chris70

Og med hensyn til kul og gas, så tager du fejl. Ihvertfald ved hvor kolonihave midt i Isaan. Der anvendes "lergrillen" (se nedenfor) til stort set alt: dampning af klisterris, kogning, grilning, stegning. Også selv om man har gasblus.

Yep, også i den mubaan jeg frekventerer.
Og det er simpelthen utroligt hvilke resultater de kan opnå med et så simpelt setup.

Og den smag der fremkommer af at bruge hjemmelavet trækul, er uovertruffen.
Jeg synes ikke engang der er særlig megen røgudvikling under tilberedningen.

mvh

sula
Vi har fået lavet et udendørsøkken i Udon Thani næsten magen til dog uden vask som kommer næste gang for 20.000 Baht.

Og konen bruger også samme lergrill som på billedet har den i 2 forskellige str så der er gang i grillen også.Smile

DKPete
rinpoche skrev:

Frank skrev:

>chris70

Yep, også i den mubaan jeg frekventerer.
Og det er simpelthen utroligt hvilke resultater de kan opnå med et så simpelt setup.

Og den smag der fremkommer af at bruge hjemmelavet trækul, er uovertruffen.
Jeg synes ikke engang der er særlig megen røgudvikling under tilberedningen.

mvh

Kender flere der også bruger sådan en grill herhjemme i Danmark Wink

Spring til debat: