Se indlæg
Kørekort i Thailand?
|
|
Christina |
Lagt på d. 06/05-2012 09:07
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 29 |
Okay - ja se bare, der kommer jo ting op jeg ikke havde fundet ud af ...med de der bøjelige regler :-) Så en Bob blir det You must be the change - you want to see in the world - Ghandi
|
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 06/05-2012 10:45
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Jeg antager at de officielle regler kan læses her: - การขอรับใบอนุญาตขับรถจักรยานยนต์ชั่วคราว การขอรับใบอนุญาตขับรถจักรยานยนต์ชั่วคราว (Google Oversat) ผู้ขอรับใบอนุญาตต้องมีอายุไม่ต่ำกว่า ๑๘ ปีบริบูรณ์ (ยกเว้นสำหรับรถจักรยานยนต์ความจุ กระบอกสูบขนาดไม่เกิน ๙๐ ซีซีต้องมีอายุไม่ต่ำ กว่า ๑๕ ปี บริบูรณ์)และต้องไม่เป็นผู้มีร่างกาย บกพร่อง เช่น ตาบอด ตาบอดสี หรือหูหนวก การยื่นคำขอรับใบอนุญาตสำหรับผู้มีลำเนาอยู่ในกรุงเทพฯ ให้ยื่นคำขอที่สำนักงานขนส่งเขตพื้นที่ ๑, ๒, ๓, ๔ และ ๕ ส่วนผู้มีลำเนาอยู่ต่างจังหวัดให้ยื่นคำขอที่ สำนักงานขนส่งจังหวัด หรือสำนักงานขนส่งจังหวัดสาขาแล้วแต่กรณี Ansøgeren skal være mindst 18 år (undtagen for køretøjer af kapaciteten. Mindre end 90 cc motor størrelse skal være mindst 15 år) og skal ikke være en fysisk defekt såsom blindhed, farve blindhed eller døvhed. For at ansøge om tilladelse til et træ i byen. Gælder for Transport Office Område 1, 2, 3, 4 og 5 af træet er anderledes til ansøgeren. Transport Office. Transport Office eller Branch afdeling. Det ser ud til at man skal være mindst 18 år gammel. Men hvis motoren er under 90 cc, så skal man blot være mindst 15 år gammel. Synes dog ikke at jeg har kunne finde information på at der er nogen nedre grænse på cc for hvornår man skal have et kørekort til en knallert/motorcykel. Derimod defineres en motorcykel i følge den thailandske "motorcykellov" som "En motorcykel er et køretøj med to dæk eller derunder, som er drevet med en forbrændingsmotor eller en elmotor.". Se nærmere her: - พระราชบัญญัติการขนส่งทางบก พ.ศ.2522 (PDF-format) - พระราชบัญญัติรถยนต์ พ.ศ.2522 (PDF-format) - Land Traffic Act (Section 4) Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
BentBP |
Lagt på d. 06/05-2012 11:31
|
Øvet medlem Antal indlæg: 213 |
Hej. Sjov oversættelse Web , i forbindelse med hvor gammel man skal være for at føre motorkøretøjer , men okay , du skriver jo også at det er oversat med Google "For at ansøge om tilladelse til et træ i byen. Gælder for Transport Office Område 1, 2, 3, 4 og 5 af træet er anderledes til ansøgeren. Transport Office. " |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 06/05-2012 11:37
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
BentBP skrev: Hej. Sjov oversættelse Web , i forbindelse med hvor gammel man skal være for at føre motorkøretøjer , men okay , du skriver jo også at det er oversat med Google "For at ansøge om tilladelse til et træ i byen. Gælder for Transport Office Område 1, 2, 3, 4 og 5 af træet er anderledes til ansøgeren. Transport Office. " Jeps en google-oversættelse Kan desværre ikke helt så meget thai og slet ikke skriftligt. Men håber alligevel at oplysningerne kan hjælpe på rette vej. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
BentBP |
Lagt på d. 06/05-2012 12:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 213 |
Hej Web. Nej , vi er jo nok nogle stykker her , der burde lære at læse Thai , men jeg tror det er meget svært . Forsat god Søndag . |
|
|
Christina |
Lagt på d. 07/05-2012 08:17
|
Takker mange gange Web - ja, hmmm -gggg- stadig en gang elastik ikk? men efter flere besøg i landet, ja, så ved vi godt at det er det jo sådan det er :-) Havde bare håbet på en mere gennemsigtig regel.... Mon han evt. kan fremvise sit knallertkørt på en under 90CC også håbe det det er okay? Tænker jeg lige....................................... jeg er også ved at være bøjelig -gggg- You must be the change - you want to see in the world - Ghandi
|
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/05-2012 10:01
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Christina, hvor skal I hen i Thailand? Og hvor længe skal I være der? Jeg synes, du skal være meget opmærksom på sikkerhedsaspektet - især hvis I skal opholde jer i nærheden af et af de populære turiststeder. Jeg kender ikke jeres søn, men 18 år, en "kraftig" motor og evt. mulighed for fest og farver. Det er absolut ikke en god blanding. |
|
|
Christina |
Lagt på d. 07/05-2012 10:17
|
Kim Ludvigsen skrev: Christina, hvor skal I hen i Thailand? Og hvor længe skal I være der? Jeg synes, du skal være meget opmærksom på sikkerhedsaspektet - især hvis I skal opholde jer i nærheden af et af de populære turiststeder. Jeg kender ikke jeres søn, men 18 år, en "kraftig" motor og evt. mulighed for fest og farver. Det er absolut ikke en god blanding. Kim - vi skal ikke være i de store turstområder, men vi har - grundet reglerne - truffet beslutning om enten en under 90CC eller også slet ingen, vores søn er ikke en fest og farver fyr, han drikker sig ikek fra sans og samling, han er en stille computernørd Måske blir' det bare en Bobs Tak for din omsorg You must be the change - you want to see in the world - Ghandi
|
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/05-2012 10:51
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Knallerter, Råt Bob er ikke særlig udbredte i Thailand. Jeg tror aldrig jeg har set en til udlejning, men da det er Thailand, plejer tingene at kunne lykkes, blot man har midler Ellers, hvad med en cykel? En computernørd kan altid trænge til lidt motion mvh |
|
|
Christina |
Lagt på d. 07/05-2012 11:18
|
rinpoche skrev: Knallerter, Råt Bob er ikke særlig udbredte i Thailand. Jeg tror aldrig jeg har set en til udlejning, men da det er Thailand, plejer tingene at kunne lykkes, blot man har midler Ellers, hvad med en cykel? En computernørd kan altid trænge til lidt motion mvh LOL jow jow kan han da også - men han kører nu racer herhjemme og sjældent under 32km pr t :-) Nej det er fordi vi oplevede at det er svært at cykle i løbet af dagen dernede og da manden jo lejer en mc - ville vi se om han også kunne :-) men måske...vi "bare" nøjes med en bil You must be the change - you want to see in the world - Ghandi
|
|
|
uan |
Lagt på d. 28/05-2012 18:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 114 |
Thai Trafikpoliti kan jeg godt advare imod..... Specielt i Huahin i disse dage, hvor vi nærmer os de sidste dage i måneden. Man fornemmer deres desperation efter at kradse penge ind fra alle trafikanter.... Alle bliver stoppet..... Også dem som har hjelm på, fordi måske har de ikke et gyldigt kørekort, og så er det penge i lommen på politiet. Køre uden hjelm= 200 bath Køre uden kørekort = 200 bath Larmer udstødningen formeget = 200 - 1000 bath, osv osv Thai Trafikpoliti´s opfindsomhed er stor, og de prøver alt for at presse penge ud af faranger. I disse dage sidst på måneden blir også alle thaier stoppet. For udgifterne er store til politiets regninger såsom billeasing, mad, whiskey, børnenes skolegang, elskerinden, konen, benzin forsikringer osv osv... Man ser desperationen i deres øjne, når man bliver stoppet med hjelm på, og kan hive 3 forskellige kørekort op af lommen... Er det kun mig der hader det korrupte politi? Så husk kørekort og hjelm, og især forsikringen hvis uheldet skulle være ude, for det er dyrt at komme på hospitalet... Please note:
I will now be charging a $20.00 service fee for stupidity. There will also be a $40.00 surcharge if the stupidity is accompanied by whining |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 28/05-2012 19:31
|
uan skrev:Er det kun mig der hader det korrupte politi? Sikkert ikke, men det, du beskriver, har ikke noget med korruption at gøre, nærmere tværtimod. Jeg kan ikke se noget galt i, at politiet forsøger at få folk til at overholde loven. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 28/05-2012 20:02
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Jeg kan ikke se noget galt i, at politiet forsøger at få folk til at overholde loven. Hehe...Enig Og der er tilsyneladende mange farang blandt synderne. Det må man konkludere udfra den overrepræsentation af farang i politiets interessefelt.. sorry...kunne ikke lade være Men det er da "påfaldende", ikke? |
|
|
jojokent |
Lagt på d. 28/05-2012 20:38
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 74 |
UAN... Så få dog et kørekort og tag hjelm på;-) Bor selv i Hua Hin , har aldrig problemer med dem. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 28/05-2012 22:14
|
sudsakhon skrev: [quote]Og der er tilsyneladende mange farang blandt synderne. Det må man konkludere udfra den overrepræsentation af farang i politiets interessefelt.. sorry...kunne ikke lade være Men det er da "påfaldende", ikke? Mon ikke de har erfaring med, at mange farangs ikke har gyldigt kørekort. Og vi er jo nemme at genkende. Jeg har kun oplevet kontrolposter i Patong, og der stoppes såvel farang som thai. Og thaierne ved det - jeg har set nogle skyndsomt vende om, når de så politiet. For et par år siden boede jeg lidt uden for byen, på den "forkerte" side af en kontrolpost, så jeg blev konstant stoppet. Der var aldrig problemer, når først de så kørekortet. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 28/05-2012 22:23
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Kim, du har nok ret ;-) Mine observationer er nok ikke repræsentative. Jeg synes dog at der ryger lidt rigeligt med thaier gennem nettet, med fuldstændig de samme forseelser. Men Ok, der hvor jeg lagde mest mærke til et var da jeg boede i Pattaya. Der kan man ikke helt regne med lødigheden af fornemmelsen. Mit internationale kørekort er dig gennem mange år taget for gode varer. Selvom det er langt forældet, og jeg ikke har motorcykelkort i DK. Teknisk set (hvis de kunne og ville læse teksten) er det en forseelse, der kan udløse en bøde. |
|
|
uan |
Lagt på d. 29/05-2012 03:14
|
Kim Ludvigsen skrev: uan skrev:Er det kun mig der hader det korrupte politi? Sikkert ikke, men det, du beskriver, har ikke noget med korruption at gøre, nærmere tværtimod. Jeg kan ikke se noget galt i, at politiet forsøger at få folk til at overholde loven. ja,ok, jeg beskrev det nok ikke fyldestgørende... Når jeg bliver stoppet, MED hjelm på, så vil Trafikpolitiet se kørekort, og jeg fremviser 3 styks... Og det er lidt trættende når man bliver stoppet 2-3 gange på samme dage, MED hjelm på, blot fordi trafikpolitiet håber på at man ikke har kørekortet med, (og det har jeg i lommen). De par gange hvor jeg ikke har haft hjelm på, bliver man præsenteret for en bøde på 200 bath. pkt 1: man kan vælge at betale straks uden at få bilag, og de lader dig smutte videre. pkt 2: jeg nægter at betale til betjentens lomme, og får bødebilag. Betjenten inddrager kørekortet, som man kan afhente når bøden er betalt. Korrupt er pkt 1 hvor betjentene stikker pengene i egen lomme. Deres løn fra staten rækker tilsyneladende kun indtil midt på måneden, idet de kontrolposter oftest ses sidst på måneden, og i stor stil. Det som trætter mig er, at man bliver stoppet 2-3 gange på samme dag. Og det er med hjelm og kort. Please note:
I will now be charging a $20.00 service fee for stupidity. There will also be a $40.00 surcharge if the stupidity is accompanied by whining |
|
|
uan |
Lagt på d. 29/05-2012 03:19
|
jojokent skrev: UAN... Så få dog et kørekort og tag hjelm på;-) Bor selv i Hua Hin , har aldrig problemer med dem. problem, nej, nok mere blot irriterende at skulle stoppes og vise kort.... Men dvs de lader dig køre forbi kontrolposten MED hjelm på, uden at spørge efter kørekort. så er du heldigere end mig ;-) Please note:
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 29/05-2012 07:34
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Jeg blev stoppet i hua hin for ikke at have hjelm på,så det var fair nok og prøvede at "prutte" om de 200 bath,da jeg ikke ville få en kvittering,men de sagde jeg kunne gå på politistationen og få den kvittering,så jeg betalte bare og kørte videre og kæresten var tosset for jeg gad ikke gå op på værelset og hente hjemen inden vi kørte,så det var spild of penge. et par dage senere var den gal igen med kontrol og denne gang have jeg glemt kørekortet og det kostede også 200 bath,men fik min kvittering,så jeg kunne bare køre på den resten af dagen,så jeg ser ikke politiet som særlig korupt,kæresten sagde de holdt alle de kontroller mest for at finde stjålne motercykler. |
|
|
jojokent |
Lagt på d. 29/05-2012 19:53
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 74 |
UAN, Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst blev stoppet. Over 7-8 måneder siden. Har set de er der meget , men jeg ser nok bare ordentlig ud;-) Nej jeg har nok bare været heldig. Men syntes bare det er sjovt at de får en lang næse. |
|
Spring til debat: |