Se indlæg
VIL SÆNKE SPROGKRAV TIL UDLÆNDINGE, ER DET OK. | ||||||||||||||||||||
|
VIL SÆNKE SPROGKRAV TIL UDLÆNDINGE, ER DET OK.
|
|
TG950 |
Lagt på d. 06/05-2012 08:30
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
klippet fra DR TEXT TV : DR S147 søn 06 maj 07:27:01
6.maj dr.dk/nyheder 06:50 VIL SÆNKE SPROGKRAV TIL UDLÆNDINGE Regeringens lempelser af udlændinge- politikken omfatter ikke bare fjernelse af pointsystemer, også kravene til udlændinges danskkundskaber skal lempes. Det fremgår af lovforslag, som Folketinget i disse uger behandler, skriver Jyllands-Posten. Kravet til permanent opholdstilladelse sænkes fra Danskprøve 2 til Danskprøve 1, og det betyder, at det kan opfyldes af sprogskoleelever med lidt eller ingen skolegang - herunder analfabeter. Regeringen tilbagefører også stramning af sprogkravet til familiesammenførte, som blev vedtaget af VKO, men ikke 110 NYHEDER 760 REG.NYH. 180 NEWS Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 06/05-2012 08:41
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Lovforslaget indeholder følgende forslag til ændring af reglerne: • Forslag om afskaffelse af det nuværende pointsystem i forbindelse med meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse. • Forslag om afskaffelse af det nuværende krav om aktivt medborgerskab, som kan opfyldes ved medborgerskabsaktiviteter eller medborgerskabsprøven. • Forslag om revision af de nuværende regler for tidsubegrænset opholdstilladelse, herunder blandt andet, at man skal have boet lovligt i Danmark i mindst 5 år, at man som minimum skal have bestået Prøve i Dansk 1, og at man skal have været i ordinær beskæftigelse eller uddannelse i mindst 3 år inden for de seneste 5 år (både deltids- og fuldtidsbeskæftigelse medregnes). • Forslag om, at der indføres særlige regler for ansøgere, som har nået folkepensionsalderen, førtidspensionister samt flygtninge, som har boet lovligt her i landet i mere end de sidste 8 år, og som har vist vilje til integration. Såfremt lovforslaget vedtages i den fremsatte form, vil de foreslåede nye regler om tidsubegrænset opholdstilladelse gælde for ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse, der indgives fra og med den 1. juli 2012. Ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse, der er indgivet før den 1. juli 2012, vil blive afgjort efter de hidtil gældende regler, dog således at der vil blive taget stilling til ansøgningen efter de foreslåede nye regler, hvis ansøgeren bliver meddelt afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse efter de hidtil gældende regler. Det fulde lovforslag kan læses HER (PDF-format) Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/05-2012 09:22
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
Det er en svær diskussion som bør ses fra flere vinkler. Og bunder vel egentlig i hvilken politisk holdning man har. Personligt er jeg ret ligeglad hvilket sprog folk taler og hvor meget de ved om vores land, og at tvinge folk til at skulle snakke dansk og lære vores kongerække virker lidt skørt i denne 'globaliseret' tid. Jeg har altid troet at 'nød lære nøgen kvinde at spinde', og at folk derfor selv ville lære det for at øge deres muligheder og kompetencer. Lidt naiv venstreorienteret holdning til det spørgsmål måske. Men, og dette ’men’ er kernen i problemet. Nemlig det faktum at vi har et velfærdssystem. Dette betyder jo at der bør stilles krav til folk som kommer til Danmark og benytter sig af dette velfærdssystem. Og det er vel fint nok at man skal kunne snakke landets sprog når man nu er på vej til at blive en del af ’fællesskabet/fælleskassen’. Det ville en DF'er ihvertfald sige. Altså 'noget-for-noget' princippet. Der går flere og flere historier fra kommunerne om at (især bestemte) grupper af udlændinge i flere år konsekvent ikke tilegner sig sprogkundskaber, hvilket igen fastholder dem på overførselsindkomster til fordel for dem selv, men omvendt til stor belastning for samfundet. Dette behøver ikke engang at være konsekvent, men blot utilstrækkelig tilegnelse, resultatet er det samme, nemlig at de ender med at blive holdt uden for arbejdsmarked. Det siger sig selv at en person der ikke kan snakke dansk, jo alt andet end lige vil have sværere ved at komme i arbejde end andre og derfor ’belaste’ systemet mere. Men igen, set fra et synspunkt der kunne komme fra partiet ”Liberal Alliance”, så er ’kernen’ i problemet et helt andet. En liberalist ville nok mene at det er bedøvende ligegyldigt hvilket sprog folk snakker, så længe de kan ”begå sig”, altså klare sig selv i landet. Altså er velfærdsmodellen i deres øjne udateret. Fx er der jo mange jobs hvor engelsk er tilstrækkeligt og nogle jobs fuldstændigt ligegyldigt hvad du snakker af sprog. Andre udlændinge bliver jo også selvstændige og hvorfor skal folk bestemme over hvilket sprog en selvforsørgende person snakker? Så i mine øjne handler diskussionen ikke om sprog, men om politik og velfærdsydelser. Redigeret af Anonym Bruger d. 06/05-2012 09:30 |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 06/05-2012 10:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
JS skrev: Men igen, set fra et synspunkt der kunne komme fra partiet ”Liberal Alliance”, så er ’kernen’ i problemet et helt andet. En liberalist ville nok mene at det er bedøvende ligegyldigt hvilket sprog folk snakker, så længe de kan ”begå sig”, altså klare sig selv i landet. Altså er velfærdsmodellen i deres øjne udateret. Fx er der jo mange jobs hvor engelsk er tilstrækkeligt og nogle jobs fuldstændigt ligegyldigt hvad du snakker af sprog. Andre udlændinge bliver jo også selvstændige og hvorfor skal folk bestemme over hvilket sprog en selvforsørgende person snakker? Jamen du har da ret i at man ikke kan bestemme hvad sprog folk taler i DK. - Men man kan med en vis rimelighed forlange at de lærer og forstår dansk tankegang og sprog, hvis de ønsker at integrere sig i samfundet på lovlig vis. Hvordan skal de ellers lære dansk lovgivning, hvis de vil nedsætte sig som selvstændige erhvervsdrivende? De kan naturligvis benytte tolkeservice, men hvor mange kan/vil betale den merudgift? Vi ser jo gang på gang mange såkaldte "udlændinge", der er startet for sig selv, blive taget for "kreativ bogføring" samt indførsel af toldpligtige varer. Når de bliver taget, ligner de et stort spørgsmålstegn og prøver at forklare, at de ikke forstår. |
|
|
BentBP |
Lagt på d. 06/05-2012 11:37
|
Øvet medlem Antal indlæg: 213 |
Hej . Håber det bliver som dette : "Kravet til permanent opholdstilladelse sænkes fra Danskprøve 2 til Danskprøve 1." Så er konen , færdig med sprogskolen , og hun er ikke analfabet Forsat god Søndag . |
|
|
Lagt på d. 06/05-2012 12:02
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Inden jeg går i stemmeboksen, vil jeg først forsøge at sætte mig ind i, hvad der kræves af danskkundskaber for at bestå hhv. Danskprøve 1 og Danskprøve 2. Så det kan godt trække lidt ud, inden jeg sætter mit kryds ... |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/05-2012 12:15
|
AL 48 skrev: Jamen du har da ret i at man ikke kan bestemme hvad sprog folk taler i DK. - Men man kan med en vis rimelighed forlange at de lærer og forstår dansk tankegang og sprog, hvis de ønsker at integrere sig i samfundet på lovlig vis. Hvordan skal de ellers lære dansk lovgivning, hvis de vil nedsætte sig som selvstændige erhvervsdrivende? De kan naturligvis benytte tolkeservice, men hvor mange kan/vil betale den merudgift? hey AL 48, jeg brainstormer bare lidt fra nogle forskellige politiske vinkler. Vi er faktisk enige i det med at stille lidt krav. Den vinkel du kommenteret er den liberale tankegang jeg fremsatte. Selvfølgelig skal de kende til et lands regler og love, dette kan man også godt uden at skulle op til div. sprogprøver osv. Set fra den liberale synsvinkel, så kan du jo sammenligne med Thailand, som i den grad er liberalt. De fleste danskere i Thailand kender til de mest basale regler (også de uofficielle) uanset sprogegenskaber. Skal alle der driver virksomhed i Thailand kunne snakke thai? Blot hvis du driver en bar el. skobutik? Skal alle der bosætter sig permanent i Thailand tvinges til at lære thai? Det ville lyde godt, men med hvilke argumentationer?. Så længe disse ikke belaster samfundet, men i bedste fald skaber jobs og måske enddag betaler skat til landet? Igen mener jeg at det handler om velfærdsmodellen og hvordan vi vil bygge samfundet op samt hvilke ting udlændinge får igen når de kommer til DK. For mange er de det nærmest en gave (økonomisk) at kunne komme til Danmark, så er det vel fair nok at forlange noget i den anden ende. Men er det en gave idag at komme til Thailand og hvad kan man tillade sig at forlange af udlændinge i et liberalt land? Altså hedder det som jeg ser det: S/SF/Enl: "fri indvandring, færre krav, ens velfærdsrettigheder (betales via højere skat)". VKO: "mindre indvandring, flere krav, ens velfærdsrettigheder (betales via lavere skat)". LA: "fri indvandring, ingen krav, forskellige velfærdsrettigheder (selvforsørgelse for indvandrere) (markant lavere skat)". Redigeret af Anonym Bruger d. 06/05-2012 12:31 |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 06/05-2012 12:52
|
Antal indlæg: 3779 |
Jeg synes, at det er svært at svare, da det drejer sig om flere forskellige situationer. Den "stramning af sprogkravet til familiesammenførte, som blev vedtaget af VKO-flertallet, men ikke nåede at blive implementeret før valget," var meget stram, og så var der lige pointsystemet oven i hatten. Dog mener jeg, at der i praksis bliver tale om en lille stramning, da danskprøven, som den var, hæves fra A1-minus til A1, om end vidensprøven afskaffes. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
mobbe |
Lagt på d. 06/05-2012 13:05
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 62 |
Nu kan man overhovedet ikke sammenligne Dk og Thailand, jeg kender ikke nogle som har fået hjælp gratis til både det ene og andet i Thailand,her kan man bruge noget at teksten fra en gammel børnesang (og har du penge så kan du få). Selvfølgelig skal man kan forstå det Danske sprog,hvis man vil være en del af forsørgelsessamfundet. Har selv i mange år været selvstændig i en branche hvor jeg har handlet med ikke etniske danskere som var selvstændige nogle i op til et år,endelig fik man besøg af told og sket og kunne ikke forstå noget, så skyndte man sig at sælge til et familiemedlem og så var sagen afsluttet. Jeg har set nogle af de sjove udsendelser på TV med told og skat på arbejde, det er lige før de undskylder at de kommer på besøg og når de finder noget har det som regel ingen eller kun lidt konsekvenser. Har selv for år tilbage haft et lille problem med skat, her gik man mange år tilbage for at finde lidt og fortalte mig at det var min pligt at vide når man er selvstændig. Det var ikke gratis. |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 06/05-2012 14:51
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Sprog og sprog er nok 2 ting. Én ting er at forstå og gøre sig forståelig i det daglige, forstå det danske system i store træk, tage bussen og købe ind i Føtex. En ganske anden ting kan måske være at forstå det danske sprog, når det tales af danske told- og skattemyndigheder. Og når man som mobbe skriver er ikke etnisk dansker og har en fætter, der kan tage over, hvis det bliver besværligt (og dyrt). Her er de sproglige forviklinger måske ofte mere baseret på vilje end på evnen.... |
|
|
bruno |
Lagt på d. 06/05-2012 21:49
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 525 |
Jeg fatter ikke alle de dansker som nu her, skriver om gratis velfærd, det er ikke skid gratis ! Jeg tror vi betaler alt for meget for den velfærd, med dan hav af udulige mennesker der skal administrere det. Det er også min indtryk at de flest thaier her i landet er skide ligeglade med vores velfærd system og det er ikke derfor de er kommet her op. Jeg er så liberale at det skal være folks eget valg om de vil stå bedre med at købe sig til dansk undervisning og ikke alt tvang Kravene er/var alt for høje for langt de fleste af de thaier jeg kender, også om de virkelig har ydet super god indsats, især fra dem der kommer fra issan som jeg kender har svært ved det. Hvis mand vælger at stille krav til at lære dansk, er det indsatsen i undervisningen og frem mødet, de skulle vurderes på og ikke hvad de har lært, nogle har store indlærings vanskeligheder, at det ikke fair at skal straffes for det. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/05-2012 11:03
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Kravene er/var alt for høje for langt de fleste af de thaier jeg kender, også om de virkelig har ydet super god indsats, især fra dem der kommer fra issan som jeg kender har svært ved det Det hænger nok nærmere sammen med deres generelle uddannelsesbaggrund end deres oprindelsessted. Den thailandske befolkningssammensætning i DK udgør ikke et repræsentativ udsnit af populationen i Thailand. Hvor mange veluddannede, økonomisk velstillede thailændere ser man bo her? Jeg mener det er helt OK, at sænke sprogkravene, såfremt at tilflyttere hertil: a) klarer sig selv økonomisk. b,) bliver forsørget af fx ægtefællen. Jeg mener derimod ikke at det er OK, hvis de får off. ydelser affødt den kendsgerning, at de ikke kan sproget = ikke kan få et job. Evt. udgifter til tolkebistand må de selv afholde eller arrangere qva mellemkomsten af dansk/thai kyndige bekendte etc. Dette er ikke en "Ta`selv butik" Gør en indsats og høst frugterne. Ingen arme, ingen småkager..... Redigeret af rinpoche d. 07/05-2012 11:12 |
|
|
uan |
Lagt på d. 07/05-2012 12:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 114 |
Alle bør tale dansk i DK. Niveauet kan diskuteres. Dog alternativt minimum flydende engelsk Hvis man ikke taler dansk kan man ikke stå til rådighed for abejdsmarkedet. Står man ikke til rådighed for arbejdsmarkedet bør man ikke modtage offentlige midler. Det kan så diskuteres om engelsk kan tilsidesætte de manglende kompetancer. Ligeledes bør udlændinge i Thailand kunne tale Thai, eller som minimum engelsk. Please note:
I will now be charging a $20.00 service fee for stupidity. There will also be a $40.00 surcharge if the stupidity is accompanied by whining |
|
|
esanboy |
Lagt på d. 07/05-2012 14:21
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 74 |
Kan man ikke gå ind og bestille et franskbrød hos bageren på Dansk, så har man intet at gøre i Danmark. Skal kunne tale dansk. |
|
|
SteenJ |
Lagt på d. 07/05-2012 15:08
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 743 |
esanboy skrev: Kan man ikke gå ind og bestille et franskbrød hos bageren på Dansk, så har man intet at gøre i Danmark. Skal kunne tale dansk. Ja, det blir fandme spændene, når vi andre ikke kan være i TH uden at ha lært sproget HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.
|
|
|
natty |
Lagt på d. 07/05-2012 15:10
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
esanboy skrev: Kan man ikke gå ind og bestille et franskbrød hos bageren på Dansk, så har man intet at gøre i Danmark. Skal kunne tale dansk. Jeg tror at det er mindst 10 år siden jeg har købt et franskbrød hos bageren. Findes det overhovedet mere?. Jeg troede alt var ciabata, spelt osv . Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
poom |
Lagt på d. 07/05-2012 15:23
|
Øvet medlem Antal indlæg: 199 |
det mindste man ku gøre ved at bo i et land var da at lære sproget. jeg skal selv til det men jeg synes også at man godt kan forlange at de der kommer her kan lidt. hvis det bare er noget om at der er penge nok, så kan man være i danmark så er jeg bange for at der kommer mange vi ikke vil have ind. hvis fætre og kusiner samler sammen for at få nye op så bliver problemet størrer i danmark med muslimer jeg hader ikke nogen men idag er der stader i danmark man som hvid ikke kan komme. det bliver meget værrer hvis alle de muslimerpiger fandt en dansker ville vi have meget mere til fælles og langsomt få det bedre sammen. men ikke som nu at der kommer en fætter fra en landsby (selvom pigerne gerne vil have en med god uddannelse tager de aldrig en dansker) det er rasisme det vil blive værrer hvis alle bare kan komme ind bare manden/konen forsørger. så er det som når de køber BMW de gør det sammen for familiens ære. og det ender bare galt jeg kan ikke se at der er et problem at invitere dem der kan gøre noget for danmark med uddannelse. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 07/05-2012 15:59
|
Drømme scenariet er jo at folk der fast bosætter sig i et frenmmed land også af nysgerrig og respekt lærer sproget. Men virkeligheden er en anden.... I lande som Danmark ser man desværre eksempler på at folk ikke gør dette. Mine egne foredomme peger især på at det primært er "muslimske/mellemøstlige" indvandere der falder igennem. De er i bund og grund skide ligeglade, men når det kommer til overførselser holder de sig ikke tilbage. Hvilket betyder at de bliver en kæmpe økonomisk belastning for resten af danskerne. Dette er ikke fair for danskerne el. de indvandrere som rent faktisk "giver overskud". Man kunne sige at i et fuldt liberalt land (Fx. Thailand) uden velfærdsydelser, så ville en decideret lovgivning måske være i overkanten da folk jo er selvforsynende og derfor har ret til selv at vælge om de vil lære et sprog el. ej. Ingen tvivl om at det ville være givrigt for den enkelte og respektfuld at gøre, men ikke tvinges hertil. Men i et velfærdssamfund hvor der investeres i folk og deres potentielle arbejdskraft og hermed deres bidrag til fællesskabet, så er det vel rimeligt nok at folk "tvinges/presses" til at lære sproget for at forbedre deres kompetencer og dermed chance for job. Det er da de mindste man kunne forlange. Samt at de selvfølgelig opfører sig ordentligt og alt det der... |
|
Spring til debat: |