Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Kørsel med thai nummerplader i Dk
|
|
BoPhuket |
Lagt på d. 21/04-2012 15:50
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 28 |
Jeg har været væk fra Danmark i snart 21 år og registreret med popæl i Thailand de sidste 10. Er gift i Danmark med min Thai kone i 12 år som bor sammen mig mig her i Thailand. Vi kommer til Danmark hver år i de 90 dage som hun må opholde sig i Schengen. Ved nogen om vi må køre med vores motorcykel i 80 dage i Europa, hvor af ca 2 md vil blive i Danmark med vores Thai registrerede motor cykel, som vi vil sende til Tyskland med fragt firma, for derefter at køre rundt i forskellige Europæiske lande i de 80 dage vi er der, hvor efter Biken vil blive opmagasineret til næste år, hvor vi så igen kommer på besøg i 88 dage. Er der nogen problemer med vores ansvarsforsikring til Biken når man kører i Europa ?
Sejlads i Thailand er den bedste måde at holde ferie på, væk fra hele ræset og alligevel ikke langt fra land for at være med.
|
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 21/04-2012 16:46
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Jeg forudsætter, at I har tegnet en Thailandsk forsikring på køretøjet Det kan være lidt besværligt at svare på spørgsmålet entydigt, idet jeg ikke kender policens betingelser. Det I skal bære opmærksom på, er at policens betingelser som minimum opfylder de krav der dækker "det grønne kort" og naturligvis at policen er gyldig ved færdsel i udlandet. |
|
|
BoPhuket |
Lagt på d. 21/04-2012 16:56
|
Jo Jeg er opmærksom på det forsikringsmægsige, vi må nok tegne en tillægs forsikring, men hvad med kørsel i Danmark må man det med Thailandske nr plader som jeg beskrev ?
Sejlads i Thailand er den bedste måde at holde ferie på, væk fra hele ræset og alligevel ikke langt fra land for at være med.
|
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 21/04-2012 17:08
|
Ja, men ikke hvis du har reel adresse i DK. (Du har måske læst om alle de BMW'er med svanske nummerplader der kører rundt. Og hvis ejere bliver snuppet ind imellem) Men det får du ikke problemer med at dokumentere, så vidt jeg kan læse. |
|
|
Santhumpon |
Lagt på d. 21/04-2012 19:37
|
Øvet medlem Antal indlæg: 227 |
Oplysninger kan hentes her: http://www.skat.d...628.205581 |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 21/04-2012 19:48
|
Oplysningerne hos SKAT er sikkert interessante, men bare ikke relevante for BoPhuket. Det der linkes til, er den situation hvor man ønsker at indføre et køretøj. Det var min opfattelse, at BoPhuket bare ville anvende køretøjet til midlertidig transport. Redigeret af sudsakhon d. 21/04-2012 20:02 |
|
|
Lagt på d. 21/04-2012 20:25
|
|
Begynder Antal indlæg: |
I denne bekendtgørelse står der en hel del om anvendelse af udenlandske motorkøretøjer i DK. https://www.retsi...?id=137702 [url][/url] Har læst den løseligt igennem, og bed mærke i § 35 stk. 4 og § 36 stk. 4 |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 21/04-2012 21:03
|
Det der linkes til, er stadig den situation hvor man ønsker at indføre et køretøj. Den linkede bekendtgørelse er den, som pjecen fra SKAT omtalt tidligere er et kort resume af. Da der er tale om et kortere ferieophold, kræves der ingen ansøgning. Alt afh. af opholdets længde og BoPhuket personlige forhold, kan der køres i op til 185 dage uden ansøgning. |
|
|
Lagt på d. 21/04-2012 22:38
|
|
sudsakhon skrev: Det der linkes til, er stadig den situation hvor man ønsker at indføre et køretøj. Den linkede bekendtgørelse er den, som pjecen fra SKAT omtalt tidligere er et kort resume af. Da der er tale om et kortere ferieophold, kræves der ingen ansøgning. Alt afh. af opholdets længde og BoPhuket personlige forhold, kan der køres i op til 185 dage uden ansøgning. Nu er jeg jo ikke jurist, men jeg kan dog læse. I bekentgørelsen jeg har linket til, omhandler kapitel 4-5-6-7-8 fortrinsvis udenlandske køretøjer i DK, og deres ejeres/brugeres personlige relation til DK eller udlandet. IKKE indførsel af et køretøj. § 8 stk. 2 § 10 stk. 2 § 14 § 14 er jo meget relevant i BoPhuket's situation. ( § 34 er vist ikke relevant ) |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 21/04-2012 23:15
|
Jo, da..den første del. Men der reguleres desuden forholdet til hvornår denne registrering skal foretages, samt definitioner der skulle forhindre snyd (BMW'er fra Sverige osv.) Men det er nok en diskussion om hvor rød en farve er..Og er egentlig uinteressant her.. §14 kan jeg ikke rigtigt se hvorfor er relevant.. §34 kan vi vist godt afskrive |
|
|
BoPhuket |
Lagt på d. 21/04-2012 23:35
|
Tak for de mange svar. Jeg ser at vi uden problemer kan bruge vores Thai Registrerede motorcykel i Danmark, men at vi skal få en oversættelse af registrerings og forsikrings dokumenter med på turen og at vi må ændre nummerpladen til latinske bogstaver. Jeg ser dog et problem, nemlig at efterlade motorcyklen til næste gang vi er på besøg i Dk og eller i Europa, nemlig Jvf. § 36. 2 at få fornyet den Thailandske registrering, et Thai køretøj over 5 år skal en tur til syn på motorkontoret hver år, eller de tjekker stelnummeret for at man kan få næste års stikker udligveret ( Som forøvrigt også står på Thai ) Hmm.
|
|
|
Lagt på d. 21/04-2012 23:52
|
|
Jeg tillader mig lige at fyre en OT af - Undskylder på forhånd Nogen der kan oversætte thai teksten (hvis det er thai) på skiltet ? Skal det forstås således: "pas på, korrupt politi/toldere forude" ? Redigeret af d. 22/04-2012 00:14 |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 22/04-2012 07:58
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
Nok nærmere lidt humoristisk: "Tag dig i agt for den dumme skid foran dig". (Hold afstand). |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 22/04-2012 11:03
|
Der står direkte oversat. Pas på nedfaldne sten forude Jeg undrer mig over hvd det er for et ord, de er gået galt med..... De har tydeligvist stavet forkert, men hvilket ord havde de søgt? Dt giver ingen mening... Men det gør det jo ikke mindre morsomt |
|
|
Santhumpon |
Lagt på d. 22/04-2012 15:37
|
Øvet medlem Antal indlæg: 227 |
BoPhuket skrev: Jeg har været væk fra Danmark i snart 21 år og registreret med popæl i Thailand de sidste 10. Er gift i Danmark med min Thai kone i 12 år som bor sammen mig mig her i Thailand. Vi kommer til Danmark hver år i de 90 dage som hun må opholde sig i Schengen. Ved nogen om vi må køre med vores motorcykel i 80 dage i Europa, hvor af ca 2 md vil blive i Danmark med vores Thai registrerede motor cykel, som vi vil sende til Tyskland med fragt firma, for derefter at køre rundt i forskellige Europæiske lande i de 80 dage vi er der, hvor efter Biken vil blive opmagasineret til næste år, hvor vi så igen kommer på besøg i 88 dage. Er der nogen problemer med vores ansvarsforsikring til Biken når man kører i Europa ? Hvor vil du opmagasinere motorcyklen henne til du kommer igen til næste år. Jeg er ræd for at hvis du gør det i Danmark rammer du de 14 dage for omregistrering. Og du vil skulle betale registreringsafgift, told og skat. Jeg tror heller ikke din thailandske forsikring dækker ved opmagasinering af den i Danmark. Dette kræver en dansk forsikring; men spørg Told & Skat og Politiet. Så er du på den sikre side. Du kan kontakte dem på disse hjemmesider. http://www.skat.dk/ http://www.politi...u/forside/ |
|
|
vandango |
Lagt på d. 22/04-2012 16:03
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
I mine yngre dage havde jeg et midlertidigt job i Nordhavnen. Så en masse exclusive biler være opmagasineret dér i lagerhaller. Kan det have noget at gøre med at det var frihavnen? og således at hvis køretøjet stod der, betragtes det som værende ude af Danmark? Bilerne var vist nok brugte. |
|
|
BoPhuket |
Lagt på d. 22/04-2012 16:11
|
Jeg har en god ven i Zürick som vil passe på den or konserevere den så den er klar til næste sæson, hvor vi som sædvanlig kommer på besøg i Schengen og Danmark. jeg tror at det er muligt at have en Thai motorcykel til at køre rundt på når vi kun er der i 2 måske tre md hvert år. Kun ser jeg det problem med at Thailand vil fysisk se motorcyklen og tjekke stelnummeret hvert åt, måske kan der findes en løsning på det. Andre nationalities kører jorden rundt i mange år på deres tyske og danske bikes og har ikke problemer med dette ???
|
|
|
BoPhuket |
Lagt på d. 22/04-2012 16:13
|
Undskyld tryk fejlene , skriver på et Svensk tastatur
|
|
|
tingtong |
Lagt på d. 22/04-2012 16:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 223 |
hvor går grænsen mellem motorcykel/scooter.....jeg har ikke vist min 135cc, når den årlige afgift skal betales |
|
|
Gert |
Lagt på d. 22/04-2012 17:21
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 91 |
sudsakhon skrev: Der står direkte oversat. Pas på nedfaldne sten forude Jeg undrer mig over hvd det er for et ord, de er gået galt med..... De har tydeligvist stavet forkert, men hvilket ord havde de søgt? Dt giver ingen mening... Men det gør det jo ikke mindre morsomt Brick/mursten |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |