Se indlæg
Et par råd mht, skilsmisse ønskes
|
|
christian-s |
Lagt på d. 14/04-2012 20:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 570 |
Hej alle sammen Så er det desværre blevet min tur til at ønske lidt gode råd, da jeg ønsker at blive skilt fra min kone. Efter en række fantastiske år, en konflikt omkring at få et fælles barn og så nu et års fravær fra hinanden, kan jeg ikke se anden udvej end skilsmisse. Baggrund - Vi mødtes efterår 2004 og hun var på 3 måneders besøg i Danmark forår 2005 - Gift i Thailand sommer 2005 (et rådhus i Bangkok), samt fest "på landet" - Vi er ikke gift i kirke eller rådhus i Danmark, men har fået de oversatte papirer fra Thailand "legaliseret" i Danmark - Hun har to sønner (nu 18 og 21 år gamle hvis jeg husker rigtigt)) fra tidligere thai ægteskab og vi har ingen fælles børn. Vi har haft uenigheder omkring hvornår/hvorvidt vi skulle have et fælles barn. - Vi har begge underskrevet særeje (også oversat til thai) - Hendes opholdstilladelse løber til efterår 2012 (7 år ialt) Aktuelt Min kones tidsbegrænsede stilling/job udløb lige før vi tog på ferie marts 2011 og vi planlagde at hun skulle holde en lang ferie (3-6 måneder), da hun savnede Thailand. Faktum er nu, at hun ikke kom retur til Danmark efter hverken 6 eller nu 12 måneder og som jeg forstår reglerne mister hun så sin opholdstilladelse. Jeg ønsker ikke kun at kunne besøge min kone på en årlig ferie og hun siger hun godt kan se urimeligheden i at hun bremser mig i ønsket om at få et barn. Hun ville skulle gennemgå en operation for at kunne få børn igen og det har jeg ønsket de sidste 2 år (uden hun har taget nogle skridt til at ville undersøge/gøre det). Vi mødtes her for ca. 2 uger siden og snakkede det igennem her i Thailand og det virkede som om vi var enige. Nu hører jeg lidt usikkerhed/ærgelse i telefonen oppe nord fra og er nervøs for om hun vil underskrive skilsmissepapirer i Bangkok senere på min ferie (rejser hjem 6/5). Så hvad er de nødvendige skridt videre her fra? - Sammen underskrive skilsmisse-papirer på kommunekontoret i Bangkok? - Vil det i så fald være nok og dermed ikke kræve hendes "indsats" mht. det danske? - Er det korrekt forstået at efter 2 års dokumenteret fravær (marts 2013) så kan jeg blive skilt i Danmark uden hendes underskrift? Og i så fald, vil det så kunne annulere det thailandske giftemål? Nogle der har nogle gode links hvor jeg kan læse mig til at blive klogere? _ Redigeret af christian-s d. 14/04-2012 20:22 Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 14/04-2012 20:18
|
Antal indlæg: 3779 |
christian-s skrev: Hej alle sammen Så er det desværre blevet min tur til at ønske lidt gode råd, da jeg ønsker at blive skilt fra min kone. Efter en række fantastiske år, en konflikt omkring at få et fælles barn og så nu et års fravær fra hinanden, kan jeg ikke se anden udvej end skilsmisse. Baggrund - Vi mødtes efterår 2004 og hun var på 3 måneders besøg i Danmark forår 2005 - Gift i Thailand sommer 2005 (et rådhus i Bangkok), samt fest "på landet" - Vi er ikke gift i kirke eller rådhus i Danmark, men har fået de oversatte papirer fra Thailand "legaliseret" i Danmark - Hun har to sønner fra tidligere thai ægteskab og vi har ingen fælles børn og vi har haft uenigheder omkring hvornår/hvorvidt vi skulle have et fælles barn. - Vi har begge underskrevet særeje (også oversat til thai) - Hendes opholdstilladelse løber til efterår 2012 (7 år ialt) Aktuelt Min kones tidsbegrænsede stilling/job udløb lige før vi tog på ferie marts 2011 og vi planlagde at hun skulle holde en lang ferie (3-6 måneder), da hun savnede Thailand. Faktum er nu, at hun ikke kom retur til Danmark efter hverken 6 eller nu 12 måneder og som jeg forstår reglerne mister hun så sin opholdstilladelse. Jeg ønsker ikke kun at kunne besøge min kone på en årlig ferie og hun siger hun godt kan se urimeligheden i at hun bremser mig i ønsket om at få et barn. Hun ville skulle gennemgå en operation for at kunne få børn igen og det har jeg ønsket de sidste 2 år (uden hun har taget nogle skridt til at ville undersøge/gøre det). Vi mødtes her for ca. 2 uger siden og snakkede det igennem her i Thailand og det virkede som om vi var enige. Nu hører jeg lidt usikkerhed/ærgelse i telefonen oppe nord fra og er nervøs for om hun vil underskrive skilsmissepapirer i Bangkok senere på min ferie (rejser hjem 6/5.. Så hvad er de nødvendige skridt videre her fra? - Sammen underskrive skilsmisse-papirer på kommunekontoret i Bangkok? - Vil det i så fald være nok og dermed ikke kræve hendes "indsats" mht. det danske? - Er det korrekt forstået at efter 2 års dokumenteret fravær (marts 2013) så kan jeg blive skilt i Danmark uden hendes underskrift? Og i så fald, vil det så kunne annulere det thailandske giftemål? Nogle der har nogle gode links hvor jeg kan læse mig til at blive klogere? Hej christian-s, Det er jeg ked af at høre, om end du nævnte det for nyligt, men jeg har fulgt dig på DTW siden 2005, hvor du mødte Duean. Et ægteskab eller en skilsmisse bliver normalt anderkendt af Danmar, uagtet hvor det er sket i verden. En skilsmisse på et ampør i Thailand er derved lige ud af landevejen, hvis I kan blive enige. Papiret skal dog lige et smut forbi en oversætter, udenrigsministeret i Bangkok og den danske ambassade, og så skal dit folkeregister blot se det. Umiddelbart vil jeg vurdere, at det er noget mere bøvlet den modsatte vej. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
lung |
Lagt på d. 14/04-2012 20:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 365 |
Er det korrekt forstået at efter 2 års dokumenteret fravær (marts 2013) så kan jeg blive skilt i Danmark uden hendes underskrift? Og i så fald, vil det så kunne annulere det thailandske giftemål? det er korekt... http://statsforva...spx?p=6362 |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 14/04-2012 22:00
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Hej christian-s Det var en sørgelig historie. Der kan jeg kun give trøstende ord. men mht. reglerne for skilsmisse er jeg mere på hjemmebane. Det nemmeste er at blive skilt i Thailand, du skal bare på Statsforvaltningen med bevillingen fra Thailand. (Efter den procedure, du godt kender) Den bevilling vil være gyldig i DK også. Det er rigtigt, at der er regler i DK om skilsmisse uden forudgående separation, når man pga. uoverensstemmelser har levet adskilt i 2 år. Det har I jo ikke endnu, så vidt jeg kan regne mig frem til. men en separation er ikke noget problem at få i DK, idet det ikke kræver hendes underskrift. Opholdsgrundlaget har hun allerede mistet, men det er ikke sikkert Udlændingeservise ved det endnu. Under alle omstændigheder mistes opholdsgrundlaget ved separation. I teorien også selv om hun kun har 6 mdr. til at hun kunne søge permanent oph. (det er ikke nemt, at få despensation, men det er ikke relevant for hende) Skilsmisse vil i DK heller ikke være svær, men det er kun et problem hvis du forventer at indgå fornyet ægteskab indenfor ca. 1 års tid... Er du i tvivl om noget, så skriv bare |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 15/04-2012 09:14
|
Tak for de hurtige svar. Håber at få det ordnet på Amphur. Skal nok skrive i debattråden senere om hvordan det gik. Livet går videre og et nyt kapitel åbnes. . Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 15/04-2012 16:49
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
@christian-s Held og lykke. Det gode i din situation, som du har beskrevet den, er at stort set ligemeget hvad du gør, kan du ikke gøre noget "forkert". |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 16/04-2012 18:09
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Christian, jeg ønsker dig dig held og lykke fremover. Hvis du vil tillade mig at kommentere et par ting, som du har været inde på i dit oprindelige indlæg? Jeg kan så udmærket forstå, at din kone ikke vil gå den vej igen. Hun har voksne børn, og skal nu starte forfra, tilmed med en operation til følge, for at kunne få dette i stand. Hvorledes ville du selv have det på denne baggrund? Jeg har selv børn, dog noget yngre end end din kones, og jeg kan forsikre dig om at jeg aldrig kunne drømme om at starte forfra på den front igen Du spørger om meget. Det burde i nok have fået på plads førend i indgik i jeres forhold. mvh |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/04-2012 18:53
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
Sjovt nok plejer det at være omvendt...nemlig kvinderne der gerne vil have børn og mændene som for alt i verden vil undgå. Jeg forstår både dit ønske om at få børn på et tidspunkt (rammer de fleste), men bestemt også hendes ønske om ikke at få flere. Dog kan kærligheden til hinanden sommetider være større end ønsket om at få børn. Dette ser man fx ved barnløse par, el. folk der får adoptiv børn. Nogle folk søger også lykken i svigerbørnene og tager dem til sig som sine egne... Men hellere gå hver til sit pga. denne type overensstemmelse end andre som kender hinanden i 3 måneder, får barn og bliver skilt indenfor kort tid fordi de i bund og grund ikke kendte hinanden...men begge havde et kæmpe ønske om at få et barn...ser jeg fandeme tit i Thailand...par med spædbørn der knapt lige har mødt hinande og dårligt kan kommunikere.... |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 17/04-2012 10:59
|
rinpoche skrev: Du spørger om meget. Det burde i nok have fået på plads førend i indgik i jeres forhold. mvh Det havde vi såmænd også. Nu har jeg jo ikke orket at skrive alle detaljer om vores forhold siden vi mødtes i oktober 2004, men det var en mundtlig aftale fra start. Vi skulle have et fælles barn (uanset metode: operation / reagensglasmetode osv.). Især da det hurtigt viste sig at hendes thailandske familie ikke var interesseret i at vi fik den yngste søn til Danmrk. Når jeg skrev "hvornår/hvorvidt" var det netop fordi hun begyndte at trække i land i 2010 hvor jeg begyndte at "presse på" for en afklaring af forskellige muligheder. Endeligt, var det i sig selv heller ikke "afgørende" for min nuværende sitation. Det altovervejende er jo, at hun selv har "blacklistet" sig fra Danmark ved ikke at gide rejse tilbage. Og jeg skal ikke have en feriekone som skal sponsoreres 11 måneder om året. . Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 17/04-2012 11:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
christian-s skrev: rinpoche skrev: Du spørger om meget. Det burde i nok have fået på plads førend i indgik i jeres forhold. mvh Det havde vi såmænd også. Nu har jeg jo ikke orket at skrive alle detaljer om vores forhold siden vi mødtes i oktober 2004, men det var en mundtlig aftale fra start. Vi skulle have et fælles barn (uanset metode: operation / reagensglasmetode osv.). Især da det hurtigt viste sig at hendes thailandske familie ikke var interesseret i at vi fik den yngste søn til Danmrk. Når jeg skrev "hvornår/hvorvidt" var det netop fordi hun begyndte at trække i land i 2010 hvor jeg begyndte at "presse på" for en afklaring af forskellige muligheder. Endeligt, var det i sig selv heller ikke "afgørende" for min nuværende sitation. Det altovervejende er jo, at hun selv har "blacklistet" sig fra Danmark ved ikke at gide rejse tilbage. Og jeg skal ikke have en feriekone som skal sponsoreres 11 måneder om året. . Det er nok ikke så meget om hun gider rejse tilbage til DK og dig. Jeg forstår hende bedre og bedre. At skulle leve sammen med en der betragter hende som fødemaskine, uden hensyn til liv og helbred,- og så bo og leve under det pres i et fremmed land langt fra familie, så ville jeg også rejse hjem igen. Så er det jo ikke kærlighed til kvinden, der har bundet jer sammen.- Men dit egoistiske ønske om en arving. P.S. Du har nok ret i at en "feriekone" er ikke så nem at "dominere". Redigeret af AL 48 d. 17/04-2012 11:33 |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 17/04-2012 12:00
|
AL 48 skrev: christian-s skrev: rinpoche skrev: Du spørger om meget. Det burde i nok have fået på plads førend i indgik i jeres forhold. mvh Det havde vi såmænd også. Nu har jeg jo ikke orket at skrive alle detaljer om vores forhold siden vi mødtes i oktober 2004, men det var en mundtlig aftale fra start. Vi skulle have et fælles barn (uanset metode: operation / reagensglasmetode osv.). Især da det hurtigt viste sig at hendes thailandske familie ikke var interesseret i at vi fik den yngste søn til Danmrk. Når jeg skrev "hvornår/hvorvidt" var det netop fordi hun begyndte at trække i land i 2010 hvor jeg begyndte at "presse på" for en afklaring af forskellige muligheder. Endeligt, var det i sig selv heller ikke "afgørende" for min nuværende sitation. Det altovervejende er jo, at hun selv har "blacklistet" sig fra Danmark ved ikke at gide rejse tilbage. Og jeg skal ikke have en feriekone som skal sponsoreres 11 måneder om året. . Det er nok ikke så meget om hun gider rejse tilbage til DK og dig. Jeg forstår hende bedre og bedre. At skulle leve sammen med en der betragter hende som fødemaskine, uden hensyn til liv og helbred,- og så bo og leve under det pres i et fremmed land langt fra familie, så ville jeg også rejse hjem igen. Så er det jo ikke kærlighed til kvinden, der har bundet jer sammen.- Men dit egoistiske ønske om en arving. P.S. Du har nok ret i at en "feriekone" er ikke så nem at "dominere". Undskyld mig, men det er så nemt at misfortolke disse former for debattråde (både når man skriver "for lidt" og "for meget"). Det er svært at tage dette angreb fra AL48 seriøst, men prøver med et svar mere. Måske det sidste i denne tråd fra mig. Suk. Dette er altså taget helt ud af propotioner og hvis du kendte mig ville du vide at 1) jeg IKKE betragter hende som fødemaskine 2) jo, der var kærlighed til hinanden i forholdet 3) jeg har ikke haft et egoistisk ønske om en arving 4) jeg er slet ikke den dominerende type - virkeligt et skævt skud AL48. Måske mine ordvalg ikke er helt gode, er jo lidt følelsemæssigt ramt pt. af at føle mig "fravalgt", men jeg forstår godt hendes svære valg når hun har store/voksne børn. Redigeret af christian-s d. 17/04-2012 12:06 Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 17/04-2012 12:37
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
OK,- så har jeg mistolket dine ordvalg. Men mon ikke hun som udlænding og fra en anden kultur måske også har gjort det. Samt sat under pres fra en fremmed familie? |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 17/04-2012 14:11
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
christian-s skrev: rinpoche skrev: Du spørger om meget. Det burde i nok have fået på plads førend i indgik i jeres forhold. mvh Det havde vi såmænd også. Nu har jeg jo ikke orket at skrive alle detaljer om vores forhold siden vi mødtes i oktober 2004, men det var en mundtlig aftale fra start. Vi skulle have et fælles barn (uanset metode: operation / reagensglasmetode osv.). Især da det hurtigt viste sig at hendes thailandske familie ikke var interesseret i at vi fik den yngste søn til Danmrk. Når jeg skrev "hvornår/hvorvidt" var det netop fordi hun begyndte at trække i land i 2010 hvor jeg begyndte at "presse på" for en afklaring af forskellige muligheder. Endeligt, var det i sig selv heller ikke "afgørende" for min nuværende sitation. Det altovervejende er jo, at hun selv har "blacklistet" sig fra Danmark ved ikke at gide rejse tilbage. Og jeg skal ikke have en feriekone som skal sponsoreres 11 måneder om året. . Det forstår jeg så udmærket, Christian. Det kan næppe betegnes som et forhold. Jeg forstår så udmærket også dit ønske om et barn, i står blot på forskellige stadier i livet som jeg ser det. Held og lykke. mvh rinpoche |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 17/04-2012 14:23
|
AL 48 skrev: OK,- så har jeg mistolket dine ordvalg. Men mon ikke hun som udlænding og fra en anden kultur måske også har gjort det. Samt sat under pres fra en fremmed familie? Og du fortsætter med at digte videre ... SUK !! Min familie har ALDRIG snakket "hvornår skal i have børn" med min kone. Mine forældre har ALDRIG presset/diskuteret dette med hende (min søster har også 2 søde drenge de kan følge). Familien har bare været super glade for at jeg havde fundet en kvinde som jeg var så glad for. Og forældrene har været utroligt betaget/imponeret af, at hun havde modet til at springe ud i en ny tilværelse i Danmark, med de afsavn det nu bringer. Og ingen i familien har sat spørgsmålstegn ved at jeg har holdt 4-5 ferieuger i Thailand med konen HVERT ÅR - det manglede dag bare for hendes skyld. Og konen og jeg har flere gange fundet samhørighed i at hun forlængede sine ferier (feks. i forbindelse med job-skifte i Danmark eller sygdom i Thailand). Rinpoche: Yep, vi står forskellige steder i livet nu. Ingen ærgelse eller bitterhed her. . Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 17/04-2012 14:31
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Hej Christian-s. Jeg forstår godt,du er ved være lidt irreteret,og det kan ikke være rigtig du skal hænges ud som det ene og andet,fordi du beder om nogle råd.Jeg mener du har fået nogle gode råd og i en god tone,men der er nogle som lige skal grave lidt og prøve at skabe en dårlig stemning. Held og lykke med det hele og op på hesten igen. |
|
|
iThai |
Lagt på d. 17/04-2012 14:37
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 86 |
Der findes horder af kvinder i Thailand, som gerne vil have en europæisk mand og en luk kreung. Så op på hesten igen, og ud og find den rette kvinde. Der er legioner af dem herude, så chancen for succes er god.
ithaiuthai@hotmail.com
|
|
|
chris70 |
Lagt på d. 18/04-2012 01:53
|
Øvet medlem Antal indlæg: 133 |
Find dig en ny og held og lykke, der er masser af dem. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 19/04-2012 11:19
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
chris70 skrev: Find dig en ny og held og lykke, der er masser af dem. Tværtimod, ville JEG sige til ChristianS: Tag det med ro, klap lige hesten. Få først ordnet alt det praktiske der skal ordnes, for det er ikke noget som kan gøres på "en eftermiddag" og derefter JA, så som både Chris70 og andre har skrevet : << Der er hav af dem som meget end gerne ville have en fyr som dig, så de går ingen vegne. Lykken skal nok tilsmile dig igen og sikkert med een som også selv ville ønske et barn med dig. >> Pøj-pøj. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
Spring til debat: |