Se indlæg
 Udskriv debat
Vores datter´s ophold når hun bliver 18
flyer
Hvorledes skal vi forholde os, i forhold til når vores, dvs. konens datter bliver 18? Hun kom hertil i januar 2008, der havde hendes mor været her ca. 2 år, hendes biologiske far i thailand har ingen forældremyndighed over for hende, som det er lige nu, er det kun mor der har forældremyndigheden.

Vi vil jo ikke have at hun sendes tilbage til Thailand, når hun bliver myndig, for der har hun vist ikke længere sin mors opholdstilladelse at gemme sig under, hun har naturligvis sin egen opholdstilladelse, men den er givet på baggrund af moderen´s opholdstilladelse,jeg hørte blot om et ligende tilfælde, hvor den unge blev returneret! Det ønsker vi bestemt ikke! Nogen der kan hjælpe?

Kan jeg evt. blive hendes værge? Og hvor ment er det?

Kan jeg adoptere hende? Og hvor svært er det?

Det skal lige siges at hun kun er fjorten et halvt nu.

Hun er jo "fars" lille blomstSun baby
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

John C
Vi har lige været samme mølle igennem og var en hårsbredde fra at hun blev sendt hjem fordi vi søgte dagen efter hun blev 18.
Da der er ½ års ekspeditionstid skal man søge i god tid; men jeg kunne dokumentere at det havde de undladt at fortælle om i de brochurer som lå fremme da vi var inde og få lavet tilbagerejsetilladelse i hendes pas 3-4 måneder før hun blev 18.

Brochuren som vi fik udleveret kan findes her:

http://www.nyidan...ndinge.pdf

Det var slet ikke så svært - bortset fra at vi søgte for sent.
John C

Hilux
Hej Flyer
Jeg har lige været igennem en stedbarnsadoption, og kan kun anbefale den løsning. Du skal dog ansøge inden din datter bliver 15 år.
Stedbarnsadoptionen har også den positive bivirkning, at din datter kan blive dansk statsborger (få et dansk pas) bare ved at krydse det af i ansøgningsskemaet til adoptionen. Derved er hun også uafhængig af moderens opholdstilladelse.

Hilux

sudsakhon
flyer.
Som udgangspunkt er hun "sikker" og når den tid kommer skal hun bruge "skema FA5".

[url]www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/B5926187-17FA.../fa5_da.pdf[/url]

Der kan indgives ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen, såfremt hun ikke opfylder de nuværende krav til permanent opholdstilladelse (den brochure, John C henviser til)

Kodeordet er VÆR I GOD TID.

Det er som at vinde i lotteriet, hvis man alligevel kan få forlænget ophold/permanet ophold efter en fristoverskridelse.

Værge er du allerede på en måde for dit stedbarn.

Mit råd ville være, at SKYNDE jer at indsende en ansøgning om "stedbarnsadoption", Hun er over 12, men under 15.
(der er nogle grænser i loven, med forskellig betydning, men få det gjort inden hun fylder 15)

Når I det ikke, er der stadig et "skud i bøssen", det er som jeg beskrev ovenfor.

Læs iøvrigt den brochure grundigt, det kan spare for mange ærgelser.
Men løbet er altså ikke kørt, hvis hun ikke kan opfylde det vandfald af krav.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
flyer
sudsakhon skrev:

flyer.
Som udgangspunkt er hun "sikker" og når den tid kommer skal hun bruge "skema FA5".

[url]www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/B5926187-17FA.../fa5_da.pdf[/url]

Der kan indgives ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen, såfremt hun ikke opfylder de nuværende krav til permanent opholdstilladelse (den brochure, John C henviser til)

Kodeordet er VÆR I GOD TID.

Det er som at vinde i lotteriet, hvis man alligevel kan få forlænget ophold/permanet ophold efter en fristoverskridelse.

Værge er du allerede på en måde for dit stedbarn.

Mit råd ville være, at SKYNDE jer at indsende en ansøgning om "stedbarnsadoption", Hun er over 12, men under 15.
(der er nogle grænser i loven, med forskellig betydning, men få det gjort inden hun fylder 15)

Når I det ikke, er der stadig et "skud i bøssen", det er som jeg beskrev ovenfor.

Læs iøvrigt den brochure grundigt, det kan spare for mange ærgelser.
Men løbet er altså ikke kørt, hvis hun ikke kan opfylde det vandfald af krav.

Jamen så vil Jeg da skynde os, med adoptionsansøgningen! Statsamtets side er desværre nede lige for tiden, men prøver igen imorgen, men den blanket fra US FA5 hedder ansøgning om tidsbestemt ophold!!
Men ellers skal vi holde os til den brochure som John C henviser til!?

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

sudsakhon
skema FA5 (sorry, men linket virker vist ikke) er bare en "normal forlængelse". Det skal I altid gøre.

kan du finde her (og som du nok har set, er linket til blanketten nede)

http://www.famili...sadoption/

Læg lige mærke til:

skal som familie have stabilitet, så du skal som udgangspunkt have boet sammen med din ægtefælle eller registrerede partner og barnet i mindst 2 ½ år på ansøgningstidspunktet.
•Du og barnets forælder skal være gift eller have indgået registreret partnerskab. Samliv er ikke tilstrækkeligt.
•Hvis dit ægteskab eller registrerede partnerskab med barnets forælder er ophørt, skal barnet være myndigt, for at du kan adoptere.
•Du skal som udgangspunkt være fyldt 25 år.
•Barnet skal enten have boet sammen med dig i 3 år eller vil kunne bo sammen med dig i 3 år, inden det fylder 18 år.
•Der skal normalt være en aldersforskel på mindst 14 år mellem dig og barnet.

Deri har man så svar på hvorfor de 15 år er så vigtige.

Nås stedbarnsadoption af den ene eller anden grund ikke, så FORLÆNG helt normalt SOM I PLEJER med skema FA5 (også evt under stedbarnsadoptions behandlingen)

OG ansøg om permanent opholdstilladelse (brochure) hvis hun kan møde kravene.

Jeg tror ikke at det skulle være noget problem (fars lille blomst har næppe begået den kriminalitet, der kunne forhindre.. Smile )

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Hilux
Hej Flyer
Jeg læste lige dit indlæg igen.
Hvis jeg forstår det rigtigt, så har du boet sammen med din datter siden januar 2008, og så er grænsen på de 15 år så vidt jeg ved ikke relevant alligevel, da du så har boet med barnet i 3 år.

Hilux.

Lung Yao
Flyer,

Adoption ville nok det nemmeste måde at klare sagen på, ihvertfald mindre besværligt en den måde da min steddatter fyldte 18, og desvære "kom i klemme" da loven blev lavet om .
Du kan læse lidt om de genvordigheder vi mødte på vejen.

http://www.dansk-...d_id=12598

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

flyer
Hello....Jeg takker for udvist deltagelse

Jeg vælger i første omgang at adoptere, lige så snart familiestyrelsens blanketsystem funker.... Jeg er godt nok lidt i tvivl, ang. dansk pas! Bliver hun virkelig dansk statsborger, bare pga. et kryds og en far der adoptere hende?

Der er mange overvejelser, dansk statsborger vs. thailandsk statsborger, min plan er jo at hun skal blive i Danmark, også når vi, inden for en tidsramme der hedder 6-10år, flytter permanent til Thailand (mor og jeg), jeg vil gerne have at hun får sig en uddannelse her og måske familie, der er meget større chance for at få et godt liv, her end der er i Thailand, men det er jo ikke op til mig at beslutte for hende!

Jeg tænker bare hun kan tjene og spare penge op her og så flytte til Thailand når hun engang har lyst og penge nok, til et anstændigt liv, jeg syntes ikke min datter skal leve som underbetalt dernede, så hellere få noget uddannelse her, så som måske kan bruges nede i varmen, det er altsammen tanker, der drøner rundt i knolden på mig og kan det mon ikke være en ulempe for hende senere at være dansk statsborger, hvis nu hun vil købe land i Thailand?

Jeg vil jo så gerne gøre det rigtige for hende, derfor vil jeg gerne høre jeres meninger og erfaringerHmmmmmm

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Hilux
Hej Flyer
Hvis du sætter kryds i feltet for danskkstatsborger, så skal der ikke mere til. Der er umidelbart ingen grund til ikke at gøre det, da hun hverken mister sit thailandske statborgerskab eller pas. Det betyder udelukkende at hun så selv kan vælge hvilket statsborgerskab hun ønsker at beholde når hun bliver enten 18 eller 21 år gammel.
Samtidig betyder det at hun ikke har problemer når skolen eller idrætsaktiviteter måske skal på tur udenfor schengen, hvor hun ellers ikke kunne deltage uden at skulle søge visa m.v.

Hilux.

karstenf
Hilux skrev:

Hej Flyer
Hvis du sætter kryds i feltet for danskkstatsborger, så skal der ikke mere til. Der er umidelbart ingen grund til ikke at gøre det, da hun hverken mister sit thailandske statborgerskab eller pas. Det betyder udelukkende at hun så selv kan vælge hvilket statsborgerskab hun ønsker at beholde når hun bliver enten 18 eller 21 år gammel.
Samtidig betyder det at hun ikke har problemer når skolen eller idrætsaktiviteter måske skal på tur udenfor schengen, hvor hun ellers ikke kunne deltage uden at skulle søge visa m.v.

Hilux.

Så simpel er det desværre ikke.

Der er mange ting man skal være opmærksom på når man søger om familie adoption:

Man skal have boet i fast forhold i mindst 2 år for at få en tilladelse.

Faren skal give tilladelse til dette, og det har ikke noget at gøre hvem der har forældre myndigheden. Faren skal afgives tilladelse på den danske ambassade.

Ønskes det at barnet skifter til dansk statsborgerskab kan barnet ikke beholde set Thailandske statsborgerskab. Børn under 12 år kan uden vider bevilges dansk statsborgerskab uden at folketinget skal blandes indover sagen. Børn over 12 skal igennem hele møllen med at ”gøre” sig fortjent til at blive dansker.

Det er de regler som vi blev udsat for, for ca. 5-6år siden. Jeg tror dog ikke at de er ændret.

Vores datter som var over 12 år da jeg adopterede dateren, er nu over 18 år, stadig thailænder. Hun fik uden videre eget opholdskort til Danmark da hu fyldte 18 år.

I den sidste ene er der mange overvejelser om statsborgerskab. Drenge der skal aftjene værnepligt i Thailand. Regler for arv af fast ejendom i Thailand osv.

Med venlig hilsen
Karsten
Gift med jordens dejligste kone.

Min kone Noodaeng udføre Thaimassage i Odense Se
https://www.koonm...

https://www.koonmassage.dk/
Hilux
karstenf skrev:

Hilux skrev:

Hej Flyer

Hilux.

Så simpel er det desværre ikke.

Der er mange ting man skal være opmærksom på når man søger om familie adoption:

Man skal have boet i fast forhold i mindst 2 år for at få en tilladelse.

Faren skal give tilladelse til dette, og det har ikke noget at gøre hvem der har forældre myndigheden. Faren skal afgives tilladelse på den danske ambassade.

Ønskes det at barnet skifter til dansk statsborgerskab kan barnet ikke beholde set Thailandske statsborgerskab. Børn under 12 år kan uden vider bevilges dansk statsborgerskab uden at folketinget skal blandes indover sagen. Børn over 12 skal igennem hele møllen med at ”gøre” sig fortjent til at blive dansker.

Det er de regler som vi blev udsat for, for ca. 5-6år siden. Jeg tror dog ikke at de er ændret.

Vores datter som var over 12 år da jeg adopterede dateren, er nu over 18 år, stadig thailænder. Hun fik uden videre eget opholdskort til Danmark da hu fyldte 18 år.

I den sidste ene er der mange overvejelser om statsborgerskab. Drenge der skal aftjene værnepligt i Thailand. Regler for arv af fast ejendom i Thailand osv.

Med venlig hilsen
Karsten

Ja så er der nogle ting der er lavet om. I hvert tilfælde skulle vores datter have dansk statsborgerskab ved lov.
Det skal siges at hun kun var 10 år ved adoptionen, så hvis der er en 12 års grænse så kender jeg den ikke, men jeg kan ikke forestille mig andet at man i forhold til opholdstilladelse står bedre ved at være barn af en dansk statsborger.
Men ellers kan jeg kun sige at det var meget nemt i vores tilfælde.
1) Vi sendte ansøgning og papirer
2) Vi mødte op på statsamtet til en samtale
3) Faderen blev indkaldt (og mødte op) til en samtale på ambassaden i bangkok
4)adoptionen blev godkendt
5)statsborgeskabet blev vedtaget
I alt ca 6 mdr. - og kr. 0,00 (ingen gebyrer m.v.)

Hilux

Lung Yao
Hilux skrev:
............................................................................................
Ja så er der nogle ting der er lavet om. I hvert tilfælde skulle vores datter have dansk statsborgerskab ved lov.
Det skal siges at hun kun var 10 år ved adoptionen, så hvis der er en 12 års grænse så kender jeg den ikke, men jeg kan ikke forestille mig andet at man i forhold til opholdstilladelse står bedre ved at være barn af en dansk statsborger.
I alt ca 6 mdr. - og kr. 0,00 (ingen gebyrer m.v.) Hilux

Der hvor der kan være "lidt knas" er når Faderen er enten "Ukendt" eller << ikke til at finde >>.
Men næsten alt kan lad sig gøre i Thailand, for til sammenligning da min stedsøn skulle hentes til DK skulle faderen også give sit samtykke. Han var middlertidigt ikke til at finde, nogle mente at han var rejste og bosat i BKK eller Lopburi. Men den sag blev klaret meget nemt ved at Amphør udstedt en erklæring om at faderen var for at bruge et populært udtryk: << Sporløs forsvundet >> Bang bang , så blev det officielt stempe sat på dokument. (skal dog lige tilføje at lidt smørelse, hjalp lidt). Men det var for 12 år siden, meget kan være blevet lavet om siden da.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

flyer
Lung Yao skrev:

Hilux skrev:
............................................................................................
I alt ca 6 mdr. - og kr. 0,00 (ingen gebyrer m.v.) Hilux

Der hvor der kan være "lidt knas" er når Faderen er enten "Ukendt" eller << ikke til at finde >>.
Men næsten alt kan lad sig gøre i Thailand, for til sammenligning da min stedsøn skulle hentes til DK skulle faderen også give sit samtykke. Han var middlertidigt ikke til at finde, nogle mente at han var rejste og bosat i BKK eller Lopburi. Men den sag blev klaret meget nemt ved at Amphør udstedt en erklæring om at faderen var for at bruge et populært udtryk: << Sporløs forsvundet >> Bang bang , så blev det officielt stempe sat på dokument. (skal dog lige tilføje at lidt smørelse, hjalp lidt). Men det var for 12 år siden, meget kan være blevet lavet om siden da.

.

Ja jeg kunne godt frygte for biofaderen, for ham vil ikke mor noget godt, så hvis han kan ramme hende med noget lort, tror jeg sgu ikke han tænker så meget på datteren, men konen snakker godt nok om dengang datteren skulle til Danmark, fik de lavet noget papir hvor han angiveligt skulle havde givet afkald på datteren, men det gik vist heller ikke uden lidt smørelse.
Så lige nu skal jeg bare havde ledt dokumenetet frem havde set om det er noget der kan bruges.

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Gert
Jeg er sikker på at biofader afgav forældremyndighed, da vi fik datteren til DK.
Er det samme erklæring , ved adoption?

Lung Yao
Gert skrev:
Jeg er sikker på at biofader afgav forældremyndighed, da vi fik datteren til DK.

Hvis det med sikkerhed kan fastlås at det er den erklæring om afgivelsen af forældremyndigheden, Ja så er den god nok.
Endnu bedre hvis den også har et eller andet officielt stempel fra Amphør eller domstol.

.
Redigeret af Lung Yao d. 11/04-2012 14:10

karstenf
Gert skrev:

Nej det er det ikke.

At give tilladelse til at ens barn flytter lang væk, er jo ikke det samme som man ønsker at frasige et barn.

Det er blandt andet her en erklæring om at man ikke kan finde faren, når man ønsker en tilladelse til at medtage et barn til udlandet kan blive farlig. Naturlig vis sker det at man ikke kan finde faderen, men man skal passe på med at blive for kreativ.

Ønsker man senere at få gennemført en adoption har man brug for at kunne finde faderen.

Mine børns "tidligger" familie har forstået at børnene ikke længer er en del af familien. Dette kunne specielt ses da deres "tidligger" far døde. Familien delte arven, på tros af et mundtligt ønske fra faderens side. Men det er jo ikke noget at sige til, da det er lige efter bogen.

Karsten
Gift med jordens dejligste kone.

Min kone Noodaeng udføre Thaimassage i Odense Se
https://www.koonm...

https://www.koonmassage.dk/
Gert
Lung Yao skrev:

Gert skrev:

Hvis det med sikkerhed kan fastlås at det er den erklæring om afgivelsen af forældremyndigheden, Ja så er den god nok.
Endnu bedre hvis den også har et eller andet officielt stempel fra Amphør eller domstol.

.
Har lige talt med konen. De var i retten i TH. og fik erklæring med stempel o.a.
ligeledes fik de fjernet faderens efternavn, og fik min kones efternavn .

Lung Yao
karstenf skrev:
Gert skrev:
Jeg er sikker på at biofader afgav forældremyndighed, da vi fik datteren til DK. Er det samme erklæring , ved adoption?

1) Nej det er det ikke.

2) At give tilladelse til at ens barn flytter lang væk, er jo ikke det samme som man ønsker at frasige et barn.

3) Ønsker man senere at få gennemført en adoption har man brug for at kunne finde faderen.

4) Mine børns "tidligger" familie har forstået at børnene ikke længer er en del af familien. Dette kunne specielt ses da deres "tidligger" far døde. Familien delte arven, på tros af et mundtligt ønske fra faderens side. Men det er jo ikke noget at sige til, da det er lige efter bogen.
Karsten

1) Hvis den dokument er verificeret som værende afgivelse af forældremyndigheden til moderen, så er den acceptable for de danske myndigheder.

2) Rigtigt, men et væsentligt element som DU har misset er at Afgivelsen var givet før moderen mødt en Farang og havde planer om at flytte til udlandet. Det sker næsten hver dag i TH. , når faderen ikke ønsker at vedkende sig faderskabet og de dertil forbundet pligter, især når han har fundet en ny dame.

3) Omvendt, er forældremyndigheden afgivet så har han ikke en sk... mere at sige, dog tages det forbehold når barnet skal forlade Kongeriget.(der kan "kreativiteten" med : "Sporløs forsvundet" .

4) Selvfølgeligt passede dine børns tidligere familie meget fint, for deres "logik" gik ud på at nu når de er ud af landet og ovenikøbet har fået en "ny far" så er deres rettigheder lige nul, bortset fra at de kunne få deres retmæssigt arv ved hjælp af en domstol.

Jeg har selv mistet noget jord besiddelse fra min far, da min mor døde senere hen, og jeg var berettiget til den største part af arven som ældste søn. Men nogle fætre fortolkede det på samme måde som den thailandske familie, at nu hvor jeg havde forladt landet så var der "frit slaw" på min arv. Jeg kunne være gået rettens vej, fået mit arv tilbage og ovenikøbet fået dem dømt for tyveri. Det gad jeg simpelt hen ikke, selv om en søster havde hyret en advokat til at føre sagen og han mente at den var "klokkeklart". (hun fik dog noget økonomisk kompensation, da hun også mente at hun var næste arvetager efter mig ).

.
Redigeret af Lung Yao d. 11/04-2012 14:45

Lung Yao
Karstenf skrev :
.....................................
At give tilladelse til at ens barn flytter lang væk, er jo ikke det samme som man ønsker at frasige et barn.
..............................

Men han ønsker heller ikke at bidrage med noget som helst til SIT eget barn og har ikke noget imod (tværtom) at moderen måske bliver nødt til at tage til "kødbyen" og sælge sin krop for netop at klare de forpligtelser som han undrog sig. (Stadigt forudsat at der er ingen Farang i farvandet)

.

Spring til debat: