Se indlæg
 Udskriv debat
Tidsbegrænsning i thailand 6mdr/år
tikktakk
Ved nogen om at hvis man venter med at rejse til Thailand indtil 1.juni og er i 6 mdr, jamen så har vi nytår 2007 kan mand så fortsætte med st være i Thailand de første 6 mdr af 2007,da det så er et nyt år (2007)??. Eller er det sådan and uanset hvad, kan kan man kun være i Thailand 6 mdr ad gangen . Nytår eller ej ??
Og er der nogle de deler lejlighed i kbh altså bor 6 mdr ad gangen mens den anden er in Thailand og visa versa?
venlig hilsen tikktakkSmile

jorn
Saa vidt jeg ved tolkes reglerne i loebene aar, men ikke 6 md. i et for loeb men i 2x3 maaneder og dermed kan du max opnaa 6 md. henover et nyt aar. men det er reglerne i forhold til foertidspension.

Om de er de samme f.eks omkring beregning af skat eller om du bevare retten til sygesikringen i Danmark, ved jeg ikke.

Det er ogsaa den fortolkning man anvender i KBH's kommune men om andre kommuner kan tolke anderledes ved jeg heller ikke.
“Music is the only language I whirly understand"

tikktakk
Vil det virkelig sige at man kun må være afsted i 3 mdr ad gangen? jeg har altid hørt 6 mdr ud i et køre. Men som du siger kunne det være at de forskellige kommunes regler herom, varierer ?

tak for dit indlæg jornSmile

ben
tikktakk - godt svar fra jorn der. Jeg vil blot tilfoeje at det med at man deler lejlighed (og begge er i folkeregistret) og er vaek paa hver sin tid udelukkende hjaelper mht. BOPAELSPLIGT reglen der siger at man max maa lade en bolig staa tom i et vist antal uger/mdr. HVad er det praecist din bekymrig drejer sig om? Er det bopaelspligt ifm lejh. eller er det sygesikring eller noget helt 3de? Skaal!

tikktakk
Tak Ben, det jeg i virkeligheden vil vide nu , er hvis jeg har bopæl i Dk, og fremlejer min lejlighed, hvor længe må jeg så være afsted til Thailand ad gangen. Jeg vil beholde min adresse selvom at jeg frem lejer min lejlighed. Jeg er lidt forvirret efterhånden, når nogle mener 3 mdr og andre 6 mdr(det er førtidspension jeg har og jeg har familie i thailand)men jeg havde bare troed at når så mange førtidspensionster bor der nede at bare én så måtte vide alt om hvad man må og ikke må, det siger jeg i venlighed og ikke for at kritisere nogen. Jeg er ude efter at være i Thailand så længe det overhovet er muligtWink tak både jorn og ben,,, ja så pyt SKAALSmileGrin

jorn
tikktakk skrev:
Vil det virkelig sige at man kun må være afsted i 3 mdr ad gangen?

Ja, du maa vaere bort rejst i 2x3 maaneder til sammen 6 maaneder!

Det er en udbredt misforstaaelse at du maa vaere bort rejst i 6 maaneder i et forloeb.

jorn
Det bedste du kan goere er kontakte din sagsbehandler og faa reglene forklaret evt paa skrift. Saa er der ingen tvivl om hvad du maa i din komune etc.Cool

ben
Jeg ved faktisk lidt om det - men "bagvendt" da jeg IKKE maa vaere mere end 2x3 maaneder i DK hvis jeg oensker at forblive ikke-skattepligtig af min udenlandske indtaegt.

Jeg spurgte OGSAA til de 6 mdr vs 2x3 mdr og fik mange forkerte svar selv fra advokater(!). Grunden til det er at for MIG var forskel paa om jeg ejede og havde adgang til en bolig i DK eller ej.

Da jeg ejer i DK (har ingen bopaelspligtstatus) er det max 2x3 mdr for mig. Jorn har altsaa ret for mit vedkommende.

Jeg har maaske nogle links et eller andet sted jeg vil proeve at finde om det - men regn ikke med det !

Jeg aner intet om pension Etc. der kan have helt specielle regler saa check med din raadgiver!
Skaal!
Redigeret af ben d. 18/01-2006 06:31

jorn
ben skrev:
Da jeg ejer i DK (har ingen bopaelspligtstatus) er det max 2x3 mdr for mig.

Ja men, saa er der jo logik i reglen 2x3 maaneder!Wink

Du har altsaa ingen "rettigheder og pligter" hvis du ikke bor i landet mere end 2x3 maaneder om aaret.

Hvis man saa opholder sig uden for landet i mere end 2x3 maaneder om aaret saa mister man altsaa sine "pligter og rettigheder"

Man kan jo ikke have to forskellige regler for hvornaar man opfylder en bopaelspligt i landet!

Takker ben!

tikktakk
Ja Jorn og Ben det bedste er vel at hendvende sig på centret, jeg kan see jeres situationer er noget anderledes end mine? og der kunne jo være undtagelser, specielt da jeg har familie i thailand, med lad os nu see. Jeg tager afsted under alle omstændigheder, så er der bare tids spørgsmålet at tage hensyn til,
takker jer begge Smile

Robert Kronberg
Hej,

Jo, det slår mig også, som det bliver nævnt i tråden, at der vist er en bopælspligt i almennyttigt boligbyggeri på tre mdr.

Desuden er der en anmelderpligt hos folkeregisteret, som gør, at man ikke blot kan bo i B-gade, når man er registreret i A-gade, og den frist er vel også 3 mdr.

De max 6 mdr i udlandet må derfor være max 2 x 3 mdr. i udlandet, og man skal således hjem at vende mellem de tre måneder og de næste tre måneder.

Muligvis vil en eller anden sagsbehandler tolke det anderledes, men det hjælper som en skrædder i Helvede, hvis der pludselig kommer en ny sagsbehandler på sagen, hvis hun fortolker som jeg.
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
ben
Kronberg; bopaelspligt er en ting, ophold for at forblive betragtet som bosiddedende i DK (med deraf foelgende pligter og rettigheder) er noget andet.
Mht. at registrere sig i folkeregisteret mener jeg at graensen kun er 30 dage hvilket overhovedet heller ikke haenger sammen med de 2x3 mdr....
Men vi kan jo ikke forvente alt for meget logik. Grin

ben
Naa saa fandt jeg noget vi kan bruge:
http://www.vprevi...tioner.php

Klick paa "sommerhus eller helaarsbolig".

Her er et uddrag - som sagt er det afgoerende for om det er 6 mdr eller 2x3 mdr om man har "helaarsbolig" I DK.

Sommerhus
Hvis man ”kun” har et sommerhus, kan man opholde sig i Danmark i op til næsten seks måneder
i sammenhæng, inden fuld skattepligt indtræder. Ifølge Kildeskatteloven er man fuldt
skattepligtig til Danmark, hvis man ”uden at have bopæl her i landet opholder sig her i et tidsrum
af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller
lignende.”
Man må altså ikke være her helt i seks måneder - kun næsten. For eksempel er det i orden med
perioden fra 7. maj til og med 6. november – men ikke en dag længere! Så lad være med at
udfordre skæbnen ved at komme for tæt på grænsen. Der findes eksempler på, at folk er kommet
på hospitalet, hvorved de har overskredet de seks måneder. Så falder skattefars hammer med
tilbagevirkende kraft til den dag, opholdet begyndte.
Så er der det, som skattevæsenet kalder ”kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller
lignende”. Det skal forstås bogstaveligt. Uden at kunne pege på skrevne regler er det praksis, at
man skal være uden for Danmark i mindst tre måneder, før opholdet her er afbrudt. For at være
helt sikker, bør disse tre måneder desuden tilbringes på den faste bopæl i f.eks. Frankrig eller
Spanien. Tager man en måned til Hawaii, fordi den danske sommer er kølig og regnfuld, tæller
denne måned med til opholdet i Danmark.
Endelig skal et sommerhus være et sommerhus i traditionel forstand – ikke et mindre slot, hvor
man ”fører sig frem”, som om man fortsat havde centrum for sin livsførelse i Danmark.
Helårsbolig
Erhvervet efter fraflytning fra Danmark
Principielt kan man kun være i Danmark halvt så længe, når man har en helårsbolig, enten det er
ejerlejlighed, hus eller andelsbolig. Det samme gælder en lejet bolig, som er til rådighed hele
året, men man er jo ekstra nem at få øje på, når det er en registreret og tinglyst ejerbolig, hvor der
også skal betales ejendomsværdiskat i Danmark.
Reglerne for ophold, når man har en helårsbolig til rådighed, findes i Kildeskattelovens paragraf
7, stk. 1. Fremhævningen er min: ”For en person, der erhverver bopæl her i landet uden samtidig
at tage ophold her, indtræder skattepligt i henhold til bestemmelsen i § 1, nr. 1 (bopæl), først, når
han tager ophold her i landet. Som sådant ophold anses ikke kortvarigt ophold her i landet på
grund af ferie eller lignende.”
Her har vi i princippet den omvendte tremåneders regel, fordi helt tilbage i 1972 udtalte
Skattedepartementet, at ”et uafbrudt ophold her i landet af en varighed på mere end 3 måneder
eller samlede ophold inden for et tidsrum af 1 år på i alt mere end 180 dage ikke kan anses for
kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende.”
Altså, tre måneder uafbrudt eller 180 dage inden for et år, og ikke en dag mere! Bemærk, at der
ikke er tale om et kalenderår, men en hvilken som helst 12-måneders periode. Det nemmeste er
at tage et praktisk eksempel:
Ophold A: 15. december til og med 11. januar (28 dage).
Ophold B: 4. maj til 3. august (92 dage).
Ophold C: 15. oktober til 14. december (61 dage).
Her er vi nået op på i alt 181 dage, så det er for mange, også selv om der kun har været 164 dage
inden for det samme kalenderår. Bemærk i øvrigt, at ophold B på 92 dage i sig selv er lige på
grænsen til at overskride tre måneders-reglen. Ankomst- og afrejsedage (brudte dage) tæller med
som hele dage.
Erhvervet før fraflytning fra Danmark
Såfremt udlandsdanskeren er hjemmehørende i udlandet og har helårsbolig i Danmark afhænger
beskatningen til Danmark af den dobbeltbeskatningsoverenskomst, der er indgået med
tilflytningslandet.
Pas på bopælspligten
Vælger udlandsdanskeren løsningen med helårsbolig, skal han desuden være opmærksom på
bopælspligten. Som udgangspunkt har alle helårsboliger bopælspligt, hvis de tidligere har været
anvendt som helårsbolig. Deraf følger omvendt, at alle nybyggede helårsboliger er uden
bopælspligt. Men ofte pålægger de lokale byggemyndigheder alligevel denne bopælspligt
gennem byggetilladelsen eller gennem en lokalplan for området. Hvis der er bopælspligt, kan
man ikke opfylde denne uden at blive fuldt skattepligtig til Danmark. Her er altså automatisk en
konflikt, der kun kan løses ved, at de lokale myndigheder dispenserer fra bopælspligten. Og det
sker sjældnere og sjældnere, specielt i større byer.
Weekendattest
I visse områder med ledig boligkapacitet er der efterhånden udviklet en praksis med at udstede
”weekendattest” for helårsejendomme. Disse er helårsboliger uden bopælspligt og ligger ofte i
sommerhusområder som f.eks. Møn og Rømø. I skattemæssig henseende er de altså
helårsboliger, så man højst må opholde sig her i landet i henholdsvis 3 måneder i træk eller 180
dage inden for en 12-måneders periode. En weekendattest indebærer normalt, at ejendommen
alene kan benyttes til fritidsformål, såfremt den ejes af personer med dansk statsborgerskab eller
af personer bosiddende i Danmark ifl. Folkeregistret. Hvis man tilmelder sig i Folkeregisteret på
adressen, bliver der bopælspligt.
UN-QUOTE
Redigeret af d. 18/01-2006 15:22

Robert Kronberg
Hej ben,

Jo, der er noget forvirring om dette emne. Hvis man ER flyttet, så har man vist 5 dages frist over for folkeregisteret.

Men hvis man er på ferie i en anden gade, så mener du, at det bliver til et ophold efter 30 dage?

Det er selvfølgelig især vigtigt i forhold sociale bidrag, men inden for dyneløfteri er reglerne sikkert mere stramme.

Anyway, det er et helt andet emne.

I Thailand skal man derimod som farang omgående melde sit nye opholdssted til Immigration. Gad vide, hvem der følger denne regel Shock
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
ben
Jeg kan aerligt talt ikke huske den praecise regel mht antal dage - men jeg har et papir et eller andet sted der beskriver reglen - og naevner at den regel naeppe vil blive taget serioest hvis man tydligvis blot er paa feriebesoeg.

thaikurt1
Jom det er nok ikke den bedste losning at kontakte ens sagsbehandler og komune da jeg ikke rigtig kan se at man blander komune hvor man fortager sig men bare rejse ud og lad som ingen ting
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
tikktakk
Mange tak for alle jeres arbejde på mine vegne, men jeg ville også gerne høre fra en førtidspensionist, some kan fortælle mig hvad vedkommende gør. Grunden til min nervøsitet er at jeg ikke ved hvor længe jeg må være væk(jeg er simpel førtidspensionist) bare lige bleven det, kunne mand bare fremleje sin lejlighed i et år og beholde sin adresse der, men være den tid i thailand alligevel. håber ikke mine spørgsmål er alt for dumme, jeg er enig at hvis man blander sin socialrådgiver i sagerene, kan det blive retSmile dumt ?
venlig hilsen , tikktakk

Spring til debat: