Se indlæg
så er de igang med at kontroleder os pensionnister
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 15:20
|
|
Begynder Antal indlæg: |
sudsakhon skrev: Generelt skal man meddele alle ændringer i forhold, der har betydning for udbetaling af offentlige ydelser. Jeg kunne jo også spørge, hvorfor du mener at der skulle gælde en særregel iht. den forvaltningsmæssige oplysningspligt? Det du spørger om fremgår af den alm. forvaltningsmæssige oplysningspligt, som så herefter er præciseret i denne lov: [url] http://www.ft.dk/...et.htm#dok [/url] Men hvorfortror du at kontrol af afgivne oplysninger skulle være afskåret, fordi der er tale om en pensionsydelse? Hvis det har interesse, så læs nærmere i Retssikkerhedsloven, der indeholder regler for, hvordan myndigheder skal behandle diverse sager. Den skal læses sammen med forvaltningsloven, offentlighedsloven, persondataloven og de "forvaltningsretlige principper", som er ulovbestemte forvaltningsretlig grundsætninger. Men det er ikke nem læsning. jurastuderende frygter ofte forvaltnngsretten. Jeg mener, du blander tingene sammen ! De mennesker, der har modtaget brev fra ambassaden, bor, så vidt jeg kan forstå, fast i Thailand. Det link, du bringer, drejer sig om meddelelsespligt ved længevarende midlertidige ophold udenfor EU, så det er jo ikke relevant for Nuk m.fl. ! Men hvis du f.eks. kan bringe et link til en lov, hvori der står, at det er et krav for udbetaling af folkepensionens grundbeløb, at man dokumenterer sine lejeforhold og seneste el-regning (jævnfør indlæg 8) så tager jeg hatten af ! P.S. Og hvis man ikke overholder sin meddelelsespligt ved længerevarende, midlertidige ophold ( IKKE AKTUELT I DENNE TRÅD !) SÅ ER DER INGEN DIREKTE SANKTIONER, SÅSOM AT MAN KAN STOPPE PENSIONEN, kun skal man betale evt. beløb, der er modtaget med urette !) P.P.S. Jeg tror, du burde frygte forvaltningsretten Redigeret af d. 18/03-2012 15:26 |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 15:28
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Ja, den linkede lov dækker det område du beskriver, men er en præcisering af af den alm. forvaltningsmæssige oplysningspligt, for et relevant område. Men, fik du læst de emner jeg beskrev? Lad os tage diskussionen derefter. Hvis du er sikker i din sag, så henvis gerne til hvor du kan finde støtte for din vurdering |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 15:31
|
|
Forviringen er total. Jeg tror ikke lige det er her hjælpen skal findes, hvis man bare har et spørgsmål. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 18/03-2012 15:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Jeg mener, du blander tingene sammen ! De mennesker, der har modtaget brev fra ambassaden, bor, så vidt jeg kan forstå, fast i Thailand. Det link, du bringer, drejer sig om meddelelsespligt ved længevarende midlertidige ophold udenfor EU, så det er jo ikke relevant for Nuk m.fl. ! Loven handler også om kontrol, tjek paragraf 3, den gælder ikke kun for midlertidigt ophold. Noget helt andet er så reglerne for midlertidige ophold. Det er temmelig svært at få nærmere oplysninger om konsekvenser ved at være væk "for længe", og hvordan man lever op til sin meldepligt. I hvert fald i min kommune. |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 15:41
|
|
sudsakhon skrev: Ja, den linkede lov dækker det område du beskriver, men er en præcisering af af den alm. forvaltningsmæssige oplysningspligt, for et relevant område. Men, fik du læst de emner jeg beskrev? Lad os tage diskussionen derefter. Hvis du er sikker i din sag, så henvis gerne til hvor du kan finde støtte for din vurdering Det er nok spildte Guds ord på Balle Lars at diskutere mere med dig ! Hvis der er en her på DTW, der kan forvirre begreberne, når det gælder jura, så er det dig ! Det ene eller to semestre, du evt, læste jura, har vist forvirret dig mere, end godt er. Jeg vil anbefale dig ikke at komme med flere indlæg i denne tråd, den er for alvorlig for dem, der har fået brev fra ambassaden, til, at du skal prøve at ødelægge den ! Over and out ! |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 15:44
|
|
Kim Ludvigsen skrev: Jeg mener, du blander tingene sammen ! De mennesker, der har modtaget brev fra ambassaden, bor, så vidt jeg kan forstå, fast i Thailand. Det link, du bringer, drejer sig om meddelelsespligt ved længevarende midlertidige ophold udenfor EU, så det er jo ikke relevant for Nuk m.fl. ! Loven handler også om kontrol, tjek paragraf 3, den gælder ikke kun for midlertidigt ophold. Noget helt andet er så reglerne for midlertidige ophold. Det er temmelig svært at få nærmere oplysninger om konsekvenser ved at være væk "for længe", og hvordan man lever op til sin meldepligt. I hvert fald i min kommune. Kim Ludvigsen, paragraf 3 handler da overhovedet ikke om, hvor meget man betaler i husleje, eller om, hvor stor ens el-regning er, og det er jo bl.a. de oplysninger, ambassaden efterspørger. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 15:46
|
Forvirring bliver der jo, når amatører leger jurister. Det er sikkert sjovt at debattere, men skal man have et svar om sin bil skal men ikke forvente at tandlægen ved noget om det. Skønt han sikkert har en mening om hvad der er i vejen. For at få svar på et konkret spørgsmål: Spørg! Så svarer jeg gerne. Men vil man bare diskutere, så læs venligst bogen først. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 18/03-2012 16:04
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Kim Ludvigsen, paragraf 3 handler da overhovedet ikke om, hvor meget man betaler i husleje, eller om, hvor stor ens el-regning er, og det er jo bl.a. de oplysninger, ambassaden efterspørger. Nej, men den handler om, at man kan indhente oplysninger. Jeg fik ikke nærlæst den godt nok, den handler kun om at indhente uden at spørge borgeren. Men mon ikke der er ældre paragraffer, der handler om borgerens pligt til at oplyse om forskellige forhold. Du finder ganske givet ikke en paragraf om lige netop husleje eller el, man plejer ikke at lave love så detaljerede, fordi de dermed nemt risikerer at blive forældede. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 16:16
|
Yep, Kim. Havde HN nu kommet bare til et enkelt semester, f.eks. det første, hvor man har juridisk metode, ville han også have forstået de svære sammenhænge. Man lærer f.eks. at læse henvisninger. Og netop dette forhold at der henvises til gældende Bekendtgørelse af lov om social pension. |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 16:28
|
|
Ja, bliv endelig ved med at forvirre ! Jeg vil opfordre rickyn, Nuk, tick og andre, der evt. også har fået brev fra ambassaden med krav om oplysninger om lejekontrakt, el-regninger m.m. til at klage direkte til Pensionsstyrelsen over denne fremgangsmåde. Jeg mener stadig, at der ikke er lovhjemmel til at kræve disse oplysninger, og derfor ser jeg ingen grund til, at i giver oplysningerne. Lad være med at lytte til DTW's lommejurister, de kan kun forvirre ! |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 16:30
|
|
så skete det at vi nu har fået gang i den kontrol af os pensionnister .her i thailand .har fået et meget sødt brev fra den danske ambassade i bangkok .så er der nogen der ved hvordan man finder ud af hvad kommune man høre under . mvh rickyn. Da jeg har fået samme brev prøver jeg lige at gengive det væsentlige i brevet. Inden 18. juni skal jeg sende: Årsopgørelse fra det thailandske skattevæsen for 2010. Dokumentation for mine boligudgifter i 2011. Hvis jeg bor til leje skal jeg sende min lejekontrakt og seneste elregning. Hvis jeg ejer min bolig Skal jeg sende dokumentation for finansiering af boligen, fx. kopi af skøde på ejendommen, låneaftale, gældsoversigt, samt eventuel afgift til beboerforening. Hvis de ikke har modtaget den ønskede dokumentation inden fristens udløb vil de standse min pension. |
|
|
Boes |
Lagt på d. 18/03-2012 16:37
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2688 |
Ville måske være mere sympatisk hvis de to Hr. stud. jur. kunne blive enige om et svar , evt via kommunikation på PB og siden aflevere et forståeligt og gennemarbejdet svar her i tråden til glæde for de mange.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
golfer |
Lagt på d. 18/03-2012 16:52
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
hn skrev: Ja, bliv endelig ved med at forvirre ! Jeg vil opfordre rickyn, Nuk, tick og andre, der evt. også har fået brev fra ambassaden med krav om oplysninger om lejekontrakt, el-regninger m.m. til at klage direkte til Pensionsstyrelsen over denne fremgangsmåde. Jeg mener stadig, at der ikke er lovhjemmel til at kræve disse oplysninger, og derfor ser jeg ingen grund til, at i giver oplysningerne. Lad være med at lytte til DTW's lommejurister, de kan kun forvirre ! Hmm så vidt jeg kan læse er der også godt gang i din "lomme-" juridiske rådgivning. Det er nemt blot at skrive til folk at de ikke skal acceptere myndighedernes anmodninger - men at kæmpe imod "systemet" er ofte op ad bakke. Myndighederne har ingen mangel på resourcer og de vil ofte køre hårdt på indtil personen bukker under og føjer dem. at du ikke MENER at der er lovhjemmel til det er nok ikke helt nok til at jeg ville risikere tilbageholdelse af pension mv. - samt bruge tid på at kæmpe imod systemet. Hvis man ikke har noget "problem" med at svare på de få ting som der kræves, kan jeg kun anbefale at man gør det og så iøvrigt komme videre med livet. Jeg mener man kan bruge livet på meget bedre end på mavesure kampe imod "systemet" - uanset om de har ret til informationen eller ej. Hvorfor ikke blot ringe til "sagsbehandleren" og høre hvordan bedst og mest enkelt kan svare (f.eks hvis man ikke er skattepligtig i Thailand og dermed har en årsopgørelse fra Thailand - hvad skal man så gøre?) |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 16:57
|
Der er ikke så meget at diskutere om. Hvis man tror at bageren kan ordne ens tænder fordi han ved hvordan en tandbørste ser ud, så er man selv ude om det. Der er ingen forvirring. HN aner ikke hvad han taler om. Han er ikke jurist! End ikke kyndig i selv de mest grundlæggende fag. Man kan mene, at disse oplysninger, der skal afgives er tåbelige, men det faktum giver ikke mulighed for, uden sanktioner, at undgå at afgive disse. man spilder desværre en masse tid med at overbevise glade amatører, om at deres fejlagtige opfattelser.. Det, medgiver jeg, er forvirrende. Men HN får læst lidt på det forsømte, så regn med at det jeg skriver er korrekt. Det giver de færreste problemer. Og er interessen tilstede, så verificer det råd jeg hermed har givet med en anden jurist. Dette er ikke "lomme jura".. Det er et professionelt råd jeg også ville have givet, såfremt det var en klient der søgte rådgivning i forbindelse med mit arbejde. Redigeret af sudsakhon d. 18/03-2012 17:02 |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 18/03-2012 17:18
|
Antal indlæg: 3779 |
Det næste spørgsmål er, om alle disse dokumenter skal oversættes og legaliseres - det er 1.400 baht per sag + oversætterens honorar, og dertil kommer diverse rejser til og rundt i Bangkok. Det kan nemt løbe op. Dertil kommer, at ingen her kender konsekvensen af reelle oplysninger fra et ærligt menneske. Men der er sikkert som at snakke om en by i Rusland, hvis man skal forklare en dansk forvaltning, at man ikke selvangiver. Det er muligvis også som at snakke om en by i Rusland, hvis man henvender sig til skattevæsenet i Thailand og vil selvangive, når man er pensionist og kun er her på "long stay" (non-immigrant visa) - sidstnævnte har jeg ingen erfaring med. Vi kan debattere det her på DTW indtil verdens ende, eller indtil en eller flere brugere mister deres retmæssige pension ... Der må da være en eller anden på DTW, som kan være tovholder? Hvad med ABEKATTEN, der jo er advokat, om end jeg ikke kender dybere til hans personlige forhold, og jeg har ikke talt med ham i en rum tid. Hvis det var mig, ukorrekt forvaltningsskik eller ej, så ville jeg ikke turde sætte min pension på spil, hvis jeg blot kunne hitte ud af, hvad de acceptere af oplysninger og dokumenter. Desuden er der noget tid at løbe på, så de fleste kan sikkert rette ind, inden fristen udløber. Min kone fik fx lavet en Gul Husbog til min søn på få dage, da et ampør af mystiske årsager ville se den, før vi kunne blive gift. Jeg tror derfor, at der er tid til at få orden i tingene (efter dansk tænkemåde i forvaltningen), men det kræver jo, at alle ved, hvilken retning de skal løbe, og hvor de skal smide deres penge, men lige nu virker det lidt kaotisk. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 17:19
|
|
sudsakhon skrev: Der er ikke så meget at diskutere om. Hvis man tror at bageren kan ordne ens tænder fordi han ved hvordan en tandbørste ser ud, så er man selv ude om det. Der er ingen forvirring. HN aner ikke hvad han taler om. Han er ikke jurist! End ikke kyndig i selv de mest grundlæggende fag. Man kan mene, at disse oplysninger, der skal afgives er tåbelige, men det faktum giver ikke mulighed for, uden sanktioner, at undgå at afgive disse. man spilder desværre en masse tid med at overbevise glade amatører, om at deres fejlagtige opfattelser.. Det, medgiver jeg, er forvirrende. Men HN får læst lidt på det forsømte, så regn med at det jeg skriver er korrekt. Det giver de færreste problemer. Og er interessen tilstede, så verificer det råd jeg hermed har givet med en anden jurist. Dette er ikke "lomme jura".. Det er et professionelt råd jeg også ville have givet, såfremt det var en klient der søgte rådgivning i forbindelse med mit arbejde. Du aner ikke, hvad du taler om. Du er bare en lalleglad amatør, der leger jurist. Du har aldrig, i dine mange indlæg på DTW, kunnet formidle selv den mest simple jura, så andre end dig selv har kunnet forstå det ! Og at andre, såsom golfer mener, at man bare skal give alle mulige oplysninger til myndighederne, selv om de ikke har krav på dem, er direkte dumt. Men igen: Klag til Pensionsstyrelsen ! tick skrev jo, at der er en tidsfrist til 18. Juni, så der er jo tid til at sende en klage, og den kan sendes pr. mail ! |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/03-2012 17:35
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
hn skrev: sudsakhon skrev: Der er ikke så meget at diskutere om. Hvis man tror at bageren kan ordne ens tænder fordi han ved hvordan en tandbørste ser ud, så er man selv ude om det. Der er ingen forvirring. HN aner ikke hvad han taler om. Han er ikke jurist! End ikke kyndig i selv de mest grundlæggende fag. Man kan mene, at disse oplysninger, der skal afgives er tåbelige, men det faktum giver ikke mulighed for, uden sanktioner, at undgå at afgive disse. man spilder desværre en masse tid med at overbevise glade amatører, om at deres fejlagtige opfattelser.. Det, medgiver jeg, er forvirrende. Men HN får læst lidt på det forsømte, så regn med at det jeg skriver er korrekt. Det giver de færreste problemer. Og er interessen tilstede, så verificer det råd jeg hermed har givet med en anden jurist. Dette er ikke "lomme jura".. Det er et professionelt råd jeg også ville have givet, såfremt det var en klient der søgte rådgivning i forbindelse med mit arbejde. Du aner ikke, hvad du taler om. Du er bare en lalleglad amatør, der leger jurist. Du har aldrig, i dine mange indlæg på DTW, kunnet formidle selv den mest simple jura, så andre end dig selv har kunnet forstå det ! Og at andre, såsom golfer mener, at man bare skal give alle mulige oplysninger til myndighederne, selv om de ikke har krav på dem, er direkte dumt. Men igen: Klag til Pensionsstyrelsen ! tick skrev jo, at der er en tidsfrist til 18. Juni, så der er jo tid til at sende en klage, og den kan sendes pr. mail ! Jeg er enig med hn. Der er grænser for hvad ambassaden kan forlange af oplysninger.! Desuden, vil det være en fin prøve af systemet, at klage over de fremsendte breve. Jeg mangler logikken (selvom logik og jura ikke altid hænger sammen) i svarene fra Sudsakon's |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 17:49
|
Vi kan debattere det her på DTW indtil verdens ende, eller indtil en eller flere brugere mister deres retmæssige pension ... JA! det er hvad jeg mener. (Og skriver...) HN. Du er ikke jurist! Og personangreb giver dig ikke den manglende indsigt. Problemet er ikke at forstå det jeg skriver. det er at acceptere! Og acceptere, at du rådgiver om noget du hverken er uddannet til eller forstår. Og nej..Jeg er måske fræk og lallende og ligefrem, men amatør er jeg ikke. Jeg ved faktisk hvad det er jeg skriver om!! Det er jo frit for enhver at lave en udskrift, og spørge en jurist, såfremt det skulle have interesse! Desværre afholder det vel ikke "HN'erne" fra at ytre sig, selv uden at have læse "bogen" DK.. Du er måske enig...Men så har du ligeså lidt begreb om jura, og har heller ikke læst på din forvaltningsret.. Det er fint nok at have en mening, men dette er alså ikke en konsesnusdiskussion, hvorefter reglerne bliver indrettet efter DTW. At der savnes "logik" i en bestemmelse kan vel ikke vøre en simpel jurist til last. Man må kun køre 60 km/t på visse strækninger. Sådan er det! Er man uenig eller forstår det ikke? Så vælg nogle lovgivere med andre holdninger til emnet.. Er man uenig eller forstår man ikke logikken i at skulle afgive de oplysninger? Så vælg nogle lovgivere med andre holdninger til emnet.. Redigeret af sudsakhon d. 18/03-2012 17:57 |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/03-2012 17:55
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
[img] sudsakhon skrev: [quote]Vi kan debattere det her på DTW indtil verdens ende, eller indtil en eller flere brugere mister deres retmæssige pension ... JA! det er hvad jeg mener. (Og skriver...) HN. Du er ikke jurist! Og personangreb giver dig ikke den manglende indsigt. Problemet er ikke at forstå det jeg skriver. det er at acceptere! Og acceptere, at du rådgiver om noget du hverken er uddannet til eller forstår. Og nej..Jeg er måske fræk og lallende og ligefrem, men amatør er jeg ikke. Jeg ved faktisk hvad det er jeg skriver om!! Det er jo frit for enhver at lave en udskrift, og spørge en jurist, såfremt det skulle have interesse! Desværre afholder det vel ikke "HN'erne" fra at ytre sig, selv uden at have læse "bogen"[/quote Vil du medgive mig, at det er ulogisk, at man kan pålægge individet, at skulle redegøre for det faktuelle, i alle tilfælde.? |
|
|
golfer |
Lagt på d. 18/03-2012 17:57
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
hn skrev: sudsakhon skrev: Der er ikke så meget at diskutere om. Hvis man tror at bageren kan ordne ens tænder fordi han ved hvordan en tandbørste ser ud, så er man selv ude om det. Der er ingen forvirring. HN aner ikke hvad han taler om. Han er ikke jurist! End ikke kyndig i selv de mest grundlæggende fag. Man kan mene, at disse oplysninger, der skal afgives er tåbelige, men det faktum giver ikke mulighed for, uden sanktioner, at undgå at afgive disse. man spilder desværre en masse tid med at overbevise glade amatører, om at deres fejlagtige opfattelser.. Det, medgiver jeg, er forvirrende. Men HN får læst lidt på det forsømte, så regn med at det jeg skriver er korrekt. Det giver de færreste problemer. Og er interessen tilstede, så verificer det råd jeg hermed har givet med en anden jurist. Dette er ikke "lomme jura".. Det er et professionelt råd jeg også ville have givet, såfremt det var en klient der søgte rådgivning i forbindelse med mit arbejde. Du aner ikke, hvad du taler om. Du er bare en lalleglad amatør, der leger jurist. Du har aldrig, i dine mange indlæg på DTW, kunnet formidle selv den mest simple jura, så andre end dig selv har kunnet forstå det ! Og at andre, såsom golfer mener, at man bare skal give alle mulige oplysninger til myndighederne, selv om de ikke har krav på dem, er direkte dumt. Men igen: Klag til Pensionsstyrelsen ! tick skrev jo, at der er en tidsfrist til 18. Juni, så der er jo tid til at sende en klage, og den kan sendes pr. mail ! Jeg ved ikke hvorfor du synes det er dumt hvad jeg foreslår - du foreslår at man skal skrive klagebreve - hvorfor dog det? Der sker jo blot det at man får et flersidet brev som bekræfter deres første brev. Hvis du ønsker at slås med de danske myndigheder med dårlige nerver til følge så værsgo. Det du foreslår andre at gøre er ganske givet ikke god rådgivning (det er blot din personlige stil i forhold til myndighederne og andre iøvrigt baseret på din mangel på pænt sprogbrug så snart andre har en anden mening end dig. Man bør ikke rådgive udfra hvad man personligt ville gøre, men udfra hvad der er bedst for den man rådgiver. Jeg anbefaler blot at hvis man ikke har nerver og/eller kapacitet til at slås med de danske myndigheder og iøvrigt ikke har problemer med at opfylde deres anmodning, ja så er det da det bedste for den enkelte. At ringe til sagsbehandleren tager 10 minutter og at tage et par kopier af hvad de anmoder om (jeg er ikke helt sikker på at de rent faktisk ved hvad de ønsker) er let klaret og så er den sag ude af verden. Er det god rådgivning at gøre et lille problem til et stort?? |
|
Spring til debat: |