Se indlæg
så er de igang med at kontroleder os pensionnister
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 17/03-2012 17:59
|
Antal indlæg: 3779 |
hn skrev: Robert Kronberg skrev: Hvis man har rent mel i posen, så kan man jo blot tale ligeud om sine problemer omkring dokumentation. Hilsen, Robert Jeg er for det meste enig med dig, men her stopper enigheden ! Jeg er enig i, især i det danske system, at ærlige mennesker kan straffes for at gøre noget, som ikke er forkert, men fordi et milimeter-system og nogle pap-hoveder opfatter det som forkert. Altså et ærlige mennesker kan "straffes" for for noget, der ikke er forkert. Jeg har set afslag på familiesammenføring, fordi folk var ærlige, selvom de var reelle. Et punkt i en sag var, at en Thai-kvinden mente, at hun havde fået en gave, hvorimod manden ikke mente at have givet en gave, men blot havde købt ud fra deres fælles husholdning. Dette blev opfattet som et problem af Udlændingeservice. De var begge ærlige og reelle, men Udlændingeservice opfattede det som modstridende oplysninger. Kvinden er nu smidt ud af Danmark, og der kan ikke bevilges visum. Og lad os sige, at en pensionist lejer et hus af en thailandsk mand, men elmåleren er registreret i kusinens navn. Hvad vil studenterne i pensionsstyrelsen sige til det? Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Lagt på d. 17/03-2012 18:17
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Robert Kronberg skrev: hn skrev: Robert Kronberg skrev: Hvis man har rent mel i posen, så kan man jo blot tale ligeud om sine problemer omkring dokumentation. Hilsen, Robert Jeg er for det meste enig med dig, men her stopper enigheden ! Jeg er enig i, især i det danske system, at ærlige mennesker kan straffes for at gøre noget, som ikke er forkert, men fordi et milimeter-system og nogle pap-hoveder opfatter det som forkert. Altså et ærlige mennesker kan "straffes" for for noget, der ikke er forkert. Jeg har set afslag på familiesammenføring, fordi folk var ærlige, selvom de var reelle. Et punkt i en sag var, at en Thai-kvinden mente, at hun havde fået en gave, hvorimod manden ikke mente at have givet en gave, men blot havde købt ud fra deres fælles husholdning. Dette blev opfattet som et problem af Udlændingeservice. De var begge ærlige og reelle, men Udlændingeservice opfattede det som modstridende oplysninger. Kvinden er nu smidt ud af Danmark, og der kan ikke bevilges visum. Og lad os sige, at en pensionist lejer et hus af en thailandsk mand, men elmåleren er registreret i kusinens navn. Hvad vil studenterne i pensionsstyrelsen sige til det? Hilsen, Robert Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, men måske forstår du heller ikke, hvad jeg mener ? Jeg mener, at det er forkert at se sådan på det, at " når du har rent mel i posen, kan du da bare give alle mulige slags oplysninger " Det er et dårligt argument at bruge, hvad bliver det næste, de vil vide ? Hvor meget alkohol drikker du ? Bruger du medicin, hvilken ? Svar nu bare, du har da rent mel i posen, ikke ? For nu lige at runde det af vil jeg gentage mig selv: Jeg mener ikke, at der er lovhjemmel til at kræve den slags oplysninger, vi har hørt om her, af en folkepensionist, der modtager folkepensionens grundbeløb ! |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 17/03-2012 18:35
|
hn skrev: Robert Kronberg skrev: hn skrev: Robert Kronberg skrev: Hvis man har rent mel i posen, så kan man jo blot tale ligeud om sine problemer omkring dokumentation. Hilsen, Robert Jeg er for det meste enig med dig, men her stopper enigheden ! Jeg er enig i, især i det danske system, at ærlige mennesker kan straffes for at gøre noget, som ikke er forkert, men fordi et milimeter-system og nogle pap-hoveder opfatter det som forkert. Altså et ærlige mennesker kan "straffes" for for noget, der ikke er forkert. Jeg har set afslag på familiesammenføring, fordi folk var ærlige, selvom de var reelle. Et punkt i en sag var, at en Thai-kvinden mente, at hun havde fået en gave, hvorimod manden ikke mente at have givet en gave, men blot havde købt ud fra deres fælles husholdning. Dette blev opfattet som et problem af Udlændingeservice. De var begge ærlige og reelle, men Udlændingeservice opfattede det som modstridende oplysninger. Kvinden er nu smidt ud af Danmark, og der kan ikke bevilges visum. Og lad os sige, at en pensionist lejer et hus af en thailandsk mand, men elmåleren er registreret i kusinens navn. Hvad vil studenterne i pensionsstyrelsen sige til det? Hilsen, Robert Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, men måske forstår du heller ikke, hvad jeg mener ? Jeg mener, at det er forkert at se sådan på det, at " når du har rent mel i posen, kan du da bare give alle mulige slags oplysninger " Det er et dårligt argument at bruge, hvad bliver det næste, de vil vide ? Hvor meget alkohol drikker du ? Bruger du medicin, hvilken ? Svar nu bare, du har da rent mel i posen, ikke ? For nu lige at runde det af vil jeg gentage mig selv: Jeg mener ikke, at der er lovhjemmel til at kræve den slags oplysninger, vi har hørt om her, af en folkepensionist, der modtager folkepensionens grundbeløb ! Okay, jeg kan se, at vi snakker om to forskellige problemstillinger omkring oplysninger. Jeg blev engang, da jeg boede i Danmark, spurgt af kommunen, hvorfor de havde set mig omkring min ekskones bopæl, så nu ville de gerne se min lejlighed, lige nu, for at se, om jeg boede der. Hm, jeg svarede, at jeg da har to børn med hende, så det er vel naturligt, at jeg kom hos hende, men at jeg ikke ville give kommunen adgang til mit hjem (uden en dommerkendelse). Så hørte jeg ikke mere om den sag. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/03-2012 01:29
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
Ret mig hvis jeg ta'r fejl. Men, er det ikke lovpligtigt at skulle oplyse Skat i Dk hvis man ejer bolig i udlandet? Uanset om man er pensionist og på grundbeløbet, er man så ikke pisket til at skulle betale ejendomsværdi skat til den danske stat? Det kunne måske tænkes, at Skat og vores nyligt ansatte på ambassaden, ser lidt indtægts muligheder der. |
|
|
ban |
Lagt på d. 18/03-2012 02:33
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 37 |
Er det muligt at tråd starten kan frem vise hele brevet uden personlig info så Vi beder kan forholde til indhold lige nu virker det lidt defust??
|
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 04:02
|
|
DK skrev: Ret mig hvis jeg ta'r fejl. Men, er det ikke lovpligtigt at skulle oplyse Skat i Dk hvis man ejer bolig i udlandet? Uanset om man er pensionist og på grundbeløbet, er man så ikke pisket til at skulle betale ejendomsværdi skat til den danske stat? Det kunne måske tænkes, at Skat og vores nyligt ansatte på ambassaden, ser lidt indtægts muligheder der. Hvis man er pensionist og bor i udlandet, og dermed kun er begrænset skattepligtig til Danmark, skal man ikke betale ejendomsværdiskat til Danmark. |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 04:04
|
|
ban skrev: Er det muligt at tråd starten kan frem vise hele brevet uden personlig info så Vi beder kan forholde til indhold lige nu virker det lidt defust?? Ja, det ville være godt, hvis vi kunne se en kopi eller afskrift (uden personlig info). |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/03-2012 09:56
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
hn skrev: DK skrev: Ret mig hvis jeg ta'r fejl. Men, er det ikke lovpligtigt at skulle oplyse Skat i Dk hvis man ejer bolig i udlandet? Uanset om man er pensionist og på grundbeløbet, er man så ikke pisket til at skulle betale ejendomsværdi skat til den danske stat? Det kunne måske tænkes, at Skat og vores nyligt ansatte på ambassaden, ser lidt indtægts muligheder der. Hvis man er pensionist og bor i udlandet, og dermed kun er begrænset skattepligtig til Danmark, skal man ikke betale ejendomsværdiskat til Danmark. Nu skrev jeg ikke noget om, at man var udlands dansker. Vel? Så for at skære det ud i pap: Dansk adresse, pensionist, lejlighed eller hus i Thailand= Ejendomsværdi skat til den danske stat.! |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 10:57
|
|
Hvordan lyder disse svar? Inden 18. juni skal jeg sende: Årsopgørelse fra det thailandske skattevæsen for 2010. Da jeg ikke har eller kan få arbejds og opholdstilladelse i Thailand, har jeg ingen kontakt med de thailandske skattemyndigheder, og er slet ikke registreret hos dem. Så gerne en vejledning til hvordan man får en sådan årsopgørelse? Dokumentation for mine boligudgifter i 2011. Hvis jeg bor til leje skal jeg sende min lejekontrakt og seneste elregning. Hvis jeg ejer min bolig Skal jeg sende dokumentation for finansiering af boligen, fx. kopi af skøde på ejendommen, låneaftale, gældsoversigt, samt eventuel afgift til beboerforening. Da jeg bor i min kones hus som ganske almindelig ægtemand har vi ingen lejekontrakt, vi er bare ganske almindelige ægtefolk, hvor konen ejer det hus vi bor i. Hvis de ikke har modtaget den ønskede dokumentation inden fristens udløb vil de standse min pension. Mon de vil godkende det? Det lyder nærmest som en fejl, at den danske stat vil kende brugen af den lovpligtige del af folkepensionen efter skat. Ikke engang kontanthjælps modtagere skal stille med den slags dokumentation. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 12:12
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Ikke engang kontanthjælps modtagere skal stille med den slags dokumentation jo..Man er altid forpligtet til at dokumentere sine faktiske forhold, der har relevans for en offentlig ydelse. Der skal man gøre hver gang der ændringer, eller ved henvendelse.. Det manglede da også bare. |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 18/03-2012 12:20
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Inden nogen begynder at oplyse alt for meget om alt muligt, var det måske en god idé - som allerede nævnt at andre - at tjekke, om der overhovedet er hjemmel for at kræve oplysningerne. Umiddelbart lyder det lidt underligt, at en ambassade skal fungere som skattekontrollant. Hvilken instans på ambassaden med hvilke bemyndigelser er det, der er tale om? Kan en ambassade standse pensionsudbetaling? |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 12:29
|
Du kan være ganske rolig. Der er skam hjemmel til at foretage denne kontrol. Man ville gå meget sulten i seng, hvis man som jurist selv troede at det var en farbar vej for hvemvisning. Og endnu værre hvis man rådgav således. Ambassaden fungerer bare som forvaltningsorgan, og det er også helt normal praksis. |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 12:34
|
|
Nu har jeg forsøgt at finde ud af hvad trådstarteren egentlig skriver - intet af betydning-ingen relevante oplysninger om hvad der står i det famøse brev. Alligevel skrives der masser af indlæg om noget vi overhovedet ikke har fået at vide! HVorfor skiver trådstarteren ikke, hvad der står i den brev der en modtaget????? Brug den sunde fornuft- nej en ambassade kan ikke stoppe en pensionsudbetaling, men ambassaden kan jo sende mail/brev til Pensionsstyrelse o.m.a. og oplyser, hvad de ved om en dansker, der bor i landet. Så lad os for den rigtige tekst fra brevet på bordet snarest! |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 18/03-2012 12:54
|
Bjarne skrev: Inden nogen begynder at oplyse alt for meget om alt muligt, var det måske en god idé - som allerede nævnt at andre - at tjekke, om der overhovedet er hjemmel for at kræve oplysningerne. Umiddelbart lyder det lidt underligt, at en ambassade skal fungere som skattekontrollant. Hvilken instans på ambassaden med hvilke bemyndigelser er det, der er tale om? Kan en ambassade standse pensionsudbetaling? Det er politisk besluttet, at der skal ansættes en kontrolperson i fire lande som forsøg, og denne person sender blot sine oplysninger hjem til respektive myndigheder. Ambasssaden tager mig bekendt ingen afgørelser i disse sager. Det er i det hele taget ganske få afgørelser en ambassaden kan træffe. Ambassaden har altså ikke rigtigt noget at gøre med dette, og det er heller ikke deres beslutning at have en kontrolmedarbejder, men de er jo blevet bedt om at ansætte sådan en, og denne person har nogle retningslinier fra Danmark. Og det er lige præcis der, hvor filmen knækker, fordi medarbejderen skal tjekke pensionister ud fra en metode, der hævder, at Thailand er ligesom Danmark. Nu er det første gang, og så er spørgsmålet, hvordan disse selvangivelser takles, og hvis det var mig, så ville jeg kontakte sagsbehandleren, måske skriftligt, og spørge ind til denne selvangivelse. Eller også ville jeg bare lave dette skattekort og denne selvangivelse inden 31. marts. Hvis man er gift, og huset står i ægtefællens navn, så antager jeg, ligesom i Danmark, at de ønsker at se skødet, da man særeje og alt muligt andet eller ej, trods alt er gift og derved er et ægteskab. Men det ville da være smart, hvis de berørte brugere på DTW slog sig sammen, da det jo er lidt alvorligt, hvis en eller flere pludselig fik stoppet sin pension ... Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 13:01
|
|
sudsakhon skrev: Ikke engang kontanthjælps modtagere skal stille med den slags dokumentation jo..Man er altid forpligtet til at dokumentere sine faktiske forhold, der har relevans for en offentlig ydelse. Der skal man gøre hver gang der ændringer, eller ved henvendelse.. Det manglede da også bare. sudsakhon skrev: Du kan være ganske rolig. Der er skam hjemmel til at foretage denne kontrol. Man ville gå meget sulten i seng, hvis man som jurist selv troede at det var en farbar vej for hvemvisning. Og endnu værre hvis man rådgav således. Ambassaden fungerer bare som forvaltningsorgan, og det er også helt normal praksis. Sikke da noget vrøvl, du skriver. Har du tabt hovedet her i weekenden ? hn |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 13:13
|
Om jeg har tabt hovedet er jo altid et åbent spørgsmål, men hvor mener du jeg har taget fejl? |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 13:52
|
|
sudsakhon skrev: Om jeg har tabt hovedet er jo altid et åbent spørgsmål, men hvor mener du jeg har taget fejl? Det er muligt, at jeg misforstod dit første svar, jeg citerede: Hvis du i det svar kun taler om, at kontanthjælpsmodtagere skal dokumentere sine forhold, så har du ret, men hvis du mener, at en folkepensionist, der modtager folkepensionens grundbeløb skal dokumentere lige så meget, så mener jeg, at du tager fejl. Om dit andet svar, om, at der er hjemmel til at foretage denne kontrol: Jeg går ud fra svar nr.8 fra Nuk og de oplysninger, han er blevet afkrævet: Jeg mener, at der ikke er lovhjemmel til at kræve disse oplysninger af ham. Hvis du mener det modsatte, kan du så komme med et link til den lov ? |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 14:26
|
Generelt skal man meddele alle ændringer i forhold, der har betydning for udbetaling af offentlige ydelser. Jeg kunne jo også spørge, hvorfor du mener at der skulle gælde en særregel iht. den forvaltningsmæssige oplysningspligt? Det du spørger om fremgår af den alm. forvaltningsmæssige oplysningspligt, som så herefter er præciseret i denne lov: [url] http://www.ft.dk/...et.htm#dok [/url] Men hvorfortror du at kontrol af afgivne oplysninger skulle være afskåret, fordi der er tale om en pensionsydelse? Hvis det har interesse, så læs nærmere i Retssikkerhedsloven, der indeholder regler for, hvordan myndigheder skal behandle diverse sager. Den skal læses sammen med forvaltningsloven, offentlighedsloven, persondataloven og de "forvaltningsretlige principper", som er ulovbestemte forvaltningsretlig grundsætninger. Men det er ikke nem læsning. jurastuderende frygter ofte forvaltnngsretten. Redigeret af sudsakhon d. 18/03-2012 14:55 |
|
|
Lagt på d. 18/03-2012 14:55
|
|
Hvad er det for ændringer der kan komme, hvis man har adressen i Thailand og får folkepensionens grundbeløb? Jeg har meget svært ved at få øje på noget der ikke er oplyst i forvejen til skat og pensionsstyrelsen. Og hvilke ændringer kan der komme så man mister retten til grundbeløb som folkepensionist? |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 18/03-2012 15:00
|
tick.. Oplysningernes indhold ændrer jo ikke på pligten. Du blander tingene sammen |
|
Spring til debat: |