Se indlæg
 Udskriv debat
IBAN/BIC ?
Pede
Jeg skal overfører penge til et thailandsk cargo firma fra Nordea DK.
Jeg har fra Cargo-firmaet fået oplyst følgende:
Routing no. xxx xxx xxx (9 decimaler)
Acc.no xxx x xxxxx x (10 decimaler)
Swift code
samt navn og adresse.

Når jeg er inde på Nordea´s netbank og skal overfører pengene ber´ de om:
IBAN nummer
Bankens kode
BIC/Swift code (har jeg styr på)

Men hvilke er IBAN nummer? og hvilke er bankens kode?
Routing no/Acc no.?
Hvilke valuta er billigst at sende i? (beløbets valuta/overføres valuta i)
Afsender//modtager betaler omkostninger? (hvad er billigst?)

På forhånd tak
Peter

bn1608
Hej når jeg sende penge til Thailand bruger jeg bare SWIFT og det er dt samme som Banken addresse
min bank er Kasikorn Bank
SWIFT Address KASITHBK det er hvad jeg bruger
brian nissen

Lung Yao
Pede skrev:

Jeg skal overfører penge til et thailandsk cargo firma fra Nordea DK.
Jeg har fra Cargo-firmaet fået oplyst følgende:
Routing no. xxx xxx xxx (9 decimaler)
Acc.no xxx x xxxxx x (10 decimaler)
Swift code
samt navn og adresse.

Når jeg er inde på Nordea´s netbank og skal overfører pengene ber´ de om:
IBAN nummer
Bankens kode
BIC/Swift code (har jeg styr på)
Routing no/Acc no.?
Afsender//modtager betaler omkostninger? (hvad er billigst?) På forhånd tak Peter

Hej peter,

Jeg kan godt forstå at du er "forvirret". NORDEAs Vej(vild)ledning er ikke lavet KUN lavet m.h.t. overførsler til Thailand.
For transaktioner til bl.a. Europa eller USA kræves det også IBAN code, men til Thailand skal du KUN brugeSWIFT code (den Thailandske Bank hvor du skal overføre penge til) og den kan du sikkert finde på NORDEAs hjemmeside, yderligere skal du nok oplyse navn og adresse af modtager firmaet. Mere er det ikke.
Det er rigtigt så enkelt som BN1608 skriver at Kasikorn BKK afd. har koden KASITHBK.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

VIP
Bruger selv Nordea.

Iban nummeret, er modtagers konto nummer.
Redigeret af VIP d. 01/03-2012 10:41
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

Anonym Bruger
Hej Pede

Har du løst problemet?

Jeg synes selv at det er lidt forvirrende...

men dette har virket for mig:

IBAN: der skriver du kontonummeret/Acc. no. på ti tal...

Bankens kode burde ikke være nødvendigt hvis du har indtastet SWIFT koden (fx. KASITHBK)..hvis den ikke har en gul markering er det ikke nødvendigt. Adressen på banken er heller ikke nødvendigt.

hvilken valuta der er billigst at sende i, aner det ikke, men jeg sender altid i THB...altså beløbet skrevet i THB og overført som THB....men svar skyldigt..anyone???

Vælg at du betaler omk. i Danmark (ca. 40 kr.) og modtager i Thailand..dette er billigst idet det er billigere i Thailand..dog skal du være opmærksom på at der bliver trukket en lille bid (måske 150 baht er mit gæt) af det endelige beløb, så hvis du skal være sikker på at modtager skal have det præcise beløb skal du betale omk. af hele transaktionen eller finde ud af hvor meget den pågældende bank tager i gebyr og så lægge dette oveni.

mere her

http://www.thaigu...epenge.htm

Redigeret af Anonym Bruger d. 01/03-2012 10:48

Lung Yao
VIP & JS,
Jeg kan ikke forstå at I bliver med at forvirre spørgeren.
Til THAILAND skal der KUN bruges SWIFT kode, basta!
Jeg har selv brugt metoden i 15 år, både til transfer til svigeforældre - børnehjemmet - andre private personer og til indkøb i Thai butikker. Og det har fungeret i alle disse år KUN med SWIFT Code.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

larschr5
Kan bekræfte hvad Lung Yao skriver, der skal kun anvendes SWIFT kode ved overførsler til Thailand. Jeg var også i tvivl første gange, men efter en kort snak med Siam Commercial Bank's kundeservice fik jeg bekræftet at man ikke kan anvende IBAN ved overførsler til Thailand.

Og det er egenligt ret enkelt da Thailandske banker ikke har en IBAN kode Wink
Redigeret af larschr5 d. 01/03-2012 10:58

FCKdk
JS skrev:

Hej Pede

Har du løst problemet?

Jeg synes selv at det er lidt forvirrende...

men dette har virket for mig:

IBAN: der skriver du kontonummeret/Acc. no. på ti tal...

Bankens kode burde ikke være nødvendigt hvis du har indtastet SWIFT koden (fx. KASITHBK)..hvis den ikke har en gul markering er det ikke nødvendigt. Adressen på banken er heller ikke nødvendigt.

hvilken valuta der er billigst at sende i, aner det ikke, men jeg sender altid i THB...altså beløbet skrevet i THB og overført som THB....men svar skyldigt..anyone???

Vælg at du betaler omk. i Danmark (ca. 40 kr.) og modtager i Thailand..dette er billigst idet det er billigere i Thailand..dog skal du være opmærksom på at der bliver trukket en lille bid (måske 150 baht er mit gæt) af det endelige beløb, så hvis du skal være sikker på at modtager skal have det præcise beløb skal du betale omk. af hele transaktionen eller finde ud af hvor meget den pågældende bank tager i gebyr og så lægge dette oveni.

mere her

http://www.thaigu...epenge.htm

Denne metode ser ud til at virke, så prøv at sende en mikrodel af fakturabeløbet først, og spørg firmaet om de har modtaget dette beløb!
Derved mister Du stort set kun overførselgebyret.... I fald metoden er god betaler Du blot for 2X overførsel....Wink

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

Anonym Bruger
Lung Yao skrev:

VIP & JS,
Jeg har selv brugt metoden i 15 år, både til transfer til svigeforældre - børnehjemmet - andre private personer og til indkøb i Thai butikker. Og det har fungeret i alle disse år KUN med SWIFT Code.

.

Korrekt at IBAN ikke bliver brugt i TH..

MEN Pede spørger jo hvad han skal skrive som IBAN nummer...og vi svarer jo begge at istedet for IBAN nummeret skal der noteres konto nummeret (acc. no)...det er da klart svar som ikke burde forvirre nogen ??? at undlade denne information ville i mine øjne være at forvirre spørgeren yderligere når nu der bliver spurgt....også selvom der på Nordea's netbank står 'IBAN/beløbsmodtagers konto'

SWIFT koden er jo bare bankens identitet fx. KASITHBK, KRTHTHBK, SITYTHBK osv...

og en del kan iøvrigt findes her:

http://www.theswi.../thailand/

..men hvis han KUN notere denne, hvilken konto skal de så gætte på at pengene skal hen på??
Redigeret af Anonym Bruger d. 01/03-2012 11:15

Lung Yao
JS skrev:

Korrekt at IBAN ikke bliver brugt i TH..

MEN Pede spørger jo hvad han skal skrive som IBAN nummer...og vi svarer jo begge at istedet for IBAN nummeret skal der noteres konto nummeret (acc. no)...det er da klart svar som ikke burde forvirre nogen ??? at undlade denne information ville i mine øjne være at forvirre spørgeren yderligere....

SWIFT koden er jo bare bankens identitet fx. KASITHBK, KRTHTHBK, SITYTHBK osv...
og en del kan iøvrigt findes her:

http://www.theswi.../thailand/

..men hvis han KUN notere denne, hvor hvilken konto skal de så gætte på at pengene skal hen på??

Det primært og væsenligst i PEDEs spørgsmål lå her :

Jeg skal overfører penge til et thailandsk cargo firma fra Nordea DK........................................

Kundens Konto nr skal du under ALLE omstændigheder oplyse, lige meget om du bruger IBAN eller SWIFT til at identificere Banken. Og det var Pede sikkert ikke i tvivl om, forvirring/fortvivelse lå KUN om der skulle bruges IBAN/SWIFT.

.

Anonym Bruger
det er det klassiske problem når nogen stiller et spørgsmål fra bunden af....så tror folk der ved noget om det at alle de små detaljer mellem linierne ikke betyder noget...og at de derfor er indforstået...

istedet for at bruge 2 sek. på at skrive at IBAN nummeret er det samme som konto nr./acc. no. på 10 decimaler ved overførsler til TH..

der bliver spurgt:

Routing no/Acc no.?
Afsender//modtager betaler omkostninger? (hvad er billigst?)

Det ser jeg som det primære i Pede's spørgsmål...

undskyld min stædighed, men jeg synes bare det var lidt unødvendigt og uretfærdigt at sige at jeg forvirrer spørgeren når jeg faktisk giver et ret godt og fyldstgørende svar på samtlige spørgsmål istedet for blot at skrive at der kun skal bruges SWIFT kode .og så giver alle andre spørgsmål jo sig selv...

jeg forsørger jo bare at hjælpe og fremme forståelsen...at du selv synes at dit svar var tiltrækkeligt, selvom det kun berøre en lille del af spørgsmålet (og iøvrigt en gentagelsen af svaret før dig) er fint, og så skal jeg nok lade være at blande mig i diskussioner en anden gang når den altvidende Lung Yao har været der...
Redigeret af Anonym Bruger d. 01/03-2012 12:02

flyer
Lung Yao skrev:

VIP & JS,

.

Sakset fra Nordea´s Netbank:
Hvad er en BIC?
BIC-koden (Bank Identifier Code) er et kendetegn, som identificerer banken. BIC-kodens længde er på 8 eller 11 tegn. De første seks tegn er altid bogstaver og resten er bogstaver og/eller tal. Det er SWIFT, som ejer og administrerer BIC systemet. BIC svarer til den tidligere anvendte betegnelse SWIFT-adresse.BIC-koder anvendes ved overførsler til udlandet.

BIC-koder for Nordea
Nedenfor finder du BIC-koder for Nordea i Norden og for bankens internationale enheder. Se også information om IBAN

I din sædvanlige filial kan du få selvklæbende labels på engelsk, tysk og fransk (påtrykt BIC-kode), som er lige til at sætte på virksomhedens fakturaer.

Har du behov for yderligere information, kan du kontakte din sædvanlige filial eller Cash Management-rådgiver i Nordea.
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Lung Yao
JS skrev:
....................................................................................
jeg forsørger jo bare at hjælpe og fremme forståelsen...at du selv synes at dit svar var tiltrækkeligt, selvom det kun berøre en lille del af spørgsmålet (og iøvrigt en gentagelsen af svaret før dig) er fint, og så skal jeg nok lade være at blande mig i diskussioner en anden gang når den altvidende Lung Yao har været der...

Det må du undskylde, for det var ikke min intention til at "nedgøre" dig da det er rigtigt at det du gjorde var i en god mening.
Vi kan være enige om at "miseren" ligger første og fremmest hos NORDEA, som åbenbart ved transaktioner til udlandet presenterer kunderne med "unødvendige spørgsmål" som vedrøre Worlwide transaktioner. De burde differenciere, ved fx. at for lande som kun kræver SWIFT/BIC så burde punkt under IBAN udfases.
Bliv endelig med at øse af den viden du måtte have om tingene (og tag det med en gran salt når folk modsiger dig, medmindre at du er 200% sikkert i din sag/kommentar).
Forsat God dag.

.

VIP
Jeg er fuldstændig cool over for kritikken.!

Har printet min sidste Nordea overførsel ud.

I feltet Iban, står mit Thailandske konto nummer...!

Så alt det vrøvl med at forvirre...glem det.

claus31130
Thailandske banker har ganske enkelt ikke et iban nummer , da det primært er en europæisk standard ... så man kan ganske enkelt ikke angive en iban kode til en Thailandsk bank... Wink

læs evt om iban her

http://www.cs-web.in.th/
VIP
Hør nu her.

Jeg forstår godt hvis Pede er forvirret.

Pede, giv mig din private mail, så sender jeg en kopi af min sidste Nordea overførsel.

Hvor svært kan det være...?

Pede
Hej Alle
Tak for jeres svar.Smile
Jeg skrev SWIFT kode, navn og adresse og på den sikre side skrev jeg også Cargo´s kontonummer under feltet IBAN.
Oplysningerne om Cargo´s Routing. nr. skulle jeg derfor ikke bruge.

Vh Peter

Lung Yao
Pede skrev:
Hej Alle
Tak for jeres svar.Smile
Jeg skrev SWIFT kode, navn og adresse og på den sikre side skrev jeg også Cargo´s kontonummer under feltet IBAN.
Oplysningerne om Cargo´s Routing. nr. skulle jeg derfor ikke bruge. Vh Peter

Og det ville gå "smertefrit" igennem.

Den tidligere forviring skyldes at folk blænder to begreber sammen :

IBAN = The International Bank Account Number = KONTO #, enten af en kunde eller en virksomhed. (some regel 16 + ciffre og enkelte bogstaver)
IBAN is an international standard for identifying bank accounts across national borders with a minimal risk of propagating transcription errors

SWIFT/BIC = Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications /Bank Identifier Code : BANKENS ID i verden. (8 eller max 11 tegn/bogstaver)

http://www.betxpe...-swift-bic

.

Anonym Bruger
jeg kan ikke få øje på hvem der blander de to numre sammen Hr. Yao....eneste jeg kan få øje på er folk som gør opmærksom på at kontonummeret skal skrives der hvor der står 'IBAN/modtagers konto nr.' på netbank...

Desuden har alle de konti jeg har overført gennem tiden ikke været på 16+ tal, men 10, og uden bokstaver.

spørgsmålet er så, hvem er der egentlig forvirret ??

og så kan der vidst ikke koges mere suppe på den eller hva'?

VIP
Enig JS,

Man får nogle gange fornemmelsen:

Hvorfor ikke gøre det besværligt, selv om det er let.!

Ironi tilladt...

Spring til debat: