Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Arveret i thai/dansk ægteskab i Thailand
|
|
alphabravo |
Lagt på d. 25/02-2012 15:40
|
Begynder Antal indlæg: 22 |
Er der nogen som ved noget om de regler....? Vi er bosiddende i DK, vi har begge ingen børn, vi har mødt hinanden i DK og min kone har fast opholdstilladelse. Hvis jeg dør først, så arver min kone mig, uden hensyn til at jeg har erhvervet mine værdier før jeg mødte min kone. Hus, bil, pensioner samt opsparringer. Hvis min kone derimod dør før mig her i DK, hvorledes foreholder det sig så med mine kones værdier i Thailand som hun erhvervet før hun mødte mig.......? Der er tale om en plantage med bolig som noget familie bor på og passer samt et Town House i Bangkok. Kan nogen komme med oplysninger...? |
|
|
poom |
Lagt på d. 25/02-2012 15:48
|
Øvet medlem Antal indlæg: 199 |
det har været snakket om før her http://www.danskt...owstart=20 jeg tror at sudsakhon er den eneste herinde der faktisk ved noget om det. man kan bare se de tåbelige bemærkninger der viser at folk prøver at spille kloge jeg har fået god rådgivning om nøjagtig noget der ligner af ham og igen tusind tak for det |
|
|
alphabravo |
Lagt på d. 25/02-2012 17:02
|
Begynder Antal indlæg: 22 |
Tak, har prøvet det link du nævnte, men ingen resultat at hente der. Jeg VED at MINE søskende her i DK IKKE kan gøre krav på arve efter MIG hvis jeg skulle gå bort først, da min kone og jeg hverken har pre eller postnubtial agrement eller nogen anden form for testamente. så her bliver min kone klart ènearving, heldigvis for det...! Mit spørgsmål går nok nærmere på om min kone`s SØSKENDE i Thailand kan gøre krav på arv efter hende over hendes ejendomme og værdier i Thailand hvis min kone går bort først her i DK. Det bør nok nævnes at min hustru er universitetsuddannet og med god indkomst, som den eneste af søskendeflokken, og har været "meget velgørende" over for sine søskende i Thailand gennem mange år. Husk på... Vi har INGEN børn nogen af os...! |
|
|
ban |
Lagt på d. 25/02-2012 18:40
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 37 |
Da Din hustru er thai og ejer land og Du som ikke Thai ikke kan eje land Vil jeg tro at fast ejendom vil tilfalde Din hustrus Famile efter gældne thai lov hvad andgår Løsøre snak med din hustru om det eventuelt få lavet et testamente De beste hilner og håb om at I begge vil holde i mange år enu BAN
|
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 25/02-2012 18:51
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
kan være lidt tricky at svare på, idet der er en del §§ (acts) der regulerer det forespurgte forhold. Du er jo selv inde på, at der ikke er børn, dvs. heller ingen tvangsarvinger. Og ydermere heller ikke særeje. Testamentet kan have betydning, men jeg formoder i mit svar, der ikke er et sådanne tinglyst Som udgangspunkt er der ikke en væsentlige forskel i principperne vedr. arveretten i Danmark og Thailand. Derfor er du som udgangspunkt enearving til formuegoder, erhvervet både før og efter ægteskabets indgåelse. Det store problem, som du jo nok har gennemskuet, er spørgsmålet om hvorledes den thailandske arveladers faste ejendom forvaltes. Set i lyset af Thailands meget restriktive regler for området. Herunder også regler, der modsætter sig direkte udenlandsk ejerskab af fast ejendom (her menes land, ikke ejerlejligheder) Der er mange forhold, jeg skal kende for at kunne svare, men UDGANGSPUNKTET er at rettigheder erhvervet ved arv, skal tvangsrealiseres inden 1 år. Det betyder, at du skal sælge det arvede, men kan beholde pengene. Men igen. Der er mange forhold, jeg skal kende for at kunne svare mere detaljeret. Løsøre følger de almindelige arveregler, og burde ikke give juridiske (men sikkert praktiske) problemer. |
|
|
Lagt på d. 26/02-2012 02:05
|
|
Begynder Antal indlæg: |
I princippet skulle du arve værdierne i Thailand, men vi må jo ikke eje jord i Thailand! Så jeg mener ikke du vil kunne overtage disse værdier ved arv. |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 26/02-2012 05:11
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
Dette emne var oppe at vende på det informationsmøde, der blev afholdt for thailændere i Danmark for snart 5 år siden med deltagelse af den thailandske rigsadvokat. Der findes, mig bekendt, ikke noget referat eller på skrift iøvrigt fra mødet. Jeg fik efter mødet at vide, af en herboende thailandsk jurist, at en ikke thailandsk ægtefælle kan indføjes i et testamente, og dermed arve konens formue, inklusiv evt. jord. Jordstykker ud over én rai skal afhændes indenfor ét år, men et enkelt jordstykke på op til én rai kan beholdes til brug som bolig. Jeg har, i sagens natur, ikke deltaget i mødet, men fik som sagt oplysningerne fra en thailandsk jurist, som talte direkte med rigsadvokaten om netop dette spørgsmål. Men, tingene ændres jo hele tiden, og det kan disse regler jo også være blevet i de mellemliggende år. Peter
|
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 26/02-2012 05:19
|
Antal indlæg: 1145 |
Jeg har for ikke længe siden fået samme oplsninger som Poulsenp af mn svigerfars advokat. Her drrejer det sig ikke om jord som jeg køber men som min svigerfar har givet min kommende kone.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 26/02-2012 10:50
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Nu hvor vi er ved "Arveretten" og selv om det er ikke tilfælde for Alphabravo (ingen børn) så er der en interessant aspekt af problematikken som jeg erfarede ved oprettelsen af mit eget testament: Stedbørnenes arverettighederne ved MODERENS død første og der ikke foreligger et "særeje". Og her tænker jeg på medbragte børn (stedbørn) som ikke er blevet adopteret af manden. Det kom delvis bag på mig at mine stedbørn ville arve en del af deres moder andel af boet, da der ikke var nogen særeje kontrakt. Den andet juridiske spørgsmål er : HVAD så fx.med de evt. børn som hun kunne have i TH: Ville de også arve og kunne gøre krav på hendes andel af boet i DK ( Hus - Firma - m.m. ) . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 26/02-2012 11:18
|
Det var en af de forbehold, jeg beskrev. Udgangspunktet i indlæg #7 og #8 er ganske korrekte, men de forbehold, at der skal være tale om tvangsarv, ej testamenterede rettigheder. Derudover skal ejerskabet til rettighederne være opnået efter 1999, for den thalandske ægtefælle Og som det vigtigste, skal Indenrigsministeren give tilladelse, under henvisning til den aftale der er med bl.a. Danmark. Det er ikke nogen aftaler, idet disse udløb i 1970. Så jf. thai lov KAN man teknisk set godt arve og opnå de beskrevne rettigheder, men er praktisk er man afskåret, idet ministeren legalt set ikke kan (og sikkert heller ikke vil) kunne give tilladelse. Juridisk set, er det en tom paragraf, idet forudsætningen for at bestemmelsen får virkning efter sit indhold ikke længere er til stede. Men selve bestemmelsen har stadig lovkraft |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 26/02-2012 11:41
|
@Lung Problematikken du beskriver følger mit ovenstående svar i #10,for børn (egne og adopterede )uden thailandsk statsborgerskab. MEN børn med thailandsk statsborgerskab kan acceptere rettigheder som f.eks gave, så længe der ikke er tale om forsøg på omgåelse af loven. Det følger af andre restriktive regler, der sætter grænser for defacto medejerskab af fast ejendom. ("stråmænd") altså den situation, hvor en udenlandsk mand køber land i hendes navn. Det kan man godt, men udover rettighederne skal stå i konens navn, er der regler for financieringen og fra rettighedsfraskrivelse. Redigeret af sudsakhon d. 26/02-2012 11:47 |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 26/02-2012 11:53
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
sudsakhon skrev: @Lung Problematikken du beskriver følger mit ovenstående svar i #10,for børn (egne og adopterede )uden thailandsk statsborgerskab. MEN børn med thailandsk statsborgerskab kan acceptere rettigheder som f.eks gave, så længe der ikke er tale om forsøg på omgåelse af loven. Det følger af andre restriktive regler, der sætter grænser for defacto medejerskab af fast ejendom. ("stråmænd" altså den situation, hvor en udenlandsk mand køber land i hendes navn. Det kan man godt, men udover rettighederne skal stå i konens navn, er der regler for financieringen og fra rettighedsfraskrivelse. Problematikken drejede sig ikke om "Gaver", eller "proforma ejerskab" i TH, men om deres Tvangsarv i DK. ARVER de også deres nu "afdøde mors" andel af boet i DK ? Hvis Ja, hvor meget ? (forudsat et der ikke er oprettet et "Særeje" eller testament. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 26/02-2012 12:05
|
Du kan læse oplysningerne i mit indlæg som "bonusviden", der har direkte forbindelse med emnet om arverettigheder. Men et hurtigt svar på dit spørgsmål (MHT det i #7 beskrevne) er, at den efterlevende ægtefælle arver halvdelen, og legale sær+ egne børn, deler den anden halvdel af boet Men jeg ved ikke om jeg måske misforstår dit spørgsmål. Efterlyser du de danske eller thailandske arveregler? |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 26/02-2012 15:11
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
Nu vi er i gang med arv til længst levende. Skal min Thailandske kone betale arve afgift, eller anden form for afgift/skat i Danmark, af arven efter mig? |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 26/02-2012 16:26
|
Som med så mange juridiske spørgsmål, kommer det an på din og din kones konkrete situation. Du kan se reglerne her, men er velkommen til at spørge, hvis der er noget du vil have uddybet.. http://www.skm.dk...5.html?rel |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 26/02-2012 16:36
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
sudsakhon skrev: Som med så mange juridiske spørgsmål, kommer det an på din og din kones konkrete situation. Du kan se reglerne her, men er velkommen til at spørge, hvis der er noget du vil have uddybet.. http://www.skm.dk...5.html?rel Tak for link. Blev nu ikke meget klogere på det konkrete. Skal min Thailandske kone, som bor i Thailand, betale afgift(er) til den danske stat, af arven efter mig.? Der er tale om et lovformeligt og registreret ægteskab. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 26/02-2012 16:42
|
Igen, det kommer an på jeres helt private forhold. Du har f.eks. ikke fortalt hvor I bor.. Man kan ikke svare konkret på det. Men bor I i DK, vil den del af boets værdier, der tilfalder din ægtefælle ikke pålægges boafgift. |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 27/02-2012 03:58
|
@sudsakhon Det er helt rigtigt, at paragrafferne 86 og 93 i thailands "Land Code Act" ikke er noget værd i forbindelse med tvangsarv, men jeg kan ikke finde noget om forholdene, når det drejer sig om testamenterede rettigheder. Spørgsmålet til rigsadvokaten gik direkte på jord, der testamenteres til udenlandske ægtefæller. Så, er der et hul? Eller var rigsadvokatens oplysninger fejlagtige? Peter
|
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 27/02-2012 06:49
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
paulsenp skrev: @sudsakhon Det er helt rigtigt, at paragrafferne 86 og 93 i thailands "Land Code Act" ikke er noget værd i forbindelse med tvangsarv, men jeg kan ikke finde noget om forholdene, når det drejer sig om testamenterede rettigheder. Spørgsmålet til rigsadvokaten gik direkte på jord, der testamenteres til udenlandske ægtefæller. Så, er der et hul? Eller var rigsadvokatens oplysninger fejlagtige? Jeg tror Sudsakhon har svaret på dit spørgsmål en gang. "Der er mange forhold, jeg skal kende for at kunne svare, men UDGANGSPUNKTET er at rettigheder erhvervet ved arv, skal tvangsrealiseres inden 1 år." |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 27/02-2012 09:17
|
@Peder1968, Udgangspunktet, ja, men i Land Code Act står der reelt intet om jord, der testamenteres til en ikke-thai statsborger. Den thailandske rigsadvokat blev spurgt om netop det forhold og svarede, at udlændinge kan erhverve jord testamentarisk, men at jord udover 1 rai skal afhændes inden 1 år. Hvis den thailandske rigsadvokat udtaler sig på den måde, er det vel nærliggende at tro, at der gemmer sig et hul et sted. Specielt da også, hvis Clydes svigerfars advokat har givet samme information. Peter
|
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |