Se indlæg
Dansk efternavn i thai pas
|
|
L |
Lagt på d. 05/01-2012 09:12
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 511 |
quickmouse skrev: dk_bob skrev : 4) Vielsesattesten medbringes nu til den danske ambassade i Bangkok, hvor den godkendes. er vielses attesten først legaliseret i udenrigsministeriet, så er det ikke nødvendig få den godkendt på bkk amba. og husk lige at hvis du får lavet et nyt pas i bkk. så vær opmærksom på at flybilletten hjem til dk skal laves om p.t. pris lige nu ved thai air 100 us dollars. Hvis nu man i Thailand får lavet et nyt pas til konen/sønnen grundet feks navneskift, hvad så med den visa-sticker som jo sidder i gamle pas. Altså hvordan får man konen / sønnen med ind i DK igen ? |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 05/01-2012 11:22
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
L skrev: ................................................................................................................................................ Hvis nu man i Thailand får lavet et nyt pas til konen/sønnen grundet feks navneskift, hvad så med den visa-sticker som jo sidder i gamle pas. Altså hvordan får man konen / sønnen med ind i DK igen ? Skulle ikke være noget problem, hvis konen har kort for varig opholdstilladelse, HVIS ikke så har hun stadigt det gamle pas hvor stikker sidder i. Dokumentation har I også i form af vielsesattesten ogh navneskift (sønnen, hvis thai statsborger og under 18 år, følger moderens opholdstilladelse). HUSK at have de gamle pas med tilbage. For nogle år siden havde min kone også fået lavet et nyt pas i TH., dog med samme efternavn, og ved vores ankomst til CPH fremviste hun det nyt pas samt den gamle(annuleret/klippet hjørne) med den gyldig stikker og der var fint. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
L |
Lagt på d. 05/01-2012 11:33
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 511 |
Lung Yao skrev: L skrev: ................................................................................................................................................ Hvis nu man i Thailand får lavet et nyt pas til konen/sønnen grundet feks navneskift, hvad så med den visa-sticker som jo sidder i gamle pas. Altså hvordan får man konen / sønnen med ind i DK igen ? Skulle ikke være noget problem, hvis konen har kort for varig opholdstilladelse, HVIS ikke så har hun stadigt det gamle pas hvor stikker sidder i. Dokumentation har I også i form af vielsesattesten ogh navneskift (sønnen, hvis thai statsborger og under 18 år, følger moderens opholdstilladelse). HUSK at have de gamle pas med tilbage. For nogle år siden havde min kone også fået lavet et nyt pas i TH., dog med samme efternavn, og ved vores ankomst til CPH fremviste hun det nyt pas samt den gamle(annuleret/klippet hjørne) med den gyldig stikker og der var fint. . Tak, Vi påtænker nemlig at ændre konens efternavn til mit, samt ændre knægtens fornavn til noget nemmere dansk samt også til mit efternavn. Og så ville vi også få lavet nye pas når nu vi var dernede alligevel i april/maj. |
|
|
maichai |
Lagt på d. 05/01-2012 14:37
|
Øvet medlem Antal indlæg: 277 |
Min kone har mit danske efternavn i sit pas og sit id kort Alle mine børn har mit Danske efternavn i både Thaipas og Dkpas og vi har aldrig haft nogen somhelst problemer med det ej heller med mine snart mange årsvisa jeg vil sige tværtimod, og det med at det skulle blive dyrere er det rene vås man kan jo se taksterne på det lokale amphur forøvrigt står jeg jo også i den sorte bog fra det lokale Amphur med hendsyn til land hus børn bank osv, Næ det har sku altid været en positiv oplevelse med vores efternavn på Dansk borset fra ventetiden i det lokale Amphur Så der er nogle her på sitet der vrøvler kraftigt måske sku i lade være med at møde op i en Laokao brandert eller det der er være når i går til ofentlige myndigheder i Thailand MVH MAICHAI Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser. เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา |
|
|
Ratchada |
Lagt på d. 09/02-2012 08:55
|
Begynder Antal indlæg: 12 |
dk_bob skrev: Hej alle, Min kone og jeg blev gift for ca. 10 år siden i Danmark, og i den forbindelse fik hun mit danske efternavn. I hendes pas står der imidlertid stadigvæk hendes gamle efternavn, og det er det som hun nu gerne vil have ændret til det danske. Jeg ved at dette emne har været diskuteret før på dtw-forum, men jeg synes stadigvæk at jeg er i tvivl om proceduren for at få ændret efternavn i et thai pas, så jeg har brug for jeres hjælp. Som jeg har forstået reglerne kan hun først få det danske efternavn indført i passet, når hendes thai id-kort også er blevet ændret med nyt efternavn. Vi skal snart til Thailand og vil gerne have ordnet formalia i den forbindelse. Selve efternavnet i passet vil vi gerne først have rettet til når vi kommer tilbage til Danmark, og forstår at dette kan gøres på den thailanske ambassade i København.. Nå, men her proceduen for ændring af efternavn i thai-pas, som jeg har forstået den: 1) Et eksemplar af vielsesattesten rekvireres evt. af kommunen hvor man er blevet gift. Dette eksemplar bør ikke være mere end 3 måneder gammelt (kilde: Udenrigsministeriet i DK). 2) En af den thailandske ambassade godkendt oversætter, oversætter vielsesattesten til thai. 3) Vielsesattesten bliver legaliseret af udenrigsministeret i Danmark. 4) Vielsesattesten medbringes nu til den danske ambassade i Bangkok, hvor den godkendes. 5) Den godkendte vielsesattest vises i det lokale amphur (hjemmekommunen i Thailand), med henblik på at få ændret efternavnet på det thailandske id-kort, til det nye. 6) På den thailandske ambassade tilbage i Danmark kan efternavnet i passet nu rettes. Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg mangler et punkt mellem 3 og 4, som går på at den thailandske ambassade i København, også skal stemple vielsesattesten. Men jeg har fået at vide af den danske ambassade i Bangkok at dette ikke er nødvendigt. Kan I som for nylig har været igennem en ændring af efternavn i thai-pas, eller som i øvrigt kender til problemstillingen, fortælle mig om jeg er på rette vej. Vh, dk_bob. for min ægtefælde var der ingen problemer hun heder kun fru. xxxxxx i sit pas men med vores søn var det anderledes for i dansk pas heder han som jeg zzzzzzzzzzz xxxxxx (mellemnaven og efternavn), men i thailand kan han kun have et efternavn og ingen mellemnavn skrevet i passet, så i thailand heder han kun xxxxxx til efternavn erik |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 09/02-2012 12:34
|
Ratchada skrev: ......................................................................... for min ægtefælde var der ingen problemer hun heder kun fru. xxxxxx i sit pas men med vores søn var det anderledes for i dansk pas heder han som jeg zzzzzzzzzzz xxxxxx (mellemnaven og efternavn), men i thailand kan han kun have et efternavn og ingen mellemnavn skrevet i passet, så i thailand heder han kun xxxxxx til efternavn. Erik På samme måde som i mit Danske pas hedder jeg Rxxxxxxxx, men mit tidligere efternavn er nu indført som Fornavn ikke engang som mellemnavn, og det samme gører sig gældende for min datter, hvor også er hendes mors families navn indskrevet som mellemnavn. I tidensmorgen var det således at i passet så var det en rubrik der hed (især møntet på kvinder) : - Efternavn(familienavn): .................. - Født:..................... - Fornavne :.................................... Det var dengang hvor kvinder fik per automatik deres ægtemands efternavn ved giftemål og skulle ansøge om at få lov til at beholde deres Pigenavn, nogle fik det så som mellemnavn. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Ratchada |
Lagt på d. 09/02-2012 12:56
|
Begynder Antal indlæg: 12 |
I tidensmorgen var det således at i passet så var det en rubrik der hed (især møntet på kvinder) : - Efternavn(familienavn): .................. - Født:..................... - Fornavne :.................................... Det var dengang hvor kvinder fik per automatik deres ægtemands efternavn ved giftemål og skulle ansøge om at få lov til at beholde deres Pigenavn, nogle fik det så som mellemnavn. i Thailand bruger min ægtefælde sit ungpienavn, fordi hun mener at spare penge da et dansk efternavn i Thai-regi betyder en farang og penge og højere priser |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 09/02-2012 13:06
|
Ratchada skrev: I tidensmorgen var det således at i passet så var det en rubrik der hed (især møntet på kvinder) : - Efternavn(familienavn): .................. - Født:..................... - Fornavne :.................................... Det var dengang hvor kvinder fik per automatik deres ægtemands efternavn ved giftemål og skulle ansøge om at få lov til at beholde deres Pigenavn, nogle fik det så som mellemnavn. i Thailand bruger min ægtefælde sit ungpienavn, fordi hun mener at spare penge da et dansk efternavn i Thai-regi betyder en farang og penge og højere priser Det var den meste"folkelige version" af det (jeg kan love dig at Jungletrommen har længe lydt, ligemeget om hun nu hedder Poksanuwan eller Pedersen til efternavn, medmindre at I "handler" et sted langt fra familien), men den mere "alvorlige" er at hun kan risikere at blive nægtet i lighed med dig som Farang, lov til at fx. købe jord . Men jeg ved ikke på stående fod om lovgivningen i TH. er blevet ændret i denne henseende. De "lokale X-pats" kan måske belyse punktet. Men da der er: T.I.T. så ved jeg at mange kvinder omgår lovgivning ved at fremvise deres Thai ID ved transaktionerne. . Redigeret af Lung Yao d. 09/02-2012 13:13 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
maichai |
Lagt på d. 09/02-2012 13:45
|
Øvet medlem Antal indlæg: 277 |
LUNG YAO SKREV Det var den meste"folkelige version" af det (jeg kan love dig at Jungletrommen har længe lydt, ligemeget om hun nu hedder Poksanuwan eller Pedersen til efternavn, medmindre at I "handler" et sted langt fra familien), men den mere "alvorlige" er at hun kan risikere at blive nægtet i lighed med dig som Farang, lov til at fx. købe jord . Men jeg ved ikke på stående fod om lovgivningen i TH. er blevet ændret i denne henseende. De "lokale X-pats" kan måske belyse punktet. Men da der er: T.I.T. så ved jeg at mange kvinder omgår lovgivning ved at fremvise deres Thai ID ved transaktionerne. VRØVL LUNG YAO Men Du skriver jo også at du ikke ved om det er blevet ændret så OK Men det passer ikke medmindre der forskellige regler fra Amphur til Amphur Men den tror jeg heller ikke på Så prøv igen Og forøvrigt hvad skulle det hjælpe med Kvindernes ID der står da det samme som i deres pas ellers er den der hel gal i min kones pas står der der også hendes ID nr Og på hendes ID kort står der da det samme efternavn Nemlig Vores Fælles efternavn som jeg kom til Thailand med Så kig lige dine love igennem engang til, iøvrigt henviser jeg til mit tidligere indlæg MVH MAICHAI Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser. เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 09/02-2012 15:33
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
@maichai Der er faktisk rigtig mange kvinder, der ikke får ændret navn på id-kortet, og det er netop fordi mange ting er lettere, hvis der står et thailandsk navn på kortet. Peter
|
|
|
crh |
Lagt på d. 09/02-2012 15:47
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 97 |
paulsenp har ret, men det gør det ikke lovligt. Skiftes der efternavn på den ene eller en anden måde har man fået et nyt efternavn og så er det det der skal så på Id-kort og i pas. Et efternavn elle et navn er et navn hvor end i verden det stammer fra. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 09/02-2012 17:38
|
crh skrev: paulsenp har ret, men det gør det ikke lovligt. Skiftes der efternavn på den ene eller en anden måde har man fået et nyt efternavn og så er det det der skal så på Id-kort og i pas. Et efternavn elle et navn er et navn hvor end i verden det stammer fra. NEJ, og der er ingen der har påstået at det var ! Men det kunne jo være at jeg i fremtiden skal bestille en audiance hos Maichai (nu ved jeg hvorfor han valgte dette alias ), før Jeg udtaller mig her på DTW. Tak , til Paulsenp for moralske support til os andre "uvidende analfabeter". . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 09/02-2012 17:55
|
Antal indlæg: 3779 |
crh skrev: paulsenp har ret, men det gør det ikke lovligt. Skiftes der efternavn på den ene eller en anden måde har man fået et nyt efternavn og så er det det der skal så på Id-kort og i pas. Et efternavn elle et navn er et navn hvor end i verden det stammer fra. Thailand er ret ligeglad med, om man hedder Hansen i Danmark. Der findes ikke internationale love om den slags. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
mr tirak |
Lagt på d. 10/02-2012 07:20
|
Øvet medlem Antal indlæg: 345 |
Vi har været gift i en del år uden at gøre noget ved efternavn, men sidste år skete der en mc ulykke her på vores lille ø, en farang og en en thai dame. Ambulansen tog først farangen med på hospitalet, kom senere og hentede Thai damen, hun blev nedprioteret og døde senere samme dag. Snakken gik som altid som en steppe brand, de mente at hvis hun var blevet sendt over til Koh Samuie ville hun overleve. Hun var faktisk gift med en farang og hade penge og forsikring, men det frem gik ikke af hendes id hvorfor hun kom til efter farangen med international forsikrings kort. Så skete der noget og min kone har nu mit efter navn i både det ene og andet dokument. Vi blev i sin tid gift i Thailand så det var ganske nemt at ændre navn i id kort og da vi sidste år fik nyt pas til hende i Bkk gik det også nemt. Men husk lige at der er mange dokumenter der skal ændres og det kan tage lidt tid at få styr på alle. Land. Forsikringer. Blå bog. Bil-mc grøn bog og forsikring. Bank bøger. Osv. Osv Alting i Th er registeret som i Dk men computere i Th snakker ikke sammen hvorfor de fleste ting skal gøres på hvert sit kontor. Dog ikke pas og id der er samkørt allerede. Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
Spring til debat: |