Se indlæg
 Udskriv debat
Rengoering/oprydning.
Olsen99
Inspireret af dette :
http://www.dansk-...dmore=1595

Nu ved jeg ikke kun om det er mig, men jeg har besoegt mange Thai hjem, og ja, mange gange ligner det noget der er loegn, affald bliver bare lige smidt udenfor, saadan lidt rundt omkring, saa det til sidst ligner en gang slum. Tror at det er noget de har faaet ind med modermaelken, min kone var bestemt ikke for skarp til oprydning i starten, da vi fik et ordentligt hjem, saa hjalp det dog paa det.

Er det fordi at de fleste bor i noget gammelt usselt, eller er det bare dovenskab, det ser sq da frygtligt ud ! Haengekoejen er der dog tid til.

Har Mc'en faaet en skade, saa er det som regel heller ikke noedvendigt at ofre 500,- den kan jo koere.

Kunne ikke lige finde ud af hvilken katagori jeg skulle poste, jeg henviser jo til et link som omhandler DK. men skriver om Thailand.
Redigeret af Olsen99 d. 29/01-2012 14:21
Olsen99.

Pas paa, der er altid en sulten grib, som kigger dig over skulderen.

sony
Jov de er sgu nogle svin, selv børne smider bare tingene ud af vinduet. Prøvede en dag og få den lille pige, tror hun var 8 år dengang at få hende til at gå op til skraldespanden med noget affald, hold kæft det var hun ikke glad for.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

Anonym Bruger
Hej.....

Nu skal man jo passe på ikke at tage alle over samme kam, men det er da rigtigt at nogle måske ikke rigtigt ved hvad det vil sige at rydde op og smide ud,,men herre til hest, det har jeg dælme også set herhjemme i lille Danmark !!
Jeg tror det bunder i den måde Thaier lever og har levet og deres forhold til ting....
Jeg ved min svigerfar kan finde på at gemme de mest åndsvage ting, lige fra brugte søm og skruer og til større ting, men sjovt nok så får han pludselig en dag brug for det,,,
Der hvor vi kommer en del i Thailand ser vi da også hjem hvor haven og garagen ud mod vejen er proppet med alt muligt, meen det kan absolut ikke hidse mig op for vi er jo ikke bedre selv herhjemme !!! Vel ??

Anonym Bruger
Ja det er utroligt hvad svineri de kan lave,
alt bliver bare smidt på jorden .plastik poser og alt muligt.

Og nej sådan gør vi ikke i danmark...du gør måske klaus.

Anonym Bruger
Sony....

Nej jeg hører ikke til dem der smider deres affald alle steder !!! Men helt ærligt Sony,- Det er ikke mere end to tre dage siden at du kunne høre i lorry hvordan vores åer og lignende bliver svinet til med affaldsposer med efterladenskaber fra hunde, ja dovenskaben længe leve, man samler lorten op i en pose hvorefter man smider posen i åen Headbanger, hvis det ikke er svin så ved jeg ikke hvad det er ??
Godt nok små ting, men prøv du at tage ind til byen i københavn om aften og morgentimerne især i weekenderne,,,ja jeg kunne blive ved,,,,hvad med den chauffør der for nyligt smed flere ton byggeaffald midt ud i naturen ?? Osv, Osv,,,,jo jeg må desværre skuffe dig men vi er også med på vognen....

sony
Klaus Grenaa skrev:

Sony....

Nej jeg hører ikke til dem der smider deres affald alle steder !!! Men helt ærligt Sony,- Det er ikke mere end to tre dage siden at du kunne høre i lorry hvordan vores åer og lignende bliver svinet til med affaldsposer med efterladenskaber fra hunde, ja dovenskaben længe leve, man samler lorten op i en pose hvorefter man smider posen i åen Headbanger, hvis det ikke er svin så ved jeg ikke hvad det er ??
Godt nok små ting, men prøv du at tage ind til byen i københavn om aften og morgentimerne især i weekenderne,,,ja jeg kunne blive ved,,,,hvad med den chauffør der for nyligt smed flere ton byggeaffald midt ud i naturen ?? Osv, Osv,,,,jo jeg må desværre skuffe dig men vi er også med på vognen....

hov hov bland lige mig uden om
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

fckguld
sony skrev:

Jov de er sgu nogle svin, selv børne smider bare tingene ud af vinduet. Prøvede en dag og få den lille pige, tror hun var 8 år dengang at få hende til at gå op til skraldespanden med noget affald, hold kæft det var hun ikke glad for.
Svin er der jo alle steder- prøv kør gennem mjølner parken - mere beskidt end landsbyerne i somalia, ja og i thailand er der også svin- godt jeg ikke bor med sådan nogen -
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

bk
Her i området er det ikke så slemt med rod og svineri. Og slet ikke hvis man tænker over renovations ordningen her ude på landet Grin

Helt anderledes ser det ud i Bulgarien hvor jeg bor til daglig.
Sigøjnerne har gennem generationer ikke udviklet en skid ordenssans eller forståelse for natur og hygiejne.
Det er helt enkelt lettere at flytte når svineriet blir for meget.
De er fuldstændig låst i den rolle der fik dem til at rejse fra Indien, og selv flere hundrede år efter lever de stadig med opfattelsen af at de intet kan ændre i deres egen situation.

Og så er bulgarerne sgu heller ikke for gode til at bruge affaldsspanden Grin
Men de kan jo også diskutere og skrive sig gennem protokoller i en uendelighed. For til sidst at ende op med at det spildevand de har set løbe direkte i Donau ikke var spildevand alligevel og derfor har de løst problemet.............. imponerende system Grin

jesperfrb
Jo, Thaier er samlignet med danskere mere ligeglade hvad der smides hvor!
Der hvor jeg boede før i et lejligheds kompleks var der altid rent og rydeligt på forsiden, men på bagsiden af bygningen blev alt affald bare smidt ned fra altanen.
godt nok ikke noget kønt syn!

Jeg er nu flyttet til en "compound" med vagter og gadefejere osv. Men der bliver kun ordnet der hvor der bor nogen, og der en del tomme huse der bare forfalder, det gør man ikke noget ved. Man bygger nye huse mens der står måske 100 huse somm bare skulle renoveres, men det er der ingen der gider!

Det ser man trods alt ikke i DanmarkWink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

mpedersen024
Mon ikke det er sådan over hele Thailand,med hensyn til affald.Men det er jo sjovt nok,for hvis man så ser på thaiernes personlige hygiejne,så er den jo helt i top.Det er da ikke unormalt,at de bader en 2 til 3 gange om dagen.
Med hensyn til vedligeholdelse af huse,det er der ikke meget af og som der bliver sagt,får de bare lov til at stå og forfalde,hvorefter der bygges nyt.
Man ser jo mange steder,store flotte huse(har været)der bare har fået lov til at hensygne og forfalde.Men det kan der jo så være mange årsager til...vel oftest penge mangel.
På samme måde som man ser,hvor ofte der påbegyndes et nyt byggeri,som kører i kort tid,for så at stoppe,fordi der simpelthen ikke er penge til at fuldfører det.
Men måske også en holdning hos thaier,for selvom der måske ikke er mange penge,så er de(dem jeg kender)ikke meget for second hand varer,hverken biler eller andre ting.Ofte fordi de simpelthen ikke tror på, at tingene er iorden.
Jeg har hørt så mange gange,specielt efter alle oversvømmelserne,at en skulle have ny bil og det SKAL være en ny,for de brugte der er til salg,kommer garranteret fra et af de oversvømmede områder og er helt færdige,så dem skal man ihvertfald ikke satse på.
Undskyld side springet her.

bentmj
Jeg tror ikke lige de her i Thailand ser på rengøring på samme måde som os fra europa for de går ofte lidt let over det siger min erfaring, men det er der sikkert også nogen som gør andre steder.
Her i vores hjem er det mig som står for alt rengøring mens fruen er på arbejde og datteren er i skole.
Jeg nyder at gøre rent og gør det hver eneste dag med glæde for så kan jeg jo selv bestemme hvor rent her skal være, men det er nu lidt sjovt når thaifamilien og thaivennerne kommer på besøg, for de står ofte og måber og siger her er fantastisk rent, men om de lærer noget af det tvivler jeg på.
Andre faranger kommer ofte med morsomme og spydige bemærkninger om min rengøring såsom om det nu lugter af klor i hele huset osv, det er helt fint og det nyder jeg.

Juleaften havde vi familien på besøg til dansk julemad hvilket de jo aldrig havde prøvet før, nå men en ældre onkel havde fået lidt at drikke inden de kom, så den gamle klovn sad og smed madrester under bordet på min fine rene gulv fandt jeg ud af da de var kørt hjem, det var lige i overkanten af hvad jeg kunne klare, men Noi siger at sådan gør han derhjemme hvor han har hund.

"De fede må svede". Jeg knokler med at rengøre min fine nye ovn hver gang efter brug, nogen her som kan fortælle hvor jeg kan købe noget rigtigt godt ovnrens, og hvad hedder det her i Thailand?

Bent

Himmelhunden
Jeg vil ikke gå såvidt som at kalde thaifolket nogle svin. Bl.a. kan den høje personlige hygiejne vel dementere denne påstand - og måske også lære mange vesterlændinge et og andet. Som Klaus Grenaa er inde på - bør vi nok feje for egen dør først. At thaifolket roder er rigtigt, men kan vel for en stor del begrundes i at de har en væsentlig lavere levestandard end den europæiske - og ikke har en "smid væk" mentalitet som vores - og som jeg iøvrigt ikke syntes vi behøver at være særlig stolte over.

Men - jo. Mange steder flyder det med affald. Især har Bangkok store problemer med affaldet - men det kunne måske også skyldes at man ikke råder over det effektive renovationssysem som vi kender hjemmefra. Hvem har ikke prøvet en togtur - det sidste stykke inden man når hovedbanegården Hua Lampong i Bangkok. Et gigantisk slumkvarter med tonsvis af affald. Mon man der har dag- eller ugerenovation? Jeg tror det ikke.

Jeg lærte selv på en barsk måde ikke at smide skodder på gaden. Jeg har også lært en mere tolerant holdning overfor min thailandske families forhold til affald - vedligeholdelse og farvesammensætning. Den kommer i en anden tråd "Lumphini parken og min thailandske familie.

Med venlig hilsen
Himmelhunden

Anonym Bruger
Som andre er inde på...

Den personlige hygiejne er helt i top hos Thai'er. Ihvertfald hos de piger jeg har kendt her...og det er ikke så ..

Der distanceres de europæiske kvinder, med flere længder.

Almindelig rengøring, går det også fint med, men der kommer forskellen på pigerne frem.

Generelt, så glem alt hvad der ligger en halv meter over gulv højde. Uanset hvor gode de er til rengøring, så får støvet
lov til at ligge.

Dog ikke i køkken regionen, som de anser for deres personlige domæne: x0676

ban-chang
Har skrevet en lille historie på min blog.
Thailand, landet der flyder................med plastik

2.bp.blogspot.com/-LNNqTkXLXOo/TiAa8tQsnII/AAAAAAAAA6s/Z_QfzKlyri4/s320/skrald2.jpg

http://go-thailan...html#links

http://thailinks.dk
vandango
De har jo ikke pant og retursystem ligesom vi har.
Har vist heller ikke set nogle plastkasser til øl og sodavand.

Plasticposer betaler man heller ikke for, derfor ikke genbrug.

Der er ikke genbrugspladser i Thailand, har ikke set nogle.

Mange steder er der ikke jævnlig renovation, der hvor jeg bor, skal vi tage affaldsposerne med, og gå op på en lidt større vej, hvor der står affalds tønder med jævne mellemrum.

Affaldet bliver brændt om aftenen på nogle lokale bålpladser, hvor der ikke er bebyggelse.

Alle Thaifamilierne lever pænt i hele området, man ser ikke affald på deres parceller.

Frank
vandango skrev:

De har jo ikke pant og retursystem ligesom vi har.
Har vist heller ikke set nogle plastkasser til øl og sodavand.

Plasticposer betaler man heller ikke for, derfor ikke genbrug.

Der er ikke genbrugspladser i Thailand, har ikke set nogle.

Mange steder er der ikke jævnlig renovation, der hvor jeg bor, skal vi tage affaldsposerne med, og gå op på en lidt større vej, hvor der står affalds tønder med jævne mellemrum.

Affaldet bliver brændt om aftenen på nogle lokale bålpladser, hvor der ikke er bebyggelse.

Alle Thaifamilierne lever pænt i hele området, man ser ikke affald på deres parceller.

Nej de har ikke pantsystem, som i Danmark. Men der er flere som tjener penge på at samle affald ind: ølflaske, sodavandsflasker, øvrige plastikflasker (fx. olieflasken), pap mm. Hos os ser jeg dem en gang eller to om ugen i deres pick-up eller lastbil.

De giver vist en baht for en ølflaske 0,67 l, og det løber også op.Smile

Frank
Jeg oplever det samme fænomen. Affald smides ud af vinduet eller dumpes hvor man nu lige er. Som en stor mødding.

Konen griner lidt af mig, når jeg går 5 m for at smide ud i en affaldstønde på gaden. Jeg har ofte undret mig, men ikke kunnet finde en forklaring på fænomenet

sailor
de har et eller andet retur med plast flasker i seven eleven kan ikke huske hvor mange baht pr lkilo.

jesperfrb
Der faktisk rigtige mange der sanker plast, flasker, pap, for det kan sælges, men alt hvad der tiltrækker skade dyr bliver bare smidt, hvor man nu er!
Som tidligere beskrevet i mit første indlæg, ryger affaldet bare ud fra altanen. Det gjorde at der var store problemer med alle slags dyr, rotter, soidogs, karkkelaker. Rotterne var dog spiselige for den store kvælerslange der levede i et træ lige over affaldsbjerget!Big eyes
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

natty
Jeg tror vi skal være glade for vore renovationssystem i Danmark.

Men det med bare at smide en affaldspose ud oppefra, sker nu også andre steder.
For en del år siden var jeg i Napoli og var i en sen nattetime ved at få en affaldspose i hovedet mens jeg gik på gaden, den blev kastet ud oppefra.

Men der er da nogen som prøver at gøre noget ved affaldsproblemerne.
I det område jeg normalt bor i Bangkok og Chiang Mai, ser jeg tit om natten renovationsbiler som indsamler affald.

Jeg mener at for et stykke tid siden gav Central og andre Department Stores 5 eller 10% rabat på ens indkøb hvis man ikke havde brug for deres "indkøbsposer".

Jeg oplever også mindre affaldsproblemer på f.eks. Koh Samet, end for 15-16 år siden, selvom man ikke skulle tro det, men det kommer nok an på hvor man opholder sig.

Og så er jeg enig med Grenaa at danskerne også er nogle værre svin. Hvis nogen har set "Havneparken" i Kbh om morgenen efter en glad sommeraften, flyder det med pizzabakker, flasker, glas, og jeg ved ikke hvad...og der er ennda sat masser af affaldscontainere op, som ikke bliver brugt. Der må indkaldes ekstra mandskab for at få ryddet op. Det samme med Københavns Centrum i weekenden. Turister undrer sig over at der ligger så meget affald på gaderne.
Redigeret af natty d. 30/01-2012 23:42
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Spring til debat: